Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

@Baltazar. For å drepe noen med en rifle så kan man faktisk få til det ved å sikte på målet og avfyre skuddet på opptil flere hundre meters avstand. Man må altså ikke helt inntil målet for å treffe det.

 

Har du noen gang skutt med rifle mot mål i full bevegelse ?

 

Mot viltmål og vilt ja. Jeg treffer tilogmed. Mot ungdom på sommerleir nei.

 

Ok, det er bra. Nå vil jeg at du skal begynne å tenke litt.

 

Når det gjelder vilt så sitter du på post og venter klar til å skyte.

 

Breivik var selv i bevegelse på ujevnt underlag, vi å nesten regne med at han ble litt andpusten etter hvert også.

Hvor sannsynlig er det at en person som selv er i bevegelse på ujevnt underlag skal kare å skyte 77 bevegelige mål på avstand på den forholdsvis korte tiden, og i tillegg også få tid til å skyte etter de som svomte i vannet ?

Vi må jo også regne med at mange bare ble skadet, slik at han måtte gå helt opp til dem for å skyte på nytt.

Flere av ungdommene har jo også blitt skutt flere ganger. Og overlevende har bekreftet dette.

Han hadde vel heller ikke noe særlig skytetrening fra før.

 

Tenk litt over dette, og også det jeg skrev i mitt innlegg over om politiuniformen og bildet. Breivik byttet neppe bukse og uniform før han ble arrestert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, når du sier det sånn så tror jeg nok at det egentlig var 77 skyttere på Utøya for det er fullstendig uoverkommelig å treffe så mange på den "korte" tiden på den "enorme" øya.

 

Og han byttet nok bare bukse med en av de andre 77 drapsmennene der ute. Alt har jo en logisk forklaring vettu.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på en måte både latterlig men også veldig logisk at denne rettsaken tar så mye tid og resurser som det gjør, selv om det ikke er tvil om at han drepte 77 personer, flere skadde mange og bombingen av stortings kvartalet.

 

 

Vel, det burde være tvil blandt normalt tenkende mennesker. For vi har ikke fått presenter noen bevis fra politiet, bare bilder av biler osv. og påstander og hva bildene viste.

Ellers har vi også fått en masse løgner og bortforklaringer fra politiet om hvorfor de ventet så lenge før de rykket ut.

 

Vi har også fått se et bilde av en person i politiuniform som de sier viser Breivik, men dette bildet er var en fofalskning produser i etterkant, dvs produsert av politie selv.

Pesonen vi så på bildet er mindre og spinklere enn Breivik, og han/hun har politinuniform, noe som Breivik ikke hadde. Han hadde bare noe som lignet på politiuniform.

Videre hadde denne personen lårlomme på høyre lår, Breivik hadde lårlomme på venstre lår da han ble arrestert på utøya.

 

Jeg er heller ikke villig til å tro at kun en person kunne klare å drepe nesten hundre personer på utøya med rifle og på så forholdsvis kort tid, undommene sto jo ikke stille for å vente på å bli drept, de løp til alle kanter og måtte aktivt innhentes og skytes.

I tillegg gikk det jo litt tid for å skyte etter de som prøvde å svømme fra øya.

 

Breivik var ikke alene om dette, og han ble manipulert til å gjøre det han gjorde.

Han må uansett ta ansvaret for sine gjerninger, men jeg klarer ikke på noen måte å dømme han for dette.

Han var som sagt ikke alene, og før vi får tak i de som var sammen med ham om dette, og ikke minst bakmennene som manipulerte ham til å gjøre det, så kan jeg på ingen måte anerkjenne denne rettssaken mot Breivik.

 

Breivik blir nok ikke uskyldig dømt, men han blir dømt for mye mer enn det han har gjort, og bakmennene som har brukt Breivik som syndebuk de sipper unna.

Det er også stor sannsynlighet for at det er noen av disse bakmennene som nå sitter på den siden som skal dømme ham.

 

Post gjerne bildene du mener er manipulert. Om det er de samme du postet tidligere som de fleste andre forstod at hadde mer med stilling og kvalitet å gjøre er det kanskje en grunn til at du ikke poster dette igjen?

 

Hva slags beviser er gode nok for deg? Dette er jo særlig interesangt i og med at du har bestemt deg for at han hadde flere medhjelpere uten annet "bevis" enn at du synes for mange ble skutt.

Sist men ikke minst, hvorfor sende ut to skyttere, for så å lage en historie med kun en. Hvorfor ikke bare sende en?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Baltazar. For å drepe noen med en rifle så kan man faktisk få til det ved å sikte på målet og avfyre skuddet på opptil flere hundre meters avstand. Man må altså ikke helt inntil målet for å treffe det.

 

Har du noen gang skutt med rifle mot mål i full bevegelse ?

 

Mot viltmål og vilt ja. Jeg treffer tilogmed. Mot ungdom på sommerleir nei.

 

Ok, det er bra. Nå vil jeg at du skal begynne å tenke litt.

 

Når det gjelder vilt så sitter du på post og venter klar til å skyte.

 

Breivik var selv i bevegelse på ujevnt underlag, vi å nesten regne med at han ble litt andpusten etter hvert også.

Hvor sannsynlig er det at en person som selv er i bevegelse på ujevnt underlag skal kare å skyte 77 bevegelige mål på avstand på den forholdsvis korte tiden, og i tillegg også få tid til å skyte etter de som svomte i vannet ?

Vi må jo også regne med at mange bare ble skadet, slik at han måtte gå helt opp til dem for å skyte på nytt.

Flere av ungdommene har jo også blitt skutt flere ganger. Og overlevende har bekreftet dette.

Han hadde vel heller ikke noe særlig skytetrening fra før.

 

Tenk litt over dette, og også det jeg skrev i mitt innlegg over om politiuniformen og bildet. Breivik byttet neppe bukse og uniform før han ble arrestert.

 

Sitter bare på post og skyter? Du har mye våpenerfaring skjønner jeg?

 

Vi er sikkert mange som har skutt på bevegelige mål, eksempelvis på rypejakt der målet er mindre og i stor bevegelse, men der man bruker hagle. Mindre mål, større avstand og bevegelse men også større ildskur. Likevell treffer overaskende mange middelmådige skyttere.

 

Hvor har du det fra at han var i bevegelse mens han skjøt? Det er da naturlig å anta at han stoppet og siktet mellom transportetappene, noe som igjen gjør det veldig mye enklere å treffe. I tilleg er det snakk om relativt korte avstander og med en lett rifle med acog/tilsvarende siktemidler er det faktisk ikke spessielt vanskelig å treffe denne typen mål under slike forutsetninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det er bra. Nå vil jeg at du skal begynne å tenke litt.

 

Når det gjelder vilt så sitter du på post og venter klar til å skyte.

Ikke nødvendigvis. Hørt om smygjakt? Jeg har selv skutt vilt mens jeg har vært på vei opp på fjellet. Ikke noe problem. Har selv tatt et dyr i bevegelse, dyret døde det også. Lerdueskyting er også veldig morsomt. Eller er dette også en konspirasjon?

 

Breivik var selv i bevegelse på ujevnt underlag, vi å nesten regne med at han ble litt andpusten etter hvert også.

Hvor sannsynlig er det at en person som selv er i bevegelse på ujevnt underlag skal kare å skyte 77 bevegelige mål på avstand på den forholdsvis korte tiden, og i tillegg også få tid til å skyte etter de som svomte i vannet ?

Antageligvis like sannsynlig som at havet er vått.

Han ble nok sikkert litt andpusten ja. Men nå skal han vel vært godt trent, og ikke glem at han gjerne var på nært hold, jeg tror også at han hadde rødpunktsikte. Det har noe å si på siktingen også. Ujenvt underlag. Vel, det er ikke akkurat snakk om fjell han skal klatre opp heller. Et underlag med stier og gress. Hvis du virkelig tror det er så slitsomt å gå på slikt underlag - så tror jeg du burde vurdere å oppsøke SATS og kanskje en lege og psykolog.

Det er veldig mye "antageligvis" på deg her, noe som beviser hvor lite du har tenkt igjennom dette.

Mange personer på en liten øy. Full forvirring, politiuniform, farlig våpen osv. Et par punkt du kan tenke over.

 

Bevegelige mål? Han kan jo ha tatt folk mens de har stått i ro? De kan ha sprunget rett i fra han, gjemt seg osv.

På avstand? Tja, det er ikke noe kunststykke på skyte på mål alt fra 5-50 meter. Slik jeg forstår så er det ikke store strekkene det er snakk om på Utøya.

 

Vi må jo også regne med at mange bare ble skadet, slik at han måtte gå helt opp til dem for å skyte på nytt.

Flere av ungdommene har jo også blitt skutt flere ganger. Og overlevende har bekreftet dette.

Han hadde vel heller ikke noe særlig skytetrening fra før.

 

Tenk litt over dette, og også det jeg skrev i mitt innlegg over om politiuniformen og bildet. Breivik byttet neppe bukse og uniform før han ble arrestert.

Hvorfor måtte han gå helt opp til dem for å skyte på nytt? Av alle innlegg jeg har sett her på Diskusjon - så tar innlegget ditt virkelig kaka. Du makter å komme med sprøyt, gang på gang. Men aldri har jeg sett noe så lite gjennomtenkt og respektløst. At jeg virkelig orker å diskutere dette med deg, overrasker meg. For kjenner jeg deg rett så hører du ikke på hva som blir sagt, og fortsetter i ditt eget tempo uten å dokumentere noe.

Hva i all verden betyr det at flere av ungdommene har blitt skutt flere ganger? Hva skal dette bevise?

Det er ikke noe kunststykke å skyte med et våpen. Litt trening, og man blir fort "helt ålreit".

Endret av Quote
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En av de største grunnene til at jeg mener at abb var alene var at han var livredd for å bli oppdaget under planleggingen, og at dette var en aksjon han ville ha æren for selv. Om flere skulle vært med ville sannsynligheten for å bli oppdaget vært større, det hadde krevd mer utstyr, og man måtte delt på æren.

 

Skulle ikke forundre meg om politiet lager nye bilder, f.eks at abb får tørre klær osv når han er fremme. Manglende lommer kan være div holdere til våpen og utstyr han har hatt men som er fjernet etter arrestasjonen.

 

Når det gjelder antallet som ble skutt så hadde abb mer en tid nok til å skyte mange flere, og han valgte helt bevisst å la være å skyte bl.a de yngste og folk som gjemte seg. Om målet hadde vært å skyte flest mulig, hadde antall drepte vært mangedoblet.

Lenke til kommentar

Liten øy, begrenset med gjemmesteder og 500 potensielle ofre. Og han var på øya i to timer? Det er jo på ingen måte urealistisk at han var alene.

 

Beklager at jeg ikke bidrar med noe nytt, men at folk bruker dette som et argument finner jeg vanskelige å fatte.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Etter å ha blitt overbevist av Baltazar så har jeg nå en ny teori om Utøya.

 

Jeg tror nå at Utøya var en bonusjakt for en storviltjeger som ønsket å jakte på mennesker. AB solgte og iscenesatte dette ved hjelp av insidere på øya, politiet og stortinget.

 

MS Torbjørn ble brukt som observasjonsfartøy som meldte fra til "jegern" om hvor barna gjemte seg i vannkanten så de skulle være lettere å finne. Alle på båten er selvfølgelig lønnet av AB.

 

Og AB har bare tatt på seg skylden etter avtale med stortinget som skal bygge en ny fengselsfløy til ham med alle bekvemeligheter. De skal også bygge en hemmelig tunnel fra fengselet til en flyplass så han kan reise til utlandet på ferie og bruke det enorme honoraret staten har gitt ham for denne jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrensningen går vel på tilgjengelig ammunisjon og at han kanskje sparte på ammunisjonen med tanke på å havne i en skuddveksling med andre.

 

Planlegger du bra har du mer enn nok magasiner. Og jeg tror Breivik er for mye av en jævla svekling og feiging til å tørre å skyte mot politi eller soldater. Han ga seg jo med en gang?

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Breiviks-forsvarere-reagerer-pa-leppelesing-6806613.html#.T4yBEav9N-o

Et samlet lag av koordinernede bistandsadvokater sa på pressekonferansen i dag at de vil gå for at Breivik skal erklæres tilregnelig, slik at han kan dømmes til fengselsstraff.

- Selv om noen ofre kanskje mener det motsatte, ønsker flertallet av ofre og etterlatte at Breivik erklæres tilregnelig, uttalte bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen.

Jeg reagerer spesielt på "de vil gå for at Breivik skal erklæres tilregnelig". Er dette en spesiell juss-talemåte eller er det virkelig så på trynet som det virker?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I teorien kunne privatfolk hatt våpen hjemme (heimevern, jaktvåpen, pistoler osv) og dradd over til øya. Det hadde vel vært mistenkelig om en privatmann bestillte 50 magasiner, og praktisk vanskelig å ta dem med seg. Såvidt jeg har skjønt hadde han et våpendeponi på øya og gikk innom der for å fylle på med mer ammo. Politi og spesielt soldater er mer allierte enn de sivile så han ville vel ikke skutt på allierte. Han var i en krig og andre soldater ville vært feil å skyte på, ideologisk sett. Taktisk politispråk/militære begreper er også mer forståelig for han slik at han vil trives med å møte andre som snakker samme språk.

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt overbevist av Baltazar så har jeg nå en ny teori om Utøya.

 

Jeg tror nå at Utøya var en bonusjakt for en storviltjeger som ønsket å jakte på mennesker. AB solgte og iscenesatte dette ved hjelp av insidere på øya, politiet og stortinget.

 

MS Torbjørn ble brukt som observasjonsfartøy som meldte fra til "jegern" om hvor barna gjemte seg i vannkanten så de skulle være lettere å finne. Alle på båten er selvfølgelig lønnet av AB.

 

Og AB har bare tatt på seg skylden etter avtale med stortinget som skal bygge en ny fengselsfløy til ham med alle bekvemeligheter. De skal også bygge en hemmelig tunnel fra fengselet til en flyplass så han kan reise til utlandet på ferie og bruke det enorme honoraret staten har gitt ham for denne jobben.

 

Jeg forstår.

 

Jeg ba deg om å tenke selv, men etter dine fleipete og tåpelge kommentarer her, så har du overbevist meg om at du ikke er istand til å tenke.

Og det gjelder også dessverre for de andre "blindgjengerne" her.

 

Å prøve å få igang en saklig diskusjon med dere er ikke mulig.

Lenke til kommentar

Baltazar94. Problemet her er ikke alle andre, men deg. DU er den eneste her som ser sannheten, mens alle andre her motbeviser hver av dine utsagn.

 

Enhver person som står alene om en mening, har som ansvar å bevise til kilder og bevis. Du har også flere ganger sagt at det ikke finnes bevis. Så hvorfor i alle dager skal vi tro på deg?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Regner med at de første ble skutt på kloss hold, og med mindre han skjøt flere kuler i hver så hadde han en hit rate på tilnærmet 100%. Etterhvert flyktet vel folk. Aner ikke hvor god skytter han var utover å ha bestått jegerprøve, deltatt i pistolklubb osv. Om 1/3-1/4 av kulene dreper, så må han ihvertfall ha brukt 250-300 kuler totalt. Dvs at han har besøkt deponiet 2-3 ganger med ca. 100 kuler hver gang. Antar at han ikke skjøt seg helt tom før han returnerte til deponiet osv. Vi får vel vite mer om dette imorgen. Kjenner heller ikke til detaljer om våpenet han brukte, bl.a hvor mye man kan skyte før det går varmt osv. Regner med det også var brukt godt før han brukte det, så det var neppe i topp form.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...