Gå til innhold

TV-kort og lisensavgift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Lisenspolitiet" er som regel eldre pensjonerte herremenn som sjekker distrikt for distrikt. De har overhode ingen form for peileutstyr eller annen form for hjelpemidler. Som nevnt i en tidligere post, så de kan måle kabelen, og dermed påvise de som ikke har betalt lisens, dette er ikke riktig.

 

Det eneste "lisenspoltiet" forholder seg til er datautskrifter som sier hvem som har betalt. Når de f.eks. kommer til en boligblokk, sjekker de navnene på ringeklokkene, eventuelt postkassene. Finner de et navn som ikke står på listen, ringer de på, og spør vedkommende rett ut om han/hun har tv. Ofte blir folk så overrasket at de fleste tør ikke annet enn å svare ja.

 

Et annet triks de bruker, er å stå utenfor huset eller leiligheten, og titte opp i taket i boligen. Det er ganske avslørende når bildene på skjermen skifter (les klipper), da ser de gjenskinnet av det karakteristiske blå lyset fra skjermen. Dette fungerer effektivt i 3-5 etasjers boligblokker.

 

Så enkle metoder bruker de.

 

Til dere som er motstandere av å betale NRK lisens: Tross alt så er det behagelig å slippe reklamen. Jeg tror faktisk jeg hadde vært villig til å betale samme sum for å slippe reklamen på TV2. Og for ikke å snakke om TV3 som kjører amerikansk stil når det gjelder reklamebrudd. Slitsomt spør du meg.

 

Husk også at lisenspengene dekker 3 stk. radiokanaler i tillegg.

 

Om jeg liker NRK? Nei, men et sted må jeg jobbe og tjene penger. :wink:

Lenke til kommentar

 

Til dere som er motstandere av å betale NRK lisens: Tross alt så er det behagelig å slippe reklamen. Jeg tror faktisk jeg hadde vært villig til å betale samme sum for å slippe reklamen på TV2.

 

Hey, de reklamepausene på TV2 er fine de. Må jo lage litt mat, gå på potta etc. Tv3 sine pauser derimot - enig med deg der, de er plagsomt ofte. Må ikke spise, eller på potta så mye akkurat. :)

Lenke til kommentar

Lisensjegerne bruker normalt sett en adresseliste som viser hvem som har betalt lisens.. 99,9% av norges hustander har en TV i huset, så hvis de ringer på en hustand som ikke betaler lisens så er jo sjangsen gangske stor for at det finnes en tv der som ikke blir betalt for..... God gammel prøving og feiling...

 

Og nei, de er ikke skikkelig politi.. de har ikke engang krav på å komme inn i huset dit for å sjekke.. Hvorfor tror du de kommer på kveldstid når TV'en normalt står på?

Lenke til kommentar

 

Til dere som er motstandere av å betale NRK lisens: Tross alt så er det behagelig å slippe reklamen. Jeg tror faktisk jeg hadde vært villig til å betale samme sum for å slippe reklamen på TV2.

 

Hey, de reklamepausene på TV2 er fine de. Må jo lage litt mat, gå på potta etc. Tv3 sine pauser derimot - enig med deg der, de er plagsomt ofte. Må ikke spise, eller på potta så mye akkurat. :)

 

Er enig der, bortsett fra det med å betale for TV2.

 

Samme f... for meg om nrk har reklame eller ikke, for jeg ser aldri på kanalen uannsett. TV3 har jeg ikke pga jeg har CanalDigital, men har jo sett en del på TV3, og det har svært mye plagsom reklame midt i programmene.

 

Skjønner ikke hvorfor det heter "lisensavgift" da pengene går til NRK. Hvorfor kaller de det ikke bare "nrk-avgift"? Det er det det er.

 

"Kringkastingsavgiften tilfaller i sin helhet NRK." Er ingen andre måter den setningen kan tolkes.

 

Jeg står fortsatt 100% på at jeg ikke skal betale "lisensavgift" (når jeg flytter ut og får tv...). Uannsett hvor mange tver jeg får i huset. Dette er hovedsakelig en prinsippsak. Pengene står ikke i hovedfokus for meg, men jeg nekter å betale for noe jeg aldri ser på. Det samme som å betale for pakke du får tilsendt i posten som du aldri har bestillt og ikke har bruk for.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere. Tusen takk for alle innspill.

 

Topic i tråden var om TV-kort faller utenom lisensreglene eller ikke. Vi får alle sitte i spenning å vente på mailen til jigvik. En e-mail er jo per dags dato å regne for en underskrift så NRKs lisensavdeling kan jo ikke lyve. I verste fall kommer det et tåkesvar som ikke sier så mye.

 

(vil bare understreke at ja, lisens og NRK er forskjellige, men det er NRK som forvalter det med sin lisensavdeling)

 

Prinsippielt må jeg si at jeg ikke har noe imot NRK, men det er den lisensbiten som er litt malplassert i dagens samfunn. Dette er en dinosaur fra fortiden som trenger å moderniseres for å passe inn. Det er riktig at NRK (til en viss grad) ikke har reklame og sender en dæsj såkalt høykulturell underholdning, men målgruppen er så liten at det er ikke særlig rettferdig ovenfor resten av befolkningen som heller svir av noen timer hver bidige kveld med lettfordøyelig oppgulp fra de reklamebaserte kanalene.

 

I TVs verden så er det en regel som burde gjelde (for Ola Dunk), liker du ikke det du ser burde du skifte kanal. For det er det vi har muligheten til i dag. Og for å sette det på spissen, så trenger men ikke å kjøpe en TV om man ikke liker å se på TV. Som det ble poengtert tidligere så kjøper folk TV-kort til andre ting også.. De er supre til å motta analoge signaler med fra feks videokameraer.

 

Som Veggiss sier (antar at du jobber i en databutikk/webshop). De har ingen opplysningsplikt ved salg av TV-kort. Dette tolker jeg dithen at TV-kort (varm potet) enda ikke er lisenspliktige, for skulle de være lisenspliktige ville det vært en registreringsplikt for de som solgte dem. Hva skjer feks med en el-butikk som selger TVer uten å rapportere om salget med navn.. Tipper de havner i trøbbel. Samme gjelder videoer. Hvorfor ikke TV-kort? Sikkert fordi vi ikke har kommet så langt med lovverket enda.

Lenke til kommentar
Sendte i går kveld en mail til lisensavdelingen i NRK. Fikk dette svaret:

 

Hei

 

Med tv-kort kan man ta inn NRK signaler og er da pliktig til å betale lisens.

 

 

Med vennlig hilsen

 

C.Ulvang

Saksbehandler"

 

Jeg fikk dette til svar, etter noen timer:

 

Dersom de har pc med med tv kort får du inn NRK og er dermed lisenspliktig.Så i dette tilfellet må de betale lisensen selv om de skulle velge å selge tv apparatet ditt og bare bruke pc for å se tv.

 

Men jeg mener det er feil da:/

 

 

OffTopic: Jeg søkte på "lisensavdelingen" og annet men fant ikke denne tråden. Hva gjør jeg galt?

 

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Men jeg mener det er feil da:/
Hva mener du er feil da? Lisensavdelingen virker jo ganske sikker i sin sak. Helt frem til nå har jeg trodd at folk med TV-kort i PC'en ikke måtte betale lisens (spesielt mtp. at jeg selv spurte da lisensmannen var på døra, og han svarte nei).

 

Rart at dem ikke viser til en regel/paragraf eller noe? Det gjorde dem nemlig i de andre spørsmålene jeg stilte. F.eks. om nrk2. Kommer kanskje an på hvem som tolker lovene? Har bare en følelse av at nrk gjerne vil ha oss til å tro at det er pålagt:) Det var forresten samme person som svarte på min mail.

 

Jan Ove

Lenke til kommentar

For et par år siden satt jeg og så på TV da skjermen plutselig ble blå, og det sto "Watching TV2" i to sekunder. Jeg fattet ingenting, men utenfor huset sto det en NRK bil. At de har slike skumle metoder viste jeg ikke. Hadde vi ikke betalt listens hadde jeg fått angst. Og søsteren min dro et sjakktrekk når en mann fra lisensavdelingen kom på døra midt under barneTV. Hun sa "jeg skal bare ha apparatet i en måned", og så fikk hun bare en giro på 150 (?) spenn i posten. Og jeg tror ikke at lisenspolitiet gidder å komme tilbake hver måned.

Lenke til kommentar

"NRK avgiften" er på trynet av to grunner:

 

- Den burde vært krevd inn over skatteseddelen. Det hadde spart NRK for mye omkostninger rundt innkreving og håndtering av denne avgiften. Men jeg tror det er NRK selv som står steilt i mot dette da de er redd for å miste kontrollen og at de er redd for at politikere lettere vil kunne redusere pengesekken dems..

 

- NRK bruker alt for mye penger på tunge programmer som andre kanaler burde tatt seg av. Tenker på sære norske programmer og ikke minst mange dyre sportsbegivenheter. Pokker så mye det koster dem!

 

Så, hadde det kosta maks 1000,- i året og evt gått over skatten hadde det vært greit for min del, men ~2000,- i året er alt for mye.

Lenke til kommentar

Lisensavdelingen vil selvfølgelig få inn flest mulig penger.

Det er litt interessant å lese "Forskrifter om fjernsynsmottakere". Der står det:

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Her kommer det an på tolkning og definisjoner. Er en fjernsynsmottaker et TV-kort? Tidligere var fjernsynsmottaker = TV.

Lenke til kommentar
Her kommer det an på tolkning og definisjoner. Er en fjernsynsmottaker et TV-kort? Tidligere var fjernsynsmottaker = TV.
Skulle tro at enhver enhet som kan motta TV-signaler er en fjernsynsmottaker. Noen som kan huske Sega Game Gear (med ekstrautstyr hadde den mulighet for mottak av TV-signal)? Jeg fikk lisenskrav for en sånn da jeg var 15 år gammel :)
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe som grenser mot off topic, vil jo bare holde liv i tråden min :-)

Hadde teletubbiene eksistert (sorry om jeg knuser noen drømmer nå), ville de måtte betale kringkastningsavgift i norge? De kan jo åpenbart ta i mot "NRK signaler".

 

OK.. jeg tør ikke maile NRK om dette.. noen som tar utfordringen ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...