Gå til innhold

Objektiv til Canon EOS 30D, hvilket? (Normalzoom, ca. 17-55mm, f:3 eller bedre)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tenkte meg det. Synd, veldig fint objektiv. Vet ikke om jeg har råd til et så dyrt objektiv enda!

 

Hvorfor er prisen på Tamron-objektivet så sinnsykt lav? Kan det måle seg med Canon sitt på noen områder? Hva skille de to?

Her er et sitat fra en produktomtale for Tamron-objektivet:

Objektivet har ganske kurant hastighet på autofokus, men presterer middels i dårlig lys.
Vil helst ikke ofre så mye av lysstyrken når jeg betaler så mye. Som sagt, vil heller kjøpe brukt, så kan sikkert gå litt lenger opp i pris. Men siden jeg helst vil ha Canon-objektivet, tror jeg at jeg kjøper noe billig brukt som en midlertidig løsning.

 

Ville det vært dumt av meg å kjøpe EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS som midlertidig, til 500 NOK (har sett annonse)? Er jo ikke mange kronene. Eller vil Tamron være et bedre alternativ?

 

Jeg vurderer å kjøpe noe billig, midlertidig og heller vente noen måneder/til neste år, og kjøpe noe enda bedre(Canons EF-S 17-55 f/2.8 IS USM), dumt?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

De såkalte superzoomene

 

Er 18-200 en "superzoom"?

 

med et stort brennvidde-spekter har store kompromisser og vil yte dårligere på alle områder, er kun brukbar til og forflytte seg rundt med lett oppakning og bildekvaliteten ikke er like viktig som det og kunne forevige opplevelser.

 

Jeg vurderer kjøp av et canon D60 og leter etter passende "første objektiv" til dette. Er blitt anbefalt 18-200 som et godt "allround" alternativ som vil gjøre at jeg ikke "trenger" et "normalobjektiv" (17-55). Men utifra det du skriver over er dette tydeligvis en sannhet med modifikasjoner...Hvor store kompromisser snakker vi om? eks Canon 17-55 vs 18-200 vs sigma 18-200?

Lenke til kommentar

Er blitt anbefalt 18-200 som et godt "allround" alternativ som vil gjøre at jeg ikke "trenger" et "normalobjektiv" (17-55). Men utifra det du skriver over er dette tydeligvis en sannhet med modifikasjoner...Hvor store kompromisser snakker vi om? eks Canon 17-55 vs 18-200 vs sigma 18-200?

 

Det letteste er og vise hvordan resultatene blir, her har du 55/50 mm og blendre f/5.6, du kan selv forandre brennvidde og blender for å få flere sammenligninger.

 

Et superzoom fungerer greit som et reiseobjektiv hvis man ikke vil ha med seg mye og tungt fotoutstyr, hjemme er det bedre og kunne optimalisere fotograferingen for og få best mulig resultat.

 

Hvis det er ønskelig med større brennvidde har du alternativene Canon 18-135 IS, Tamron 18-270 VC og Canon 18-200 IS alle har en tilnærmelsesvis lik bildekvalitet og er blandt de beste av denne type objektiver, men 18-135 er litt skarpere.

 

Personlig vil jeg anbefale Canon 15-85 IS et objektiv som er på linje med de skarpe L-zoom-objektivene fra Canon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Passende pris er dessverre rundt 6000.- da 17-55 f/2.8 IS er meget populær.

 

Du kan også se etter Tamron 17-50 f/2.8 er også et kjempegodt objektiv.

 

Tamron'en er et godt alternativ, men et av dine hovedkriterier var:

+ Manuell fokus (stille fokus på samme måte som du zoom-er på objektivet)

 

Har du tenkt til å bruke objektivet til filming, og derfor du ønsker manuell-mulighetene?

Her faller nok isåfall Tamronen gjennom. Den har selvsagt mulighet for manuell fokus, men vandringen på zoom'en er så kort at jeg personlig synes den blir vanskelig å bruke.

Derfor ser jeg meg om etter andre alternativer. (I tillegg har jeg hatt litt dårlig erfaring ifm reklamasjonrett på Tamron.)

Canon'en leder foreløpig, men prisen er jo litt stiv...

 

Men skal du ikke bruke det til filming, kan Tamron'en være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Tamron'en er et godt alternativ, men et av dine hovedkriterier var:

+ Manuell fokus (stille fokus på samme måte som du zoom-er på objektivet)

 

Har du tenkt til å bruke objektivet til filming, og derfor du ønsker manuell-mulighetene?

Her faller nok isåfall Tamronen gjennom. Den har selvsagt mulighet for manuell fokus, men vandringen på zoom'en er så kort at jeg personlig synes den blir vanskelig å bruke.

Hva mener du med at vandringen på zoom-en er kort?

 

Jeg skal nok bruke det til filming (kan av og til være nyttig, har ikke videokamera lenger), men hovedsaklig stillbilder. Grunnen til at jeg vil ha manuelt fokus er at jeg liker av og til å fokusere selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...