Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Allergisk mot mygg og knott

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått mine to første bitt i dag. Hovner opp veldig, klør som bare f*** og eurax funker ikke mot alt. Prøver å unngå å kløøøøø!!!

Husker da jeg var på telttur for noen få år siden.. da ble jeg overfalt av både mygg og knott, og følte meg faktisk fysisk dårlig etter å ha fått flere bitt. Jeg skjønner ikke hvorfor sånne insekter elsker meg så!

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg holder disse krekene unna meg og hvordan å behandle bitt bedre? Hvilke produkter har mest effekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor sånne insekter elsker meg så!

Av di du har anten søtt blod, sveitte klede og/eller feil klesfarge. Blått er favorittfargen til myggen, kvitt likar han minst.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg holder disse krekene unna meg og hvordan å behandle bitt bedre? Hvilke produkter har mest effekt?

God røynsle med dette stoffet, denne leverandøren lever til Noreg: http://www.helsekosten.dk/product_info.php?currency=EUR&products_id=25437. Ellers er det å gni kroppen inn med sitron eller kvitlauk tingen.

Ellers: God betring :).

Skrevet

Har gått i en gul t-skjorte :p Svett er jeg ikke, men mistenker søtt blod :(

Hva hvis jeg kjøper en fuktighetskrem med sitronduft? Er det lukten de misliker?

Har du god erfaring med bug a bug? Kan man bruke det i håret, på huden og klærne??

Skrevet

Har gått i en gul t-skjorte :p Svett er jeg ikke, men mistenker søtt blod :(

Akk ja, det er ulempa med å vera for søt :). Dei to andre tinga kan ein jo gjera noko med, men sida som tyder mest er det lite å gjera med.

Hva hvis jeg kjøper en fuktighetskrem med sitronduft? Er det lukten de misliker?

Etter kva eg har skjøna er det sjølve sitronsafta/-syra dei mislikar.

Har du god erfaring med bug a bug? Kan man bruke det i håret, på huden og klærne??

God røynsle med bug-a-bug ja. Ikkje på meg sjølv (meg bit myggen når han ikkje finn noko betre, kan sitja midt i ein myggsverm i ein time, om det er søtare folk enn meg der), men på eine guten. Ikkje testa i hår hjå han, etter kva eg veit, men effektivt som berre det hjå han på hud og klede. Ikkje perfekt (slike stoff finst visstnok ikkje) men reduserer plaga 95 % hjå han.

Gjest medlem-1432
Skrevet

Det med at myggen tiltrekkes av "søtt blod" er en myte. :p Kroppen skiller ut diverse stoffer og kjemikalier som myggen tiltrekkes av.

Skrevet

Ja - og den som har "søtt blod" skil ut mest av dei stoffa og kjemikalia. Det er ikkje beinleies blodet myggen vert tiltrekt av, det er som du seier ei myte - men samanhengen er der likvel.

Skrevet

Husk at f.eks. parfyme/kremer o.l. også kan være faktorer som gjør at myggen tiltrekkes.

Men den primære attraksjonsgreia er nok kroppslukt - ikke nødvendigvis av typen vi mennesker klarer å lukte da; det finnes jo mange kjemikalier/feromoner o.l. som vi ikke bevisst legger merke til men som mange dyr og insekter nok får med seg.

Skrevet

Myggen tåler ikke lukten av B-vitaminer.

Du kan jo også vurdere å spise mer fiber / lavglykemisk / spise oftere.

Anbefaler produktene til myrra.no

http://www.myrra.no/subdet49.htm

Da slipper du kjemikaliet DEET som stort sett er i alle kommersielle myggmiddel.

Spiser masse fiber jeg.

Husk at f.eks. parfyme/kremer o.l. også kan være faktorer som gjør at myggen tiltrekkes.

Men den primære attraksjonsgreia er nok kroppslukt - ikke nødvendigvis av typen vi mennesker klarer å lukte da; det finnes jo mange kjemikalier/feromoner o.l. som vi ikke bevisst legger merke til men som mange dyr og insekter nok får med seg.

Det nærmeste jeg kommer parfyme er roll-on deo som jeg tar på en gang om dagen :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...