Gå til innhold

Ny SSD til 1 år gammel bærbar?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny disk til DENNE maskinen, og har selvsagt lyst til å kjøpe siste generasjon for å få raskest mulig disk.

 

MEN: Diskkontrolleren i maskinen er oppgitt som "Serial ATA-300". Vil dette bety at det er overkill å kjøpe en 6GB disk, eller er det andre egenskaper ved siste generasjon som gjør at den likevel vil kjøre raskere enn 3GB disker på mitt system med W7P 64bit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en bærbar er det ikke så mye å hente fra de hissigste SSDene siden du har begrensinger i brikkesett og prosessorkraft (som regel). Så å gå for Intel sin 320-serie med 3 Gb/s eksempelvis (som forøvrig er siste generasjon fra Intel Mainstream ;) ) vil ikke være et dumt valg. Da får du en av de mest pålitlige SSDene hvertfall (basert på statistikk fra tidligere modeller). Selv gikk jeg for en Crucial C300 6 Gb/s da jeg kjøpte SSD tidligere i år til tross for "bare" 3 Gb/s i min bærbare, men da tenkte jeg mest på at jeg muligens snart ville kjøpe stasjonær PC, og dermed gjenbruke SSDen der. Dog ser nå i ettertid at jeg ikke får utnyttet 3 Gb/s potensialet til SSDen en gang grunnet diverse strømsparingsfunksjoner.

 

Så personlig ville jeg gått for den som gir mest for pengene, altså se hva kr/GB er for Intel sin 320 og Crucial sin m4, og gå for den som gir deg mest GB innenfor den prisrammen du har. Ser ingen grunn til å gå for de dyrere 6 Gb/s SSDene på et 3 Gb/s brikkesett :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Levetiden er kortere for de nye 25 nm i forhold til 34 nm, men levetid til en SSD skal du ikke tenke på ;) Du skal ha et ganske spesielt bruksmønster (type server) før du må bekymre deg om du vil slite ut cellene før de uansett mister spenningen sin om ca 10 år. (Her kan du følge med på forsøk å bruke opp skrivesykluser for en 34 nm og en 25 nm SSD) ;)

 

Ellers så er det ikke mye funksjoner som skiller SSDer fra hverandre såvidt jeg har fått med meg. Men Intel har AES maskinvarekryptering på sine 320 om du er interessert i det, mens SandForce baserte har RAISE, en sikkerhetsfunksjon (en slags RAID5 internt i SSDen) som sørger for at en hel NAND-flash kan dø uten at du mister dataene dine. (NB: OZC Agility 3 60 GB har IKKE denne funksjonen) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...