Gå til innhold

Hvordan filme med dslr?


Anbefalte innlegg

Har prøv å filme litt med N-D7k. Når jeg ser bildet i live view, så ser bildet helt topp ut. Men når jeg spiller det av på flatskjermen, så ser det helt grellt ut. Rare farger og grell kontrast. Det ser helt plastikk ut. Kjører allt på manuellt. Jeg har filmet en del med video kameraer, og det blir langt bedre. Hva gjør en galt her? Hvilke innstillinger egner seg for video med dslr? Ser en del videoer på youtube, tatt opp med N-D7k, og de ser meget bra ut. Finnes det noen oppskrift på bra innstillinger for dette? En annen ting er når man skifter fra det ene opptaket til det andre, hvordan får man likt lys/farger fra opptak til opptak? Opplever at mørke felter blir helt køl svarte, og detaljer forsvinner. mens lyse ting brenner helt ut. Noen som har en forklaring :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal innstille kameraet riktig - prøv å senke kontrast og fargemetning, og vær veldig sikker på forhånd på at du har riktig hvitbalanse.

 

Ja, det var ikke så lett det der. Trenger nok mere øvelse på det området. Men har også fått til noen gode opptak. Men har ikke helt forstått hvorfor. En annen ting er å kunne se bilde godt nok på den lille skjærmen. Det blir jo også tungvinnt med en skjærm som ikke går an å vippe opp. Synet er jo heller ikke på topp lenger. Ellers får jeg kansje holde meg til videokamera for video. :D

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får ting til å se bra ut på M-modus så bør du prøve A-modus først. Det kan også hende at hvitbalansen var satt helt feil. Har du noen eksempler du kan laste opp eller vise til? Jeg har filmet en den med mitt D7000 og har ingenting å klage der.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får ting til å se bra ut på M-modus så bør du prøve A-modus først. Det kan også hende at hvitbalansen var satt helt feil. Har du noen eksempler du kan laste opp eller vise til? Jeg har filmet en den med mitt D7000 og har ingenting å klage der.

 

Jeg har satt hvitbalansen til direkte sollys. Da det har vært det. I A modus har jeg ikke prøvd, så da må jeg teste det. Noen video eksempler er det dårlig med foreløpig. Men da skal jeg prøve litt igjen. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Ja, det var ikke til mye hjelp. A, ga ikke noe bedre resultat. Det rare er at bilde i liwe wiev ser skarpt og flott ut, men når det kommer opp på flatskjermen, så er det noe helt annet. Bildet blir mørkere enn på kamera monitoren, og ikke så skarpt. Når jeg filmer med mine video kameraer, så blir bildet som kamera monitoren viser, men ikke på D7000. Så det er noe muffens her. :confused:

Lenke til kommentar

Har du koblet kameraet direkte til flatskjermen ved hjelp av en kabel? Jeg mistenker at du bruker en analog composite som forringer kvaliteten.

 

Du sier noe. Nei kameraet er ikke koblet opp i det hele tatt. Jeg kjører kortet via en kortleser på pc,en, som igjen er koblet opp via en hdmi kabel. Grafikkortet har hdmi ut, så allt er jo digitalt.

Men kansje det forringer kvaliteten? Da må jeg ut å filme litt igjen å prøve kameraet direkte. Ellers laster jeg jo opptakene inn på harddisk og spiller de av fra den og. Men uten noe forandring.

Digitale signal skal jo være enten eller, så hvor de kommer fra er vel ett fett?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å leke litt med farger og balanser i iMovie, FCE eller noe sånt?

 

Jeg gjør også opptak med HD video kameraer. Der blir bildet slik kamera monitoren viser. Så å måtte rette på bilder i ettertid ser jeg på som unødvendig. Slik skal det ikke være. Men kan jo være morro hvis man skal lage en spesiell stemning i bildet. Eller rette opp en feil innstilling en har gjort.

Jeg setter også kortene fra video kameraene i kortleseren, og de blir bra via pc, opp mot flatskjermen.

Nei, jeg får vel prøve ut mere filming, og se der hva jeg gjør galt. Kameraet skal jo levere det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du burde sette lysstyrken på kameradisplayet helt ned. så du ikke blir lurt. Ellers burde du sette lukkeren på 1/50 for å få film-look. skal du etterbehandle filmen så anbefales det sterkt å sette både kontrast og oppskarping på 0. og kanskje senke saturation litt. Slikt blir bedre i post enn i kamera.

 

for å få full manuell modus så må du slå dette på i menyen. hjelper ikke å bare sette kameraet i M. tro det eller ei :)

Lenke til kommentar

du burde sette lysstyrken på kameradisplayet helt ned. så du ikke blir lurt. Ellers burde du sette lukkeren på 1/50 for å få film-look. skal du etterbehandle filmen så anbefales det sterkt å sette både kontrast og oppskarping på 0. og kanskje senke saturation litt. Slikt blir bedre i post enn i kamera.

 

for å få full manuell modus så må du slå dette på i menyen. hjelper ikke å bare sette kameraet i M. tro det eller ei :)

'

 

Ok, ja jeg har satt det på 1/50 og manuell via menyen. Ellers har skjermen stått litt høyt i lysstyrke, oppskarping og kontrast har vært litt oppjustert, så da prøver vi med det og i 0. Saturation vet jeg ikke hva jeg har brukt. Kansje sette allt i 0. Jeg får prøve litt med det ene og det andre. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare så det er sagt. Nå har jeg byttet ut lcd skjermen min. Og kjøpt en hx920. Og bildet har blitt noe helt annet. Ting ser straks bedre ut. Og nå ligner det på noe. Faktisk er bildet helt rått. Så nå steg interessen for å filme med D7000, betraktelig.

Lcd skjermen jeg hadde var ganske så bra, men taklet tydeligvis ikke bilde fra D7000 noe serlig. Merkelige greier. :thumbs:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...