Gå til innhold

Hjelp til HW på ny mediasenter


Anbefalte innlegg

Har lyst til å koble tven opp mot et mediasenter. Kan noen hjelpe meg med hva som kan være en fin pakke? Har null peiling på hvor kraftig, og evt hvilke spesialporter osv som er lurt å ha.

 

Krav:

 

Noen TB lagringsplass

Minst mulig støy

Et kabinett som gjør minst mulig ut av seg, helst et som trives best mens det ligger.

Har som sagt svært lite peiling på hva det krever av kraft men bruksområdene kommer til å være: avspilling av filmer fra PC, streaming fra internett ol. Vil helst ikke at man må vente 5 min når man starter opp før man kan sette på filmen...

 

 

Hvordan pleier man å gjøre det med tvsignalene? Drar man de via PCen?

 

Hva slags operativsystem funker best?

 

Skjermen kommer til å være 32", muligens større i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spør om veldig mye her - men la meg svare på det med hvor mye kraft du trenger:

 

hvis du har noe osm støtter hardware decoding av de populære formatene kreves nesten ingenting v selve CPUen - og dermed blir det også veldig lite strømbruk (og lite støy). Det er dermed annbefalt. F.eks. vil en av de billigste dualcorene fra intel med IGP (på et billig H67 basert hovedkort) fungere ypperlig. Da vil normalt CPUen bare dra noen få watt når den idler, og medieavspilling vil bare trekke noe få watt ekstra over idle. Intel Pentium G620 for eksempel koster bare 500kr og har IGP støtten du trenger. Den vil også ha nook rå kraft til å dra de få tingene du vil komme over som evt. ikek har støtte i hardware-decoding (men det har det aller aller meste nå for tiden, til og med på web og via flash video).

 

Mer CPU enn dette er det egentlig ikke behov for - ikke til HTPC bruk ihvertfall.

 

Merk at CPUen i forlaget har IGP - så da trenger du altså ikke noe skjermkort i maskinen - men du vil trenge et hovedkort med skjermutgang (som et H67 basert kort).

 

I forhold til støy vil du med et slikt oppsett sansynligvis klare deg med bare den ene viften som kommer med CPUen - og denne vil automatisk regulere seg ned til å så vidt snurre rundt så lenge maskinen bruker minimalt med CPU (hvilket vil være mesteparten av tiden - inkludert når du spiller av film, takkar være hardware decodingen i IGPen). Denne viften vil du ikke kunne høre under f.eks. filmavspilling, selv om du muter filmen og legger øret en halvmeter unna maskinen.

Hvis du er veldig var for støy så er det 2 andre støykilder du må tenke på:

 

- Harddisk: Enten velg en støysvak 5400RPM harddisk eller en SSD, hvilket naturligvis er helt støyløs (dårlig valg for masselagring av film dog). Evt. kan du legge alle filene dine på en annen maskin og spill dem av via nettverket (deling via nettverksdisk) - dersom du er typen som har en hjemmeserver som står og går uansett.

 

- PSU: strømforsyningen vil som regel lage noe støy. Du kan enten kjøpe et kabinett med PSU som er drevet fra en ekstern "strømklosse" da disse som regel trenger veldig lite viftekjøling - eller du kan evt. se på en slik en:

http://cgi.ebay.com/PW-200-M-200W-micro-ATX-DC-DC-Mini-ITX-Power-Supply-PSU-/200612491779?pt=PCA_UPS&hash=item2eb56fb203

andre modeller her:

http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f

Merk at det blir ganske dyrt totalt sett når du også regner med power-bricken som du trenger siden denne må være rimelig heftig.

 

Disse drives av eksterne "strømklosser" på typisk 19volt, og fåres opp til ca 200watt effekt. Det er mer enn nok til en HTPC - og denne løsningen lager null støy da det er ingen bevegelige deler.

 

TV signaler: Ja, man KAN ta dem via mediacenter også (de mediacenterene som har støtte for det ihvertfall), men det vil kreve at maskinen har hardware for video-in eller innebygget decoder. Dette er nor du må kjøpe utenom i så fall - for slikt er "aldri" innebygget som funksjon i hovedkortet. Hvis du allerede har en grei tuner som fungerer fint for TV så kan det gjerne være like greit å ha TVen som sitt eget system - men det er altså mulig å integrere om du virkelig vil det. Da kan du jo ta opp ting til harddisk og slikt naturligvis.

 

Operativsystem: Velg det du vil. Det eneste OS'et egentlig vil spille noen rolle på er å bestemme hvilken mediacenter løsning du kan kjøre på den (da ikke alle støtter all OS naturligvis). Jeg bruker selv windows 7 som platform - men som sagt er det smak og behag. Du kan fint kjøre noe linuxbasert også - det er mange gode alternativ å velge mellom.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

jeg har broren til det kabinettet (Silverstone SST-GD03B HTPC Sort) og er veldig fornøyd med det. såvidt jeg kan se er det du linker til litt mer moderne. jeg bruker det kabinettet foreløbig til hovedmaskinen min men skal i løpet av få uker oppgradere og bytte kabinett.

 

Stigma: hva legger du egentlig i IGP? Er det det "integrerte skjermkortet" som følger med Sandy Bridge? Jeg planlegger å bruke denne hardwaren i en ny HTPC (med overnevnte kabinett og en Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR2 skjermkort) her er hardwaren jeg planlegger å kjøpe. ut i fra det du beskriver så virker det som jeg har valgt alt for kraftig hardware.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

jeg har broren til det kabinettet (Silverstone SST-GD03B HTPC Sort) og er veldig fornøyd med det. såvidt jeg kan se er det du linker til litt mer moderne. jeg bruker det kabinettet foreløbig til hovedmaskinen min men skal i løpet av få uker oppgradere og bytte kabinett.

 

Stigma: hva legger du egentlig i IGP? Er det det "integrerte skjermkortet" som følger med Sandy Bridge? Jeg planlegger å bruke denne hardwaren i en ny HTPC (med overnevnte kabinett og en Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR2 skjermkort) her er hardwaren jeg planlegger å kjøpe. ut i fra det du beskriver så virker det som jeg har valgt alt for kraftig hardware.

Ja, med IGP mener han prosessorens integrerte grafikkontroller. Den duger betraktelig bedre enn den typiske, gammeldagse integrerte intelgrafikken (GMA og lignende). Og ja, i5-2500 virker temmelig overkill for en stuemaskin. Husk: jo mer watt jo mer varme, jo mer varme jo mer støy. Du kan med fordel gå ned til i3/Pentium samt droppe dedikert skjermkort, og samtidig spare noen kroner.

 

TS: For en mest mulig lydløs løsning kan du vurdere å kun ha SSD-disk i HTPC, og ha en separat NAS i tillegg. Gjerne en med mulighet til å skifte disker etterhvert som du trenger mer plass, f.eks. en 2-bay-modell med støtte for RAID 0/1. Dette fordrer selvsagt at du har en plass å sette den. Mange nyere TV-skjermer har også ethernettilkobling, så for å streame video rett på skjermen trenger du strengt tatt ikke mer enn en NAS med DLNA/UPnP om du har en slik TV. Da slipper du også å boote PC for å spille av filmene dine. Trenger du en stuemaskin for surfing i tillegg kan du kjøpe noe billig, brukt HW og slenge det inn i et SFF-kabinett. Selv kjører jeg Ubuntu 11.04 på Pentium 2.8 GHz med 3 GB RAM og GeForce FX 5200 i stuemaskinen, og det går som en drøm.

 

En slik og to slike i RAID 0 gir deg 4 TB nettverkslagring klar til å streames, for ca 2000 kr.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Mitt forslag er følgende:

Mediacenter: http://www.multicom.no/ASRock-ION-3D-152D,-Intel-Atom-D525,-2GB,-320GB,-DVDRW,-NVIDIA-GT218-ION-med-3D-stotte,-WLAN,-HDMI-14a,-USB30,-Svart/cat-p/c100580/p10598905

Operativsystem: www.xbmc.org eller boxee eller windows med media center

Lagringsplass: USB disk eller NAS. Med USB disk er du heller ikke avhengig av kablet nettverk, da du kan flytte disken og kopiere over det du vil se på. WiFi holder lenge for å laste ned informasjon om filmer, serier og det greiene der.

 

USB disk: 2TB, USB3.0: http://www.multicom.no/WESTERN-DIGITAL-WD-MY-BOOK-30-2TB-USB30-HBA-ADAPTER/cat-p/c100359/p3246057

Mediacenteret jeg linket til over har 2 USB 3.0 porter. Den fås også i hvit.

Lenke til kommentar

Stigma: hva legger du egentlig i IGP? Er det det "integrerte skjermkortet" som følger med Sandy Bridge? Jeg planlegger å bruke denne hardwaren i en ny HTPC (med overnevnte kabinett og en Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR2 skjermkort) her er hardwaren jeg planlegger å kjøpe. ut i fra det du beskriver så virker det som jeg har valgt alt for kraftig hardware.

 

Ja, IGP (Integrated Graphics Processor) er on-chip skjermkort innebygget i CPUen.

 

Ved mindre du skal spille så er det null niks og nada poeng med å kjøpe et slikt skjermkort. Du får bare ufordeler.

- Mer varme

- Mer støy

- Mer kostnad

- Mindre plass

 

IGPen i de nyere Intel prosessorene er også så skremmende bra på hardware decoding delen av den vil slå det kortet der på alle slike oppgaver. Til og med på 3D-ytelse vil IGPen ike være langt bak et slikt billig kort. Det holder ihvertfall til alt som ikke er spill (det er kjekt å kunne dra google earth smooth for eksempel).

 

Alternativet om du skulle gått for en AMD løsning er å kjøpe et av hovedkortene for AMD som har integrert skjermkort på seg. Jeg er dog ikke like imponert av disse løsningene i forhold til effektivitet og mye annet. Det order seg sikkert når Bulldozer kommer (og AMD får on-chip IGP de også) men pr. dags dato har Intel den mest ideelle løsningen på dette bruksområdet.

 

Kort sagt - dropp skjermkortet! ;)

 

For resten av hardwaren på listen din her er mine kommentarer:

- CPU: 2500 er en snadder prosessor, men den er alt for sterk for dette bruket. Ved MINDRE du også skal kjøre tunge tallknuser-oppgaver på maskinen eller drive tunge server-tjenester så er det bare waste. Intel Pentium G620 2,6GHz er omtrent så billig som du får fatt i de nyeste Intel chippene (kr 500) og selv denne er egentlig langt raskere enn du trenger.

 

- Hovedkort: For en HTPC er du rett og slett litt dum om du ikke tar i bruk IGPen på prosessoren ;) Da trenger du et H67 hovedkort for å ha IGP støtte (Z68 støtter det også men er for å kunne overklokke, noe du værken trenger eller kan gjøre på G620). H67 er også de billigste hovedkortene - hvilket passer flott. Utenom ikke kunne overklokke CPU så har de som regel akkurat like mange features som de dyrere kortene, så de gir egentlig veldig mye for pengene og er ideell til HTPC.

 

- RAM: Ram er billig nå om dagen - men hvorfor 8GB? Det er seriøst overkill. Du kunne klart deg helt fint på et mediacenter med 2GB for windows 7. 1GB for linuxbaserte systemer. Hva er det egentlig RAMen skal brukes til i et mediacenter anyway? det ender bare opp med a caches og bruke til lite annet. Jeg annbefaler ikke noe mer enn 4GB ved midnre du som sagt skal gjøre alt mulig annet avansert på maskinen i tillegg, ellers blir det bare waste of money.

 

SSD: Smak og behag. Jeg anntar det er for å være stille? 5400rpm 2TB diskene som selges nå er dog veldig stille, og du får 2TB for skarve 600'ish kroner. Jeg ville ihvertfall vurdert dette - for sansynligvis kan du ikke høre slike disker en meter eller to unna kabinettet uansett og den ekstra lagringsplassen er fin å ha for å lage seg sitt eget lille bibliotek av filmer :) SSD gir jo dog fordelen med at alt reagerer raskt - men jeg ville heller vurdert å kjøpe en liten SSD til OS, og så ha en snurredisk i tillegg til å oppbevare allt media på. Det blir fremdeles billigere enn en slik disk, og du får fordelene fra begge.

 

OS: Smak og behag. Det finnes gode mediacenter løsninger som kjører direkte fra Linux systemer også - så det finnes gratisløsninger. Dette velger du selv basert på hva du synes er mest appellerende.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kabinett:

Silverstone SST- GD05B HTPC Sort (695 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576009

 

Hovedkort:

Gigabyte GA-PH67-UD3, Socket-1155 (679 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626484

 

Ram:

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9 (299 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359

 

CPU:

Intel Pentium® Dual Core G620 (550 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634519

 

PSU:

Hvor mye trøkk trenger jeg? kan noen komme med noen forslag?

 

Harddisk:

Western Digital Caviar® Green 1,5TB (499 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575190

 

Totalt: 2722 + PSU

 

noe input på disse tingene? noe som mangler? fungerer alt sammen? noe som burde byttes? ikke helt sikker på om jeg forsto det med uten skjermkort, men er dette riktig?

Lenke til kommentar
*snip*

 

takk for mange gode svar. planen er å bruke Windows 7, antageligvis Pro-utgaven. Jeg har egentlig ikke noen god grunn til å velge 8 GB ram eller 2500. tanken bak det er at jeg vil innvestere i en såpass kraftig maskin at den er godt rustet for fremtiden men det er veldig godt mulig den er overkill for dagens bruk. maskinen kommer primært til å bli brukt til Spotify (maskinen skal kobles opp til stereoanlegget), Youtube og en og annen streaming. Jeg har en ganske bra NAD dvd-spiller så det er noe jeg ikke kommer til å bruke maskinen til. SSD er primært valgt på grunn av hastighet, lite vibrasjonsstøy og lite varmeutvikling. jeg vurderer å kunne sette inn DuoFlex CT PCIe som er nevnt i denne posten på AVforum. det er vel litt overkilld et kort med 4 tunere men jeg skal garantert ha to.

Lenke til kommentar
*snip*

 

takk for mange gode svar. planen er å bruke Windows 7, antageligvis Pro-utgaven. Jeg har egentlig ikke noen god grunn til å velge 8 GB ram eller 2500. tanken bak det er at jeg vil innvestere i en såpass kraftig maskin at den er godt rustet for fremtiden men det er veldig godt mulig den er overkill for dagens bruk. maskinen kommer primært til å bli brukt til Spotify (maskinen skal kobles opp til stereoanlegget), Youtube og en og annen streaming. Jeg har en ganske bra NAD dvd-spiller så det er noe jeg ikke kommer til å bruke maskinen til. SSD er primært valgt på grunn av hastighet, lite vibrasjonsstøy og lite varmeutvikling. jeg vurderer å kunne sette inn DuoFlex CT PCIe som er nevnt i denne posten på AVforum. det er vel litt overkilld et kort med 4 tunere men jeg skal garantert ha to.

 

Hmmm vel...

 

Jeg skjønner tankegangen din - og jeg går faktisk denne ruten selv med et Z68 hovedkort og en 2500K prosessor. Hvorfor tar jeg ikke min egen annbefaling? Det er enkelt og greit fordi denne maskinen ikke er en HTPC maskin. Jeg skal bruke den for alle mine HTPC også, men den skal også fungere som encoding maskin, server, NAS og platform for virtuelle maskiner. Dermed er det verdt det for meg å gå opp til neste logiske steg - 2500K som kan overklokkes for extra ooomph for pengene.

 

Men for en ren HTPC ser jeg ikke helt poenget. Det neste store som må skje før den hardwaren blir for dårlig må være det neste store videoformatet som en eller gang vil komme (arvtaker til H.264 i praksis). Dersom ikke IGPen kan få støtte for denne gjennom noe smart koding (hviket jeg ikke tror er en umulighet forøvrig) ville det vært det eneste jeg kunne tenke på som kunne utdatert den - men i så tilfelle hadde det hjulpet lite om du hadde quadcore uansett. Du vil jo helst unngå å ha en HTPC som må kjøre på maks belastning på 4 cores for å software-decode video. I uansett tilfelle ville dette være mange år inn i fremtiden - så jeg tror ikek du vil være noe mer fremtidssikret på HTPC bruk med en quadcore. Skulle det dog skje en gang så kan du jo bare sette ny CPU i sokkelen. 1155 vil støtte neste generasjon CPUer også, og når du bare betalte 500kr for den forrige så er terskelen for å bytte den ut rimelig lav dersom det noen gang skulle bli behov for det også.

 

Litt samme tankegang med RAM. Du har 4 slotter, og 4GB brikker er rimelig standard nå. Du kan sette inn så mye som du trenger nå og fylle på triviellt enkelt om senere om du noen gang trenger det - fremfor å ruge på noe du ikke egentlig bruker likevel og som bare vil tape seg i verdi.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kabinett:

Silverstone SST- GD05B HTPC Sort (695 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576009

 

Hovedkort:

Gigabyte GA-PH67-UD3, Socket-1155 (679 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626484

 

Ram:

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9 (299 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359

 

CPU:

Intel Pentium® Dual Core G620 (550 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634519

 

PSU:

Hvor mye trøkk trenger jeg? kan noen komme med noen forslag?

 

Harddisk:

Western Digital Caviar® Green 1,5TB (499 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575190

 

Totalt: 2722 + PSU

 

noe input på disse tingene? noe som mangler? fungerer alt sammen? noe som burde byttes? ikke helt sikker på om jeg forsto det med uten skjermkort, men er dette riktig?

 

Kjenner ikke til kabinettet. Hardwaren ser fin ut (du har lest hva jeg skrev over ser jeg ;) )

 

Du vil ikke ha store krav til PSU. Det kommer litt ann på om du skal ha veldig mye ekstra harddisker og sånt (men mye er det vel ikke plass til i slike små kabinetter). Jeg vil tro at du kan fint klare deg med en PSU som har så beskjedent som 10-12amp på 12volten (og det er et veldig konservativt estimat inkludert margin). Det betyr i praksis at du kan bruke nesten hvilken som helst gammel PSU du har liggende fra tidligere maskiner (sjekk 12volt railen på dem) eller kjøpe en av de minste PSUene du finner.

 

Det vil jo være CPUen som trekker mest strøm i systemet på langt - og den trekker jo nettop veldig lite strøm (thats kind of the point), så det er en stusselig liten PSU du egentlig trenger.

 

Som nevnt tidligere er dette en ok løsning for de som er allergisk mot støy:

En slik:

http://cgi.ebay.com/PW-200-M-200W-micro-ATX-DC-DC-Mini-ITX-Power-Supply-PSU-/200612491779?pt=PCA_UPS&hash=item2eb56fb203

med en slik:

http://cgi.ebay.com/NEW-12V-10A-Adapter-Power-Supply-LCD-monitor-Cord-/270708585713?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f077d34f1

(har ikke sjekket detaljer som at det er samme plugger på begge, men you get the point)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kanskje du vil like siste model av Silverstones GD-serie, GD06. Den er litt penere og de har gjort ett eller annet lurt fordi de har fått plass til 4 harddisker i stedenfor de to det er plass til i GD05. Se videoen under. Det er en luke foran DVD- og harddiskskuffer som gir den et mye renere design. Jeg har selv GD05 og er ganske fornøyd med den. Men skulle gjerne hatt den luken og de to hot swap HD-skuffene foran. Pluss at den har USB 3.0-kontakter foran...

 

 

Ellers er disse Silverstonekabinettene noen av de få som ikke er så jævlig dype. Når man har flatskjermer så trenger man ikke meterlange TV-bord som i gamle dager. Mange HTPC-kabinetter er 10cm dypere enn disse. Dessuten har Silverstone satt inn 3 * 120mm vifter, mens mange andre har bare 92 eller 80mm vifter. Små vifter = mer bråk. Nå bråker viftene litt for mye slik kabinettet er ut av boksen, så du bør regulere ned hastigheten. Enten med software hvis hovedkortet tillater det, eller ved å kjøpe noen motstander som bremser hastigheten (koster ca. 15 kr. for 5 stk på dealextreme.com). Kabinettet er beregnet for å ha meget god luftgjennomstrømning slik at man faktisk kan overklokke kraftige prosessorer uten problemer. Det hadde faktisk ikke vært noe problem å hatt en i5 2500K overklokket til 4,5ghz i dette kabinettet.

 

Hvis du ikke har dårlig tid har Silverstone akkurat lansert GD07 og GD08 som er enda finere i finishen. Sjekk her:

 

http://vr-zone.com/a...ings/12401.html

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Faktisk nok med et slikt Atom-hovedkort med innebygd nvidia ION2 grafikkbrikke:

ASUS AT5IONT-I ATOM D525 ION2 MINI-ITX DVI/HDMI

 

Med 2 stk 2GB SO-DIMM DDR3:

SO-DIMM DDR3 2GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7

 

Kombiner dette med en harddisk på 2-3TB og et snertent lite kabinett som f.eks. disse:

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/600 64MB

COMPUCASE MINI-ITX 8K01BS 120W BLACK

 

Installer Windows 7 x64 og Shark007 codec pack, gjerne også Media Player Classic Home Cinema så har du et bra mediasenter som spiller av alt av video, tar liten plass, og er stillegående.

 

Total pris på Dustin Home: 3215,- kr.

 

Du kan evt. vurdere den litt dyrere, oppgraderte versjonen av Asus ION2-kortet, som har fjernkontroll og trådløst hvis det er noe du har behov for:

ASUS AT5IONT-I DELUX ATOM D525 ION2 MINI-ITX DVI/HDMI

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Angående PSU til Silverstone GD05/06/07/08. Hvis du ikke vil ha et rart hull bak på kabinettet så bør du velge en standard ATX-størrelse på PSU-en. Du kan med fordel velge en kortere modell, men høyde og bredde må være standard (86mm * 150mm) for at den skal passe.

 

Nexux value 430W er et bra valg. Den er ekstremt stille, og den er bare 125mm dyp. Vanligvis er de 140mm dype, og modulære PSU-er kan ofte være enda lengre. Det er fordel å ha litt plass til rådighet bak PSU-en. Da blir det lettere å montere, og du kan stue lettere stue vekk kabler du ikke bruker uten det forstyrrer luftgjennomstrømningen.

Den koster 550kr men det er verd det. Du trenger ikke så mange watt, men det er ikke så mange andre psu-er med lavere watt som som er så stille, som passer til kabinettet og som er så kort. Hvis du senere skal ha en kraftigere prosessor så har du noe å gå på.

Lenke til kommentar

et godt PSU alternativ til en low power htpc er Seasonic x-400. Modulær, vifteløs og gold sertifisert. Bruker en selv på en tilsvarende htpc(Asus P8H67-M EVO, i3-2100T, 2x2GB Corsair Vengenace, 120GB Vertex2 SSD) og den blir ikke lunken engang. PC'n trekker ca 29-30W fra veggen når den idler og ved kjøring av 3xPrime95 tråder + rthdribl ender det opp rett over 60W.

 

Edit: Feil CPU og Hovedkort betegnelse

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Hovedkort:

Gigabyte GA-PH67-UD3, Socket-1155 (679 kr)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626484

 

noe input på disse tingene? noe som mangler? fungerer alt sammen? noe som burde byttes? ikke helt sikker på om jeg forsto det med uten skjermkort, men er dette riktig?

Dette hovedkortet har ingen skjermutganger (VGA/DVI/HDMI), så selv om du skulle kunne bruke en CPU som har innebygget grafikkprosessor har du ikke noen vei å få signalene ut på.

 

(IGP er et begrep som forøvrig har vært brukt lenge før de nye CPU'ene med innebygget grafikkprosessor, men da var det som regel implementert i chipset'et.)

Lenke til kommentar

SSD: Smak og behag. Jeg anntar det er for å være stille? 5400rpm 2TB diskene som selges nå er dog veldig stille, og du får 2TB for skarve 600'ish kroner. Jeg ville ihvertfall vurdert dette - for sansynligvis kan du ikke høre slike disker en meter eller to unna kabinettet uansett og den ekstra lagringsplassen er fin å ha for å lage seg sitt eget lille bibliotek av filmer SSD gir jo dog fordelen med at alt reagerer raskt - men jeg ville heller vurdert å kjøpe en liten SSD til OS, og så ha en snurredisk i tillegg til å oppbevare allt media på. Det blir fremdeles billigere enn en slik disk, og du får fordelene fra begge.

 

jeg kom på en ting - blir ikke 5400 veldig tregt som systemdisk..?

Lenke til kommentar

Det er jo slett ikke uvanlig å bruke en 5400 RPM-disk i laptops. Har du noen gang brukt en laptop med 5400 RPM, og syntes du det var veldig tregt?

Klart, en SSD ville jo vært bedre, men det avhenger igjen av budsjett. Jeg tror ikke det vil by på nevneverdige problemer å bruke en 5400 RPM-disk som systemdisk i en HTPC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...