Gå til innhold

Bruk av helikopter på Utøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tregs ikke mer bevis. Du kan enkelt lese og tolke det slik at denne instruksen eksisterer i en slik ordlyd . Dette er en instruks det trenes på og instruksen beskriver hvordan betjenter skal gjennomføre tiltak. Veldig dumt å legge den ut skriftelig på nett.

Meningsløst å tro at jeg kan gi den skriftelig til deg.

 

Hvorfor skulle den ikke eksidtere? Da hadde det nok også vært tatt opp i pressen.

 

Du kan bare ringe eller sende e-post dit jeg sa, så får du svar. Jeg kan ikke få de til å ringe eller sende mail til deg.

 

Ikke noe mer å bevise. Jorda er ikke flat Pjassop, (og det er ingen tekopp i bane rundt sola. Så dropp taktikken, den fungerer ikke.)

 

Her er det ikke mer å diskutere.

 

Sees i neste tråd. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitat fra BT :

"Skyting pågår" er politiets hemmelige fagplan for å stoppe drapsmenn i aksjon. Planen ble innført i 2009 etter skolemassakrene i Finland.

 

Mens politiet vanligvis skal skaffe oversikt over situasjonen og vente på forsterkninger før de går mot en bevæpnet gjerningsmann, pålegger denne prosedyren de første politifolkene på stedet det stikk motsatte.

 

De skal gå inn i situasjonen og, med fare for eget liv, forsøke å stanse gjerningsmannen. Dette gjelder uansett hvem som kommer – enten det er vanlige politipatruljer eller medlemmer av politidistriktenes egne utrykningsenheter.

 

Vanlige tjenestefolk både i Hordaland og Rogaland fikk opplæring i planen da den ble innført. Etter den tid har de vanlige politifolkene ikke øvd etter fagplanen, ifølge tillitsvalgte i Politiets Fellesforbund i de to distriktene.

 

 

Etter minimumsopplæringen på minst 11 timer på den nye prosedyren i 2009, var det opp til hvert enkelt politidistrikt å bestemme hvor mye de vil trene på slike scenarier, og legge det inn som del av den obligatoriske treningen alle operativt godkjente politifolk skal gjennom hvert år.

 

Les : hemmelig plan. altså kan ikke Pjassop få den.

 

Om den ikke eksisterte så ville vel Politiets tillitsvalgte reagert tilsvarende, ikke slik de gjør.

Mer en nok bevis.

 

Er vel bare 1 som ikke tror denne instruksen eksisterer. :-)

 

Sier ikke politiets instruks dette så bevis heller det.

Tror ikke media sammen med Politiets Fellesforbund har funnet på dette nei.

 

 

Slutt å kom med vrøvel.

Endret av Glavalavala
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Skyting pågår" er faktisk en øvelse. Man øver på å gå inn i en situasjon der en væpnet person skyter mot sivile.

 

Hvis det finnes en instruks som heter dette, vil jeg gjerne se konkrete sitater og ikke bare løgner fra media. De samme mediene har jo skrevet utallige løgner i denne saken, som for eksempel at politiet beordret sivile ut i båt ved Utøya.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å bevege oss ut på ville veier her. At det har vært skrevet usannheter i media på et eller annet tidspunkt er ikke det samme som å si at alt som skrives i media er løgn. Å bruke slik argumentasjon er direkte useriøst. Glavalavala har lagt frem artikler og indikasjoner som understøtter hans syn. Dersom noen mener at disse er løgn og usannheter må man legge frem tilsvarende som understøtter dette. Hvis man bare avfeier artikler og skriverier på et generelt grunnlag som sier at "alt er løgn" da er det bare krangling og kverulering og har ingen verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor brukte ikke politiet, forsvaret sitt helikopter? Fikk det ikke helt med meg

 

Er ikke slikt at politiet/forsvaret bare kan trylle fram et fult bemannet helikopter på 1 time. Husk at Norge aldri har blitt utsatt for terror før, derfor er det ikke slikt at et swat-team sitter klar med våpen slik din fantasi sikkert er.

Lenke til kommentar

 

Særlig klare var de ikke. Artikkelen forteller jo at de faktisk brukte 2 timer og 40 minutt på å gjøre helikopteret operativ fra det ble besluttet å ta det i bruk. Etter at det er operativt tar det ca 10 - 20 minutter å komme i lufta (prosedyrer etc). Dvs. at om mannskapet (piloter, tekniker etc) som hadde ferie, men var tilgjengelig hjemme hadde satt seg i bilene kl 15.30 så hadde helikopteret først vært over Utøy ca klokken 18.30 (dvs etter pågripelsen).

 

Det er alltid en fordel å lese en artikkel fullstendig og vurdere ut fra det.

 

At mannskap som var tilgjengelig (på tross av ferie) burde vært innkalt tidligere enn 19.08 har faktisk politiet tatt selvkritikk på, men realiteten er at det ikke hadde hatt betydning for hendelsene på Utøya pga den lange klargjøringstida på politihelikopteret.

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ikke har sett fnugg av bevis for at det eksisterer en instruks som sier at politiet hodeløst skal kaste seg inn i skuddlinjen.

 

Jeg vet at det finnes en øvelse kalt "skyting pågår", men en øvelse er ikke en instruks.

 

Du verden jeg er imponert over deg. Ta en titt her hvor politi diskuterer denne illusjonen du påstår.

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ikke har sett fnugg av bevis for at det eksisterer en instruks som sier at politiet hodeløst skal kaste seg inn i skuddlinjen.

 

Jeg vet at det finnes en øvelse kalt "skyting pågår", men en øvelse er ikke en instruks.

Du verden jeg er imponert over deg. Ta en titt her hvor politi diskuterer denne illusjonen du påstår.

Det står jo også litt om det andre påstår at politiet ikke skulle bry seg om.

«Skyting pågår» tar imidlertid utgangspunkt i én til to gjerningsmenn, mens det da politibetjentene ankom, var meldt om tre til fem gjerningsmenn med både gevær og sprengstoff på øya. Usikkerhet om antall gjerningsmenn og deres bevæpning, mangel på båt, samt vissheten om at Beredskapstroppen var på vei, bidro til at de to ikke dro direkte til øya - i det som kunne ha fortonet seg som et rent selvmordsoppdrag.

 

Så i motsetning til det som påstås, er ikke "skyting pågår" det samme som at politiet skal løpe hodestups inn i enhver situasjon.

 

 

 

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ikke har sett fnugg av bevis for at det eksisterer en instruks som sier at politiet hodeløst skal kaste seg inn i skuddlinjen.

 

Jeg vet at det finnes en øvelse kalt "skyting pågår", men en øvelse er ikke en instruks.

Du verden jeg er imponert over deg. Ta en titt her hvor politi diskuterer denne illusjonen du påstår.

Det står jo også litt om det andre påstår at politiet ikke skulle bry seg om.

«Skyting pågår» tar imidlertid utgangspunkt i én til to gjerningsmenn, mens det da politibetjentene ankom, var meldt om tre til fem gjerningsmenn med både gevær og sprengstoff på øya. Usikkerhet om antall gjerningsmenn og deres bevæpning, mangel på båt, samt vissheten om at Beredskapstroppen var på vei, bidro til at de to ikke dro direkte til øya - i det som kunne ha fortonet seg som et rent selvmordsoppdrag.

 

Så i motsetning til det som påstås, er ikke "skyting pågår" det samme som at politiet skal løpe hodestups inn i enhver situasjon.

 

Og takket være at politiledelsen synes helikopter er tull så tror altså politiet at det er 5+ på Utøya.

Lenke til kommentar

Og takket være at politiledelsen synes helikopter er tull så tror altså politiet at det er 5+ på Utøya.

Så du fikk ikke med deg de faktaene som det ble skrevet om i dag? Eller fortsetter du bare som vanlig med å overse det som ikke helt passer deg?

 

Fakta? At politiet ikke kunne "verfisere" at helikoptermannskapet var på pletten før de ble tilkalt og ga seg til kjenne.

 

Joda...fakta fra Oslo politiledelse og politidirektoratet vet vi alt om.

Lenke til kommentar

Kan du legge fram bevis for at politiledelsen i Oslo eller Politidirektoratet har kommet med direkte usannheter. Jeg kan ikke se at de har noe som helst å tjene på det, da dette vil bli oppdaget etterhvert uansett.

 

Politiledelsen har så vidt jeg vet aldri uttalt at politihelikopter er noe tull - faktisk har de uttalt det motsatte, nemlig at det kunne vært av taktisk stor betydning. De har så vidt jeg ser kun redegjort for de faktisk forhold. De faktisk forhold vedrørende politihelikopter er som følger.

  1. Mannskapet hadde ferie - og var altså ikke på pletten.
  2. Helikopteret har vært til lakkering og var ikke operativt uten diverse arbeid (antennemontasje).
  3. Fra mannskap ble tilkalt til helikopter var i lufta tok det neste 3 timer.

 

Det siste ville vært en realitet selv om mannskapet ble tilkalt klokken 15.30.

 

Politiledelsen bestrider heller ikke at mannskapet stilte seg til tjeneste (fra ferie), de har bare ikke funnet dette i telefonloggene. Noe som er beklagelig, men forståelig i en kaotisk situasjon.

 

Politiet har ikke kommer med noen 5+ tall på gjerningsmenn. Leser man redegjørelsen fra Nordre Buskerud politidistrikt, så angir de to eller flere gjerningsmenn på det tidspunktet tjenestemenn kom fra til brygga på Utviksida. Ellers har de tjenestemennene som kom fram først faktisk forklart at de såg etter tilgjengelig båt for å komme seg over til øya, dvs handle etter "skyting pågår". De prøvde også å praie båt som kom fra Utøya, naturlig nok (i og med gjeningsmannens politiuniform) svingte denne unna.

Lenke til kommentar

Og takket være at politiledelsen synes helikopter er tull så tror altså politiet at det er 5+ på Utøya.

Så du fikk ikke med deg de faktaene som det ble skrevet om i dag? Eller fortsetter du bare som vanlig med å overse det som ikke helt passer deg?

Fakta? At politiet ikke kunne "verfisere" at helikoptermannskapet var på pletten før de ble tilkalt og ga seg til kjenne.

 

Joda...fakta fra Oslo politiledelse og politidirektoratet vet vi alt om.

Vel, disse mannskapene som var så misfornøyde med å bli "avvist" bør jo ikke ha noen som helst problemer med å vise at de faktisk ringte selv om det ikke finnes i politiets logger. Mobiltelefoner sparer på oppringte numre, og siden de ble avvist fikk de jo svar, så de kan enkelt be om spesifikasjon fra telefonoperatøren sin. Ikke noe problem i det hele tatt.

 

Merkelig nok er det ingen av dem som har kommet med noen som helst protester på det som har blitt fremlagt enda.

Lenke til kommentar

Vel, disse mannskapene som var så misfornøyde med å bli "avvist" bør jo ikke ha noen som helst problemer med å vise at de faktisk ringte selv om det ikke finnes i politiets logger. Mobiltelefoner sparer på oppringte numre, og siden de ble avvist fikk de jo svar, så de kan enkelt be om spesifikasjon fra telefonoperatøren sin. Ikke noe problem i det hele tatt.

 

Merkelig nok er det ingen av dem som har kommet med noen som helst protester på det som har blitt fremlagt enda.

 

Vel, de som jobber på helikopter er vel ikke akkurat idioter som har en lyst til å miste jobben sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...