Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du liker å holde i og bruke. De er størrelsesorden like gode, og hvilket som er "best" og "lettest å bruke" er det du som skal avgjøre. Hvilket føles best å bruke for deg?

 

600D har noen ekstra zoomfunksjoner til video og utvippbar skjerm - hvis du ikke skal ha dette er 550D like bra.

Lenke til kommentar

Oh please, det heter "Hvilket". Stavefeil er nå én ting...

 

On topic:

 

Jeg er veldig fornøyd med menyene og betjeningen av mitt Canon-kamera. Har i tillegg hørt at Nikon ikke er så oversiktlig. Tror det mest er personlig though, så du burde prøve de i en butikk og se hva du føler er best for deg ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Oh please, det heter "Hvilket". Stavefeil er nå én ting...

 

On topic:

 

Jeg er veldig fornøyd med menyene og betjeningen av mitt Canon-kamera. Har i tillegg hørt at Nikon ikke er så oversiktlig. Tror det mest er personlig though, så du burde prøve de i en butikk og se hva du føler er best for deg ;)

 

 

Går litt fort i svingene, men skrev faktisk hvilket i teksten da ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp <mitt merke>. <Annet merke> sine menyer/knapper/objektiver er så uoversiktlige/uskarpe/dumme/laget av Sony...

Enda bedre :dremel:

 

 

 

Ahem - vi har det gøy. Åpenbart.

 

Trådstarter: Dette er interne fleiper oss gamle forumgjengere imellom. Det er totalt håpløst når enkelte brukere hevder at et merke har teite menyer/innstillinger/whatever - det opplevdes kanskje teit for vedkommende (kanskje fordi det var noe vedkommende ikke var vant til), men ut fra det er det håpløst å påstå at det vil være teit for alle andre.

 

 

Moralen er: Prøv sjæl! Se hva du liker å bruke. Kjøp det. Har du veldig spesielle bruksområder/krav, så kan det være enkelte merker er å foretrekke, men til vanlig bruk er det ett fett hvilket merke du velger - alle er "bra".

Lenke til kommentar

Jeg har ett lite dilemma, jeg vet ikke hvilket kamera jeg skal velge. Det står mellom 3 stk.

 

Canon eos 550d, Canon eos 600d og Nikon d5100. Hvem er best, hvem er lettest å bruke?

 

Kom gjerne med inspill!

 

Jeg har hatt 550D, og eier nå D5100. 600D har jeg ingen erfaring med utover å håndtere det i butikk. Teknologisk sett er dette så godt som identisk med 550D.

 

Du kan vel gjette på første forsøk hvilket jeg anbefaler :D

 

Men om du trenger uavhengig verifisering, D5100s forgjenger D5000 slo 550D i det anerkjente svenske magasinet foto bare en fattig måned før det ble faset ut. Vinnermomentene var brukervennlighet, bildekvalitet og svært god eksponeringsstrategi ved kontrastrike scener. Alle disse momentene er overført til arvtakeren D5100.

 

Nikons følgefokus med 3D Tracking ble også regnet som bedre enn Canons alternativ.

 

Kan bare oppsumere med at D5100 er et svært godt kamera, gud jeg er glad jeg hadde med et så lite og nett hus på reiser til Irland og Finnmark nylig.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Jeg har ett lite dilemma, jeg vet ikke hvilket kamera jeg skal velge. Det står mellom 3 stk.

 

Canon eos 550d, Canon eos 600d og Nikon d5100. Hvem er best, hvem er lettest å bruke?

 

Kom gjerne med inspill!

 

Jeg har hatt 550D, og eier nå D5100. 600D har jeg ingen erfaring med utover å håndtere det i butikk. Teknologisk sett er dette så godt som identisk med 550D.

 

Du kan vel gjette på første forsøk hvilket jeg anbefaler :D

 

Men om du trenger uavhengig verifisering, D5100s forgjenger D5000 slo 550D i det anerkjente svenske magasinet foto bare en fattig måned før det ble faset ut. Vinnermomentene var brukervennlighet, bildekvalitet og svært god eksponeringsstrategi ved kontrastrike scener. Alle disse momentene er overført til arvtakeren D5100.

 

Nikons følgefokus med 3D Tracking ble også regnet som bedre enn Canons alternativ.

 

Kan bare oppsumere med at D5100 er et svært godt kamera, gud jeg er glad jeg hadde med et så lite og nett hus på reiser til Irland og Finnmark nylig.

 

Så er det dette med tester da,det er vel alt etter hvem som har testet.

Vi ser jo stadig at feks to kamera blir testet opp mot hverandre og i ene testen vinner kamera A , menst i neste test utført av noen anner har kamera B en soleklar seier.

Om trådstarter har mulighet for det vil jeg annbefale han/hun og gå i en butikk og prøve kameraene og velge det som føles best i hånden, bildekvaliteten er uansett temmelig lik .

Lenke til kommentar

Jeg har ett lite dilemma, jeg vet ikke hvilket kamera jeg skal velge. Det står mellom 3 stk.

 

Canon eos 550d, Canon eos 600d og Nikon d5100. Hvem er best, hvem er lettest å bruke?

 

Kom gjerne med inspill!

 

Jeg har hatt 550D, og eier nå D5100. 600D har jeg ingen erfaring med utover å håndtere det i butikk. Teknologisk sett er dette så godt som identisk med 550D.

 

Du kan vel gjette på første forsøk hvilket jeg anbefaler :D

 

Men om du trenger uavhengig verifisering, D5100s forgjenger D5000 slo 550D i det anerkjente svenske magasinet foto bare en fattig måned før det ble faset ut. Vinnermomentene var brukervennlighet, bildekvalitet og svært god eksponeringsstrategi ved kontrastrike scener. Alle disse momentene er overført til arvtakeren D5100.

 

Nikons følgefokus med 3D Tracking ble også regnet som bedre enn Canons alternativ.

 

Kan bare oppsumere med at D5100 er et svært godt kamera, gud jeg er glad jeg hadde med et så lite og nett hus på reiser til Irland og Finnmark nylig.

 

Så er det dette med tester da,det er vel alt etter hvem som har testet.

Vi ser jo stadig at feks to kamera blir testet opp mot hverandre og i ene testen vinner kamera A , menst i neste test utført av noen anner har kamera B en soleklar seier.

Om trådstarter har mulighet for det vil jeg annbefale han/hun og gå i en butikk og prøve kameraene og velge det som føles best i hånden, bildekvaliteten er uansett temmelig lik .

 

Skal ta meg en tur å teste ut begge jeg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det dette med tester da,det er vel alt etter hvem som har testet.

Vi ser jo stadig at feks to kamera blir testet opp mot hverandre og i ene testen vinner kamera A , menst i neste test utført av noen anner har kamera B en soleklar seier.

Om trådstarter har mulighet for det vil jeg annbefale han/hun og gå i en butikk og prøve kameraene og velge det som føles best i hånden, bildekvaliteten er uansett temmelig lik .

 

Helt enig. Om man ser en så seriøs aktør som dpreview, så skårer D5100, 550D og 600D nesten identisk totalt sett. Her vinner Canon på betjeningskomfort og ikke minst videoegenskaper. D5100 vinner på ISO og bildekvalitet. Men med unntak av vurderingen av Canon på video er forskjellene relativt marginale.

 

Når det gjelder kameratester er også såpass mange elementer knyttet til testingen av subjektiv karakter. Betjenings er subjektivt, grep er subjektivt, mange elementer knyttet til bildekvalitet er subjektivt. Derfor vil et kamera som oppleves som topp av en kunne oppleves som nesten middelmådig av en annen. I realiteten er de likeverdige, men utformingen av grepet kan være nok til å vippe det ene av tronen for mange.

 

Så her støttes Trondster og Snekker'n, kamera skal prøves - og gjerne Sony, Pana, og Pentax i tillegg til Canikon. Rett og slett fordi alle disse har glimrende kamera i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Du finner mange tips i ulike tråder her. Ellers er mitt beste tips - les manualen og kom deg ut å fotografer. Og bruke gjerne bildekritikkdelen av forumet for å få respons på bildene dine. Her er det jevnt over bare vennlige og seriøse personer som behanlder andre med respekt.

 

Og vi har alle vært nybegynnere, selv om det for enkelte var 35 år siden.

 

Bøker: Mange anbefaler Scott Kelby sine bøker, personlig har jeg sansen for Magnar Fjørtoft sin Digital fotografi i praksis.

Lenke til kommentar

Vil bare informere om at jeg har kjøpt meg Canon Eos 550d. Noen som har noen tips til noen bra nettsider eller bøker med tips?

 

Brukermanualen er en innertier :)

 

Du kan også spandere på deg Magne Fjørtoft sin fotobok "Digital fotografering i praksis", Akam sin omtale.

 

Og gratulere med kameraet forresten :)

 

Lurer du på noe spesifikk så ikke nøl med og spørre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vil bare informere om at jeg har kjøpt meg Canon Eos 550d. Noen som har noen tips til noen bra nettsider eller bøker med tips?

 

Brukermanualen er en innertier :)

 

Du kan også spandere på deg Magne Fjørtoft sin fotobok "Digital fotografering i praksis", Akam sin omtale.

 

Og gratulere med kameraet forresten :)

 

Lurer du på noe spesifikk så ikke nøl med og spørre.

 

 

Takk skal du ha ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...