Gå til innhold

Hva ammo kan jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nettopp sendt inn våpensøknaden til XXL og da også bestillt hagle derfra.

 

Haglen jeg bestilte er "Weatherby SA-08 Synthetic 12/76 66cm"

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/weatherby-sa-08-synthetic-12-76-66cm-1059548

 

Så, hvilken type ammo kan jeg bruke. Hva er forskjell og hva skal jeg se etter? Jeg kan ikke bestille ammo i samme pakken, så må derfor gå til min lokale sportsbutikk og finne der. Men jeg vet ikke hva som passer, og hva som er forskjell.

 

Forøvrig er min lokale sportbutikk en Gsport, så om noen gidder å linke til ammo så setter jeg pris på om linken er fra Gsport. Men som sagt, jeg er helt grønn på dette området.

 

Haglen skal brukes i hovedsak til diverse småvilt, for å nevne noe så måker, skarv, hare, rype og muligens rev. Så fint om det er litt sånn allround ammo. Men i første omgang må jeg vite hva som passer, da.

 

Så, setter stor pris på svar.

 

Mvh

 

Vidar Hetlelid

Endret av vidar_h
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lengden på patronen gjør at du kan lade med kraftigere patroner.

It is important to use appropriate shotgun cartridges that correspont to the chamber length of your gun. Modern shotguns usually have chamber length 70 mm (2 3/4”) and 76 mm (3”). Larger chamber length allows usage of more powerful ammunition. Thus, 12/76 ammunition is fit to be fired from 12 gauge shotgun with 76 mm (3”) chamber. Never try to use such ammunition with 12 gauge shotgun chambered in 70 mm – most probably it will cause barrel explosion.

 

 

Kilde: http://www.self-defender.net/weapons/shotgun-ammunition.htm

her kan du også lese litt mer om ammo ;)

Lenke til kommentar

12/76

altså da er det kaliber 12 hagla di er. da skal du kjøpe kaliber 12 stål(bly i sverige.)

nesten så jeg ikke gadd å svare bare pga "HVA ammo kan jeg bruke" btw :p

 

 

Hva betyr da 76? Er det lengen på patronen? Og hva betyr i såfall lengden?

 

 

Kan bruke opp til 76mm hylselengde på haglepatroner.

 

Anbefaler deg forøvrig i å finne annet enn haglpatroner med stålhagl.

 

Bismuth/Vismuthhagl eller andre typer, noe klager på disse, men de er i det minste bedre enn stål, og har ikke så stor fare for rikosjetter.

Lenke til kommentar

Men de koster mye mer.

 

Hjemmelading med blykuler kjøpt i en dykkerbutikk funker fint (du får kulene i alle størrelser) og ladeutstyret er ikke dyrt. Selv om man etter loven skal bruke stål eller andre typer ammo som ikke inneholder bly... :whistle:

Det er slik i pris at etter en høstjakt så har du spart inn utstyret.

 

edit: spør på www.kammeret.no om det er noe mere du lurer på, det er fantastisk kompetanse på det forumet siden det er et dedikert våpenforum...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hjemmelading med blykuler kjøpt i en dykkerbutikk funker fint (du får kulene i alle størrelser) og ladeutstyret er ikke dyrt. Selv om man etter loven skal bruke stål eller andre typer ammo som ikke inneholder bly... :whistle:

 

 

Har hørt at det er skyhøye bøter hvis man blir tatt i å bruke blyhagl på jakt. Her bør man ikke ta noen sjanser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Synes hele tråden virker noe rar, eller mistenkelig! Du får vite alt du trenger å vite, i butikken du skal kjøpe våpnet (Eller andre våpenbutikker). Og dette er vel også gjennomgått i forbindelse med Jegerprøven!

 

Undrer på, om du har fått innvilget en kjøpetillatelse?

 

På hvilket grunnlag tror du at jeg IKKE har kjøpetillatelse?

Lenke til kommentar

Må si meg enig at det er litt betenksomt at en som har tengt til å skyte så mye forskjellig ikke har fått med seg at det er forskjellig ammo til forskjellig jakt.

Kommer jo med erfaring, men ikke skyt på f.esk. rådyr med leirdueammo.

Du bør sette deg litt mer inn i ammunusjon og trangboring slik at du forstår virkningen og hva som er forskjellen på forskjellige patroner til cal 12 hagle.

Øvelsesskyt til du er litt tryggere. Ikke spar penger på billig ammo til jakt , blir bare dyreplaging.

 

Eks. Rype kan du skyte med ca. 12-70 28 gr. str.5 i stål.

Rev ville jeg valt minimum 12-76 36gr str 2. kansje en magnum opp til 52 gr. også.

Rådyr 12-76 52 gr (magnum) BB.

 

Så vil trangboringen avgjøre hvilket hold som er mest effektivt til hver enkelt.

 

Får du tak i bly så er det 1 hakk ned.

 

Straff for bly er vel ikke noe problem da det ikke er viltnemda og jegere som vil ha det.

Du kan sikkert treffe på en og ennen nisse av en oppsynsmann som vil anmelde (selv om han sikkert bruker bly selv). Vismut er ok alternativ.

 

Stål er vel ulovlig i Sverige ??

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...