Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

''Oppkvikkende'' piller hos fastlegen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått noe oppkvikkende til fastlegen min faktisk , var noen koffeinntabletter med noe ekstra i som skulle være relativt milde for kroppen , husker ikke i farta navnet på disse da jeg ikke gikk til innkjøp av dem etter å ha sjekket med nevrokirurgen som anbefalte at jeg holdte meg unna koffein etter operasjonen (i store doser).

 

Ellers så kan man vel få litt av hvert for mindre perioder antar jeg men vær forsiktig med bivirkningene.

Lenke til kommentar

Nå er dette sikkert ikke det du vil høre, men det finnes ikke noen magiske piller som gir deg masse overskudd og energi,- uten bieffekter.

Om du vil ha overskudd i hverdagen, så må du nok bite i det sure eplet og begynne å trene som oss vanlige dødlige.

Ikke bare vil du få mer energi, du vil også bli lykkligere som person og ikke minst få en stor helsemessig gevinst!

 

Om du planlegger å gå den "lette" veien, via piller og slikt. Så kan omega3, Gerimax, samt vitaminer anbefales. Bare husk at ingen sålangt har klart å fremvise at vitaminpiller faktisk har en positiv effekt på helsen!

Lenke til kommentar

 

 

Om du planlegger å gå den "lette" veien, via piller og slikt. Så kan omega3, Gerimax, samt vitaminer anbefales. Bare husk at ingen sålangt har klart å fremvise at vitaminpiller faktisk har en positiv effekt på helsen!

 

Min utheving.

 

Hva mener du med dette? Det er mangelsykdommer koblet til alle vitaminene mennesker trenger. Får man ikke i seg nok vitaminer gjennom kostholdet vil selvsagt et vitamintilskudd hjelpe.

Lenke til kommentar

 

Om du planlegger å gå den "lette" veien, via piller og slikt. Så kan omega3, Gerimax, samt vitaminer anbefales. Bare husk at ingen sålangt har klart å fremvise at vitaminpiller faktisk har en positiv effekt på helsen!

 

Ikke akkurat så rart når man ser på mengden vitaminer og andre stoffer disse tablettene inneholder , man kan jo få i seg langt mer C vitamin ved å spise et par appelsiner...

 

Og før vi setter igang med den diskusjonen om at for mye vitaminer er skadelig er det fortsatt ikke dokumentert et eneste dødsfall pga for mye Vitaminer.

 

Det bør også påpekes at "overskudd" ikke nødvendigvis er direkte koblet til hvor fysisk sterk man er , noe av dette er faktisk drevet hormonelt der man kan bli trøtte pga feil regulering av disse via hjernen noe som kan føre til kronisk tretthetssyndromer osv.

 

Man kan altså ha bra med overskudd selv om man er litt lubben eller utrent og slank.

 

Personlig har jeg nå lagt på meg ca 15 kg etter en hjerneoperasjon i fjor og bør vurdere å få gjort noe , jeg er rent fysisk sterk og har langt bedre utholdenhet når jeg og kona mi er ute på tur , derimot har jeg lite overskudd og har ofte behov for å sove flere timer enn hun nettop pga bivirkningene etter operasjonen (som sakte men sikkert har begynnt å normalisere seg).

Lenke til kommentar

Bruker ingenting egentlig, kun melatoninpiller som skal hjelpe med å gjøre meg trøtt når natten kommer, men det hjelper ikke at jeg sover gjennom hele natten (noe jeg sjeldent gjør uansett) hvis jeg blir trøtt når klokka runder 12. Har også prøvd å spise riktig og trene i en periode, og det endte med at jeg ble utslått og omtrent bare sov i en uke.

 

Er bare så lei av å være så jæææævla sliten!

Lenke til kommentar

De fleste sedativer o.l. som skriver ut av legen har kraftige bivirkninger. Det er en av grunnene til at de ikke er avhengighetsskapende. I tillegg mangler de den rusen som de "beste" sovepillene gir.

 

Vallergan, som er den mest vanlige, gir deg bakrusfølelse omtrent halve dagen etterpå. Sovemedisiner er kun ment for kortvarig bruk, og ikke som en løsning på problemer.

---

 

Det eneste jeg kjenner til av oppkvikkende piller er koffeinpiller. Tror ikke det er mye ellers med dokumentert effekt som legen er villig til å gi deg. Virker usannsynlig at han skriver ut noe sentralstimulerende, som amfetamin.

Lenke til kommentar

Melatonin er ikke som vanlige sovepiller, de inneholder melatonin som er ett naturlig søvnhormon man har i kroppen, og det er ikke blitt bevist at det er avhengighetsskapende. De virker kun i noen timer(4 timer, hvis jeg husker rett), så de er mer innsovningspiller enn det de er faktiske sovepiller. Det eneste de gjør er å gjøre meg mer søvnig i noen få timer.

Disse pillene har jeg nettopp fått resept på, og jeg bruker dem heller ikke regelmessig. Merker ingen merkbar forskjell dagen etterpå.. Blir fremdeles utrolig trøtt og sliten etter å ha vært oppe i noen timer.

Lenke til kommentar

Det er så slitsomt.. legger jeg meg klokken 22 og våkner klokken 8 så er jeg stuptrøtt innen klokken er 12- 14. Det er som om jeg rett og slett ikke har noe særlig med energi.

 

Også føler jeg at jeg MÅ sove litt på ettermiddagen, for ikke f* om jeg orker å gjøre noe annet uansett, så er plutselig hele døgnet forskyvet og det tærer enda mer. Kan prøve å rette på det så mye som mulig men jeg faller i det samme om og om igjen. Er så sliten.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Modafinil

http://en.wikipedia.org/wiki/Dextroamphetamine

 

Det første er for nytt for at det skrives ut i Norge og likevel gammelt nok til at patentet går ut i 2012, men det er relativt vanlig i USA, hvis du jobbet som kirurg og ikke var i form var det den du ville tatt. For det andre trenger du å ha ADD, ADHD, eller Narkolepsi. Effekten av en normal dose av begge preparatene blir som 600mg koffein (det vil si bedre) på en gang, uten rastløsheten og uroen fra koffein. Det er disse to preparatene det amerikanske forsvaret sine jagerfly piloter har tilgang på. jeg er usikker på hvordan det er med Modafinil og toleranse. 100 mg koffeintabletter selges over disk på svenske apotek, pakningsvedlegget sier 1-2 tabletter 1-3 ganger per døgn. Kun på resept i Norge. Til sammenligning er det ca. 60mg koffein i en toppet teskje med pulverkaffe.

Endret av festen
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Modafinil

http://en.wikipedia.org/wiki/Dextroamphetamine

 

Det første er for nytt for at det skrives ut i Norge og likevel gammelt nok til at patentet går ut i 2012, men det er relativt vanlig i USA, hvis du jobbet som kirurg og ikke var i form var det den du ville tatt. For det andre trenger du å ha ADD, ADHD, eller Narkolepsi. Effekten av en normal dose av begge preparatene blir som 600mg koffein (det vil si bedre) på en gang, uten rastløsheten og uroen fra koffein. Det er disse to preparatene det amerikanske forsvaret sine jagerfly piloter har tilgang på. jeg er usikker på hvordan det er med Modafinil og toleranse. 100 mg koffeintabletter selges over disk på svenske apotek, pakningsvedlegget sier 1-2 tabletter 1-3 ganger per døgn. Kun på resept i Norge. Til sammenligning er det ca. 60mg koffein i en toppet teskje med pulverkaffe.

 

Spørsmålet er vel hvordan langtidsvirkningene av dette er. Tror det blir litt som å gi mer gass når det som trengs er å ta ned håndbrekket som står halveis oppe. Det funker men ikke uten vesentlig slitasje.

 

Årsaken til energiproduksjonsvikt kan være så mangt, men jeg tror det å finne ut hva som er galt og jobbe med det er mer riktig vei å gå enn å piske hesten enda litt hardere.

 

Veldig ofte kommer disse tingene fra psyken og psykososiale relasjoner.

Lenke til kommentar

Før de visste bedre skrev de ut slike piller som dexedrine mot depresjon, slanking og alt mulig. Det var pillen for alt på 50-60 tallet, men nå er det kun ADHD og Narkolepsi, den andre pillen ,Modafinil, den er enda mer begrenset samtidig som det er et mindre farlig stoff (Grunnen til at det ikke greide FDA kravet for ADHD var at de da brukte høye doser (ca 1000 mg), og 3-5 stk da utviklet alvorlige utslett som det også sikkert er mulig å få i lavere doser som 200 mg). Enkelte steder kan det til og med handles uten resept. Uansett er det nok ikke realistisk å få det på resept i Norge, men i USA hadde de nok skrevet det ut for dine plager tror jeg.

 

http://www.dingz.no/371066/modafinil-er-sterk-som-en-okse

http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=30&t=8462

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2011/07/11/forsker-pa-legemiddel-mot-/index.xml

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har ingen form for slik sykdom.

 

Er deprimert og har vært det lenge, men selv når jeg er ''lykkelig'' og har veldig lyst til å få alt til å virke så funker det bare ikke. Er som om jeg lader meg selv opp, men så er batterikapasiteten dårlig.

Det fremgår ikke veldig godt om du mener at det er søvnforstyrrelse som er årsaken til at du ikke har energi nok. Jeg bruker et medikament som heter Sarotex i små doser, 1-3 tabletter 3 timer før leggetid. De hjelper meg og sove noe bedre men gjør til gjengjeld at oppvåkningen er noe slitsom, men når jeg først er oppe så fungerer jeg noenlunde normalt.

For meg så er det en avveining, bruke Sarotex og sove greit og slite med å våkne, eller ikke bruke Sarotex og aldri sove.

Jeg opplever dog at jeg har dager hvor jeg er utmattet men dette kommer av sykdomsbilde og øvrig medisinering som jeg er 100% avhengig av.

 

Før jeg begynte med Sarotex så fikk jeg akupunktur på Aker sykehus en gang i uken og det hadde også en brukbar effekt mot søvnproblemene.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen form for slik sykdom.

 

Er deprimert og har vært det lenge, men selv når jeg er ''lykkelig'' og har veldig lyst til å få alt til å virke så funker det bare ikke. Er som om jeg lader meg selv opp, men så er batterikapasiteten dårlig.

Det fremgår ikke veldig godt om du mener at det er søvnforstyrrelse som er årsaken til at du ikke har energi nok.

 

Det er ikke det. Jeg kan legge meg klokken 21 på kvelden, sove til 8 på morgenen og FREMDELES være dødssliten i løpet av seks timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...