Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Morfeo leverer igjen. Enig med det meste. Jeg har sagt 20 mill. i en annen tråd. En femtedel av Wii sitt salg.

 

Jeg tror de bør kjøre på med Wii U i 3-4 år uansett hvordan det går. Dette for å ikke miste tilliten i markedet. Jeg tror heller ikke de oppnår noe med å droppe skjermkontrollen som enkelte har snakket om. Da blir den bare som en PS3/360 uten det store spillbiblioteket.

 

Det de kan gjøre er en relansering rent markedsføringsmessig. Sony har f.eks. greid å gjøre PS4-lanseringen til en stor happening i Europa med reklamer på kino, TV og aviser, store events i byer som London, Berlin og Roma. Til sammenligning kan jeg ikke huske noe fra euro-lanseringen av Wii U. Her har de absolutt noe å lære. Ved Mario Kart-lanseringen (spillet med størst mainstream potensial) bør de samkjøre et skikkelig priskutt og markedsføring og i det minste kunne lokke til seg folk som ønsker en nr. 2-konsoll til en billig penge. Håper også de bruker noen millioner i reklame på Bayonetta 2 som jeg er redd blir en enorm flopp hvis det ikke får noen reklamekroner.

 

Ved neste korsvei (2016-2017) bør de gi ut en konsoll/håndholdt-hybrid, en håndholdt man kan koble til TV-en som tar over for både 3DS og Wii U. Kraftig nok til at Wii U-spill enkelt kan konverteres og bakoverkompatibel med alle tidligere Nintendo-konsoller via Virtual Console samt at den kan kjøre fysiske DS/3DS-spill. Nintendo har vist seg at de ikke er store nok til å støtte to maskiner samtidig med nok spill, så en sammensmeltning av hjemmekonsoll og håndholdt er veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Til de to diskusjonene som har gått de siste sidene:

 

1. Wii U er ferdig. Det er absolutt ingen ting Nintendo kan gjøre på dette tidspunktet for å redde den konsollen, det beste de kan håpe på er salg et sted mellom 20 og 30 millioner - noe som vil være en gedigen flopp etter Wii - og vil sementere Nintendos posisjon som en liten nisje på siden av resten av industrien. Smash vil ikke endre dette, Mario Kart vil ikke endre det - og DK vil ihvertfall ikke endre det. Selvsagt kan det dukke opp en Nintendogs eller Wii Fit - men sjansen for det er minimale.

Det er mye dem kan gjøre som kan redde konsollen, dem kan for eksempel lage et nytt starfox adventure, elsket det forrige eller gjennopplive f zero en gang for alle og denne gangen ikke lage utfordringene helt umulig. De kan også lage et nytt ice climber spill siden jeg syns de to tvilligene ikke har fått den oppmerksomheten dem trenger, et nytt paper mario i gammel style som det pågamecube eller et eget originalt nytt 3d rpg spill satt i en stor 3d verden med galaxy grafikk. Mye som kan redde konsollen:)

Lenke til kommentar

Takk for tips. Handlet Super Mario 3D World, Wind Waker og Rayman Legends. :)

snip....

 

Sist, Platekompaniet har et "3 for 2 på barnespill" som jeg benyttet meg av for å få både Mario, Zelda og enda et spill for 300 kroner stykket - anbefaler alle å løpe og kjøpe - selv skal jeg kose meg med multiplayer i 3D Mario med det som forhåpentligvis er fremtidens Nintendo-kunde - min sønn. :)

Endret av chelatoth
Lenke til kommentar

Hele meningen med diskusjon.no er å si og dele meninger og av og til være uenig, det er det som er sjarmen med forumet:)

Ser den, men vi diskuterer to helt forskjellige ting. Du diskuterer hvor bra du mener spill er, jeg diskuterer hvordan Nintendo kan redde Wii U. Det er to helt forskjellige ting. ;)

 

2. Nintendo kan likevel ikke dumpe Wii U og gå videre til en ny konsoll, da dette vil knuse den troverdighet de har som plattformansvarlig og gjøre det ekstremt vanskelig å få folk til å kjøpe neste generasjon. Sega vet alt om dette - de droppet Saturn etter bare tre år - og til tross for at de med Dreamcast gjorde absolutt alt rett - så var folk forsiktige, alt for forsiktige, til å kjøpe den - og enden ble at Sega måtte gi seg. Dette vil også skje med Nintendo om de nå dropper Wii U - derfor er de nødt til å holde det gående i minst tre år til.

 

Du har en del gode poeng, men du glemmer som vanlig fullstendig 3DS. Til tross for PSVita, nettbrett og smarttelefoner, er 3DS den mestselgende håndholdte konsollen markedet. Du sier Wii U kanskje kan klare 20 millioner solgte konsoller i løpet av levetiden? Ifølge denne artikkelen har 3DS så langt solgt nesten 40 millioner konsoller, og den fortsetter å selge som aldri før.

 

Med andre ord har Nintendo ingenting å frykte som "konsollselgere". Det eneste de har å frykte er at neste generasjon stuekonsoll vil floppe, men det tror jeg ikke kommer til å skje. Nintendo er svært gamle, og de vet hva de driver med. Ta Mario, Zelda, Kirby, Metroid, F-Zero, Animal Crossing og så videre, og så videre. Dette er serier som alltid har vært eksklusive til Nintendo, og som strengt tatt aldri har floppet. F-Zero har vært "død" lenge, men har fortsatt mange trofaste fans over hele verden. Jeg er rimelig lei Mario nå, men hver gang et nytt spill kommer sitter jeg der og vurderer om jeg skal ha neste spill også. Jeg er lei, ja, men samtidig liker jeg bra spill, og Mario har aldri skuffet. Zelda? Link between worlds var så enkelt at fiendene (selv bossene) bare er et irritasjonsmoment, men likevel er det gjennomført bra. Hadde jeg kunne startet Hero mode fra start hadde jeg glatt gjort det. Metroid? Jeg hatet Metroid Prime, og synes Other M var helt greit. Men Samus har da vært fast inventar på skrivebordsbakgrunnen mitt lenge. Selv Animal Crossing er jeg fortsatt innom fra tid til annen, til tross for at jeg ikke har spilt det fast på mange uker.

 

Poenget er at Wii U har floppet, men Nintendo har så mye annet å leve på at de ikke er i fare for noe som helst ennå. De spillseriene jeg nevnte er bare noen få eksempler på spill som har blitt klassikere, og mange er fortsatt i live. Hvor mange andre spillstudioer kan si det samme? Så i beste fall kan Nintendo la Wii U leve noen år til og fortsette å utvikle spill til den, bare for å holde den i live og glede de som har kjøpt den allerede. Neste konsoll vil da droppe Wii-navnet fullstendig, og heller satse på å være neste "ekte" generasjon Nintendo-konsoll. Faktisk tror jeg de da vil bruke Nintendo i navnet igjen. Nintendo Entertainment System var populær. Super Nintendo var populær. Nintendo 64 var populær. Gamecube... mer eller mindre en flopp. Nintendo Wii var populær. Wii U... en flopp. Er det bare jeg som ser et mønster her? ;) Så om Nintendo fortsetter med stuekonsoller ser vi nok Nintendo (konsollnavn) her om noen år. Jeg vil tippe Nintendo Revolution, Nintendo Next eller noe sånt, for å være ekstra sikker på at folk vet dette er neste generasjon, Og selvsagt med minst Mario eller Zelda som launchtitler, samt flere kjente serier i launchwindow eller annonsert.

 

Og som sagt, 3DS (og DS) er en enorm sukses, og 2DS ble lansert for bare en måned siden. 2ds sales

Det er for tidlig å si hvordan den vil klare seg over tid, men det er nok trygt å si at DS-navnet selger. Så i verste fall kan Nintendo droppe neste generasjons stuekonsoller, og heller fokusere på neste generasjons 3DS. Det tror jeg ikke kommer til å skje, men de kan ta seg god tid til å lage en bedre stuekonsoll. 3DS selger som bare det, selv om folk i denne tråden knapt vet den eksisterer. ;)

Lenke til kommentar

 

Faktisk tror jeg de da vil bruke Nintendo i navnet igjen. Nintendo Entertainment System var populær. Super Nintendo var populær. Nintendo 64 var populær. Gamecube... mer eller mindre en flopp. Nintendo Wii var populær. Wii U... en flopp. Er det bare jeg som ser et mønster her? ;) Så om Nintendo fortsetter med stuekonsoller ser vi nok Nintendo (konsollnavn) her om noen år. Jeg vil tippe Nintendo Revolution, Nintendo Next eller noe sånt, for å være ekstra sikker på at folk vet dette er neste generasjon, Og selvsagt med minst Mario eller Zelda som launchtitler, samt flere kjente serier i launchwindow eller annonsert.

 

Nintendo 64 ble i sin tid ansett som flopp, fordi den ble totalt knust av konkurrenten Playstation hva gjelder salgstall og antall kvalitetsspill. N64 hadde noen virkelig store høydare, men bortsett fra de spillene så var det temmelig tynt.

 

Personlig så var jeg ikke særlig begeistret for Wii kontrollen, og måten man ofte ble påprakket veiving av den i enkelte spill. Zelda Skyward Sword for eksempel var et spill jeg kunne ha likt veldig godt, men kontrollmetoden ødela mye av spille for meg. I tillegg så var Wii underlegen hardwaremessig, og dette kom frem til gangs i enkelte spill som var gode gameplaymessig, men ikke helt kunne hamle opp med det man fant på PS3 og X360 visuelt sett. I enkelte spill så kan det visuelle være avgjørende.

 

Grunnen til at jeg ikke har kjøpt Wii U er nettopp fordi jeg blir igjen påprakket en merkelig kontroll istedenfor en som i det minste er i nærheten av en tradisjonell en. GC sin var jo også ganske forskjellig fra de andre, men den var i det minste ikke basert på en gimmick som fullstendig overskygget alt annet.

 

Det er et marked for Wii U, men det vil nok kun være blant de av oss som liker Nintendos spill, og den yngre garden. Ninntedo får nok ikke solgt denne konsollen til massene uansett hva de måtte prøve seg på.

 

Når prisen på Wii U konsollen og kvalitetsspillene faller så tenker jeg å plukke opp en. Inntil da så klarer jeg meg fint uten en Wii U.

Endret av dracula
Lenke til kommentar

Kontrollene til Wii roet seg med årene, men ja, det ble mye veiving. På den annen side sa de rett ut at den var rettet mot familier osv, som krever en annen måte å spille på enn vanlig. Men kanskje nettopp det er problemet? De rettet seg mot familier som ikke har en konsoll fra før, og når de annonserte Wii U sa de at de fortsatt ville støtte Wii lenge. Wii U er ikke en "egen" konsoll, men en del av Wii-familien. Så hvorfor skal en familie som sjelden spiller noe investere i en ny konsoll, når den de har fungerer utmerket og vil vare i mange år fremover?

 

Jeg var også skeptisk til gamepaden til Wii U, men i praksis synes jeg den er lett å holde, og den gjør fint lite en vanlig gamepad ikke gjør. De lanserte jo også en Pro Controller som ofte kan brukes i stedet for gamepaden, og den er jo en helt vanlig kontroller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Tenkte bare å meddele at jeg kjøpte

 

Super Mario 3D World

New Super Mario Bros U: Luigi

Zelda - A Link Between Worlds

 

på platekompaniet i dag..

 

940-ish for alt sammen.. 3 for 2! :) Sparte 399,-

Er det billigste det som man får gratis?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jepp..

 

Er alltid det, dessverre.. :(

Burde vært det dyreste! :D

Men da hadde dem tapt på det:) men er vell bedre enn ingenting. Hei jeg vil ha 3 legetimer, du får det tredje gratis fordi du ikke møtte opp:)

Lenke til kommentar

Jeg har den krevende oppgaven å velge Wii U- spill som julegave på en 8-åring. Jeg snublet over Disney Infinite, som har en Toy Box modus som blir sammenlignet med Minecraft. Min erfaring med barn er at det å bygge noe selv er helt toppen. På Wiien brukte de nesten like mye tid på å lage Mii'er som å spille.

 

Er DI slik at man bygger ting omtrent som Minecraft? Jeg synes ikke det kommer veldig klart frem i reklamen. Spillet har tydeligvis også mer ordinære levels, og et pengesugesytem med plastfigurer, lik Skylanders, men ka faen. Jeg vet ikke om spillet har mye cred blant hardcore fans som dere, men det er altså til en 8-åring.

 

(SM 3D world etc kommer nok i hus uansett.)

Lenke til kommentar

Jeg har spilt Disney Infinity en god stund på både Wii U og PS3, så burde ha nok kunnskap til å kunne si noe om det. :)For å gjøre det enkelt kan vi dele spillet inn i to: Play Set (PS) og Toy Box (TB).

 

Når du åpner esken vil du se en liten, gjennomsiktig gjenstand (ikke direkte gjennomsiktig, men du ser med en gang hva jeg mener.) Dette settes på portalen for å aktivere tre Play Sets. I startpakken vil du få et PS for Pirates of the Caribbean, ett for Monsters University, og et for The Incredibles. Disse er en stor verden pr sett, med en hel rekke oppdrag, en historie og så videre. Med andre ord ikke så ulikt et vanlig spill. En del andre pakker man kan kjøpe har egne PSer, som f.eks Lone Ranger og Toy Story In Space. Andre har nok bare figurer. Det største problemet med disse PSene er at du må ha to figurer fra rett sett om du vil spille med to stk samtidig. Toy Story In Space, Lone Ranger og Cars har to figurer med i pakken, så de er ikke noe problem. Men i startpakken har vi bare en fra hvert sett, så vil du spille med to spillere der må du nok kjøpe flere figurer. Om du synes det er verdt det er opp til deg.

 

Toy Box er annerledes. Som navnet hinter til er dette en stor lekekasse, så her kan man gå berserk og gjøre stort sett hva man vil. Da mener jeg at jeg har sett alt fra pinball til bilspill, og fra rene skytespill til fotball. Bare fantasien setter grenser - etter en stund, i alle fall. Problemet her er at DI av en eller annen idiotisk grunn har låst det meste av lekene i lekekassen, så man kan kun få dem ved å åpne kassen, se en tilfeldig side med ca femten leker, og så velge en av dem helt tilfeldig ved å betale en liten valuta spiller kaller Spin. Spin får man ved å la figurene gå opp i level, gjøre achivements, spille play sets og så videre. Det er som regel ikke noe problem å få alle lekene, men det tar alt for lang tid. Selv etter å ha fullført alle tre PSene i startpakken, plus Lone Ranger og Cars, samt lekt en god del i toy box er det ennå en god del jeg mangler.

 

Videre er dette dessverre ikke akkurat noe Little Big Planet. Det er ikke direkte ulikt, men DI lar oss ikke dele TBer med andre. Tror det kan gå om man er registrert som venner, men det er i så fall det eneste. Det er ikke noe problem om ungene liker å lage ting og ikke bryr seg om å teste ting andre har laget, men for meg ble det fort rimelig kjedelig. Men på den annen side er jeg godt over 30+ og har ikke barn, og selv jeg likte PSene veldig mye. Faktisk nok til å vurdere å kjøpe Toy Story In Space etterhvert.

 

Angående det pengesluket er det sterkt overvurdert, både i DI og Skylanders. Man kjøper det man vil ha, og driter i alt det andre. Verre er det ikke. Det er ikke noe verre enn alt det Pokemon-maset man kjøpt, Angry Birds nr 359 denne måneden, eller enda en sang til Rocksmith til tretti spenn. Det handler bare om å ha kontroll på pengene, og inngå kompromisser. Ny DI figur i dag? Mindre ukelønn denne og neste uke. Enkelt og greit. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg var liten har jeg hatt de meste spillopplevelsene noensinne med Nintendo, men i min ungdomstid gikk det for det meste i Sony. Satt her på pcen idag, og kom over noe om nintendos 3ds. Så at de har mange mario spill, zelda og pokemon. Mine gamle favorittspill som jeg virkelig kunne tenke meg å spille igjen. Ser også at de har en remake av Starfox 64. Kommer nok mest sansynelig til å kjøpe med 3ds xl, hvilke spill vil dere anbefale meg? Vil nok i hvertfall ha pokemon x, zelda og noen mario, men har vært lenge borte fra nintendo og er ikke særlig oppdatert.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Når jeg var liten har jeg hatt de meste spillopplevelsene noensinne med Nintendo, men i min ungdomstid gikk det for det meste i Sony. Satt her på pcen idag, og kom over noe om nintendos 3ds. Så at de har mange mario spill, zelda og pokemon. Mine gamle favorittspill som jeg virkelig kunne tenke meg å spille igjen. Ser også at de har en remake av Starfox 64. Kommer nok mest sansynelig til å kjøpe med 3ds xl, hvilke spill vil dere anbefale meg? Vil nok i hvertfall ha pokemon x, zelda og noen mario, men har vært lenge borte fra nintendo og er ikke særlig oppdatert.

De har remake av ocarina of time også

Lenke til kommentar

Det er mye dem kan gjøre som kan redde konsollen, dem kan for eksempel lage et nytt starfox adventure, ...........

Det eneste de virkelig trenger er markedsføringen. Den mangler sterkt. De sterke IPene de har for konsollen, Wonderful101 og Bayonetta blir jo ikke markedsført. Mario 3D world kommer vel til å selge av seg selv, men installbasen er ikke så stor enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...