Gå til innhold

TV-kort og lisensavgift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er per person lisensen gjelder.

Jeg har en veninne som måtte betale siden hun hadde en TV på rommet sitt, i et hus hun og noen veninner leide.

 

Hentet fra nrk.no

 

På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke åpne døra for folk du ikke kjenner, og hvis du har åpnet den kan du bare lukke den igjen (uten å slippe noen inn). De må da komme tilbake med ransakelsesordre, noe som ikke fås så lett.

TV kort er pr idag ikke lisenspliktig, og blir det kanskje ikke heller fordi digitalnettet kommer snart og da må du jo likevel ha en boks til 500.- pr år for å få inn NRK m.m. (NRK boks eller Canal Digital). Da kan de kutte ut politiet sitt.

Heller ikke små tv'er (5" slik Clas Ohlson har / pocket TV'er som Casio) er heller ikke lisenspliktig, akkurat hvor grensen går vet jeg ikke men tipper på 10", de minste vanlige er jo på 14".

Lenke til kommentar

Jeg synes NRK i det store og hele, er meget suspekte!

 

Mange Norske husstander betaler lisens til NRK, som mange overhodet ikke ser på. I tillegg har de i mange tilfeller også sponsor fra næringslivet, på mange programmer, og har begynnt et "prosjekt" med å ta betaling for enkelte tjenester på nettsidene (f.eks. web-TV). Ikke nok med dét, men de har også begynnt å sperre BEVISST ute Unix/Linux fra å se disse programmene, enda det er teknisk mulig å få sett disse i like bra kvalitet som i Windows. Kan du tenke deg at NSB nekter deg tilgang til toget, enda du har en gyldig billett, fordi du har "feil" hudfarge? En slags "rasisme" spør du meg, som NRK antageligvis får litt penger under bordet av, fra Microsoft Norge. I fremtiden kommer også NRK til å pushe HARDT på dette med digitale sendinger, slik at de kan snylte enda mer penger fra folket, som fremdeles betaler lisenspenger..... Jeg frykter at TV og radio kommer i fremtiden til å kun være tilgjengelig for folk som bor i byene, og som i tillegg har mye penger.

Det Norske folk betaler lisenspenger - dessuten er NRK statseid, dermed synes jeg at ALLE tjenestene bør være gratis tilgjengelig i et ÅPENT format! Vi vi sponse et "halvprivat" firma med skattepenger?? Dét er IKKE normalt ellers i samfunnet!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kom til å tenke på noe som grenser mot off topic, vil jo bare holde liv i tråden min :-)

Hadde teletubbiene eksistert (sorry om jeg knuser noen drømmer nå), ville de måtte betale kringkastningsavgift i norge? De kan jo åpenbart ta i mot "NRK signaler".

 

OK.. jeg tør ikke maile NRK om dette.. noen som tar utfordringen ;-)

Jeg tok utfordringen og spurte om teletubbyene ville blitt pålagt å betale lisens. La også med spml. om tv-kort... Blir spennende å se om svaret samsvarer med tidligere svar, nevnte i dette forumet... :D

Lenke til kommentar
hvor mange tver kan man ha på en lisens? er det bare en betaling pr hustand?

Mener å huske at en husstand kan ha 25-30 TV'er på samme lisens.

I alle fall mange.....

 

En annen liten ting, verdt å nevne, er at lisensen man betaler er for å ha lov å eie en fjernsynsmottaker.

Om du ser på NRK eller ei har null å si.

Stortinget tok opp dette med TV-lisens for et par år siden (eller.no).

Husker godt (megga) Valgerd stod på podiet og var imot å halvere lisensen for de som ikke tok i mot NRK2.

Og grunnlaget var som sagt, at man ikke betalte for NRK's tilbus i kanaler, men for å ha lov å ha en TV.

 

Bakgrunnen til denne loven er fra 30 tallet eller noe.

Da måtte man betale en kringkastningsavgift til staten for å ha lov til å eie en Radio.

Disse inntektene gikk til å drive Norsk Rikskringkastning.

 

Og til sist. Det er bare få år siden at elektronikkbransjen endelig, etter MANGE års arbeid fikk fjernet an annen "skjult" avgift.

Det var den engangsavgiften man betalte til staten ved kjøp av TV eller Video.

På en 29" var den avgiften kr 808,- + moms, og ble bakt inn i prisen på apparatet i butikken.

Så det vil si at når man kjøpte en TV, betalte man (som i eksempelt over) 1000 kroner til staten.

I tillegg til den årlige avgiften.

 

Heia norge!

Lenke til kommentar
Kom til å tenke på noe som grenser mot off topic, vil jo bare holde liv i tråden min :-) 

Hadde teletubbiene eksistert (sorry om jeg knuser noen drømmer nå), ville de måtte betale kringkastningsavgift i norge? De kan jo åpenbart ta i mot "NRK signaler".

 

OK.. jeg tør ikke maile NRK om dette.. noen som tar utfordringen ;-)

Jeg tok utfordringen og spurte om teletubbyene ville blitt pålagt å betale lisens. La også med spml. om tv-kort... Blir spennende å se om svaret samsvarer med tidligere svar, nevnte i dette forumet... :D

Gleder meg til å se hva de svarer :D

Du har nå plikt på deg til å offentliggjøre svaret.

Lenke til kommentar
Jeg tok utfordringen og spurte om teletubbyene ville blitt pålagt å betale lisens. La også med spml. om tv-kort... Blir spennende å se om svaret samsvarer med tidligere svar, nevnte i dette forumet... :D

Tror dette helt klart er ett unntakstilfelle. Her bør det uten tvil gis dispensasjon om fritak av lisens. Tubbiene kan tross alt ikke avskaffe TVn slik som resten av kloden kan. For dem er det ikke et luksusproblem slik som for alle andre.

Lenke til kommentar
Jeg tok utfordringen og spurte om teletubbyene ville blitt pålagt å betale lisens. La også med spml. om tv-kort... Blir spennende å se om svaret samsvarer med tidligere svar, nevnte i dette forumet... :D

Tror dette helt klart er ett unntakstilfelle. Her bør det uten tvil gis dispensasjon om fritak av lisens. Tubbiene kan tross alt ikke avskaffe TVn slik som resten av kloden kan. For dem er det ikke et luksusproblem slik som for alle andre.

Kan man amputere en fot, kan man amputere en TV :D

Lenke til kommentar

Norske politikere er noen geniale løynere. Ikke mange jeg kjenner kan love så mye for å så si etter på at det rett og slett ikke var lønnsomt lenger. De har avgift på alt som går og kryper.

Joooohooo billigere moms på mat lovet de oss. Mens de satt opp avgifter på andre ting i stedet. I tillegg til at de la moms på andre tjenester som aldri har vært moms på.

For min del de kan ha reklame på nrk kanalene. De har jo nesten det allerede. Dette programmet var sponset av ditt og datt ol.

 

Først betaler vi skatt på hva vi tjener. Hos meg er det 36% nå.

Så går vi i butikken og betaler 24% mons på varer vi kjøper der. Som igjen før den havnet der,er det blitt betalt inn både skatt og moms på frakt, arbeid og råvarer som måtte til.

 

En elektriker kan koste 450 kr og han får 70kr - 80kr av de kanskje etter skatt. Etter at firmaet får sin lille del.(Ukjent hvor mye) Av det tar staten arbeidsgiver avgift og en haug med andre små avgifter her og der pluss litt skatt som firmaet ellers må betale uansett.

 

En volvo i sverige dobler prisen med engang den havner innenfor den norske grensen. Helt sant.

 

Hvis jeg kjøper et tv for 3000 kr, så har jeg i løpet av 2 år betalt inn nok til å kjøpe en til. Det er sykt.

 

Det er jo staten som gjør norge til et dyrt land. Ikke vi som er kjøpe gal og full av penger. Staten er ikke noe annet enn en stor penge flytte maskin. Med 50 til 60% tap før tjensten kommer ut til deg. De har så mange papir flyttere at de sikkert ikke har kontroll selv.

 

Alt staten tar skal vist bli gull. Tror de!!! Hadde NRK avgiften vært noe slikt som 4-500kr i året hadde jeg ikke klaget så høylytt. Og det burde være valgfritt om du ville få inn nrk i det hele tatt. Noe som jeg ikke har på tv'en min heller. Det er faktisk flere jeg kjenner som ikke får inn nrk midt i sentrum i bergen. Får inn tv2 sefølgelig.

 

Så trikset får å slippe unna de er å skaffe deg en prosjektor og en liten shuttle med tv inn på. Dermed kan du se på liksom tv uten at nrk vakthundene kan si noe. :grumpy:

Lenke til kommentar

Norge et dyrt land og bo i? Ærlig talt så er det vel svart få som har råd til så mye som en gjennomsnittsnordmann.

 

Greit nok at ca 80% (jeppe stemmer det) av det vi tjener går i lomma på staten. Men vi har det så utolig godt at det plager meg ikke. Dog er biler og bolig noe grasalt dyrt i dette landet.

 

En stor del av TV lisensen går jo til og drifte disribusjons nettet for TV sendinger.

Lenke til kommentar
Norge et dyrt land og bo i? Ærlig talt så er det vel svart få som har råd til så mye som en gjennomsnittsnordmann.

 

Greit nok at ca 80% (jeppe stemmer det) av det vi tjener går i lomma på staten. Men vi har det så utolig godt at det plager meg ikke. Dog er biler og bolig noe grasalt dyrt i dette landet.

 

En stor del av TV lisensen går jo til og drifte disribusjons nettet for TV sendinger.

Er glad ikke telenor er under staten lenger. Da hadde vi vel sett en mobil avgift. En avgift for å i det hele tatt få lov til å eie en.

 

Nrk ligger under statens vinge pga en gammel lov som en gang i tiden var får at vi skulle få en riksdekkense tv kanal. I dag kan vi velte oss rundt i kanaler. Du kan i værste fall bruke flere minuter på å svitse mellom 100+ kanaler. For de som har det da.

 

Og norge er et dyrt land å bo i. Vi får ikke solgt noe til utlandet pga våres høye priser. Verft etter verft legger ned siden båtene kan bygges på andre steder for halv pris.

Eneste grunnen for at norge kan selge til utlandet er fordi vi spesialiserer oss på ting som ikke noen andre selger eller kan lage. Slik som verft som lager avanserte oljeletings fartøy ol. Norge er ikke lenger et industri land. Vi er et tjeneste land. Vi selger tjenester til andre land som trenger spesielle tjensester og spesial utstyr.

 

Og fisk da. Sefølgelig. Slik som hval. Det får du nesten ikke hos andre land.

Men det er altid untak, men de er skjelden.

 

Sorry jeg var litt offtopic, men var bare litt irritert.

 

Vet ikke hvor lenge NRK vil leve når alle de eldre som stort sett er seerene forsvinner etter hvert. Eneste jeg kan huske fra NRK er barnetv og litt ungdomsprogrammer som gikk der av og til. Ellers helt siden jeg startet å lese, har nok TV2 vært min kanal. Pluss de andre som har kommet etterhvert. :-)

Lenke til kommentar
Hva om du røsker ut tuneren. Tv funker jo for det. Trenger vi å levere inn lisens da???

 

Det er jo bare den lille boksen inni tv som koster. Den du plugger inn i bak. Scarten funker for det om.  :grin:

Nei hvis du kjøper en TV uten tuner trenger man ikke å betale lisens. Feks. dersom man kjøper en plasmaskjerm som ikke har tuner.

Lenke til kommentar

Eg har kjøpt ein del Tv-kort over internett og har aldri blitt registrert som at eg må betale lisens og heller aldri sett snurten av slik informasjon. Så eg tviler på du blir pålagt å betale ja.

 

Eg bestillte noken i mitt navn og eitt i firmaet til far min sitt, men det var ingen info om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...