Gå til innhold

TV-kort og lisensavgift


Anbefalte innlegg

:-) Vet ikke om du stiller politispørsmålet seriøst, men for å ha det sagt.. NRK har ingen ting med lovens lange arm å gjøre, selv om NRK bruker (unnskyld uttrykket) litt torpedoaktige metoder for å få folk til å knekke sammen og tilstå. Reneste inkvisisjonen. Troppe opp på døra di for å sjekke om du har TV. Litt gammeldagse metoder spør du meg, minner meg om noe jeg lærte i historietimene på skolen om kristningen av norge....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:-) Vet ikke om du stiller politispørsmålet seriøst, men for å ha det sagt.. NRK har ingen ting med lovens lange arm å gjøre, selv om NRK bruker (unnskyld uttrykket) litt torpedoaktige metoder for å få folk til å knekke sammen og tilstå. Reneste inkvisisjonen. Troppe opp på døra di for å sjekke om du har TV. Litt gammeldagse metoder spør du meg, minner meg om noe jeg lærte i historietimene på skolen om kristningen av norge....

Hehe.. er nesten som en skatte inkrevning elns som de hadde før i tida, der soldatene kom på døra og krevde pengene, og hvis du ikke betalte ja da..

Lenke til kommentar
hvor mange tver kan man ha på en lisens? er det bare en betaling pr hustand?

 

Per hustand.

 

At NRK skal være gratiskanal er latterlig. Kanalen alene koster nesten 150kr. I sammenligning betaler vi ca 400kr i måneden for 40+ kanaler fra Canal Digital. Sistnevnte er "betaltv". NRK er en kanal jeg aldri ser på da de ikke sender noe som er av min interesse. Når jeg flytter ut er det ikke snakk om at jeg skal betale lisens for en elendig kanal som jeg ikke har interesse for. Minner meg veldig mye om Kommunisme at folk pålegges å betale for NRK fordi dem har tv.

Lenke til kommentar
hvor mange tver kan man ha på en lisens? er det bare en betaling pr hustand?

 

Per hustand.

 

At NRK skal være gratiskanal er latterlig. Kanalen alene koster nesten 150kr. I sammenligning betaler vi ca 400kr i måneden for 40+ kanaler fra Canal Digital. Sistnevnte er "betaltv". NRK er en kanal jeg aldri ser på da de ikke sender noe som er av min interesse. Når jeg flytter ut er det ikke snakk om at jeg skal betale lisens for en elendig kanal som jeg ikke har interesse for. Minner meg veldig mye om Kommunisme at folk pålegges å betale for NRK fordi dem har tv.

 

Det er rimelig teit at man skal må betale for noe man kanskje ikke ser på en gang. det suger jo mildt sagt.

Lenke til kommentar

Husk at lisensinnkrevere er provisjonsbetalt. De tjener på det personlig hvis de klarer å få deg til å betale. Jeg har vært borti at noen bruker ganske agressive metoder.

 

Nrk liker også å ansette pensjonerte politifolk til å gjøre denne jobben, da de er eksperter på å skjønne når folk juger. Det greieste er å høflig si at du ikke har tv, og så lukke igjen døren før de rekker å stille masse spørsmål. :)

Lenke til kommentar

vi selger hvertfall tv-kort i massevis, og vi har ikke noe system for å melde fra til nrk om det. et tv-kort kan jo brukes til mange andre ting også, folk bruker dem for å ta inn video fra analoge videokameraer osv, hvis det ikke brukes som tv-tuner, så er det jo døvt hvis det skulle bli lisens på dem.

Lenke til kommentar
hvor mange tver kan man ha på en lisens? er det bare en betaling pr hustand?

 

Per hustand.

 

At NRK skal være gratiskanal er latterlig. Kanalen alene koster nesten 150kr. I sammenligning betaler vi ca 400kr i måneden for 40+ kanaler fra Canal Digital. Sistnevnte er "betaltv". NRK er en kanal jeg aldri ser på da de ikke sender noe som er av min interesse. Når jeg flytter ut er det ikke snakk om at jeg skal betale lisens for en elendig kanal som jeg ikke har interesse for. Minner meg veldig mye om Kommunisme at folk pålegges å betale for NRK fordi dem har tv.

 

Det er rimelig teit at man skal må betale for noe man kanskje ikke ser på en gang. det suger jo mildt sagt.

 

Her er det mange som ikke vet hva de snakker om. Man betaler ikke lisens for å se NRK. Lisensen er en gammel idiotisk avgift man er pålagt å betale fordi man eier eller disponerer en TV-mottaker. På samme måte som årsavgiften på biler som man må betale fordi man har en bil (med skilter) - uansett om den brukes mye eller lite, står i garasjen hele året eller du bare kjører i utlandet.

:grumpy:

 

Det er ikke lisens på TV-kort. Men det jobbes dessverre med saken i ett eller annet departement fordi noen har funnet ut at omsetningen er stigende og at det er en mulighet for å snike seg unna en avgift. Håper de bruker laaaang tid på å utrede saken.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg beveger meg på tynn is her men mener at grunnen til at vi betaler TV-lisens tgil akkurat NRK er fordi de har over 50% av markedsandelen, den dagen de ikke har de 50% ene kommer vi til å betale til f.eks. TV2 istedet...

 

Hare selv tenkt å kjøpe TV-kort nå når jeg flytter på hybel og har overhodet ingen planer om å si fra til lisensavdelingen :smile:

 

Syntes det er en idiotisk avgift som burde vært fjernet på slutten av 80-tallet :)

Lenke til kommentar
Fjerner du NRK-avgiften så flyttes bare regningen til staten... og de tar det igjen med høyere skatt eller høyere moms.

 

Du har nok rett i det... men alikevel syntes jeg det blir for ille å betale over 1000 kr per år for en kaal man sjelden ser på...hadde heller foretrukket reklame på NRK istedet :smile:

Lenke til kommentar

Som flere her har påpekt er tv-kort til pc'en IKKE lisenspliktig. Det er jo litt merkelig men sånn er det nå en gang. Husker at dette ble diskutert i det vide og brede for et par år siden...og noen lov-endring på dette området har ikke kommet siden den gang :)

Lenke til kommentar
NRK er en kanal jeg aldri ser på da de ikke sender noe som er av min interesse.

 

NRK sender vel kun ting som er av interesse for gamlinger. Det eneste NRK sender som jeg synes er bra, er vel de egenproduserte komiseriene (Øystein og meg, Åpen post, Trotto Libre, Borettslaget)...

 

 

Dama hadde en lisensinnkrever på døra. Hun bor i en leilighet i samme hus som foreldrene, og i kontrakten står det at barn over 18 år som bor hos foreldrene må betale lisensavgift hvis de har TV på rommet, unntatt så lenge hun er 100% forsørget av dem. Dette fortalte han også, men regnet med at hun ikke var 100% forsørget. Da hun fortalte at hun var det, gikk han bort fra dette "unntaket" og fortsatte med at barn over 18 som har TV på "rommet" (leiligheten) måtte betale lisens. Sleipt...

Lenke til kommentar
tv kort har tv tuner og er derved lisensplikitig. Og slutt å bland nrk opp i dette. Lisensen går til nrk, men det er ikke lisens for å se nrk, men for å ha tv. Man har nrk for å "sikre" mangefold. (kultur program ingen ser på)

 

hvorfor er det da inget direktiv som gjør at butikkene som selger dette må melde fra? som hellkjøp smurf vet jo du at lisensavdelingen henter ut data om de som har kjøpt tv, slik at de må betale lisens. det er ikke noe slikt system på tv-kort. tror det stemmer som de over her har sagt også, at det regnes som multimedieutstyr, du kan jo bruke dem til mye annet enn å se på tv, og da ikke er lisenspliktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...