Gå til innhold

Hardware forsvinner i natt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare å ta ett kabinett under armen og slenge i baksetet på bilen heller da...

Nei, som regel så tar man bare å setter opp serverne på temporær hw, peker om siden til ny lokasjon, flytter serverne, synkroniserer serverne med temp serverne og setter den normale hw'en i drift igjen. Uten nedetid whatsoever. ;) det kan hende man opplever litt treghet siden den temporære hw som regel ikke er like kraftig som den man kjører på til vanlig, men. Det bruker å gå greit hvis man velger å flytte om natten når det ikke er mest last på serverne. (her kan man jo også velge å ta det i ett par operasjoner, hvis det er problematisk å ta alt på en gang)

 

Er ikke så fryktelig vanskelig, men krever en del planlegging, samt at det hjelper på å ha virtualiseringssoftware med HA (high availability) til å kjøre. Eventuelt, så kan man også ha backupsoftware med dupliseringsstøtte, det vil også fungere.

Lenke til kommentar

Ja sånn går det når man har valgt å lage/benytte software som ikke har støtte for å kunne flyttes i fart.

 

php/mysql (og sikkert et lass av perl-kodet hacks) holder til søte små hjemmesider, og firmaer som fint tåler nedetid.

TEK sine folk gjør sikkert ikke annet enn å jobbe seg halvt ihjel for å i det hele tatt holde løsningen over vannet.

 

Hemmeligheten heter clustering, noe som er greit nok støttet i mysql om man vet å bruke det riktig. Men feil arkitektur og byebye.

 

Nå er det ingen krise for TEK å være nede hele natta siden det er en useriøs blekke som knapt har noe vettug besøk på sidene dems(manglende reklame på forumet vitner om det). Men siden dette er tenkt å være et teknisk sted, så er det begredelig å bevitne den totale udugelighet som råde. Det er mange nok kritiske poster til etablert software, og nesegruse beundring for ræl som linux/mysql/php (and the list goes on). Men å kunne bruke det riktig? Nope....

 

Å ikke kunne flytte i fart er så 1995 og bevitner et lavmål av kompetanse at TEK burde skjemtes.

Lenke til kommentar

Av alle de forumene jeg frekventerer; Ingen har mer feil og nedetid enn dette nettstedet!!!Kanskje på tide og legge opp en ny strategi, bytte ut inkompetente "data nerder", legge om til annet forum software?I det hele tatt få dette nettstedet til å fungere som andre nettsteder i 2011 og ikke som et web eksperiment på -90 tallet! :hmm:

 

Jeg kan ikke kommentere på "feil" nødve nødvendigvis uten at du spesifiserer bedre hva du mener, men jeg er helt enig når det gjelder nedetiden. Når det gjelder tilgjengelighet spesifikt på forumet på nattestid så er den blandt det dårligste jeg har sett. Ja greit nok - de aller flete bruker forumet på mer normale tidspunkt, men det virker å være et crapshoot om forumet fungerer på et vilkårlig tidspunkt over natten eller ikke. Jeg vet ikke hvorfor det pågår så mye nedetid men det er ihvertfall sub-pat i for forhold til de fleste andre forum jeg bruker og er litt overraskende med tanke på at dette er det største norske forumet drevet av og for norges nerder.

 

-Stigma

 

Det er jo ikkje det eineste som er på trynet her.

Føler eg bruker mindre og mindre tid på tek.no / hw.no som tida går.

Før hadde eg det som startside i nettelsern min, men nå kan det gå eit par dager mellom kvar gang eg er innom.

Aldri noke intresangt å lese om.

 

Før i gamledager var det masse fint å lese om, leste vel omtrent alle artiklene, men nå er dei blitt for store, for masse oppgulp, og gulpet er spredd utover fleire sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...