Gå til innhold

TV-kort og lisensavgift


Anbefalte innlegg

Som dere ser fra Topic er dette en ting jeg har lurt på lenge. Er man pliktig å betale NRK-lisensen når man eier ett TV-kort (og bruker det)?

 

Vanlige TVer og videoer er underlagt registreringsplikt ved salg av nye enheter, men når man kjøper et TV-kort er det ingen som spør.

 

For å kjøre en klisje. "En _venn_ av meg betaler ikke lisens, men har TV-kort og bruker dette til å se på TV-sendinger med. Kan NRK tvinge ham til å betale om han blir oppdaget"?

 

Noen som vet hva som er rett justis i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-1980102...3-8798-0.html#1

 

http://www.nrk.no/informasjon/om_nrk/lisen...ns/1385074.html

 

Utifra dette tolker jeg det som om at du IKKE skal betale lisens for TV-kort til pc.

 

En ting som tyder på at du SKAL betale, er at det i lovens § 1, 1. setning, står at "Den som har.......fjernsynsmottaker plikter å betale......"

 

Et TV-kort til pc har utvilsomt en fjernsynsmottaker........

 

MEN, i 2.setning står det at "For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift....." Altså : her utvides begrepet "fjernsynsmottaker", UTEN at TV-kort til pc nevnes.

 

Da tolker jeg det som at TV-kort "går fri" lisensplikten.....

Lenke til kommentar

Det var det jeg tenkte meg.. Tusen takk for svar :-)

 

Det eneste som kan være litt på tampen med de refererte reglene er "tuner" og "fjernsynsmottaker". Hadde de vært rett fram med bruken av ord som fjernsynsapparat etc, så hadde dette vært grei skuring. Men om noen har konfrontert lisensfolket med dette og fått svar på dette er dette flott.

Reglene ble tross alt skrevet i en tid da datamaskiner var noe som ekspertene trodde vi hadde behov for 5 av på verdensbasis.

 

Fremdeles kan vi som enda ikke er fanget av NRK sin noe frihetsberøvende, påtvungne og (fremdeles) lovfestede lisensavgift sove godt om natten.

 

Jeg skal flytte inn i et borettslag der det er kabel-TV inkludert i husleia.

Jeg kjenner folk som har kjøpt leiligheter hvor lisenspolitet har dukket opp etter kort tid med målinger på TV-kabelen hvor de presenterte detaljerte utskrifter over når det hadde vært mottatt TV-signaler. Skremmende :o

 

Jeg bare ser aldri på NRK, og det lille jeg ser på TV er ikke verdt 1850,- pr år.

Lenke til kommentar
Jeg skal flytte inn i et borettslag der det er kabel-TV inkludert i husleia.

Jeg kjenner folk som har kjøpt leiligheter hvor lisenspolitet har dukket opp etter kort tid med målinger på TV-kabelen hvor de presenterte detaljerte utskrifter over når det hadde vært mottatt TV-signaler. Skremmende :o

 

Jeg bare ser aldri på NRK, og det lille jeg ser på TV er ikke verdt 1850,- pr år.

Hvis lisenspolitiet måler signaler på kabelen vil de vel få det samme utslaget selv om kabelen er koblet til tv-kortet og ikke til tv`en? I så fall er du like langt...

Lenke til kommentar
Jeg skal flytte inn i et borettslag der det er kabel-TV inkludert i husleia.  

Jeg kjenner folk som har kjøpt leiligheter hvor lisenspolitet har dukket opp etter kort tid med målinger på TV-kabelen hvor de presenterte detaljerte utskrifter over når det hadde vært mottatt TV-signaler. Skremmende :o

 

Stemmer dette ?

 

Hvilken rett har de til å gjøre dette ?

 

Dette er vel å tukle med andres eiendom ?

Lenke til kommentar

NRK måler ingen ting, det er en myte. De driver gammeldags dettektivarbeid. Prøv å ringe lisensavdelingen en gang, sjansen er stor for at du får "uskyldige" spørsmål som "bor det andre enn deg på din adresse?". Dessuten rapporterer forhandlere direkt il NRK når du kjøper en TV. Dette HAR jeg kranglet med Lefdal om...

Lenke til kommentar

I et borettslag så eier man vel egentlig knapt ikke noe mer enn retten til å bo der. Selve boenheten råder man jo fritt over innenifra, men yttersiden skal tas opp med resten av "samfunnet". Tipper kabelen er eid av kabelselskapet, som da (sikkert) via noen intrikate lover og regler kan rapportere trafikk til NRK.

Lenke til kommentar
Det er avklart. Se mitt forrige innlegg.

Lisensmannen Nichlas snakket med har jo opplagt vært full.

Ikke vet jeg om hvor mye mannen hadde drukket før han kom på døra :) Han spurte bare om jeg hadde TV (noe jeg ikke hadde på tidspunktet). Jeg nevnte for ham at jeg hadde PC med TV-kort, men fikk som sagt til svar at da trengte jeg ikke å betale lisens.
Lenke til kommentar

TV-kort til PC er ikke lisenspliktig. Dette er en såkalt "varm potet" i de mer politiske kretser, og har vært det en stund nå. Rett og slett fordi fortsatt så er TV-kort til PC klassifserbart som "multimediautstyr" - og ikke TV/radio. Dermed havner ikke dette som lisenspliktig utstyr. Mener å huske at en sak som hadde med dette å gjøre faktisk fant veien helt opp til Stortinget for en tid tilbake, da fordi NRK selvsagt begynte å få "kalde føtter" når PC´ne våre ble kraftige nok til å kunne takle multimedia slik det er ment å skulle fungere. De så vel da at potensialet for inntjening minket ... og tok dette opp på høyere politisk hold. Selv hadde jeg for et par år siden en heftig diskusjon med NRK om akkurat dette, da de ville til å lisensbelegge meg for mitt TV-kort. På det tidspunktet brukte jeg faktisk en PC som TV i stua, hadde ikke annet TV-apparat. Lisensfyren som kom innom hørte en eller annen nyhetssending som stod på i stua mens vi prata i gangen. Når han spurte om jeg hadde TV svarte jeg jo selvsagt nei :smile: Jeg forklarte situasjonen for han, og han mente jo at det var OK - men kort tid etter fikk jeg lisensregning i posten. Da kontaktet jeg lisensavdelingen i NRK - og enden på den visa ble at de bare måtte "backe ut", TV-kort var iallfall den gang (et par år siden altså) - å regne som multimediautstyr og dermed ikke lisenspliktig. Mulig de har klart å endre på dette nå, ikke vet jeg. Men inntil jeg får beskjed om dette av NRK - så har jeg fortsatt TV-kort som alternativ TV-kilde i huset, uten å betale lisens.

Lenke til kommentar

Tanker om det med å måle aktiviteten på en kabel:

Jeg bor i et borettslag med kabeltv inkludert. Blokka mi har fem etasjer. Det går èn kabel opp fra kjelleren. Denne forgrenes ved hver etasje, slik at det er ett kabeluttak i hver leilighet fra den samme kablen.

Hvordan i huleste kan lisens mannen komme på døren min og påstå at jeg har tv?

 

Jeg kjenner folk som har kjøpt leiligheter hvor lisenspolitet har dukket opp etter kort tid med målinger på TV-kabelen hvor de presenterte detaljerte utskrifter over når det hadde vært mottatt TV-signaler.
Neppe

 

Hva er det med disse ryktene om lisenspolititet? Er de virkelig så skremmende at man tror hva som helst om de? Minner meg om historiene om varulver når jeg var liten...

De har uansett ikke rett til å komme innenfor døra de hvis du ikke vil. Det har kun politiet

Lenke til kommentar

sant nok..Ingen kan pålegge deg lisensavgift med mindre du gjør en tabbe. Dvs TVn er synlig fra vinduet og står på til nabolagets glede eller TVn står på for fullt når det ringer noen skumle menn på døra (som du tipper er Jehovas vitner og du har ikke samvittighet til å skru av lyset) som hører at TV er på når du åpner. Sånne ting kan ødelegge for deg. Selvfølgelig er dette vanskelig i blokk, da man har porttelefon og mer kontroll over hvem som er på døra di.

 

Når det gjelder målingen som mine bekjente var utsatt for så hørte jeg lite om hvordan den ble presentert, bare at de hadde data på det. Kunne vært blank løgn.. Tror dere NRK synker til slikt lavmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...