Gå til innhold

Objektiv til Canon EOS 30D, hvilket? (Normalzoom, ca. 17-55mm, f:3 eller bedre)


Anbefalte innlegg

Hei. :)

 

Har et Canon EOS 30D uten objektiv, men har ikke nok kunnskaper i fotoverdenen til velge riktig. Håper noen har lyst å hjelpe meg her. :blush:

 

Objektivet trenger ikke å være lett/lite. Altså kommer bildekvaliteten først. Lysstyrken/blenderåpningen teller kanskje mest. Kameraet må også kunne ta bilder raskt, dette har med lysstyrken å gjøre, sant? Tror jeg helst vil ha Canon, de er vel best (isteden for tredjeparts)? Dette er ikke avgjørende, jeg er tross alt langt ifra ekspert på dette feltet, det er det dere som er.

 

Brennvidde:

Her kunne jeg tenke meg en normalzoom på rundt 17-55mm. :) Prioriterer telezoom mindre enn blenderåpning/kvalitet. Regner med at det er lett å feste på en vidvinkel etterpå, trenger derfor ikke mer vidvinkel, 17mm er nok. Kan kjøpe Fish-Eye-filter om jeg trenger dette.

 

 

Det jeg legger vekt på er:

+ Blenderåpning (f:3 eller bedre)

+ Manuell fokus (stille fokus på samme måte som du zoom-er på objektivet)

+ Objektivet bør minst mulig begrense kamerahuset fra å yte til sitt potensialet

+ Skarp og fin bildekvalitet

 

 

Mindre viktige ting:

- Vekt/størrelse

- Zoomområde

 

 

Pris:

2000-3000 NOK brukt.

 

Satser på å kjøpe brukt, noen som mener dette bør unngås?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det vidvinkel? :p

 

F.eks. 24mm = vidvinkel

50mm = ikke zoom

F.eks. 75mm = zoom

 

Har jeg misforstått helt? :whistle:

 

Det er en standard zoom. Går fra 17mm-55mm. Går for å være et av de beste objektivene til

generelt bruk på crop kamera. Hvis du ser på linken, under bildet ser du utsnittet på 17mm - 28mm - 35mm og 55mm.

Lenke til kommentar

Sensoren i 30D er mindre en den gamle 36mm filmrullen, så man må gange med en faktor på 1.6 for og få rette brennvidde, dvs. 30mm x 1.6 = 48mm.

 

Tamron har en 17-50 f/2.8 og en 28-75 f/2.8 og sigma har noe tilsvarende, kan hende Canon også har noe tilsvarende.

 

Kan være lurt og se på bruktmarkedet etter gamle Canon EOS-hus som selges med objektiver, er du heldig så følger det med en 24-70 L eller noe tilsvarende til en billig penge.

 

Personlig så anbefaler jeg Canon 15-85 IS som normalzoom, et skarpt og bra objektiv ikke så lyssterkt som du ønsker og som dessverre koster litt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har jeg misforstått helt? :whistle:

 

For å sette det litt på spissen så ja, du har misforstått det meste. Men du har jo begrepene på plass så det er enkelt å rette opp.

 

Canon 30D har en mindre bildebrikke enn det gamle 35mm filmformatet, derfor stemmer ikke dine definisjoner av vidvinkel, normal og tele med virkeligheten - når det gjelder 30D (og veldig mange andre digitale speilreflekser. Kort sagt må du dele de gamle definisjonene med 1.6 for å få tilsvarende mm for 30D (noe forenklet).

 

Noen eksempler:

 

Normal for 30D er ca 30mm (48mm omregnet).

18mm på 30D tilsvarer ca 28mm, noe jeg vil betegne som middels kraftig vidvinkel.

55mm på 30D tilsvarer 88mm, altså en kort tele.

 

Derfor er den normalzoomen som ble solgt mye med 30D på 18-55mm, og 17-55 F2.8 IS som Cubus nevnte er Canons lyssterke normalzoom for 30D.

 

Skal du ha en lyssterk og billigere normalzoom er Tamron 17-50mm F2.8 et alternativ og Sigma har også et tilsvarende objektiv (som er en del dyrere, men ikke like dyr som Canon sin).

 

Hvis du ikke vil prioritere lysstyrke, men heller vil ha litt større zoomområde kan Canons 17-85mm være et ganske rimelig alternativ.

 

Zoom betyr forøvrig et objektiv hvor du kan endre brennvidden og sier ikke noe om hvilke brennvidder det er snakk om. Så verken 24mm, 50mm eller 75mm er zoom, men et 24-75mm objektiv er et zoomobjektkiv.

 

Edit: Hvis du lurer på hvorfor jeg skriver nesten det samme som Nautica så er det fordi hans innlegg ikke var der da jeg startet mitt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er ikke det vidvinkel? :p

 

F.eks. 24mm = vidvinkel

50mm = ikke zoom

F.eks. 75mm = zoom

 

Har jeg misforstått helt? :whistle:

Prøver meg på en forklaring jeg også.

 

Du har det nesten riktig, men begår klassikerfeilen å kalle "tele" for "zoom". Zoom er ikke hva brennvidden er i mm, det er om objektivet kan endre brennvidden. en fast 50mm er fastobjektiv, mens for eksempel 10-20mm er et zoomobjektiv. "Mye zoom" betyr ikke høy brennvidde, det betyr at det er et stort spenn i brennviddene objektivet kan zoome mellom.

 

 

De klassiske definisjoner/beskrivelser av brennvidder fra analoge film-baserte kameraer er:

Mindre enn 50mm, f.eks. 24mm = vidvinkel

Ca. 50mm = normal

Større enn 50mm, f.eks. 75mm = tele

 

Du kan ha en vidvinkelzoom som 16-35, du kan ha en normalzoom som 24-70, eller en telezoom som 70-200.

 

På ditt Canon-hus har du en litt mindre sensor enn en gammeldags analog filmrute, og derfor får du andre utsnitt enn om du putter det samme objektivet på et analogt kamera eller et "fullframe"-kamera (like stor sensor som analog film). Og så blir tallene for utsnitt på ditt kamerahus:

Mindre enn 30mm, f.eks 16mm = vidvinkel

Ca. 30mm = normal

Større enn 30mm, f.eks 50mm = tele

 

 

Når du skal ha ditt "eneste" objektiv, så vil vi klart anbefale en såkalt "normalzoom" - et zoomobjektiv som dekker normalområdet fra litt vidvinkel og til litt tele.

 

Anbefalte kandidater der er for eksempel den tidligere nevnte klassikeren Tamron 17-50/2.8 (den uten "VC") - den har stor blenderåpning til zoom å være (f/2.8 - jo lavere tall jo større blenderåpning) og er dritskarp.

Den har litt støyende autofokus, men er som regel vurdert til å være beste objektiv for pengene. Se om du kan finne en brukt! :)

 

Det er også mange andre:

Canon EF-S 15-85 IS (er ekstremt skarp, spesielt til å ha så stort zoomområde, men er dyr og ikke så lyssterk).

Canon EF-S 18-135 IS (ikke så lyssterk og bare "grei" optisk, men har stort zoomområde).

Canon EF-S 18-55 IS (bare "grei" optisk, men den er veldig billig - du kan få den slengt etter deg)

Canon EF-S 18-55 (uten IS) - Æsj bæsj - styr unna hvis du kan velge noe annet!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Først og fremst, tusen takk for alle svar! :love:

 

Det er en standard zoom. Går fra 17mm-55mm. Går for å være et av de beste objektivene til

generelt bruk på crop kamera. Hvis du ser på linken, under bildet ser du utsnittet på 17mm - 28mm - 35mm og 55mm.

Jeg prøvde nettopp et Canon EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 IS-objektiv, det hadde egentlig akkurat den zoom-en jeg trengte! :) Jeg misforsto visst ganske mye istad. Her var altså 18 "ikke zoom" og 55 "zoom". Men skulle gjerne ha hatt litt bedre objektiv enn dette, det du linket til virket bra.

 

 

Mer ZOOM? Denne er billigere. Du får den til 3000,- ny.

 

Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS

Ikke mer zoom, nei. :)
Lenke til kommentar

Sensoren i 30D er mindre en den gamle 36mm filmrullen, så man må gange med en faktor på 1.6 for og få rette brennvidde, dvs. 30mm x 1.6 = 48mm.

 

Tamron har en 17-50 f/2.8 og en 28-75 f/2.8 og sigma har noe tilsvarende, kan hende Canon også har noe tilsvarende.

 

Kan være lurt og se på bruktmarkedet etter gamle Canon EOS-hus som selges med objektiver, er du heldig så følger det med en 24-70 L eller noe tilsvarende til en billig penge.

 

Personlig så anbefaler jeg Canon 15-85 IS som normalzoom, et skarpt og bra objektiv ikke så lyssterkt som du ønsker og som dessverre koster litt.

Fordi sensoren er mindre, betyr ikke dette at det blir litt mindre lyssterkt?

 

Takk for forslag! :) Har ikke tid nå, men sjekker det imorgen så snart jeg får tilgang til internett igjen.

 

Jeg synes 18-55mm virket ganske greit på 30D, tror kanskje jeg går for det. Noen som vet om sensoren på EOS 500/550D er like stor som på 30D?

Lenke til kommentar
Derfor er den normalzoomen som ble solgt mye med 30D på 18-55mm, og 17-55 F2.8 IS som Cubus nevnte er Canons lyssterke normalzoom for 30D.

 

Skal du ha en lyssterk og billigere normalzoom er Tamron 17-50mm F2.8 et alternativ og Sigma har også et tilsvarende objektiv (som er en del dyrere, men ikke like dyr som Canon sin).

Takk for forklaring! :) Jeg vil prøve å finne et brukt lyssterkt objektiv, trenger ikkemer tele nei. 55 tror jeg holder, med 30D er vel dette også mer tele enn oppgitt pga sensorstørrelsen.
Lenke til kommentar
Når du skal ha ditt "eneste" objektiv, så vil vi klart anbefale en såkalt "normalzoom" - et zoomobjektiv som dekker normalområdet fra litt vidvinkel og til litt tele.
Takk til deg også, for forklaring! :love: Normalzoom tror jeg vil være perfekt. Her er også lysstyrken prioritet, er ikke den første nevnte Canon bra her? Jeg kommer til å se nærmere på kandidatene imorgen når jeg får tid.

Forresten, er det mulig å endre fokus manuelt på disse objektivene? Jeg fikk låne (som nevnt) et EF-S 18-55mm IS-objektiv idag, der var fokuseringen automatisert, "motorstyrt". Er det skadelig på objektivet om jeg vrir på denne? Kan jeg trygt fokusere manuelt slik, eller må jeg ha objektiver som er laget for det? :O Prøvde en stund tilbake et Nikon-kamera (speilrefleks) hvor jeg tror jeg husker at jeg kunne fokusere manuelt, veldig kjekk funksjon. Får bare håpe jeg ikke tabber meg ut ved å si noe feil igjen nå da. :whistle:

Lenke til kommentar

Som Bigg sier så kan du på Canon-objektiver selv bestemme om du vil fokusere manuelt eller auto ved bruk av bryteren/knappen, de billigeste objektivene kan ta skade hvis man prøver og vri på fokusringen når objektivet står i auto. Andre objektiv-fabrikater som har innebygget fokusmotor kan stort sett også brukes manuelt men kan ha en annen løsning på skifting imellom auto/manuell.

 

Sensorene blir litt mindre lyssterk/dynamisk men ikke så mye at det er et stort problem siden man får eksakt like mye lys inn til sensoren, fordelen med litt mindre sensor er at man ikke utnytter hele objektiv-sirkelen og man unngår hjørnesvakheter som objektiver kan ha samt at det er rimeligere og lage objektiver samt at man får litt mer brennvidde "gratis".

 

post-151946-0-11657100-1306381494_thumb.png

 

Hvis du synes 18-55 "fortrinnsvis med innebygget stabilisering" fungerte greit kan du også se på Canon 17-85 IS det er et utgått objektiv som man kan få relativt rimelig for tiden. De såkalte superzoomene med et stort brennvidde-spekter har store kompromisser og vil yte dårligere på alle områder, er kun brukbar til og forflytte seg rundt med lett oppakning og bildekvaliteten ikke er like viktig som det og kunne forevige opplevelser.

 

Du kan se prisnivået på brukt kamerautstyr her.

Lenke til kommentar

Det var gode nyheter, BIGG. :)

 

Så på linken Nautica, men fant bare objektivet EF-S 17-55 IS USM til rundt 6000 NOK. Synes det var litt vel mye, ihvertfall mtp. at det koster 7500 NOK nytt. Burde jeg prøve å se etter et objektiv fra tredjepartsprodusent?

 

Fant et Sigma 18-50 F2,8 EX DC MACRO, er dette mye dårligere enn Canon-objektivet? Det er ihvertfall mye, mye billigere!

 

Er usikker på om det er manuell fokusering på objektivet, dette er veldig viktig. :yes:

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Kan være lurt og se på bruktmarkedet etter gamle Canon EOS-hus som selges med objektiver, er du heldig så følger det med en 24-70 L eller noe tilsvarende til en billig penge.
Jeg har jo huset, tror du jeg kan få kjøpt bare objektivet i slike annonser? :hmm:

 

Gamle filmkameraer koster ikke mer en et par tre hundrelapper, poenget er at du kan finne et objektivkupp med en sånn pakke da selger vil selge dette relativt billig for og få solgt varen.

Når jeg kjøper brukt;

 

1. Hvor mange eksponeringer bør objektivet ha?

2. Er det ting jeg bør spør om/sjekke før jeg eventuelt kjøper varen?

 

Et objektiv varer som oftest et par generasjoner avhengig av kvalitet, de billigeste objektivene pleier og ryke i løpe av noen år.

 

Når det gjelder bruktkjøp er det viktig og se at linsene i objektivet er ripefritt og at de elektriske kontaktene er i god stand, du kan også se om det er støv inni objektivet samt at auto/manuell fokus fungerer som de skal og at det ikke er noen ulyder. Du burde også ta en test for og se om objektivet fokuserer der det skal fokusere.

Lenke til kommentar

Som sagt, finner lite. Jeg vurderer å kjøpe et EF-S 18-55mm IS som midlertidig, har sett det til 500 NOK. Det er vel en grei pris? Ellers lurer jeg på om jeg skal se på tredjepartsprodusenter, EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM er vanskelig å finne til en god pris. Mange som selges rundt 6000 NOK, og det koster 7000 NOK nytt. Hva ville dere sagt er en passende pris for dette? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...