Gå til innhold

Har vi fått noen ny teknologi dei siste åra? Eller er alt bare videreutvikling?


Anbefalte innlegg

Har vi fått noen ny teknologi dei siste åra? Eller er alt bare videreutvikling fra tek som va har fra før?

Eneste jeg kommer på er LHC, den cern ringen. Ser dei har klart å lagre antimaterie i 15min nå. Hva om dei klarer å lagre det uendelig? Og kanskje utnytte energien?

Ellers da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vi fått noen ny teknologi dei siste åra? Eller er alt bare videreutvikling fra tek som va har fra før?

Eneste jeg kommer på er LHC, den cern ringen. Ser dei har klart å lagre antimaterie i 15min nå. Hva om dei klarer å lagre det uendelig? Og kanskje utnytte energien?

Ellers da?

 

Nå sa de da også at det og lage et halvt gram av antimaterie ville ta noen milliarder år så har ikke så altfor store forhåpninger der.

Lenke til kommentar

Har vi fått noen ny teknologi dei siste åra? Eller er alt bare videreutvikling fra tek som va har fra før?

Hva regner du egentlig som ny teknologi, og hva er bare videreutvikling av gammel teknologi?

 

Det har jo skjedd enormt mye teknologisk utvikling de siste tiårene, men store sprang som overgangen fra radiorør til transistorer og integrerte kretser har vi vel ikke hatt på en stund. Men koblingen mellom elektronikk og mekanikk som det gjøres i MEMS'er kvalifiserer kanskje som ny teknologi? Det finnes sikkert mange andre anvendelser av halvlederteknologi som er såpass kreativ at den fortjener å kalles ny teknologi i motsetning til videreutvikling av gammel teknologi.

 

Innen materialteknologi finnes det jo også en del nytt - ofte med 'nano' i navnet. Nobelprisen i fysikk i fjor ble delt ut for oppdagelsen av grafén som har stort teknologisk potensiale, men som ikke har kommet i utstrakt bruk ennå. Karbon nanotuber kommer i samme kategori.

 

Spintronics er et annet teknologisk område med stor utvikling, men som ennå ikke har kommet i praktisk bruk.

 

Eneste jeg kommer på er LHC, den cern ringen. Ser dei har klart å lagre antimaterie i 15min nå. Hva om dei klarer å lagre det uendelig? Og kanskje utnytte energien?

Ellers da?

 

LHC er faktisk ikke et så godt eksempel på ny teknologi (slik jeg oppfatter 'ny' i denne sammenhengen). Den inneholder mye avansert teknologi, og mange av løsningene er ting som er gjort for første gang. Men det dreier seg likevel om direkte videreutvikling av ting som har vært gjort tidligere.

 

PS: Det var ikke LHC som laget antimaterien som ble oppbevart i 15 minutter. Det var en av de mindre akseleratorene på CERN, som også brukes til å "mate" LHC med protoner.

Lenke til kommentar

all teknologi er jo en vidreutvikling av noe annet da?

 

men det har vært en ekstrem framgang innen kunstig intelligens og bildegjenkjenning de siste 10-15 årene og AI er vel et av de fagområdene som er i størst vekst men selv ikke det er et "nytt" område AI er basert på psykologi, filosofi, matematikk og datavitenskap

Lenke til kommentar

Hvor langt har egentlig AI-teknologien kommet? Jeg blir liksom ikke helt mindblown når jeg går til nettsider som CleverBot, men jeg antar at dette ikke er kroneksemplet på avansert AI? Er det i såfall noe som er tilgjengelig for mine øyne som kan vise hvordan det faktisk står til med AI i dag?

Lenke til kommentar

Hvor langt har egentlig AI-teknologien kommet? Jeg blir liksom ikke helt mindblown når jeg går til nettsider som CleverBot, men jeg antar at dette ikke er kroneksemplet på avansert AI? Er det i såfall noe som er tilgjengelig for mine øyne som kan vise hvordan det faktisk står til med AI i dag?

IBM Watson er jo et eksempel på avansert AI, den andre IBM maskinen som slo en stormester i sjakk er et annet eksempel, problemet er at vi hele tiden flytter grensen på hva AI er.

Lenke til kommentar

Det å lage antimaterie i LHC og lignende superanlegg er én ting, men i PET-skannere som nå finnes på sykehus verden rundt, inkludert i Norge, brukes faktisk antimaterie hver eneste dag for å finne kreft. PET står for "positron emission tomography" og positroner er antimaterieelektroner. At antimaterie har blitt såpass dagligdags at det helt udramatisk brukes på de fleste store sykehus må kunne sies å være ny teknologi.

http://no.wikipedia.org/wiki/Positronemisjonstomografi

Lenke til kommentar

Det å lage antimaterie i LHC og lignende superanlegg er én ting, men i PET-skannere som nå finnes på sykehus verden rundt, inkludert i Norge, brukes faktisk antimaterie hver eneste dag for å finne kreft. PET står for "positron emission tomography" og positroner er antimaterieelektroner. At antimaterie har blitt såpass dagligdags at det helt udramatisk brukes på de fleste store sykehus må kunne sies å være ny teknologi.

http://no.wikipedia.org/wiki/Positronemisjonstomografi

 

En del av partikkelfysikk-forskningsgruppa ved UiO jobber med utvikling av en ny type PET-scanner som skal ha bedre oppløsning enn tidligere varianter:

http://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/prosjekter/compet/index.html

De pleier å være happy for master-studenter, også med høyskolebakgrunn - så det er absolutt muligheter for at DU kan være med å utvikle framtidens teknologi!

Lenke til kommentar

hvis man tenker 30-40 år tilbake og frem til idag, så kom jeg på følgende:

 

- gps

- internett

- microchip og andre integrert kretser basert på halvlederteknologi (litt usikker på nøyaktig årstall)

- "kvante-datamaskin" (quantum computer)

- kvante-teleportering

- diamant-dyrking

- metamaterialer, mange nye muligheter her som usynlighet og lysbryting (metamaterials)

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at den største teknologiske forskjellen jeg har sett i løpet av mitt liv (hvis hukommelse strekker seg tilbake til ca. slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90) er den sinnsyke sammenkoplingen av alt i datanett. Når jeg var liten, var datamaskinen en avansert skrivemaskin + spill, mens nå løper jeg rundt med en alt-mulig-dings i lomma som jeg bruker til å kommunisere trådløst med mennesker over hele verden i mange modi (tekst, tale, hurtigmeldinger), lese nyheter, hente opp informasjon om alt fra ting som tidligere stod i et litt utdatert leksikon som fylte en bokhylle, til "må jeg løpe for å rekke t-banen, eller er den også forsinka?", eller hva som går på TV i kveld. I tillegg kan den fortelle meg akkurat hvor jeg er hen i verden (med god nok nøyaktighet til å si hvilken side av veien jeg står på), hva som befinner rundt meg, og hvordan jeg kommer meg dit. Om jeg kjeder meg, kan jeg se en film - enten lagret på en minnebrikke på størrelse med en fingerneil, eller streamet trådløst fra andre siden av jorden. Evt. så kan jeg høre på musikk (lokalt eller streamet), eller spille spill med en grafikk som er like god som pc'n jeg hadde for 10 år siden (som ærlig talt ikke er såååå lenge siden). Om jeg går langs en mørk gate, så kan jeg bruke den til å lyse så jeg ser hvor jeg setter beina, og til å gjøre bilene oppmerksom på at jeg er der. Og jeg kan ta bilder, i bedre kvalitet enn det første digitalkameraet mitt, se dem med én gang, og sende til andre siden av jorden eller publisere dem med et par trykk. Alt sammen i en liten dings jeg knappest merker at ligger i lomma...

 

DET er, med god margin, det sykeste, og på mange måter det kuleste, som har kommet ut av teknologien i min levetid i allefall! Sci-Fi gå og legge seg!

 

Ang. CERN/LHC/etc. - jeg jobber med akseleratorutvikling på CERN, så det er selvsagt veldig gøy å høre at dette blir nevnt - men for å være helt ærlig, så er dette langt mer "konvensjonell" teknologi. Absolutt tatt ut i det ekstreme, minst like vill engineering som romferger etc. - men det er faktisk et diger "vakuumrør fra helvete". Med haugevis av avanserte kontrollsystemer, materialteknologi, osv. for å få det til å fungere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Denne tråden belyser kanskje problemet mange av dagens forskere har, nemlig at forskningsfronten har kommet så langt at det blir særs vanskelig å forklare hva man holder på med. Følgelig vil nytten av forskningen virke langt lavere og dermed ikke like profitabel for de som kan bidra med støtte.

 

Det dukker stadig opp ny teknologi, både i modellform og på papiret, men det er sjelden at informasjon om de dukker opp utenfor fagmiljøene. Man blir dog påvirket av forskningen både direkte og indirekte, men det er ikke bestandig man er klar over det. For eksempel så ble Nobelprisen i fysikk i fjor gitt til Andre Geim og Konstantin Novoselov for deres arbeid med det "todimensjonale" materialet grafén. Mannen i gata har sikkert bedre kjennskap til deltakerne i Paradise Hotel enn det han har om Geim og Novoselov, men det kan hende at vi om 10-15 år lever i en verden med overflater som er full av grafén. Det er rett og slett et fantastisk materiale.

 

Wiki: Graphene

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...