Gå til innhold

[Løst] Verdt å få meg Android 2.3 på HTC Desire?


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske grønn på alt som heter root og roms og har noen spørsmål. Nå har jeg HTC Desire med 2.2.

 

1) Hvilke fordeler får jeg ved å få meg Android 2.3, eller noe som tilsvarer 2.3?

 

2) Hva er det jeg evt mister eller som blir annerledes? Får jeg f.eks. andre farger på menyer, ikoner? Kan jeg fortsatt bruke LauncherPro? Hva skjer med apps som jeg har kjøpt, mister jeg disse?

 

3) Jeg har forstått det slik at det er litt å velge i når man skal legge inn det her. Hva er å anbefale? Som er stabilt og pålitelig uten masse hull og mangler?

 

4) Finnes det noen grundige guider man kan følge? Helst med video med god kvalitet, i passe tempo, hvor det er veldig enkelt å følge hvert steg og det er ikke noen "opplagte" ting som ikke blir nevnt?

 

5) Hvis jeg finner ut at jeg vil tilbake til slik telefonen min er nå, er det mulig (enkelt?) å reversere root/roms-opplegget? Hvis jeg virkelig står fast midt i prosessen med root/roms, hva gjør jeg da hvis jeg ikke finner ut av det?

 

Noe annet jeg ikke har tenkt på? Har hørt at man bryter garantien, men at det skal være mulig å skjule det.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nyere (bedre) os.

 

2. Dette kommer helt an på hvilket rom du legger inn. Ja, du kan bruke LauncherPro. Du mister alt på telefonen, backup er anbefalt. Kjøpte apps følger med google-kontoen din, så disse kan du laste ned igjen gratis.

 

3. Selv bruker jeg Cyanogenmod 7.0.3, Androidversjon 2.3.3. For min del er det helt stabilt, og ingen hull eller mangler. Jeg slet litt med kamera og med å laste ned enkelte apps på versjon 7.0.0, men nå finner jeg ingen feil.

 

4. Søk litt rundt. Selv brukte jeg en type one-click-program til rootingen. Deretter fulgte jeg en tilfeldig guide jeg fant til å legge inn nytt rom. Husker desverre ikke hvor jeg fant dette.

 

5. Ja, du kan reversere. Ta backup av din eksisterende rom før du legger inn nytt.

 

 

Jeg er hvertfall mye mer fornøyd med min Desire etter jeg rootet og la inn Cyanogenmod.

Endret av SKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Men når jeg tar backup, hvordan får jeg tilgang til dette etterpå? Er det f.eks. sms'er jeg tar backup av? Hvordan tar jeg backup av min eksisterende rom?

 

Er det slik at man først rooter, og når det er gjort så kan man legge inn f.eks. Cyanogenmod?

 

Jeg har både lett på Youtube og googlet etter guider, men synes det er veldig dårlige guider som ligger ute. Noe som gjerne går igjen er at de tar ting som en selvfølge og bruker et språk som jeg ikke har snøring på.

 

Går i flash, image, wipe, cache og jeg vet ikke hva. Jeg vet omtrentlig hva ordene betyr, men ikke i denne sammenhengen. Mye av det man skal gjøre er bare så vidt nevnt også, uten å si noe om hva det innebærer eller hvordan man går fram.

Lenke til kommentar

Ja, først rooter du, deretter legger du inn det rom'et du vil ha. Backup av ditt eksisterende rom tar du med Rom Manager.

Her er vel metoden jeg brukte.

 

Tråden er låst siden guiden er utdatert. Ellers stoler jeg ikke helt på at 2.3 kommer i juni, alt forskyves hele tida.

Lenke til kommentar

Obs: dersom du synker mail mot Exchange i dag med Android 2.2, så påstås det at dette ikke virker med Android 2.3. Dette er visstnok en feil som HTC jobber med, men som ikke er fikset ennå (og da spørs det vel om den blir fikset i "ren" Android, dvs. uten HTC sense).

Lenke til kommentar

Obs: dersom du synker mail mot Exchange i dag med Android 2.2, så påstås det at dette ikke virker med Android 2.3. Dette er visstnok en feil som HTC jobber med, men som ikke er fikset ennå (og da spørs det vel om den blir fikset i "ren" Android, dvs. uten HTC sense).

 

Det skjønte jeg ingenting av. Men du mener at det er bedre med uoffisiell 2.3 på dette punktet?

Lenke til kommentar

Obs: dersom du synker mail mot Exchange i dag med Android 2.2, så påstås det at dette ikke virker med Android 2.3. Dette er visstnok en feil som HTC jobber med, men som ikke er fikset ennå (og da spørs det vel om den blir fikset i "ren" Android, dvs. uten HTC sense).

 

Det skjønte jeg ingenting av. Men du mener at det er bedre med uoffisiell 2.3 på dette punktet?

Nei, jeg mener at dersom du har Android 2.2 i dag, og synking mot Exchange virker, så advares det mot å oppgradere til 2.3, fordi synking ikke virker (enda).

Det finnes workarounds (Touchdown for Exchange) men det koster penger.

Lenke til kommentar

Obs: dersom du synker mail mot Exchange i dag med Android 2.2, så påstås det at dette ikke virker med Android 2.3. Dette er visstnok en feil som HTC jobber med, men som ikke er fikset ennå (og da spørs det vel om den blir fikset i "ren" Android, dvs. uten HTC sense).

 

Det skjønte jeg ingenting av. Men du mener at det er bedre med uoffisiell 2.3 på dette punktet?

Nei, jeg mener at dersom du har Android 2.2 i dag, og synking mot Exchange virker, så advares det mot å oppgradere til 2.3, fordi synking ikke virker (enda).

Det finnes workarounds (Touchdown for Exchange) men det koster penger.

 

 

 

Rart sync hos meg har virket på flere 2.3 versjoner både med og uten sense. Kjører nå Oxygen med både sync på Exchange og imap og alt fungerer som det skal...

Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått det helt grunnleggende ved root (jeg fant denne guiden)

 

1) Jeg kobler meg til dataen og får tilgang til alt som ligger på telfonen(?)/minnekortet. Bare drar alt over i en ny mappe som jeg oppretter på dataen. Det er dette som menes med backup?

 

2) Legger inn kontaktene, epost og kalender i Google. Hvordan gjør jeg dette?

 

3) Synkroniserer alle applikasjonene mot Appbrain. Done.

 

 

Og deretter rooting:

 

1) Gå til http://www.unrevoked.com, velg HTC Desire og last ned programvaren. Virker greit nok.

 

2) Installer HBOOT-driver (Windows). En meget god guide for dette finnes her http://unrevoked.com/rootwiki/doku.php/public/windows_hboot_driver_install og trenger ingen videre forklaring. Når du har utført dette går du til neste steg. Virker greit.

 

3) Koble telefonen din til PCn og kjør programvaren du nettopp lastet ned fra Unrevoked. Programmet vil nå starte og prosessen vil pågå i noen minutter. Når telefonen nå starter igjen vil du ha root tilgang. Hvordan kjører jeg programvaren? Med Astro eller noe? Eller er det her på dataen, og ingenting skal over på telefonen?

 

Deretter skal jeg ha root, og fikser full backup med rom manager, bare ved å velge backup current rom, og ingenting mer?

 

Jeg har hørt noe om å holde volumknappen inne når man starter opp telefonen. Er det ved rooting eller når man legger inn roms?

Endret av DBM
Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått det helt grunnleggende ved root (jeg fant denne guiden)

 

1) Jeg kobler meg til dataen og får tilgang til alt som ligger på telfonen(?)/minnekortet. Bare drar alt over i en ny mappe som jeg oppretter på dataen. Det er dette som menes med backup?Ja

 

2) Legger inn kontaktene, epost og kalender i Google. Hvordan gjør jeg dette?

 

3) Synkroniserer alle applikasjonene mot Appbrain. Done.

 

 

Og deretter rooting:

 

1) Gå til http://www.unrevoked.com, velg HTC Desire og last ned programvaren. Virker greit nok.

 

2) Installer HBOOT-driver (Windows). En meget god guide for dette finnes her http://unrevoked.com/rootwiki/doku.php/public/windows_hboot_driver_install og trenger ingen videre forklaring. Når du har utført dette går du til neste steg. Virker greit.

 

3) Koble telefonen din til PCn og kjør programvaren du nettopp lastet ned fra Unrevoked. Programmet vil nå starte og prosessen vil pågå i noen minutter. Når telefonen nå starter igjen vil du ha root tilgang. Hvordan kjører jeg programvaren? Med Astro eller noe? Eller er det her på dataen, og ingenting skal over på telefonen?

Kjør den fra Windows

 

Deretter skal jeg ha root, og fikser full backup med rom manager, bare ved å velge backup current rom, og ingenting mer?

 

Jeg har hørt noe om å holde volumknappen inne når man starter opp telefonen. Er det ved rooting eller når man legger inn roms?

Dette er for å legge inn custom roms :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er måten jeg gjorde det på:

 

1. Kjør unrevoked.

2. Når telefonen er startet om igjen, last ned ROM Manager og kjør backup.

3. Last ned en rom og legg den på SD-kortet. Roms finner du her.

4. Installer den nye romen rett fra rom-manager

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter du har lastet den ned legger du zip-filen på minnekortet (ikke i noen undermappe), slår av telefonen, slår den på igjen mens du holder inne volum ned, velger recovery (bla med volumtastene, velg med påknappen), velger wipe data/factory reset (dette sletter alt), velger install zip from sdcard - choose zip from sdcard, velger zip-filen, lar den installere og til slutt velger du reboot system now og du starter da opp ditt nye rom.

Lenke til kommentar

Etter du har lastet den ned legger du zip-filen på minnekortet (ikke i noen undermappe), slår av telefonen, slår den på igjen mens du holder inne volum ned, velger recovery (bla med volumtastene, velg med påknappen), velger wipe data/factory reset (dette sletter alt), velger install zip from sdcard - choose zip from sdcard, velger zip-filen, lar den installere og til slutt velger du reboot system now og du starter da opp ditt nye rom.

 

Tusen takk, det er hva jeg kaller en grundig guide. Bare en liten ting, jeg fikk ikke opp "reboot system now", jeg får opp disse:

 

-apply sdcard:update.zip

-choose zip from sdcard

-toggle signature verification

-toogle script asserts

 

Skal jeg velge en av disse, eller gå tilbake? Har ikke lyst til å ta noen sjanser nå, derfor jeg spør.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...