Gå til innhold

Bruk av helikopter på Utøya


Anbefalte innlegg

17:25 Ferga «MS Thorbjørn» drar fra Utøya med 9 personer om bord, 6 leirdeltakere og 3 fra mannskapet.

 

MS Thorbjørn var jo der også. Stålbåt godt egnet for å frakte flere.

 

Thorbjørn dro fra Utøya, men ikke tilbake til fastlandet, fordi ABB hadde fortalt at han hadde flere "politifolk" på land. Thorbjørn dro derfor videre og gjemte seg bak ei øy i området.

 

Nå må dere da snart begynne å bli lei av å dra fakta ut av tynn luft?

 

Få med deg fakta selv. MS Thorbjørn drar Norover ja og ikke til fastlandet rett Øst for utøya.

Se video her : Min lenke

Mot slutten ser du MS Thorbjørn legge til ved Elstangen. Da har de passsert politiet i gummibåt eller lånt båt. De gjemte seg ikke bak noen øy.

Men den første patruljen kunne nok ikke brukt MS Thorbjørn fordi de snudde og dro fra fastlandet.

 

Sitat Johannes Dalen Giske matros MS Thorbjørn :

- Vi turde ikke legge til kai ved landssiden. Det kunne stå personer der. Vi kjørte nordover i nesten en halvtime.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i rapporter at det var en patrulje som ankom 17:52 ikke bare en betjent, og det gjør det jo ikke bedre. At politiet kommer med dumme unnskyldninger om at de ventet på båt blir dumt når det er et stort anntall båter tilgjengelig.

17:25 Ferga «MS Thorbjørn» drar fra Utøya med 9 personer om bord, 6 leirdeltakere og 3 fra mannskapet.

 

MS Thorbjørn var jo der også. Stålbåt godt egnet for å frakte flere.

Fergen dro til et skjult sted. De visste ikke hvor den lå.

 

Det var ikke et stort antall bater tilgjengelig. De hadde ingen båter utenom den lille RIB-en før 1810. De har ikke vært særlig flinke til å innrømme at det tok dem 20 minutter å få tak i en båt. De klarte heller ikke å tyvstarte båtene på brygga.

 

Det som er kritikkverdig er den elendige kommunikasjonen mellom Nordre buskerud og beredskapstroppen, mangelen pa ressusser og kontakter, og at de overbelastet baten.

Lenke til kommentar

Det står i rapporter at det var en patrulje som ankom 17:52 ikke bare en betjent, og det gjør det jo ikke bedre. At politiet kommer med dumme unnskyldninger om at de ventet på båt blir dumt når det er et stort anntall båter tilgjengelig.

17:25 Ferga «MS Thorbjørn» drar fra Utøya med 9 personer om bord, 6 leirdeltakere og 3 fra mannskapet.

 

MS Thorbjørn var jo der også. Stålbåt godt egnet for å frakte flere.

Fergen dro til et skjult sted. De visste ikke hvor den lå.

 

Det var ikke et stort antall bater tilgjengelig. De hadde ingen båter utenom den lille RIB-en før 1810. De har ikke vært særlig flinke til å innrømme at det tok dem 20 minutter å få tak i en båt. De klarte heller ikke å tyvstarte båtene på brygga.

 

Det som er kritikkverdig er den elendige kommunikasjonen mellom Nordre buskerud og beredskapstroppen, mangelen pa ressusser og kontakter, og at de overbelastet baten.

 

 

Feil! Fergen dro ikke til noe skjult sted. Den dro til Elstangen 2-3 km nord for Utøya mot Sundvollen.

Mens den dro dit passerte den Delta i enten gummibåten eller båten de fikk låne. Mulig de forvillet seg på utsiden av Geitøya eller Storøya en stund men de er filmet og ligger på klippet på innlegget mitt over.

Etter dette ble MS Thorbjørn brukt til å frakte folk fra Utøya.(etter at ABB var anholdt)

Og jo det er faktisk et stort antall båter tilgjengelig. Der de la ut gummibåten er det småbåthavn med sikkert 50 båter. Og det var folk der som også var i båtene sine.

Men kan forstå at politiet vegrer seg litt med å spørre, det er jo flaut tross alt.

At de ikke fikk tyvkoblet er jo bare for dumt. Tror nok ikke de forsøkte det.

Etter det jeg har hørt snakk om så har også enkelte tilbytt seg å låne bort båt men blitt avvist.

 

Patruljen som kom 17:52 kunne altså ikke tatt i bruk M/S Thorbjørn fordi den snudde og dro mot Sundvollen.

 

Men det som er viktig å se forskjell på er at patruljen som er tatt bilde av 17:52 på kaia ved Utstranda ikke er Delta som kom fra Oslo, men en patrulje fra Hønefoss Politikammer som skulle møte Delta.

Delta fra Oslo ankommer 18:09.

 

På Utvika 500 m bortenfor Utstranda er det en kampingplass + en småbåthavn. (der Delta svingte inn først)

 

Jeg vet at det er lett å kritisere i ettertid og da har man også alle fakta klare, noe som er vanskelig der og da. Men jeg syntes politiet bør unngå å skjule småfeil de gjorde og heller innrømme at hvis enkelte ting var gjort annerledes så kunne kansje noen liv til vært reddet.

Men det er jo viktig å se på alt som ble riktig gjort også.

I det store og hele så fungerte ting utrolig bra i forhold til omfang og resurser.

Hadde det vært en mer organisert gruppe av flere som hadde stått bak hadde det nok vært nærmere 1000-2000 døde den dagen.

Lenke til kommentar
Da får man bare si at alt som skjedde 22.juli var bra, og at beredskapen vår er helt fullkommen. Hvis det blir krig klarer sikkert Norge å stoppe den også...

Hvis du ikke har et godt svar, hvorfor lar du ikke bare være å skrive noe?

 

Ikke for å starte en krangel, men har vel vært en del hint i diskusjoner her om at politiet som ankom først var vanlige politifolk som kansje ikke hadde våpen.

Hvor har du sett disse hintene?

 

Her f.eks.:

Det er ikke slik at politiet skal være dumdristige helter som setter eget liv på spill uten noen form for risikovurdering. Det er trist at dem ikke hadde nødvendig informasjon (og utstyr?) for å komme seg over til øya å stoppe mannen med det samme. Dog blir det feil å skylde på politiet for at det ikke dro over med det samme.

 

Er nok flere og mange poster er jo slettet også.

Jeg kan ikke se at innlegget du siterer støtter påstanden din.

 

Men vil si at en politibetjent som vet at det er 700 undommer på den øya det skytes på. Velger å vente på fastlandet i stedet for å dra over til øya for å kansje få stoppet det som skjer evnt. rettet skuddene mot seg (er jo bedre beskyttet enn AUFerne) selv bør revurdere sin jobb.

Dette er jo bare tull. En politimanns jobb er ikke å begå selvmord. En død politimann er en ubrukelig politimann. Dessuten var det flere, og de sto ikke bare og ventet. De drev forberedelser og brakte blant annet politiets egen båt til stedet.

 

Det står i rapporter at det var en patrulje som ankom 17:52 ikke bare en betjent, og det gjør det jo ikke bedre. At politiet kommer med dumme unnskyldninger om at de ventet på båt blir dumt når det er et stort anntall båter tilgjengelig.

Det er du som ikke har satt deg inn i saken, og dermed blir konklusjonene dine bare tåpelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er du som ikke har satt deg inn i saken, og dermed blir konklusjonene dine bare tåpelige.

 

OK. Sier du det. Hva er tåpelig? og hva er konklusjonene? At det må ha vært mer enn en betjent?

 

Redigert .. Fordi inlegget ditt er så utrolig dårlig formulert og fult av rot.

 

Hvis du har fulgt tråden litt så har det vært antydet at politiet som ankom først var dårlig utrustet for en vepnet konfrontasjon. Se inlegget jeg siterte som du mener ikke støtter dette. Hva mener Dj_eLmO med : Det er trist at dem ikke hadde nødvendig informasjon (og utstyr?) for å komme seg over til øya å stoppe mannen med det samme.(flere innlegg er fjærnet)Det har b.l.a. blitt nevnt at forsvaret o.l. burde vært der. I media er dette også nevnt. Har ikke tatt opp alt jeg har hørt på radio eller sett på TV detsverre.

Etter min oppfatning så var patruljen som ankom 17:52 på Utstranda utrustet med utstyr for slikt.

At politiet ikke hadde mulighet til å bruke en annen båt er også feil.

At de valgte å bruke den som var planlagt får de ta til etterretning.

Vil nok tro at de som ankom i fra Oslo fikk litt hakaslepp når de så hva de fra Hønefoss hadde sjøsatt.

 

Hvor sier jeg at en politimanns jobb er å begå selvmord ? Hold fantasiene dine for deg selv.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

...snip ...

Politiet som først kom til stedet skal ha vært bevæpnet med MP5. Det er vel det kraftigste våpnet vanlige politifolk har. Ikke fryktelig kraftig, men likevel det de hadde muligheten til.

 

Din påstand var at noen snakket om at de ikke hadde våpen. Da jeg spurte deg om eksempler kom du med et innlegg som nevnte utstyr, og ikke våpen.

 

Når du mener at politifolk hodeløst skal kaste seg inn i en terror situasjon, så mener du i praksis at de skal begå selvmord. Derfor skriver jeg dette. At man er politi innebærer ikke at man skal gå inn for å bli drept. En død politimann er en ubrukelig politimann.

 

Forsvaret burde vært der?! Hæ?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Men kan forstå at politiet vegrer seg litt med å spørre, det er jo flaut tross alt.

At de ikke fikk tyvkoblet er jo bare for dumt. Tror nok ikke de forsøkte det.

Etter det jeg har hørt snakk om så har også enkelte tilbytt seg å låne bort båt men blitt avvist.

Når man ikke vet om det er medhjelpere på land som er en del av angrepet, hopper man ikke inn i båter sammen med tilfeldige sivile med mindre det ikke finnes noen annen utvei.

Lenke til kommentar

Ikke vær dum da (pjassop). Mener du at en politibetjent som er spesialtrent ikke kan høre forskjell på våpentyper?

Kan opplyse deg om at det er stor forskjell på f.eks. en cal. 223 som ABB brukte og en 308/7.62. som AG3 og AK47 bruker.

En 223 er en en finkalibret rifleammunusjon som er svært hurtig og går ca 3xlydens hastighet.

Fordelen er at den har en veldig rett kulebane og man kan ha god presisjon på både 50 og 100 m uten å stille sikte. Antall patroner pr. kg. er også et + i noen sammenhenger.

En våpenkyndig vil også enkelt høre at det er en 1/2 auto ikke helauto som avfyres (uten at det har noen betydning for dødligheten) En skuddsiker vest gir svært god beskyttelse mot 223.

En hjelm med godt visir det samme.

En politimann vet også at virkeligheten ikke er lik den i CS og andre dataspill. Man må faktisk sikte , no scopes med 360 er ikke normalt utenfor spillverdenen.

2 trente politimenn fult utrustet inkl. med MP5 på en så kupert øy ville ikke hatt problem med å håndtere en bevpnet mann.

Husk at ABB skjøt ganske kontinuerlig og røpet da også sin posisjon på øya.

Instruksen til politiet er også å avlede oppmerksomheten til den som er bevepnet bort fra ofrene og mot seg selv. Det er en bra taktikk for å spare liv.

 

Mener du Pjassop at det var helt korrekt hvis 2 fult utrustede politimenn dro fra Utstranda til Elstangen for så å dra samlet over til Utøya med Delta i en liten gummibåt (politiet fra Hønefoss viste hvilken båt som lå å ventet)i stedet for å dra over med en gang til Utøya.

Hva skulle de møte på andre siden som de ikke kunne håndtere i noen minutter? Rambo?

 

 

 

Ny video lagt ut : http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4206358.ece

 

Se mot slutten , da passerer politiet det som ser ut som M/S Thorbjørn (ligger mot land).

Den er ihvertfall nærmest identisk. Man ser også hvor mange båter det var i nærheten.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Men kan forstå at politiet vegrer seg litt med å spørre, det er jo flaut tross alt.

At de ikke fikk tyvkoblet er jo bare for dumt. Tror nok ikke de forsøkte det.

Etter det jeg har hørt snakk om så har også enkelte tilbytt seg å låne bort båt men blitt avvist.

Når man ikke vet om det er medhjelpere på land som er en del av angrepet, hopper man ikke inn i båter sammen med tilfeldige sivile med mindre det ikke finnes noen annen utvei.

 

En gummibåt på 10 fot er vel det samme som ingen annen utvei?

 

Paranoide poilitimenn som ikke tør å bruke en sivil båt fordi det kan være en felle ... He he. :-)

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

 

 

Forsvaret burde vært der?! Hæ?

 

Du tar det litt ut av sammenheng vel : Forsvaret burde vært der?! Hæ?

Jeg skriver : Det har b.l.a. blitt nevnt at forsvaret o.l. burde vært der.

Du skriver som om det er jeg som har sagt det .

 

Her er noen sittaer der forsvaret er tatt med som mulig hjelp / utstyr etc.

Jeg mener at folk tar feil ved å insinuere at forsvaret er løsningen og slik de er utrustet.

 

sitater :

1-Hvorfor brukte ikke politiet, forsvaret sitt helikopter?

2-Et Bell 412 som forsvaret bruker er forsåvidt kjent for å være stabilt.

3-Hadde de hatt et Bell fra forsvaret til disp. når meldinga kom så kunne det fint vært lastet med tre team på kort tid. Kopteret tar 13 mann i tillegg til crew. De hadde dessuten sluppet å flytte seg og utstyr fra bil til rekvirert båt for å i det hele tatt komme frem til øya.

4-Ikke glem at det kuttes og kuttes og kuttes i bevilgninger til forsvaret her i landet, og slike ting som kanskje behøves en gang hvert tredje år er selvfølgelig noe av det første som tas bort når pengene skal fordeles.

 

+ + sikert fler og mange er som sagt slettet også .

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Ja, det ville jo vært mye bedre om de ble sprengt i filler ute på Tyrifjorden.

 

Har du sett videoen med gummibåten ? Du kan umulig mene at det var en korrekt avgjørelse å benytte den båten.

Mulig ingen av de som var til stede hadde kjennskap til båter , men det blir for dumt.

 

Hva slags normal tankegang skulle en politimann ha hvis han trodde "terrorister" hadde plantet eksplosiver i en båt som de hadde leid plass til ved småbåthavna 3,5 km unna Utøya for så å stå der å tilby den til Delta??????

 

Nei som sagt så parranoide er de ikke.

 

Men jeg tror nok de følte seg rimelig dumme der og da. De har jo egentlig innrømt at båten var for dårlig, men vil ikke si at det hadde noe å si. Når politiet sier at de prøvde å få start på andre båter så er det jo merkelig at ingen som var der så dette.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Har du sett videoen med gummibåten ? Du kan umulig mene at det var en korrekt avgjørelse å benytte den båten.

Mulig ingen av de som var til stede hadde kjennskap til båter , men det blir for dumt.

 

Hva slags normal tankegang skulle en politimann ha hvis han trodde "terrorister" hadde plantet eksplosiver i en båt som de hadde leid plass til ved småbåthavna 3,5 km unna Utøya for så å stå der å tilby den til Delta??????

 

Nei som sagt så parranoide er de ikke.

De har informasjon som tyder på en sammenheng med sprengningen i Regjeringskvartalet, hvor det har gått av en meget kraftig bombe. Vitner fra øya forteller om mulig 4-5 kraftig bevæpnede gjerningsmenn samt eksplosiver. Alt tyder på at det er snakk om en meget godt planlagt aksjon, og ikke en tilfeldig våpendesperado. Det er ukjent om det befinner seg gjerningsmenn blandt de sivile på Utvika camping.

 

Ut fra dette ville du altså først ha sendt ut 2 politimenn med MP5 (ikke spesialtrente på slike situasjoner), og i tillegg ville du ha stappet hele Deltatroppen i ukjente båter tilbudt av sivile på campingplassen.

 

Og du klarer ikke å se hvor idiotisk det er?

 

Det er hvertfall lett å se hvorfor politiet avfeier kritikken fra tabloidene og heller venter på kritikk fra noen som har litt bedre bakgrunn for å uttale seg.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Har du sett videoen med gummibåten ? Du kan umulig mene at det var en korrekt avgjørelse å benytte den båten.

Mulig ingen av de som var til stede hadde kjennskap til båter , men det blir for dumt.

 

Hva slags normal tankegang skulle en politimann ha hvis han trodde "terrorister" hadde plantet eksplosiver i en båt som de hadde leid plass til ved småbåthavna 3,5 km unna Utøya for så å stå der å tilby den til Delta??????

 

Nei som sagt så parranoide er de ikke.

De har informasjon som tyder på en sammenheng med sprengningen i Regjeringskvartalet, hvor det har gått av en meget kraftig bombe. Vitner fra øya forteller om mulig 4-5 kraftig bevæpnede gjerningsmenn samt eksplosiver. Alt tyder på at det er snakk om en meget godt planlagt aksjon, og ikke en tilfeldig våpendesperado. Det er ukjent om det befinner seg gjerningsmenn blandt de sivile på Utvika camping.

 

Ut fra dette ville du altså først ha sendt ut 2 politimenn med MP5 (ikke spesialtrente på slike situasjoner), og i tillegg ville du ha stappet hele Deltatroppen i ukjente båter tilbudt av sivile på campingplassen.

 

Og du klarer ikke å se hvor idiotisk det er?

 

Hvem trodde det var 4-5 kraftig bevepnede gjerningsmenn? Man hørte jo at det ikke var kraftige våpen og at det ikke var mange. Meldinger verserte i begynnelsen at det var 1 politimann men de kunne ikke utelukke en medhjelper.

Mye tydet på at det var en dårlig gjennomført aksjon. Ikke for å skryte , men jeg sa tidlig (før Utøya) at dette virket som om at det var en gal normann.

Ingen ekspert , men ut i fra det jeg kan om eksplosiver så kunne selv jeg se at dette var en bombe laget av kunstgjødsel. Og hvem terrorist ville valgt rejeringsbygget? Dette var helt klart politisk rettet. Og når det ble skyting på Utøya var det jo ingen tvil om at dette var rettet mot AP.

For de fleste av Norges fiender så er Kongen Norges leder det er han som er sjef i deres øyne.

Et angrep fra utenlandske terrorister ville rammet noe annet f.eks. slottet og stortinget.

Hvem utenfor Oslo vet om rejeringskvartalet ? (noen men ikke veldig profilert sted)

Tidspunktet for eksplosjonen var jo en giganttabbe sett fra ABBs side.

 

Og hvor har du det i fra at patruljen som ankom 17:52 ikke hadde spesialtrening ?

Mener du at MP5 er vanlig for en patrulje å ha med i bilen?

 

Du må nokk sette deg litt mer inn i de forskjellige stedene hvis du skal kritisere.

Delta dro fra Elstangen. Der er Tyrifjorden Båtforening og en ganske stor småbåthavn.

Det er 3,5 km fra Utøya. Utvika camping ligger ca 500 m fra Utøya, der var det flere som dro ut i fra og hjalp til. Patruljen som jeg referer til ankom Utstranda(fergeleiet til Utøya på fastlandet ) 3,5 km unna Elstangen der Delta dro til etterpå.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Det er forhåndslagring av MP5 i de aller fleste patruljebiler, så det er ingen automatikk i at første patrulje på stedet var spesialtrente. Men jeg mener jeg leste et sted av første patrulje på stedet var fra UEH?

 

Jeg velger uansett å vente på en rapport fra kyndige fagfolk før jeg uttaler meg for bastant om det ene eller det andre, det eneste jeg står fast ved er at den enkelte politmann ikke kan klandres og at Delta gjorde en upåklagelig jobb. Ressursene til politiet derimot, burde man vurdere å gjøre noe med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvem trodde det var 4-5 kraftig bevepnede gjerningsmenn? Man hørte jo at det ikke var kraftige våpen og at det ikke var mange. Meldinger verserte i begynnelsen at det var 1 politimann men de kunne ikke utelukke en medhjelper.

Beskjedene de fikk når de kom frem, av vitner, var 4-5 tungt bevæpnede personer samt eksplosiver. Dette er informasjon som har blitt gitt ut på pressekonferanser.

 

Mye tydet på at det var en dårlig gjennomført aksjon. Ikke for å skryte , men jeg sa tidlig (før Utøya) at dette virket som om at det var en gal normann.

Ingen ekspert , men ut i fra det jeg kan om eksplosiver så kunne selv jeg se at dette var en bombe laget av kunstgjødsel. Og hvem terrorist ville valgt rejeringsbygget? Dette var helt klart politisk rettet. Og når det ble skyting på Utøya var det jo ingen tvil om at dette var rettet mot AP.

Dessverre er politiet i Norge nødt til å basere seg på informasjon som er tilgjengelig, og har lite tid til å sitte og se på TV mens de gjetter seg frem til hva som foregår. At du, basert på noen TV. og avisbilder fra regjeringskvartalet kunne fastslå at man snakker om 1 gjerningsmann med lette våpen og en kunstgjødselbombe er jo ikke mindre enn fantastisk. Jeg er ganske sikker på at politiet bare drømmer om denne kompetansen slik at de ikke trenger å bruke tid på kjedelige saker som informasjonsinnhenting og briefing av personell.

 

For de fleste av Norges fiender så er Kongen Norges leder det er han som er sjef i deres øyne.

Et angrep fra utenlandske terrorister ville rammet noe annet f.eks. slottet og stortinget.

Hvem utenfor Oslo vet om rejeringskvartalet ? (noen men ikke veldig profilert sted)

Tidspunktet for eksplosjonen var jo en giganttabbe sett fra ABBs side.

Jeg er nå egentlig ganske glad for at du ikke er ansvarlig for beredskapen i Norge. At du antar et kunnskapsnivå lavere enn barneskolen for potensielle terrorister er ganske farlig, og forhåpentigvis ikke hva PST baserer seg på i trusselvurderingene sine. At det liksom skal være ukjent hvor statsministeren har kontor for en potensiell fiende er jo bare latterlig.

 

Og hvor har du det i fra at patruljen som ankom 17:52 ikke hadde spesialtrening ?

Mener du at MP5 er vanlig for en patrulje å ha med i bilen?

Politibilene i Nordre Buskerud politidistrikt har våpenskrin utstyrt med pistol og MP5. Også meget lett å finne ut om du faktisk gidder å sjekke fakta før du skriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...