Gå til innhold

Test: HTC Sensation


Anbefalte innlegg

Synes forskjellene mellom Android-telefoner ikke er nok til å forsvare prisforskjellen.

 

Mens jeg opprinnelig var svært misfornøyd med min ZTE Blade pga hastighet, har jeg nå roota den med Android 2.3 og Launcher Pro, samt overklokka og nå er flyten helt fantastisk.

 

Eneste merkbare forskjell mellom den nå og denne telefonen blir avspilling av video, HDMI, LED-lampe... tja veit ikke om så mye mer som faktisk er merkbart i hverdagen?

 

På den andre siden, det er ikke mye man får kjøpt for 3000 for tida uansett... kanskje et oljeskift på bilen eller en kveld på byen? ;)

 

Igjen: den dagen jeg skifter ut Bladen vil være når man får Android med ordentlig blits (som Nokia N8) og HDMI-ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer som mobiltelefonselger og ivrig bruker av android telefoner er at forskjellene på telefonene til Samsung og HTC faktisk er ganske store.

 

Der HTC etter min mening står sterkest er integrasjon av sosiale medier, kontaktliste og ikke minst byggekvalitet. Hva gjelder byggekvalitet vil jeg dra frem Desire S som er bygget på samme måte som denne telefonen i testen, her finnes det ingen tegn til slark i telefonen.

 

Hva angår Samsung sine modeller er jeg ikke uten videre imponert over hvordan de bygger telefonene sine. Ja, de ser pene ut, ja de har utrolig gode skjermer og er raske, men hvorfor benytter de seg plast i så stor grad som de gjør? Selv om ikke dette har noen negativ innvirkning på bruken av telefonen (der Samsung for tiden gjør en veldig god jobb med programvaren) så syns jeg det er litt kjedelig å sitte med en telefon til 4800 kroner som er laget i plast.

 

Så i mine øyne om jeg skulle anbefalt en av disse modellene ville jeg nok helt litt mer mot HTC Sensation, grunnet bedre byggekvalitet og kontaktliste.

Lenke til kommentar

Telefonen får terningskast 6 og "Amobil anbefaler". Alikevel skal det kveruleres over et enkeltminus. Er det noe galt i det? Dersom man merker vekten av en telefon i lommen er den såpass tung at det kan være av interesse for en eventuell bruker som er ute etter å kjøpe en telefon. Kanskje kjøpes den på nettet, og da kan man ikke prøve den i lommen først. Planlegger man å kjøpe på nett er det kanskje grunn nok til å gå til en fysisk butikk og faktisk prøve telefonens vekt i lommen.

 

Det er en potensiell negativ faktor, og da bør det nevnes.

Lenke til kommentar

Helt klart! Dverger på 1.40 eller Knut Arild Hareide bør heller vurdere Sensation som substitutt for tablets. Personlig blir ikke vekten noe stort problem, Htc Hero + 10g hasj så er vi der :innocent:

 

Vil anbefale de som er i tvil, heller finne en gjenstand med tilsvarende vekt og teste ut hjemme. Å stappe elektronikk til 5 lapper i lomma hos en fysisk butikk kan fort føre til et forklaringsproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

potensiell negativ faktor ? om du ikke greier å løfte foten din pga en mobil som veier 148 gram, da burde du komme deg på treningssenteret :D en solid og god mobil veier litt, men 148 gram er bare pytt i havet :)

Nå var det ikke det jeg mente. Poenget er at enkelte vil kunne finne det irriterende, og at det derfor var verdt å nevne.

 

Du vet også at det var det jeg mente.. :)

 

Edit: Det var da veldig.. man spør selvfølgelig betjeningen først.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Benchmark test er jo et must i tester imo..

 

Uansett, Sensation er bra telefon på papiret, men i forhold til f.eks. Galaxy S2 (og Optmimus 2X) så er den dårlig.

 

Absolutt alle benchmarkene jeg har sett på YouTube av disse tre telefonene, har Samsung vunnet, LG på andreplass og Sensation sist.

Skjermen er også svært skuffende, men kameraet er faktisk litt bra i forhold til de andre to (lg og samsung).

 

 

Fortjener maks en 5'er, spør dere meg.

Lenke til kommentar

Personlig vil byggekvalitet og pemiumsfølelse veie langt tyngre enn benchmarktester, så lenge den ellers flyter bra.

 

Hvilken skjerm som er best er det heller ingen fasit på, foretrekker høyere oppløsning til

web, mail og dokumenter samt lavest mulig innsynsvinkel, foran sortnivå og høy innsynsvinkel.

Film og spill kjører jeg på tv'n hjemme.

 

Hvilken telefon som er "best" kommer ann på hvilken kundegruppe du tilhører, Sensation er nok mer vinklet mot det voksne segmentet.

Lenke til kommentar

Benchmark test er jo et must i tester imo..

 

Uansett, Sensation er bra telefon på papiret, men i forhold til f.eks. Galaxy S2 (og Optmimus 2X) så er den dårlig.

 

Absolutt alle benchmarkene jeg har sett på YouTube av disse tre telefonene, har Samsung vunnet, LG på andreplass og Sensation sist.

Skjermen er også svært skuffende, men kameraet er faktisk litt bra i forhold til de andre to (lg og samsung).

 

 

Fortjener maks en 5'er, spør dere meg.

 

Nei det er den ikke.. I forhold til Optimus 2x så er ikke sensation en dårlig telefon..

Skjermen er ikke svært skuffende, er ikke en eneste review jeg har sett som beskriver skjermen som svært skuffende.. Den er ikke en amoled plus skjerm, men den er ikke svært skuffende..

 

Benchmarks er heller ikke alt, HTC har tideligere værtfall vært gode på og optimalisere android på sine modeller..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Benchmark test er jo et must i tester imo..

 

Uansett, Sensation er bra telefon på papiret, men i forhold til f.eks. Galaxy S2 (og Optmimus 2X) så er den dårlig.

 

Absolutt alle benchmarkene jeg har sett på YouTube av disse tre telefonene, har Samsung vunnet, LG på andreplass og Sensation sist.

Skjermen er også svært skuffende, men kameraet er faktisk litt bra i forhold til de andre to (lg og samsung).

 

 

Fortjener maks en 5'er, spør dere meg.

 

Nei det er den ikke.. I forhold til Optimus 2x så er ikke sensation en dårlig telefon..

Skjermen er ikke svært skuffende, er ikke en eneste review jeg har sett som beskriver skjermen som svært skuffende.. Den er ikke en amoled plus skjerm, men den er ikke svært skuffende..

 

Benchmarks er heller ikke alt, HTC har tideligere værtfall vært gode på og optimalisere android på sine modeller..

 

Når jeg sier at den er dårligere enn LG Optimus 2X så sier jeg det baster på benchmarks.

 

Quadrant, Neocore, smartbenchmark og andre benchmarkprogrammer viser at Optimus yter bedre enn sensation.

 

For all del, sensation er ingen dårlig mobil, men prisen er litt for stiv, og i FORHOLD til sgs2 så er den ikke bra :)

 

Samme gjleder skjermen, i sollys er den nesten umulig å lese på med mindre du har full lysstyrke.

Lenke til kommentar

Kunne egentlig godt tenke meg å se en batterilevetidssammenligning (hm, hvor mange scrabblepoeng ble det) mellom galaxy S2 og denne. Har S2 og liker den egentlig mindre og mindre, men minst av alt batterilevetiden. Skjønner ikke at den får så bra omtaler med den, men ok. Om Sensation hadde vært bedre hadde jeg byttet på dagen.

Lenke til kommentar

Hvordan funker det å bruke android opp mot OSX? Har en iPhone 4 fra før, men kunne tenke meg å bytte beite. Denne så jo ganske fresh ut :)

 

Eneste gangene jeg har koblet Androidene mine til PC har vært for å roote dem. Ellers er det ikke noen logisk link mellom mobiltelefoner og PCer. Kan ikke se hva skulle det for... :)

Lenke til kommentar

Samme gjleder skjermen, i sollys er den nesten umulig å lese på med mindre du har full lysstyrke.

:hmm: Problem solved?

 

La oss si at det var mulig å se skjermen allerede ved 70% lysstyrke, under hvilke omstendigheter ville du da fått bruk for de resterende 30%?

 

Hvis du har den på 70% (tror nok 90%+ hadde vært nødvendig i sollys tho) så varer den ikke lenge hvis du f.eks. sitter ute på cafe i byen :)

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Hvordan funker det å bruke android opp mot OSX? Har en iPhone 4 fra før, men kunne tenke meg å bytte beite. Denne så jo ganske fresh ut :)

 

Eneste gangene jeg har koblet Androidene mine til PC har vært for å roote dem. Ellers er det ikke noen logisk link mellom mobiltelefoner og PCer. Kan ikke se hva skulle det for... :)

Litt vanskelig å tolke innlegget ditt.

 

Må du koble mobilen til pc for å synce musikk bilder osv eller var det bare det at du måtte bruke windowns for å roote fordi det ikke var mulighet for mac?

 

Har selv OSX, og vil gjerne vite om det er noen ulemper å switche fra iOS til Android når man kjører OSX. Er i utganspunktet rimlig smud å synke iOS med OSX, men når man har en jailbroken iPhone så kan det fort bli kluss når man syncer med iTunes - da iTunes fort kan finne på å fjerne apps den ser ikke er kjøpt i Appstore.. Noe som er en av grunnene til at jeg vil prøve Android.

Endret av PerOpusen
Lenke til kommentar

Må du koble mobilen til pc for å synce musikk bilder osv eller var det bare det at du måtte bruke windowns for å roote fordi det ikke var mulighet for mac?

Jeg mente det var eneste gangene jeg har koblet Androidene til PC (uansett OS) fordi det var minste motstands vei for å få rootet dem (med hjelp av program som måtte kjøres på en PC. Siden kom jeg på at jeg også hadde den ene tilkoblet noe mens jeg testet AppInventor for å teste programmet jeg lagde.

 

Har selv OSX, og vil gjerne vite om det er noen ulemper å switche fra iOS til Android når man kjører OSX. Er i utganspunktet rimlig smud å synke iOS med OSX, men når man har en jailbroken iPhone så kan det fort bli kluss når man syncer med iTunes - da iTunes fort kan finne på å fjerne apps den ser ikke er kjøpt i Appstore.. Noe som er en av grunnene til at jeg vil prøve Android.

 

Det er ingenting i Android økosystemet som krever kobling til en PC (inkl Windows & OSX PCer). Telefonene må ikke aktiveres fra en PC, Market fungerer helt uavhengig av noen PC, og ønsker du å synkronisere musikk osv støtter de fleste oppegående programmer wifi e.l. for dette

Endret av TomasF
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...