Gå til innhold

Rase, evolusjon og oppførsel


Anbefalte innlegg

Det er ikke rasen som bestemmer om det problemet, men miljøet den kommer fra og havner i.

 

Om en fotballspiller blir plukket opp fra landsbyen og kastet inn i en norsk toppklubb, har han gode muligheter for å bli et godt individ da han er omringet av nordmenn hele tiden.

Om en innvandrer havner i ghettoen på grønnland, uten jobb og penger, sier det seg selv at det går til h...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke rasen som bestemmer om det problemet, men miljøet den kommer fra og havner i.

 

Om en fotballspiller blir plukket opp fra landsbyen og kastet inn i en norsk toppklubb, har han gode muligheter for å bli et godt individ da han er omringet av nordmenn hele tiden.

Om en innvandrer havner i ghettoen på grønnland, uten jobb og penger, sier det seg selv at det går til h...

 

Det er hva du tror.

Lenke til kommentar

Ja, det er hva vi tror. Og vi synes å ha empirisk belegg for det også. Når innvandrere kommer i mindre antall og med et ønske om å gjøre noe (antallet er med på å bestemme om de faktisk får noe å gjøre) så spiller det ingen rolle hvor de kommer fra. Antallet bestemmer også i hvor stor grad de tilpasser seg kulturelt.

 

For å kunne si at det hovedsaklig dreier seg om rase og genetikk må man lukke øynene for rimelig mange mer nærliggende faktorer.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes forskjeller mellom de mennesklige rasene, men de er for det meste kosmetiske. Det er mulig det er noen forskjeller på andre ting, som f.eks asiatere som får for lite sol i Norge, men dette skal ikke jeg slå fast som noen fasit.

 

Skulle ønske det var mer forskning på dette, uten å bli tiltenkt som negativt.

Lenke til kommentar

Det finnes forskjeller mellom de mennesklige rasene, men de er for det meste kosmetiske. Det er mulig det er noen forskjeller på andre ting, som f.eks asiatere som får for lite sol i Norge, men dette skal ikke jeg slå fast som noen fasit.

 

Skulle ønske det var mer forskning på dette, uten å bli tiltenkt som negativt.

 

Det foregår masse forskning og debatt i akademia rundt rasebegrepet. Er bare å søke litt på google scholar så ser du at ideen om rase, etnisitet, kultur, IQ, sosial kapital etc etc er fremdeles aktuelle tema.

 

Det som skjer når et forskningsfelt er så aktivt er at man ikke har en fasitbok som kan svare "rase er x" eller "rase eksisterer ikke", akkurat fordi folk tilnærmer seg problemstillingen på ulike måter.

 

Betyr ikke at det ikke gjøres noe :)

Lenke til kommentar

OK, det er et poeng jeg forstår: Dere trenger raser for å kunne begrunne et raseskille. Men hvorfor rase? Er det noe lettere å begrunne? Det er da flere etniske grupper av åpenbart andre raser som ikke er i konflikt med oss. De store problemene jeg ser her i Norge og i andre land er kulturrelaterte, politiske og religiøse.

 

Du kan egentlig kalle det for hva du vil for min del altså...

 

Så lenge man bevarer det etniske mangfoldet på jorden så er det meg revnende likegyldig hvilken merkelapp du velger å sette på det.

 

Noen kulturer kræsjer, andre ikke. Vi har hatt kinesere i Norge i årtier uten at det er blitt problemer. Afrikanere også: Når de kommer fra Nigeria, er kristne og spiller fotball blir det ikke bråk, når de kommer (mange av gangen) fra Somalia, er muslimer og henger på Østbanen så blir det det. Samme "rase", annen kultur.

 

Nemlig at noen få ikke er et problem, men at mange på en gang vil medføre problemer. Det du skriver her er jo mye av det samme vi andre har sagt hele tiden :roll:

Lenke til kommentar

Nemlig at noen få ikke er et problem, men at mange på en gang vil medføre problemer. Det du skriver her er jo mye av det samme vi andre har sagt hele tiden :roll:

Ja, det er noe jeg har sagt siden jeg begynte på forumet for 7 år siden. (Og men lenge før det.) Problemet er at (noen av) dere insisterer på å skylde på rase og genetikk. Jeg har litt vanskelig for å se at genetisk predisposisjon skal være avhengig av antall. Med mindre kultur er en langt viktigere faktor, så burde det ikke spille noen rolle. Da burde adoptivbarn oppføre seg likt som voksne innvandrere, og andre generasjon som første generasjon. Men det gjør de ikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

OK, det er et poeng jeg forstår: Dere trenger raser for å kunne begrunne et raseskille. Men hvorfor rase? Er det noe lettere å begrunne? Det er da flere etniske grupper av åpenbart andre raser som ikke er i konflikt med oss. De store problemene jeg ser her i Norge og i andre land er kulturrelaterte, politiske og religiøse. Noen kulturer kræsjer, andre ikke. Vi har hatt kinesere i Norge i årtier uten at det er blitt problemer. Afrikanere også: Når de kommer fra Nigeria, er kristne og spiller fotball blir det ikke bråk, når de kommer (mange av gangen) fra Somalia, er muslimer og henger på Østbanen så blir det det. Samme "rase", annen kultur.

 

Geir :)

 

Jeg skulle ønske jeg kjente noen nigerianere, men jeg gjør ikke det. Jeg har derfor heller ingen forutsetninger til å mene noe om dem. Men jeg har lenge hatt en forestilling om at de oppfører seg slik som de gjør lengre øst på kontinentet.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Mange adoptivbarn tar selvmord eller blir seriemordere.

Neida. Adoptivbarn er ikke seriemordere. Det finnes det ingen dokumentasjon på. Derimot kan noen seriemordere være adopterte.

 

Selvmord kan nok forekomme blant adoptivbarn som er gamle nok til å ha en egen vilje, men det skyldes (og skiller) opplagt ikke på rase. Skjønt det vil åpenbart være problemer forbundet med rasisme i noen miljøer. Barn som adopteres som babyer har ingen annen prognose for utvikling enn andre barn.

 

Selv Kirschner som kom med advarselen sier at det bare dreier seg om en liten subgruppe:

 

We will briefly review problems in the psychologial development of adoptees that, in a small percentage of extremely pathological cases, may give rise to eruptions of seemingly inexplicable, impulsive, catathymic violence.

Og poenget hans var at dette er en tilstand som oppstår i voksen eller nær voksen alder som en respons på en identitetskrise. (Som i noen tilfeller utløser schizofreni.)

 

Kirschner nevner 7 tilfeller på 10 år. Mindre enn en i året. USA har over 2 millioner adoptivbarn.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske jeg kjente noen Nigerianere, men jeg gjør ikke det. Jeg har derfor heller ingen forutsetninger til å mene noe om dem. Men jeg har lenge hatt en forestilling om at de oppfører seg slik som de gjør lengre øst på kontinentet.

Og det er vel mitt poeng. Nigeria er et relativt lovløst og korrupt land, og folk oppfører seg deretter. Men når de kommmer til Norge oppfører de seg bra. I England, hvor det er langt flere har de den neste høyeste gjennomsnittlige utdannelsen (etter franskmenn) og er en vefungerende gruppe med høy sosial mobilitet. (Tross noen "Nigeriasvindlere".)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, det er noe jeg har sagt siden jeg begynte på forumet for 7 år siden. (Og men lenge før det.) Problemet er at (noen av) dere insisterer på å skylde på rase og genetikk. Jeg har litt vanskelig for å se at genetisk predisposisjon skal være avhengig av antall. Med mindre kultur er en langt viktigere faktor, så burde det ikke spille noen rolle. Da burde adoptivbarn oppføre seg likt som voksne innvandrere, og andre generasjon som første generasjon. Men det gjør de ikke.

 

Det er jo ikke et spørsmål om "å skylde på" men bare en konstatering av at vi er forskjellige og at for mange vil endre på begge befolkningsgruppene. Den gruppen som da har flest recessive trekk og eller som setter færrest barn til verden vil jo da forsvinne over tid.

 

jeg personlig gir omtrent fullstendig blaffen i kulturen ettersom "kultur" alltid er et resultat av de som bor i et geografisk område.

 

Kulturen vil alltid endre seg. Selv om vi ikke hadde tatt inn en eneste fremmed etter krigen så ville jo kulturen vært totalt annerledes i dag sammenlignet med 50 tallets Norge..

 

Uansett hva vi definerer det som så vil det vi i dag anser som nordiske trekk opphøre å eksistere dersom vi fortsetter slik vi gjør.

 

Hvor mange hundre år det vil ta vet jeg ikke.

 

Det er altså KUN et spørsmål om volum. Slik som det er helt ok å ta seg et par øl, men å drikke to kasser er nok ikke helt bra for deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den gruppen som da har flest recessive trekk [...] vil jo da forsvinne over tid.

 

Hvorfor skal recessive trekk forsvinne? Dersom x % av befolkningen har et bestemt recessivt gen, vil (x %)2 av befolkningen ha den samsvarende fenotypen til genet. Ja, det vil bli færre individer med fenotype til det recessive genet, men fenotypen vil ikke forsvinne. Et recessivt gen har ikke mindre sjanse for å nedarves enn andre gen.

 

"kultur" [er alltid] et resultat av de som bor i et geografisk område.

 

+ 1

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal recessive trekk forsvinne? Dersom x % av befolkningen har et bestemt recessivt gen, vil (x %)2 av befolkningen ha den samsvarende fenotypen til genet. Ja, det vil bli færre individer med fenotype til det recessive genet, men fenotypen vil ikke forsvinne. Et recessivt gen har ikke mindre sjanse for å nedarves enn andre gen.

 

Det er riktig at de kan forekomme, men de vil i stor grad undertrykkes siden heterozygote genpar er dominant ovenfor homozygote gen egenskaper.

 

Vi ser jo den dag i dag rester av de germanske forfedrene i nord India hvor arierne grunnla høykultur og kastesystem for å bevare kulturbærerne.

 

De forsto allerede den gang at dersom kulturbærerne forsvinner så ville også sivilisasjonen opphøre og eller endres til noe annet.

 

Jeg kan jo minne om at brune øyne, brunt hår osv ikke er noe som vi i dag anser som "unorskt", men det er et resultat av blanding.

 

På samme måte vil vi over tid undertrykke karakteristiske trekk som krever homozygote genpar for å oppstå.

 

Og ja.. som du sier kan det absolutt forekomme, men det vil høre til sjeldenhetene og vil raskt drukne igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske jeg kjente noen Nigerianere, men jeg gjør ikke det. Jeg har derfor heller ingen forutsetninger til å mene noe om dem. Men jeg har lenge hatt en forestilling om at de oppfører seg slik som de gjør lengre øst på kontinentet.

Og det er vel mitt poeng. Nigeria er et relativt lovløst og korrupt land, og folk oppfører seg deretter. Men når de kommmer til Norge oppfører de seg bra. I England, hvor det er langt flere har de den neste høyeste gjennomsnittlige utdannelsen (etter franskmenn) og er en vefungerende gruppe med høy sosial mobilitet. (Tross noen "Nigeriasvindlere".)

 

Geir :)

 

Hvorfor skal ressursene i Norge uttømmes og gi høyere strømpris m.m grunnet økt innvandring?

 

Det hjelper vel ikke å oppføre seg normalt (om de nå gjør det) dersom landet blir afrikanisert og IQ nivået går ned.

 

Det er rett og slett folkemord på nordmenn. Etnisk rensing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal recessive trekk forsvinne? Dersom x % av befolkningen har et bestemt recessivt gen, vil (x %)2 av befolkningen ha den samsvarende fenotypen til genet. Ja, det vil bli færre individer med fenotype til det recessive genet, men fenotypen vil ikke forsvinne. Et recessivt gen har ikke mindre sjanse for å nedarves enn andre gen.

 

Det er riktig at de kan forekomme, men de vil i stor grad undertrykkes siden heterozygote genpar er dominant ovenfor homozygote gen egenskaper.

 

Vi ser jo den dag i dag rester av de germanske forfedrene i nord India hvor arierne grunnla høykultur og kastesystem for å bevare kulturbærerne.

 

[...]

 

Og ja.. som du sier kan det absolutt forekomme, men det vil høre til sjeldenhetene og vil raskt drukne igjen..

 

Nei - det vil aldri drukne. Dersom man har en helt blandet befolkning, hvorav x % av befolkningen har et bestemt recessivt gen, vil dette genet komme til uttrykk som fenotype ved (x %)2 av befolkningen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ressursene i Norge uttømmes og gi høyere strømpris m.m grunnet økt innvandring?

Og jeg som trodde at strømprisene gikk opp fordi vi eksporterte kraften for å tjene på den dobbelt opp. (Først på eksporten, så på høye priser til egne forbrukere.)

 

Det hjelper vel ikke å oppføre seg normalt (om de nå gjør det) dersom landet blir afrikanisert og IQ nivået går ned.

Nå regner jeg ikke meg selv som av de smarteste (annet enn på IQ-tester på Internett, hvor vi alle merkelig nok er over gjennomsnittet), og historiske IQ-tall bryr meg mindre. Hvis nigerianere i England kan nå en høyere gjennomsnittlig utdannelse enn innfødte engelskmenn, så er det ikke nigerianerne som er problemet.

 

Det er rett og slett folkemord på nordmenn. Etnisk rensing.

Er det ikke deilig å kunne bruke sånne ord om ting man ikke liker?

 

Hva da forresten? Er du redd for at det skal komme nigerianere til Norge og ta skoleplassene fra oss?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...