Gå til innhold

Jeg fikk akkurat en ny 200 GB HD men viser bare 131 GB ?!?


Anbefalte innlegg

Som sagt i tema så mottok jeg en WD 200 GB HD 8 MB Cache fra komplett. Når jeg satte den inn for å formatere den viste den bare 131 GB. Jeg har sett i et annet tema her at det har noe med BIG LBA å gjøre, men den tutorialen som er vist der hjelper bare til WIN XP. og jeg kjører win2k. BIOS er ganske gammel, ikke oppdatert siden jeg fikk den, ca 1 år siden. men er jo totalt vanskelig å oppgradere bios med win2k, må gjøre alt mulig rart med diskett boot og slikt. kan hende jeg bare rabler mye tull her, men hva skal jeg gjøre for at den skal funke. Er uansett ikke helt sikker på om det er BIOS som er problemet heller, for hvis jeg går inn i CMOS setup så finner den HD med 200 GB. Jeg kjører også SP4 til win2k, så det skal heller ikke ha noe med saken å gjøre.

 

Hadde vært veldig takknemelig om noen kunne hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme HK som deg. Hvis du ser PÅ DENNE SIDEN vil du se at største HD du kan benytte er 160GB. Jeg har siste BIOS-versjon som pr i dag er 5.7, og det står ikke noe om at de har laget støtte for større harddisker, hverken i denne eller i tidligere BIOS-utgaver. Derimot er støtte for større prosessorer lagt til.

 

Jeg har selv en 160GB disk og det fungerer greit.

 

Kan det være en jumper på HD som begrenser til 130GB? 130GB er nemlig en 'grense' for mange tidligere HK. Sjekk dette. Forsøk også å oppdater til nyeste BIOS, men som sagt, mer enn 160GB er ikke garantert å virke.

 

Si fra hvis du får det til

Lenke til kommentar
ja, men når man for harddisken så er jo harddisken en stor partisjon da. for de av dere som ikke visste det mener jeg. prøv å formater harddisken før du bruker den.

Hva, mener du at harddisken kommer ferdig satt opp med en stor primærpartisjon, klar for å formateres? :-?

Slik har det aldri verdt på noen av mine nyinnkjøpte harddisker.

Lenke til kommentar
hmm.. hadde akkurat samme problemet med winXP på servern min med 200gb wd 8mb disk. med linux fikk jeg i hvertfall 170gb. nå med windows server 2003 så finner maskina 190gb.. merkelig =P

 

Du skal ikke finne noe særlig mer heller, du har 200GB brutto som

blir til ca. 190GB netto/effektiv volum ;)

Lenke til kommentar
Er det ikke vanlig med en grense på 137 gb på en rekke hovedkort?. Mener jeg har lest noe slikt en plass. (tror den var maks på den orginale ata standarden eller noe sånt for adresseringa av data). Det er vel derfor enkelte stordisker leveres med eget pci kort.

 

Mener også å huske at enkelte win versjoner (->2K) hadde problemer med 48bit adresseringen, men at det ligger fiks ute på winupdate.

Lenke til kommentar

ooooh, shitt, det forklarer alt. hvis du kjører XP eller 2000 så kan du installere de nyeste service pakkene, XP støtter vel ikke mer enn 137 GB, hvis man installerer service pack 1 for XP så støtter den større disker. mange som har trøbbel med harddisker eller annen hardware når de har nyinstallert XP, men når man installerer service pack 1 for XP så løses de fleste problemene.

Lenke til kommentar

ATA100/133 har ikke noe med max størrelse på harddisken å gjøre som en eller annen luring skrev ;) Det har med overføringshastighet fra harddisken til IDE kontrolleren. 100 MB/s eller 133 MB/s f.eks.

 

Anyways... du har installert Win2k med SP4 og det er vel og bra, men du må i tillegg gjøre denne endringen i registeret:

 

Start->Run.... skriv regedit

 

Trykk deg frem til:

HKEY_LOCAL_MACHINE->System->CurrentControlSet->Services->Atapi->Parameters

 

Høyreklikk og velg: "New Dword value"

Gi den navnet: "EnableBigLba"

Høyreklikk på "EnableBigLba" på lista og velg modify.

Under value data legger du inn "1"

 

Du må kanskje ta en reboot før endringene trer i kraft.

Hvis dette ikke funker er det vel BIOSen som ikke støtter mer...

Du kan da se om du finner en BIOS oppdatering som støtter mer.

 

...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KmmsfQ59

Hva med at folk tar å memoriserer det som Amigaguy nettopp skrev? Daglig ser jeg tullinger som svarer på det samme spørsmålet, folk med ca. flere tusen poster på forumet, og INGEN som klarer å gi et korrekt svar på dette.

 

Altså, print ut posten, og lim det på skjermen deres.

 

Postwhores: Quality > Quantity.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...