Gå til innhold

Tidsmaskin - hva skal du ta med?


Kvassbert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problem 1. Ingen strøm. Løsning: bærbar med batteri

 

Problem 2. Du blir drept og brent pga at du er trollmann.

 

Hva nøyaktig skal du gjøre da som imponerer så fælt?

 

Les en historiebok, gutt. Heksejaktene begynte noen hundre år senere, og de aller fleste som ble brent var kvinner.

 

Jeg ville tatt med meg en sekk med sølv.

Lenke til kommentar

Problem 1. Ingen strøm. Løsning: bærbar med batteri

 

Problem 2. Du blir drept og brent pga at du er trollmann.

 

Hva nøyaktig skal du gjøre da som imponerer så fælt?

 

Les en historiebok, gutt. Heksejaktene begynte noen hundre år senere, og de aller fleste som ble brent var kvinner.

 

Jeg ville tatt med meg en sekk med sølv.

 

Jeg vet det, men du mener altså at ingen vil kunne reagert negativt på ting som åpenbart var "trolldom" i deres øyne? Jeg tror en kunne blitt kappet ned et par hakk.

Lenke til kommentar

Tror nok oldtidens folk ville forstått prinsippet bak feks våpen med kuler og krutt, brenselmotorer og slike ting ganske fort. Det man hadde imponert mest med, ville vært å ta med stoffer og materialer som ikke var tilgjengelig på den tiden, feks plast, aluminium osv. Under Napoeleonstiden var aluminium svært ettertraktet og mer verdt enn gull.

 

En annen ting å ta med kan være legemidler som feks pencilin, men kan være risikabelt da man ikke vet hvordan de vil reagere på slike midler.

Lenke til kommentar

Jeg noterer meg at du med sikkerhet vet at vikingene ikke kjente til trollmenn. Interessant.

 

Vikingene trodde ikke på trollmenn er en bedre formulering. Og nei, det vet jeg ikke med sikkerhet. Jeg vet heller ikke med sikkerhet at det ikke bor snakkende bevere under månens overflate, men det er foreløpig ingenting som skulle tilsi det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg noterer meg at du med sikkerhet vet at vikingene ikke kjente til trollmenn. Interessant.
Vikingene trodde ikke på trollmenn er en bedre formulering. Og nei, det vet jeg ikke med sikkerhet. Jeg vet heller ikke med sikkerhet at det ikke bor snakkende bevere under månens overflate, men det er foreløpig ingenting som skulle tilsi det.

 

Noterer meg igjen en viss moderasjon. Det er flott. Velger for din del å se bort i fra en noe fjåsete sammenligning med månen.

Lenke til kommentar

Den beste tingen å ta med, er å ta med en samling av vitenskapelige oppdagelser, forklart på en enkel måte. På denne måten kan du gjennomføre en enorm utvikling i samfunnet på den tiden, og dermed gjøre verden til en bedre plass raskere.

 

Men dette vil jo nærmest garantere at verden du kommer tilbake til vil være en helt annen. Ikke noe jeg ville tatt sjansen på (selv om det selvfølgelig ville være det mest etisk riktige).

 

Jeg ville tatt med meg en runeguide og skrevet masse sprøyt som arkeologene kunne ha kost seg med. Eller, runer var vel på vei ut på 1000-tallet, om jeg husker min norskpensum rett.

Lenke til kommentar

Hvis denne tråden er på feil sted, der det bare for moderatorene og flytte den.

 

Tenk deg at du får tak i en tidsmaskin. Du kan reise til Norge i år 1000. Hvilken gjenstand vil du ta med deg og hvorfor? (Termen "gjenstand" kan vi tolke litt vidt dere. Mener bare at man ikke kan ta med seg masse forskjellige ting.)

Hva er mest nyttig, morsomt osv.

 

Kom gjerne med en fantasifull og morsom begrunnelse!

Kjør på, dette kan bli festlig.

Kondomer, vil ikke fucke med historien og skape et paradoks.

Lenke til kommentar

Men dette vil jo nærmest garantere at verden du kommer tilbake til vil være en helt annen. Ikke noe jeg ville tatt sjansen på (selv om det selvfølgelig ville være det mest etisk riktige).

Er ingen som snakker om du drar tilbake igjen. Jeg tenkte på om det var en en-veis-tur jeg. Og hva er galt om verdenen er mer teknologisk om man kom tilbake?

Lenke til kommentar

Er du uenig?

 

I hva da? Jeg mener følgende-

 

1. Ting som kan virke som trolldom, kan muligens lande brukeren i en haug med trøbbel, pga folkrs overtro

 

2. Det er lurt å moderere seg litt ang. ting som skjedde for 1000 år siden før man skal lære andre historie. Du bør i alle fall ha en bøtte med peiling.

 

3. Fjerne sammenligninger gir deg ikke mer rett.

 

Btw. å ta med en zippolighter ville sannsynligvis være en slager. Og en kanne bensin selvfølgelig.

Lenke til kommentar

1. Jeg er delvis enig. Dog tror jeg ikke at den typiske norske 1000-tallsbonde ville tenke "trollmann" hvis han så en svenske med datamaskin som snakker om Gud, for så å tenne et bål.

 

2. Hvilke ting tenker du på da?

 

3. Den sammenligningen var ikke fjern. Meningen var å understreke poenget, slik at det ble mindre tvil om hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...