Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når er det "greit" med voldtekt?


Anbefalte innlegg

Mine 2 cents: Sikter ikke så mye til klesstil når jeg skriver at jenter må ta ansvar for seg selv. Tenker mer på at de bør passe litt mer på hverandre hvis noen blir i overkant beruset/passe på at man ikke blir overstadig beruset, ikke gå alene hjem fra byen eller etterlate noen/bli igjen alene på et nachspiel, o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine 2 cents: Sikter ikke så mye til klesstil når jeg skriver at jenter må ta ansvar for seg selv. Tenker mer på at de bør passe litt mer på hverandre hvis noen blir i overkant beruset/passe på at man ikke blir overstadig beruset, ikke gå alene hjem fra byen eller etterlate noen/bli igjen alene på et nachspiel, o.l.

 

Enig at man skal ta vare på hverandre når det blir litt mye alkohol. Men det handler jo ikke om kjønn, er aldri lurt å være full og alene :)

 

Men synest fremdeles ikke det er greit at en gutt kan føle seg "trygg" på et fremmed nachspiel, mens en jente må "passe seg".

 

På den ene siden kan det være med å forhindre voldtekt, på den andre siden er det med å forsterke ideen om at jenter som blir med på nachspiel er klar for pulings -> nachspiel voldtekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men synest fremdeles ikke det er greit at en gutt kan føle seg "trygg" på et fremmed nachspiel, mens en jente må "passe seg".

 

(ikke) Greit og greit fru blom. Kvinner er jo 'det svake kjønn' og menn er noen 'griser' - sånn har det jo alltid vært egentlig - fysisk fra naturens side at kvinner er underlegen i styrke og menn har svært stor reproduksjons drift (dårlig kombinasjon for jenter). Det er nå bare slik ting er. Det har nå alltid vært slik at det har vært større sjanse for menn å bli slått ned på by'n og nachspiel enn for jenter også - kvinner har vært forskånet pga 'man slår ikke kvinner'. Utviklingen ser dessverre ut til at det er mer vanlig at også kvinner blir slått(å slår selv) og kanskje blir oftere voldtatt på nachspiel (ikke vet jeg, men det er ett inntrykk jeg har fått)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men synest fremdeles ikke det er greit at en gutt kan føle seg "trygg" på et fremmed nachspiel, mens en jente må "passe seg".

 

(ikke) Greit og greit fru blom. Kvinner er jo 'det svake kjønn' og menn er noen 'griser' - sånn har det jo alltid vært egentlig - fysisk fra naturens side at kvinner er underlegen i styrke og menn har svært stor reproduksjons drift (dårlig kombinasjon for jenter). Det er nå bare slik ting er. Det har nå alltid vært slik at det har vært større sjanse for menn å bli slått ned på by'n og nachspiel enn for jenter også - kvinner har vært forskånet pga 'man slår ikke kvinner'. Utviklingen ser dessverre ut til at det er mer vanlig at også kvinner blir slått(å slår selv) og kanskje blir oftere voldtatt på nachspiel (ikke vet jeg, men det er ett inntrykk jeg har fått)

 

Sorry, jeg kjøper hverken "svake" eller "sterke" kjønn.

 

Økt testosteron gir en svak økning i aggresjon og seksualdrift (på macronivå). Det forklarer på ingen som helst måte de skillene som vi i dag finner mellom kvinner og menn i forhold til voldsstatistikk eller sexlyst. Dette er i hovedsak en kulturell greie - og kultur kan endres!

 

Hver gang man kaster hendene i været med en "menn/damer bare er sånn!" er man med på å hindre at endring kan skje.... (ikke at det er mål at alle skal bli like, men mener det er et mål at kjønn ikke skal bestemme når det er greit å gå ute om natten f.eks.)

 

At kvinner i mindre grad havner i slosskamp på byn handler om en kultur som ikke har oppfordret kvinner til å løse konflikter med vold. Om du synest det er kjipt at menn havner i slosskamp må du ta avstand fra det, ikke si det er noe fra naturens side. Da er du med å legitimere volden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, jeg kjøper hverken "svake" eller "sterke" kjønn.

[ ... ]

At kvinner i mindre grad havner i slosskamp på byn handler om en kultur som ikke har oppfordret kvinner til å løse konflikter med vold. Om du synest det er kjipt at menn havner i slosskamp må du ta avstand fra det, ikke si det er noe fra naturens side. Da er du med å legitimere volden.

 

Du trenger ikke kjøpe noe - det er bare sånn. Vi 'skal' være sivilisert her i Norge, så at dette er slik fra naturen har ingenting med at man skal respektere sine medmennesker å gjøre - som man egentlig skulle kunne i et sivilisert samfunn)

Kulturen vår endres til det værre tydeligvis.

Jeg tar avstand for all vold jeg. At det har vært sånn og nå er likt med den endringen at også kvinner også kan slås for enkelte nå er fakta. (dessverre)

Skal man klare å stoppe utvikling, så må man stoppe å ta inn folk med annen kultur enn oss (de som blant annet løser ting med vold og der kvinnen er for å brukes) og man må lære folk å oppdra barn. Lære dem normer og folkeskikk, ha klare grenser, struktur og masse kjærlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøpe noe - det er bare sånn. Vi 'skal' være sivilisert her i Norge, så at dette er slik fra naturen har ingenting med at man skal respektere sine medmennesker å gjøre - som man egentlig skulle kunne i et sivilisert samfunn)

 

Skjønner egentlig ikke hva du sier her.

Om du sier at siden vi er et sivilisert samfunn så er all avvikende adferd noe som skyldes natur er jeg sterkt uenig. Om du sier at natur er ganske irrelevant i denne sammenhengen og at det er et kulturelt problem som kan fikses, så er vi nok enige :)

 

Er ikke med på noen innvandringsdebatt her (finnes nok av de på forumet allerede).

Lenke til kommentar

Spørs hvordan man ser på avvikende adferd det. Usivilisert samfunn, så er det den sterkestes rett som styrer - i sivilisert samfunn skulle man vite bedre. (alle ting er det uansett ikke bare en årsak til i de fleste tilfeller - natur eller ei)

 

Var ikke starten på en innvandringsdebatt, det var kun mitt syn på hva man må gjøre for å snu utviklingen - dreide seg om hele samfunnet og ikke bare innvandring - det er bare en del av hele samfunnet (men hele samfunnet må vel være med hvis man skal prøve å gjøre noe med utfordringen)

Lenke til kommentar

Økt testosteron gir en svak økning i aggresjon og seksualdrift (på macronivå). Det forklarer på ingen som helst måte de skillene som vi i dag finner mellom kvinner og menn i forhold til voldsstatistikk eller sexlyst. Dette er i hovedsak en kulturell greie - og kultur kan endres!

Dette er feil. Les litt f.eks om kvinner som har skiftet kjønn til menn så vil du finne ut hvor kraftig effekt testosteron har. Du vil ikke finne noen av disse som vil si at testoseron har en minimal effekt psykisk. Så kan du i tilegg legge forskjeller i genetikk (og dermed også hjernen) oppå denne testoseroneffekten så har du menn sin oppbyggning.

Lenke til kommentar

Nummer 1: Menn er generelt sett mye sterkere fysisk enn kvinner.

Nummer 2: Noen menn mangler empati.

Kombinasjonen av dette resulterer i bl.a. voldtekt.

Hvorfor skal ikke kvinner ta hensyn til at det finnes gærninger der ute? På samme måte som at vi låser ytterdøra når vi reiser på ferie.

Til dere som tolker denne sammenligningen bokstavlig: :wallbash:

 

Postet av anonym: 3381dc69d3bc88fa95bbd93197a92aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hva du sier her.

Om du sier at siden vi er et sivilisert samfunn så er all avvikende adferd noe som skyldes natur er jeg sterkt uenig. Om du sier at natur er ganske irrelevant i denne sammenhengen og at det er et kulturelt problem som kan fikses, så er vi nok enige :)

 

Er ikke med på noen innvandringsdebatt her (finnes nok av de på forumet allerede).

Si meg, hva er det du ikke skjønner? Klart en mann føler seg tryggere på nachspiel enn jenter, det sier seg selv.

Om du setter en 50 kilos jente som er beruset sammen med en 90 kilos mann som også er beruset, hvem har størst fysisk makt da?

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hva du sier her.

Om du sier at siden vi er et sivilisert samfunn så er all avvikende adferd noe som skyldes natur er jeg sterkt uenig. Om du sier at natur er ganske irrelevant i denne sammenhengen og at det er et kulturelt problem som kan fikses, så er vi nok enige :)

 

Er ikke med på noen innvandringsdebatt her (finnes nok av de på forumet allerede).

Si meg, hva er det du ikke skjønner? Klart en mann føler seg tryggere på nachspiel enn jenter, det sier seg selv.

Om du setter en 50 kilos jente som er beruset sammen med en 90 kilos mann som også er beruset, hvem har størst fysisk makt da?

 

Om du setter en 60 kilos mann som er beruset sammen med en 120 kilos mann, hvem har størst fysisk makt da? Hvorfor er det ingen som advarer små/lette menn om å dra på nachspiel alene?

 

Det er ikke den forskjell i fysikk som fører til voldtekter. Det er viljen/ønske om å voldta. Klart fysikken hjelper hvis noen har bestemt seg for å voldta, men en pasifistisk muskelbunt er mindre farlig enn en voldelig spirrevipp :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor mange har vilje/ønske om å voldta en mann i forhold til jenter/kvinner?

 

Klart naturlige drifter og instinkter er veldig relevante til voldtekt. Testosteron er veldig kraftige saker, og jeg har selv opplevd situasjoner der jeg har hatt veldig vanskelig for å holde meg selv igjen. Poenget er at jenter burde passe seg på fest fordi ting skjer. Om det kan fikses eller ikke, det skjer. Hele tiden.

 

Menn føler seg som oftest tryggere på fest fordi voldtekt av menn er en sjelden ting. Det skjer det også, men i mindre grad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen kvinner er sterkere fysisk enn menn, og en god del kvinner mangler empati òg.

 

Det kan nok stemme, men menn kan ikke bli voldtatt fordi det er kun kvinner som kan være ofre for overgrep.

 

Vet du hvorfor?

 

Fordi menn er onde og skitne og perverse og skitne og onde og kvinner er ofre.

 

ollalla! Jeg er glad det for at der er ironi.

Lenke til kommentar
Det jeg syns er utrolig er hvordan er hendelse som hun ikke husker noe særlig av skal ødelegge livet hennes.

 

Traume, fyll, neddopet eller hva det er - tror du virkelig ikke man får ødelagt livet når man vet det har skjedd og man husker at man prøvde å protestere, men det skjedde likevel, ikke påvirker en person senere i livet? Man vet man er voldtatt og det påvirker uansett hvor mye man husker (bevist eller ubevist - vil huske og hva man fortrenger) (svar gitt på generelt grunnlag)

Endret av kandasa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det jeg syns er utrolig er hvordan er hendelse som hun ikke husker noe særlig av skal ødelegge livet hennes.

 

Traume, fyll, neddopet eller hva det er - tror du virkelig ikke man får ødelagt livet når man vet det har skjedd og man husker at man prøvde å protestere, men det skjedde likevel, ikke påvirker en person senere i livet? Man vet man er voldtatt og det påvirker uansett hvor mye man husker (bevist eller ubevist - vil huske og hva man fortrenger) (svar gitt på generelt grunnlag)

 

Mest skremmende er at hennes "seksualmoral" (hun hadde sex med en person kvelden før uten å være i forhold med ham) i det hele tatt ble tatt opp.

 

Om du har 100 sexpartnere eller 1 spiller vel ingen rolle. Nei er nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor mange har vilje/ønske om å voldta en mann i forhold til jenter/kvinner?

 

Klart naturlige drifter og instinkter er veldig relevante til voldtekt. Testosteron er veldig kraftige saker, og jeg har selv opplevd situasjoner der jeg har hatt veldig vanskelig for å holde meg selv igjen. Poenget er at jenter burde passe seg på fest fordi ting skjer. Om det kan fikses eller ikke, det skjer. Hele tiden.

 

Menn føler seg som oftest tryggere på fest fordi voldtekt av menn er en sjelden ting. Det skjer det også, men i mindre grad.

 

Eller er det fordi vi har en ide om at testosteron gjør en mer aggressiv og man får dermed en slik effekt? Eller kanskje fordi man har knyttet testosteron til mannlighet?

 

Mens andre dyr hovedsakelig kan være under innflytelse av biologiske faktorer som hormoner, synes biologien å ha mindre kontroll over menneskelig oppførsel, sier han.

 

http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/237084

 

Jeg prøver ikke si at testosteronnivå ikke spiller noen rolle i en persons sexdrift, snarer tvert i mot. Men det er ikke testosteronnivået som avgjør om man voldtar.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...