Gå til innhold

Reise til sør-korea - pakkereiser, turistbyråer? Hjelp og erfaringer søkes :)


Anbefalte innlegg

Drømmer litt om en større tur til Sør-Korea. Jeg har alltid likt å sette sammen et opplegg selv, booke hoteller og turer osv, men kjæresten min har lyst på en ferdig skreddersydd pakkereise laget av folk som "Kan det de driver med" (:p)

 

Men, jeg finner jo ikke et eneste reisebyrå som har sånne pakker o.l., alt er jo lagt opp til at man skal booke det selv, om man skal tro på google sine treff.

 

Så har noen erfaringer eller tips til meg på hva som finnes som gode utgangspunkt om man skal ordne seg en tur til Sør-Korea? Gjerne både pakkereise, lage reisen sin selv, eller kanskje en kombinasjon med fristilte dager? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drømmer litt om en større tur til Sør-Korea. Jeg har alltid likt å sette sammen et opplegg selv, booke hoteller og turer osv, men kjæresten min har lyst på en ferdig skreddersydd pakkereise laget av folk som "Kan det de driver med" (:p)

 

Men, jeg finner jo ikke et eneste reisebyrå som har sånne pakker o.l., alt er jo lagt opp til at man skal booke det selv, om man skal tro på google sine treff.

 

Så har noen erfaringer eller tips til meg på hva som finnes som gode utgangspunkt om man skal ordne seg en tur til Sør-Korea? Gjerne både pakkereise, lage reisen sin selv, eller kanskje en kombinasjon med fristilte dager? :)

 

Dersom dere ikke vil ordne alt på egen hånd kan det være en ide å kjøpe flybillettene hjemme for så å overlate resten av turen til en turarrangør i Korea. Enten kjøpt på nettet hjemmefra eller ved å fysisk møte opp på et reisebyrå der nede, f.eks i Seoul.

 

Når det er sagt er det veldig enkelt å reise på egen hånd i Sør-Korea. (i Nord også for den saks skyld, om enn på en litt annerledes måte) Transportnettet i Sør er ekstremt effektivt og komfortabelt og koreanere flest "gir alt" for å hjelpe bortkomne vesterlendinger.

Det som kan være et problem er at mange websider (hoteller, fergeselskaper ol) bare er på koreansk eller evt japansk. (Men det koreanske jernbaneselskapet Korail har faktisk engelske websider hvor man enkelt kan kjøpe togbilletter) Jeg ga opp å bestille noe annet hjemmefra enn de første nettene i Seoul. Derfra fikk jeg god hjelp fra hotellfolk og turistinfoer.

Har lyst til å skryte litt mer av koreanerne. Husker f.eks jentene på turistinfoen i Gyeongju. De ringte å styra i over en time for å ordne fergebilletter til og overnatting på Ulleong-øya. (Ulleong-do) Ikke nok med det. Da hotellet ville ha betaling på forhånd (virket som om det er ganske vanlig) tømte en av dem sin private bankkonto for å betale hotellet for meg. (hun fikk selvfølgelig penga tilbake når jeg fikk tatt ut fra minibanken) Og akkurat det samme skjedde da min herlige vertinne på Seoul Guesthouse (anbefales!) ordna overnatting for meg i Gyeongju. Kan ikke tenke meg så mange andre plasser du kan oppleve sånt!

 

Et par linker som kanskje kan være nyttige:

http://english.visitkorea.or.kr/enu/GK/cms_list_3157.jsp

http://info.korail.com/2007/eng/eng_index.jsp

 

Må ta med en link til Seoul guesthouse også!

http://h6786600.cafe24.com/html_en/1.html

 

Gor Tur!

Lenke til kommentar

Jeg kunne også tenke meg en helgetur til Sør-Korea. Noen som har tips til hva man bør se?

 

Nå vet jeg ikke hvor lenge dine helgeturer varer eller hva som interesserer deg.

Men ettersom du sannsynligvis vil lande i Seoul vil det være veldig nærliggende å ta en dagstur opp til DMZ/JSA. Bare pass på at turen inkluderer JSA. (Joint Security Area) Ikke alle DMZ-turer gjør det. En særdeles surrealistisk opplevelse. Nå har jeg bare vært på den Nord-Koreanske siden av grenseområdet, men jeg har inntrykk at Sør-korea/USAs velregisserte versjon av opplevelsen er vel så bisarr.

 

Seoul er en enorm by og verdt et besøk i seg selv. Jeg hadde tenkt å være der i 4 dager men det ble 6. Kunne gjerne vært der en uke til.

 

Dersom du er interessert i historie og kultur er Gyeongju verdt et besøk. Ligger 4-5 timers togtur fra Seoul. (Desverre ikke høyhastighetstog akkurat på denne strekningen)

 

Eller kanskje det ville vært lurt å time turen med en av de mange fargerike festivalene som Koreanerne elsker. F.eks "Sølefestivalen" i Boreyong! :!:

Lenke til kommentar

Alternativt kan du komme deg dit i Lufthansa first for ca 8000 kr t/r om du kjøper 50k miles hos US Airways som nå kjører kampanje slik at du får 100k. Dette er nok til awardtur til Asia fra Europa t/r. Er nok av awardseter tilgjengelig til Seoul fra Frankfurt i følge ANA verktøyet. Overveier selv dette. Men dette blir for komplisert for en del kanskje da du må ringe opp US Airways og må bruke litt tid på research.

Lenke til kommentar

Takk, hadde allerede vurdert sølefestivalen.

 

Er klar over JSA, men hadde faktisk ikke vurdert det som en utflukt. Trodde ikke det var så lett tilgjengelig. Var du i rommet med langt bord over grensen?

 

Å besøke JSA ved Panmunjom er uproblematisk. Men du må gjøre det på en organisert tur. Det er mange som arrangerer turer opp dit. Bl annet USO (United Service Organizations) - men også sivile turarrangører. Det som kreves er pass, at du følger en viss kleskode, at du skriver under på at du reiser på eget ansvar og at du oppfører deg skikkelig og følger ordre. (f.eks Ikke peke!) Vær forberedt på en god dose propaganda og røverhistorer.

 

Å besøke JSA fra Nord var en ganske avslappa affære. (så avslappa det kan være på et sånt sted) Et par sjekkpunkter. Det var alt. Og selvfølgelig også her propaganda og røverhistorier!

Ja, jeg var inne i forhandlingshuset og kryssa grensa flere ganger. Det får du også gjøre fra Sør. Men selvfølgelig ikke samtidig med nord-turistene. (Her har faktisk de to partene greid å samarbeide!)

Lenke til kommentar

Protip: Det snakkes lite engelsk i Sør-Korea. Får du spørsmålet "copy?" etter middagen trenger du ikke lure på hva de vil kopiere, bare takk ja, og vent på kaffen din.

 

Jeg var forresten i Seoul, men langt unna noe som helst turiststed. Mulig engelsken er bedre hvor de er mer vant med turister. Vi pleide å gå på små restauranter å spise. Skjønte aldri noe av menyene, og ingen kunne forklare oss noe. Pleide å peke på en tilfeldig rett på 2. side i menyen, da det gjerne er der hovedrettene står. Spiste mye rart der nede. Og som nevnt tidligere i tråden her, de er veldig hjelpsom; ser de at du ikke helt skjønner hvordan du skal få i deg maten du får servert kommer det straks noen å mater deg...gjerne kokken selv, mens resten av personalet stiller seg opp som publikum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...