Gå til innhold

Bruke militær uniform (M04) som "kostyme" på festival


MilKman'

Anbefalte innlegg

Drogin - I tjeneste eller ei, du drikker ikke i uniform! Syndes mye imot dette, men fortsatt ulovlig, uavhengig av om du er tjenestegjørende eller ei.

 

Jeg gjorde det sånn at jeg sydde festivalpatchen over norskeflaggen, fjernet beret og distinksjon.

 

Men hvis "Ch : )" bare leter etter en mikroskopisk grunn til å misbruke den norske militæruniformen på en festival, som om det var et karnevalskostyme, la henne bare gjøre det da.

Håper MP`n kommer og kaster dem alle på glattcelle.

 

TS: I militæret har du iværtfall aldrig vært, for dersom du hadde det hadde du visst bedre og aldri gått med på en slik idè.

 

Jeg er ikke henne, og jo jeg har vært i militæret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ser at du har sydd over, men hvis du har vært inne burde reglene vært såpass klare for deg uten at du måtte opprette ett emne om det

 

Pluss at jeg har fjernet alt som er av norske kjennetegn (Utenom uniform-mønster).

 

Ja det er sant. Men i en sånn setting er jeg blank, og derfor spør jeg. Så isteden kjørte jeg et kompromiss :)

Lenke til kommentar

Respektløst å dekke over det Norske flagget med en j**la festivalpatch.

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor er det så hinsides viktig at du skal bruke en norsk militær-uniform som kostyme på en festival?

 

Det er forklart ganske godt hvorfor jeg gjorde flaggdelen lenger bak her.

Om du gidder å ta deg tid til å lese hele tråden så finner du svaret på spørsmål nr.2.

Lenke til kommentar

Respektløst å dekke over det Norske flagget med en j**la festivalpatch.

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor er det så hinsides viktig at du skal bruke en norsk militær-uniform som kostyme på en festival?

 

Det er forklart ganske godt hvorfor jeg gjorde flaggdelen lenger bak her.

Om du gidder å ta deg tid til å lese hele tråden så finner du svaret på spørsmål nr.2.

daim911 er, som andre tilknyttet Forsvaret, klar over at flagget måtte vekk når du skal missbruke uniformen, men det han (og jeg for den del) finner respektløst er at uniformen og flagget ikke betyr mer enn tøyet et er laget av for deg.

 

Og spørsmål to finner jeg bare et vagt svar på, enda jeg har lest gjennom hele tråden. Du trengte uniformen pga. du og noen andre skulle gå utkledd som soldater. Hadde det vært en utrangert uniform som M98'en hadde jeg hatt litt mer forståelse, men M04 er en aktuell og offisiell uniform i Forsvaret, så jeg ser ikke noen gode argumenter for å misbruke den.

Lenke til kommentar

Respektløst å dekke over det Norske flagget med en j**la festivalpatch.

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor er det så hinsides viktig at du skal bruke en norsk militær-uniform som kostyme på en festival?

 

Det er forklart ganske godt hvorfor jeg gjorde flaggdelen lenger bak her.

Om du gidder å ta deg tid til å lese hele tråden så finner du svaret på spørsmål nr.2.

daim911 er, som andre tilknyttet Forsvaret, klar over at flagget måtte vekk når du skal missbruke uniformen, men det han (og jeg for den del) finner respektløst er at uniformen og flagget ikke betyr mer enn tøyet et er laget av for deg.

 

Og spørsmål to finner jeg bare et vagt svar på, enda jeg har lest gjennom hele tråden. Du trengte uniformen pga. du og noen andre skulle gå utkledd som soldater. Hadde det vært en utrangert uniform som M98'en hadde jeg hatt litt mer forståelse, men M04 er en aktuell og offisiell uniform i Forsvaret, så jeg ser ikke noen gode argumenter for å misbruke den.

 

Jeg skjønner selvfølgelig hva dere begge mener. Jeg valgte som sagt å fjerne flagget for ikke å misbruke dét(i det minste).

vi hadde planer om å faktisk bruke M98, men da vi ikke klarte å anskaffe det så ble det M04.

Jeg kan ikke Si annet enn at gjort er gjort og at dette er en tapt diskusjo for meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mange troll her inne som liker å tro de er moralsk overlegne ser jeg.

Men det er umulig å ikke tiltrekke seg slike, når man stiller slike spørsmål.

 

Sant, så sant.

Men i en slik setting vet jeg mange har mye de skulle sagt, og alle har vel meninger om det meste, så det er vel egentlig derfor jeg spør her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at tråden er litt gammel og at trådstarter langt på veg har fått svar.

 

Men eg tenkte berre å utdype litt rundt lovverket. Straffelova seier:

§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som

1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller

2. offentlig eller i rettsstridig øyemed utgir sig for å inneha noen offentlig tjeneste eller medvirker hertil, eller

3. foretar noen handling, som alene kan foretas i henhold til en offentlig tjenestestilling, som han ikke innehar, eller

4. uheimlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike.

 

 

På samme måte straffes den som uheimlet bruker offentlig eller i rettsstridig øyemed: a) en anerkjent eller i innland eller utland alminnelig brukt betegnelse på en internasjonal organisasjon eller merke eller segl som nyttes av en internasjonal organisasjon, dersom Norge er medlem av vedkommende organisasjon eller ved mellomfolkelig overenskomst har forpliktet seg til å verne mot bruk som nevnt,

b) kjennetegn eller betegnelse som ved mellomfolkelig overenskomst som Norge er bundet av, er bestemt til bruk i samband med hjelp til sårete og syke eller vern av kulturverdier i krig,

c) betegnelse, merke, segl eller kjennetegn som lett kan forveksles med noe som nevnt under bokstav a-b.

 

 

Den som ellers uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære noe for innehavere av særlige stillinger av øvrigheten bestemt eller godkjent kjennetegn eller noe dermed så likt, at forveksling lett oppstår, straffes med bøter. Det samme gjelder den, som uhjemlet offentlig eller i rettsstridig øyemed tillegger seg eller bærer noen norsk eller utenlandsk titel eller ærestegn.

 

Endret ved lover 5 juni 1909 nr. 1, 19 mars 1926 nr. 2 og 6 juni 1947 nr. 3, 26 feb 1960 nr. 2, 21 juni 1963 nr. 9.

 

Så det er ikkje lov til å bruke uniform der du framstår med myndigheit du ikkje har.

Likeså uniform der kjennemerka er tatt vekk sidan uniformen alkevell kan forvekslast. Men det er også verdt å merke seg at det må oppstå missforståelser for at du får straff.

 

Så mest sannsynlig så vil dette gå heilt fint sidan dei fleste vil forstå utifrå sammenhengen at du ikkje er ein ekte representant for forsvaret. Men dersom det skulle skje noke der publikum forventer at du skal handle på ein bestemmt måte så kan du få problemer.

Eksempler på dette er f.eks dersom det skulle oppstå en ulykke på festivalen, ved større ulykker kan f.eks heimevernet bli kallt inn for å hjelpe til, då vil det ta seg svært dårlig ut dersom du full som en alke sjangler rundt på området i uniform.

 

 

Det å kle seg ut som soldat er nok ikkje det værste du gjer sidan soldater generellt sett har lite rettigheiter og forpliktelser i fredstid. Det blir noke anna dersom du hadde kledd deg ut som representant for nødetatane eller liknande. Det vil også i stor grad være opp til arrangør om dei tollerere uniformeringa eller ikkje. Dersom arrangøren ikkje har problemer med uniformeringa så er sannsynligheita lav for at andre festivaldeltakere har problemer med uniforma.

Men det kan også godt tenkast at arrangøren ikkje vil ha nokon som utgir seg for, eller kan forvekslast med ei vakt under festivalen. I så tilfelle er sannsynligheita stor for at du blir bedt om å skifte eller forlate området.

 

 

Ellers så rekner eg med at forsvaret har interne regler som gjer at den som låner ut uniforma til deg kan få straff i militær regi utan at det vil få følger for deg som sivilist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett så regnes det som en invasjon av landet.

 

er det ikke slik at om det er tre stk eller mer i uniform SÅ er det invasjon?

 

Og når det er på en festival, hvem går rundt å tror at det er en invasjon når en har på seg et "kostyme"(i denne sammenheng)?

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

Ey, vet at det er kult å gå rundt i militæruniform, men en uniform symboliserer mer for noen. En soldat innehar kompetanse som sanitet og lederskap for eksempel. Om man kommer oppi noen situasjoner så vil folk nærmest forvente at du gjør noe. Forsvaret vil helst ikke at uniformer skal komme på avveie, derfor leverer man også inn uniformen når man er ferdig. Nettopp av slike grunner.

Lenke til kommentar

Ey, vet at det er kult å gå rundt i militæruniform, men en uniform symboliserer mer for noen. En soldat innehar kompetanse som sanitet og lederskap for eksempel. Om man kommer oppi noen situasjoner så vil folk nærmest forvente at du gjør noe. Forsvaret vil helst ikke at uniformer skal komme på avveie, derfor leverer man også inn uniformen når man er ferdig. Nettopp av slike grunner.

 

 

Jeg vil forsikre alle her om at jeg ikke har stjelt eller tatt med noen militære effekter hjem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...