Gå til innhold

Musikk fra bærbar PC til gammelt anlegg


Anbefalte innlegg

Har et anlegg fra slutten av 80-tallet som jeg kunne tenkt meg å koble PCen til for å kunne sette på spillelister. Prata med en kompis som sa det skulle gå fint hvis anlegget hadde AUX-inngang, og det har det. Lydkortet på PCen er ødelagt, så jeg plugget en minijackkabel via et eksternt lydkort (dette) til forsterkeren, men lyden kom bare ut fra høyttalerne på PCen. Forsøkte å plugge kabelen direkte inn i inngangen på PCen, og da kom det en svak lyd fra anlegget. Hadde ikke forventet noe bedre mtp at det interne lydkortet er ødelagt, men da fikk jeg i alle fall en slags bekreftelse på at det er noe med det eksterne lydkortet som gjør at lyden ikke vil overføres, eller?

 

Det er godt mulig at jeg har brukt feil kabel og alt, jeg er helt grønn på dette området så jeg setter pris på all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bytte til ditt eksterne lydkort. Om du har Windows 7, gjøres dette på følgende måte;

 

1. Høyreklikk høytallerikonet nede i høyre hjørne, og trykk så på "Avspillingsenheter"

 

2. Marker ditt eksterne nettverkskort, her representert av mitt USB headsett.

lyd20110608230334.png

 

3. Trykk på "Bruk Standard" nederst der

 

4. Profit!

Endret av mGrytbak
Lenke til kommentar

Fikk det til å fungere nå, det var visst det eksterne lydkortet det var noe galt med, har byttet nå. :)

 

Men det kommer bare lyd på den ene høyttaleren. Kan det ha sammenheng med at det er to AUX-innganger på forsterkeren? Trenger jeg en eller annen fancy kabel med to minijacker på den ene siden eller noe?

Endret av Pernille M
Lenke til kommentar

For ordens skyld: Minijack er i PC-enden, i forsterkerenden har du (mest sannsynlig) et par rød-hvite kontakter som kalles RCA- eller phono-plugger. Hvit er venstre høyttaler, rød er for høyre. En minijack dekker både høyre og venstre høyttalerkanal.

 

Ettersom de færreste forsterkere jeg har sett har flere innganger merket AUX, samt at du nevner "to minijacker på den ene siden", må jeg nesten spørre:

Har du en kabel med to RCA-kontakter i den ene enden, og er begge koblet inn i forsterkeren (altså både rød og hvit merket "AUX")?

(Om den bare har en enkelt RCA-kontakt, bør du finne nærmeste Clas Ohlson, eventuelt finnes det antagelig en knott med innstillingen "mono", som pleier å gi lyd i begge høyttalere når det står en RCA-kontakt i den hvite kontakten. "Mono"-innstillingen, gitt at den finnes, er også kjekk når du skal sjekke om høyttalerne gir lyd i det hele tatt.)

 

Om selve tilkoblingen er korrekt ville jeg forsøkt å koble PC-en til en annen inngang. "Radio/Tuner" eller "CD" pleier å være best, om den finnes, alternativt bruker du "Tape", antagelig "Tape out" eller "Tape Playback" e.l. Husk å velge riktig kilde etterpå, og ikke bruk Phono-inngangen, da denne er for platespillere.

(Åpenbart bør kontaktene være noenlunde rene, men om det ser noenlunde metallisk ut, uten noe belegg, skal det være i orden.)

 

Fører heller ikke dette fram, er det erfaringsmessig dårlig kontakt et eller annet sted. Igjen med forbehold om Prøv å trykke/vri (forsiktig, men bestemt) på alt som er av brytere foran på forsterkeren, gjerne samtidig som du spiller (lav) musikk. Alt skal, selvsagt, tilbake til utgangsposisjonen etterpå, da du skal lytte etter spraking eller tegn til lyd i den andre høyttaleren.

Spesielt kildekontrollen (merket med AUX, Tape, Radio/Tuner, Phono etc.) er erfaringsmessig noe som går istykker fort. Om du hører spraking i begge høyttalere når du bytter kilde, bør du forsøke å bytte kilde nok en gang, det blir gjerne dårlig kontakt når bryteren står stille på et sted lenge. Min gamle Sanyo-forsterker klarte ikke å gi ordentlig lyd på annet enn tuner, og bryterne trengte litt "mosjon" før de fungerte ordentlig.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...