Gå til innhold

Rase, evolusjon og oppførsel


Anbefalte innlegg

Du vet kanskje da også at dette DNA'et du trekker frem i politietterforskninger i USA lar dem finne ut hvilken rase forbryteren tilhørte? :whistle:

 

!? Stemmer dette? Få se!

 

Det er fullt mulig for politiet å finne ut om en forbryter er kaukasoid, negroid, mongoloid eller noe annet om de har DNA-prøve fra ham/henne:

 

http://www.geneticsandsociety.org/article.php?id=3857

 

Jeg er ikke ute etter hva en moderne antropolog vil mene om saken, men hva en hypotetisk zoolog fra en annen galakse ville ha skrevet om mennesker - og hvorvidt han hadde

 

Med andre ord driter dere i vitenskapen så lenge det ikke passer inn i deres verdensbilde.

 

Tenkte jeg det ikke.

 

Hva i... en moderne antropolog fornekter da ikke fysiske forskjeller mellom de ulike rasene når det gjelder kraniologi, ansiktsstrukturer etc etc? Jeg har da flere ganger sett moderne antropologer f.eks. fastslå hvilken rase en eldgammel hodeskalle kommer fra. Det eneste problemet er at de unngår å bruke ordet "rase", fordi det er hardt belastet og forbindes med rasisme og overlegenhet. De bruker heller ord som "folkeslag", "befolkningsgruppe", "etnisitet" osv, men meningen er ikke så forskjellig.

Problemet med å boycotte ordet rase og isteden bruke f.eks. "befolkningsgruppe", er at dette ikke nødvendigvis trenger å ha noe å gjøre med fysiske karakteristikker!

For å ta et eksempel: nordmenn og svensker er ulike "befolkningsgrupper", men du kan ikke skille mellom dem hverken med genetiske analyser eller ved å se på fysiske karakteristikker.

En nigerianer kan derimot assimileres inn i den svenske kulturen, men DA blir det plutselig veldig lett å skille mellom han/henne og en etnisk nordmann, både genetisk og ved å se på fysiske karakteristikker.

Hvilket ord blir man da nødt til å bruke, mon tro?

RASE.

Endret av Wyrd
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet kanskje da også at dette DNA'et du trekker frem i politietterforskninger i USA lar dem finne ut hvilken rase forbryteren tilhørte? :whistle:

!? Stemmer dette? Få se!

Det er fullt mulig for politiet å finne ut om en forbryter er kaukasoid, negroid, mongoloid eller noe annet om de har DNA-prøve fra ham/henne:

"Eller noe annet"? Hvor mange "raser" opererer det amerikanske politiet med?

 

Og tror du virkelig at de er så dumme at de fokuserer på "rase" når de først har DNA-materiale fra den antatte gjerningsmannen? Det blir som å fokusere på størrelse og antall hjul når man etterlyser en bil, det, selv om man har både merke, modell, farge, registreringsnummer, motornummer og VIN.

Lenke til kommentar

Og tror du virkelig at de er så dumme at de fokuserer på "rase" når de først har DNA-materiale fra den antatte gjerningsmannen? Det blir som å fokusere på størrelse og antall hjul når man etterlyser en bil, det, selv om man har både merke, modell, farge, registreringsnummer, motornummer og VIN.

 

Les eksempelet i linken han postet. Det er ganske interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og tror du virkelig at de er så dumme at de fokuserer på "rase" når de først har DNA-materiale fra den antatte gjerningsmannen? Det blir som å fokusere på størrelse og antall hjul når man etterlyser en bil, det, selv om man har både merke, modell, farge, registreringsnummer, motornummer og VIN.

Les eksempelet i linken han postet. Det er ganske interessant.

På hvilken måte?

Det står jo ingenting om hvordan de brukte DNA-funn - eller "rase"-bestemmelsen - til å identifisere gjerningsmannen. Hvis de allerede hadde hans DNA-profil "on file", så var det vel en enkel sak, men da spiller det jo heller ingen rolle om han var "african-american eller afro-caribbean".

Artikkelen illustrerer vel best at man aldri bør stole på øyenvitner ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet kanskje da også at dette DNA'et du trekker frem i politietterforskninger i USA lar dem finne ut hvilken rase forbryteren tilhørte? :whistle:

!? Stemmer dette? Få se!

Det er fullt mulig for politiet å finne ut om en forbryter er kaukasoid, negroid, mongoloid eller noe annet om de har DNA-prøve fra ham/henne:

"Eller noe annet"? Hvor mange "raser" opererer det amerikanske politiet med?

 

Jeg vet ikke akkurat hvor mange de opererer med, men vil tro at hovedinndelingene er svart, hvit og asiatisk. Med denne typen tester kan man naturligvis gjøre det enda mer avansert enn som så, men som sagt vet jeg ikke akkurat hvor mange inndelinger de ser det nødvendig å operere med.

 

Jeg har faktisk testet mine egne genotyper med det genetiske firmaet 23andMe, som gir deg tilgang til en stor del av din rådata med gener, SNPs og genotype-versjoner, og dessuten gir deg tolkninger av dette som viser hvilke sykdommer du er mest disponert for, hva slags avstamning du har, hvor du havner på det genetiske kartet og dessuten en funskjon som lar deg kontakte fjerne slektninger og sammenlikne gener med dem.

Mine resultater ble, ikke uventet, 100% europeisk "autosomalt" med både europeiske Y-DNA og mtDNA- haplogrupper. De plasserte meg også i nord-Europa, og alt dette uten å vite noe om min avstamning på forhånd... ;)

 

Her er et par genom-bloggere som driver med ganske avanserte analyser av befolkningsgenetikk og avstamning:

 

http://dodecad.blogspot.com/

 

http://bga101.blogspot.com/

Lenke til kommentar

På hvilken måte?

Det står jo ingenting om hvordan de brukte DNA-funn - eller "rase"-bestemmelsen - til å identifisere gjerningsmannen. Hvis de allerede hadde hans DNA-profil "on file", så var det vel en enkel sak, men da spiller det jo heller ingen rolle om han var "african-american eller afro-caribbean".

Artikkelen illustrerer vel best at man aldri bør stole på øyenvitner ...

 

Hvis man kan finne ut litt om hvordan gjerningsmannen ser ut ved å analysere DNA, så er det jo klart en fordel. Man trenger ikke nødvendigvis ha en mistenkt å sjekke DNA-et opp mot (akkurat slik som i artikkelen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De plasserte meg også i nord-Europa, og alt dette uten å vite noe om min avstamning på forhånd... ;)

Det gjorde de med en av mine slektninger i Minnesota også ... US born and bred.

 

Så disse konklusjonene man trekker blir dårligere jo større mobilitet det er i verden, og barn fra "blandingsekteskap" må jo virkelige føkke opp systemet. Introduserer man nye "raser" for disse barna etter behov, da, eller?

 

Tjenester som leveres av 23andMe og lignende er i hvert fall en lukrativ business for de som står bak. Nytteverdien er det vel så som så med. (Omtrent som med horoskop.)

 

En genetisk analyse fortalte deg at du er "hvit nord-europeer" - kom det som en overraskelse?

Hva angår risiko for sykdomsutvikling - kommer du til å endre kosthold/levesett e.l. for å redusere risikoen for å få sykdommer du evt. er disponert for? Hvis ikke - hvilken verdi har denne kunnskapen?

 

Blir ikke dette litt som en IQ-test? Du kan kanskje bruke resultatet til å komme inn i Mensa, men kan du bruke det til noe annet? Får du lettere jobb? Drar du fler damer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De mørke har lavere IQ enn oss hvite og ariske. Defor må de ikke få forurense genmaterialet vårt! Da går alt under. Herregud i gatebildet nå kryr det av afrikanere. Jeg vet ikke om det er fordi de ikke har råd til bil, eller hva det er, men det er helt ekstremt nå.

 

 

Obama er riktignok 50 % hvit, men grunnen til at han kom inn på Harvard var nok svart rase. Han var ikke en særlig "bright student" i følge kilder.

Lenke til kommentar

På hvilken måte?

Det står jo ingenting om hvordan de brukte DNA-funn - eller "rase"-bestemmelsen - til å identifisere gjerningsmannen. Hvis de allerede hadde hans DNA-profil "on file", så var det vel en enkel sak, men da spiller det jo heller ingen rolle om han var "african-american eller afro-caribbean".

Artikkelen illustrerer vel best at man aldri bør stole på øyenvitner ...

 

Hvis man kan finne ut litt om hvordan gjerningsmannen ser ut ved å analysere DNA, så er det jo klart en fordel. Man trenger ikke nødvendigvis ha en mistenkt å sjekke DNA-et opp mot (akkurat slik som i artikkelen).

Ja, man kan redusere antall mistenkte til en fjerdedel. Fra 120 mill. til 30 mill., f.ex.

Da blir det jo easy peasy derfra ...

 

De mørke har lavere IQ enn oss hvite og ariske. Defor må de ikke få forurense genmaterialet vårt! Da går alt under. Herregud i gatebildet nå kryr det av afrikanere. Jeg vet ikke om det er fordi de ikke har råd til bil, eller hva det er, men det er helt ekstremt nå.

Slapp av. Genmaterialet ditt blir ikke smittet ved berøring ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De mørke har lavere IQ enn oss hvite og ariske. Defor må de ikke få forurense genmaterialet vårt! Da går alt under. Herregud i gatebildet nå kryr det av afrikanere. Jeg vet ikke om det er fordi de ikke har råd til bil, eller hva det er, men det er helt ekstremt nå.

 

 

Obama er riktignok 50 % hvit, men grunnen til at han kom inn på Harvard var nok svart rase. Han var ikke en særlig "bright student" i følge kilder.

 

Hvis det stemmer må moren din ha blitt gjengvoldtatt av en hel afrikansk stamme for dette var noe av det mest idiotiske jeg har lest på dette forumet... og etter hva jeg har lest her inne den siste tiden sier det en hel... HEL del.

 

Og nei, jeg har ikke utelukket poe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Obama er riktignok 50 % hvit, men grunnen til at han kom inn på Harvard var nok svart rase. Han var ikke en særlig "bright student" i følge kilder.

 

Folk med nær slekt som har gått på Harvard har langt større sjanse for å komme inn. Dette blir ikke engang benektet av skoleadministrasjonen. Obamas far gikk på Harvard. Ellers oppfatter jeg Obama som skarp.

Lenke til kommentar

Det gjorde de med en av mine slektninger i Minnesota også ... US born and bred.

 

Yeah, guess why? Their blood is Nordic.

Har forresten kommet i kontakt med fjerne slektninger borte i statene. Meget artig.

 

Så disse konklusjonene man trekker blir dårligere jo større mobilitet det er i verden, og barn fra "blandingsekteskap" må jo virkelige føkke opp systemet. Introduserer man nye "raser" for disse barna etter behov, da, eller?

 

Nei. En førstegenerasjons mulatt vil f.eks. bli erklært 50% European og 50% Sub-Saharan African.

På det genetiske kartet havner de midt imellom de to viktigste forfedregruppene sine, da de dras mot begge gruppene skjer dette automatisk.

 

En genetisk analyse fortalte deg at du er "hvit nord-europeer" - kom det som en overraskelse?

 

Nei, LOL. Men det hender at hvite europeere har små spor av influens fra Midt-Østen, Afrika og Asia, selv om dette ikke lenger vises i deres fenotype. Det var interessant å se at slikt ikke var å finne hos meg.

 

Hva angår risiko for sykdomsutvikling - kommer du til å endre kosthold/levesett e.l. for å redusere risikoen for å få sykdommer du evt. er disponert for? Hvis ikke - hvilken verdi har denne kunnskapen?

 

For det første bærer jeg ikke på noen farlige mutasjoner som kan medføre at mine eventuelle barn får sjeldne syndromer o.l., og det er selvsagt godt å vite.

Jeg fant bl.a. ut at jeg har øket risiko for å utvikle lungekreft, så da er det ingen ide å begynne å røyke. :tease:

 

Blir ikke dette litt som en IQ-test? Du kan kanskje bruke resultatet til å komme inn i Mensa, men kan du bruke det til noe annet? Får du lettere jobb? Drar du fler damer?

 

Nei, men jeg interesserer meg for genetikk, og syns det er interessant å studere også min egen genetikk. Om du ikke interesserer deg for dette faget, så bare hold deg unna det. Ingen tvinger deg til å kjøpe en analyse av 23andMe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, man kan redusere antall mistenkte til en fjerdedel. Fra 120 mill. til 30 mill., f.ex.

Da blir det jo easy peasy derfra ...

 

Hvorfor tror du de started med 120 millioner mistenkte? Er det ikke sannsynlig at tallet var veldig mye lavere? Og nei, easy peasy blir det uansett ikke.

Hvis du tar utgangspunkt i "rase" og kjønn, så kan du fort være i den situasjonen at kriteriet passer på 30 millioner afro-amerikanske menn. (Kjenner ikke det eksakte tallet, men det er mindre viktig.) Hvis bare én afro-amerikaner er observert på/nær åstedet og hans DNA ikke matcher, så vet jeg ikke hvor easy peasy der er videre, jeg. Kan du kreve at noen gir fra seg en DNA-prøve bare fordi "han er afro-amerikaner og vi leter etter en afro-amerikansk gjerningsmann"? Hva slags rettsvesen ville gi tillatelse til noe slikt? Er det en "skjellig grunn til mistanke" her?

 

Og apropos artikkelen, jeg tror det er én ting hva folk svarer 'on the record' når de blir spurt om hvordan de bruker DNA-materiale som kan indikere "rase", og en annen ting hva de gjør i praksis. Et DNA-spor alene vil sjelden eller aldri kunne felle noen, men det kan være nyttig i etterforskningen uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bare én afro-amerikaner er observert på/nær åstedet og hans DNA ikke matcher, så vet jeg ikke hvor easy peasy der er videre, jeg.

 

Og hva om det matcher? Nei, klart en etterforskning ikke er lett hvis alle ledetrådene ikke stemmer.

 

Jeg klarer ikke helt å følge med deg. Jeg har en følelse av at vi i de siste innleggene ikke har snakket om helt det samme.

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis at du har en agenda i denne saken, og ønsker idèen om raser. Du benytter deg også av rasistiske dokumenter fra tidelig 1900-tallet under eugenetikkens dager for å backe påstandene dine. En flause i biologiens historie som alle seriøse biolger ser tilbake på med skam. Biologen Erik Tunstad har viet mye tid i boken sin 'Darwins Teori' for å forklare hvor feil disse påstandene er. Å bruke hudfarge til å kategorisere raser er ganske enkelt naivt og simplistisk. Det er svært mange trekk i befolkningen som viser forskjeller mellom oss med blant annet hårfarge, øyne, vekt, hudpigmentasjon osv. I følge vitenskapen deler det oss IKKE inn i forskjellige raser fordet!

 

Nå skal jeg bare få sagt det enda en gang at hudfarge er en av de mest åpenbare kjennetegn på at man er forskjellig også inni.

 

Jeg har langt i fra sagt at det er den eneste..

 

Men siden vi alle sannsynligvis er enig om at hvor man er født sier lite om etnisitet, ei heller hvor man bor eller religiøs overbevisning...

 

Så hvilke begreper mener du er akseptable for å beskrive forskjellene mellom folkeslagene da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk, i lys av dagens voldtektshysteri så minnes jeg en serie av voldtekt og plyndring som begynte med Lindesfarne kloster.. Dæven, NÅ ble jeg stolt gitt.

 

Du burde gå å vaske munnen din... Vikingene angrep klostere fordi dette var knutepunkt for misjoneringen.. Det var krig...

 

Og denne krigen startet 6. juni 793 på Lindesfarme.

Lenke til kommentar

Faktisk, i lys av dagens voldtektshysteri så minnes jeg en serie av voldtekt og plyndring som begynte med Lindesfarne kloster.. Dæven, NÅ ble jeg stolt gitt.

 

Du burde gå å vaske munnen din... Vikingene angrep klostere fordi dette var knutepunkt for misjoneringen.. Det var krig...

 

Og denne krigen startet 6. juni 793 på Lindesfarme.

 

Dette angrepet anses også som starten på vikingtiden i mange historiebøker.

 

Vikinger drev både fredelig og ikke fullt så fredelig virksomhet utenfor Skandinavia, etter hva jeg kan huske å ha lært på skolen. Men, du benekter altså at vikinger voldtok og drepte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...