Gå til innhold

Nikon saksøker Sigma


Anbefalte innlegg

Merkelig diskusjon. Saken handler jo overhodet ikke om Sigma skal produsere optikk for Nikon eller ikke og det står jo både i artikkelen og er påpekt flere ganger i div innlegg. Taper Sigma må de stoppe all produksjon av OS-optikk (eller betale seg ut av problemet). Uansett er løsningen (eller mangel på løsning) felles for all Sigma optikk uavhengig av fatning.

 

Sigma kan selvsagt bli sure og velge å stoppe produksjon av Nikon-optikk totalt, men det vil jo bare Sigma tape ennå mer på.

 

Riktig,de må stoppe produksjon av os optikk og slik jeg forstår det gjelder dette for Nikonkamera.

Velger de da å kutte ut vidre produksjon for nikon,hva da ?

Jeg tror faktisk Nikon vil tape mere på det i det lange løp enn Sigma vil gjøre.:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig,de må stoppe produksjon av os optikk og slik jeg forstår det gjelder dette for Nikonkamera.

Hvis bildestabiliseringsteknologien Sigma bruker bryter mot Nikons patenter, så må de stoppe all produksjon av OS-optikk for alle fatninger, ikke bare for F-fatning. Eller velge å lisensiere rettighetene fra Nikon, selvsagt.
Lenke til kommentar
Hvis bildestabiliseringsteknologien Sigma bruker bryter mot Nikons patenter, så må de stoppe all produksjon av OS-optikk for alle fatninger, ikke bare for F-fatning. Eller velge å lisensiere rettighetene fra Nikon, selvsagt.

Jepp - såvidt jeg forstår er dette Sigmas OS-teknologi i det hele tatt, og ikke (ulisensiert) bruk av F-fatningen.

Dette kan ha store følger for optikk til alle fatninger, og potensielt store konsekvenser for SD1 - hvis de plutselig skal stoppe å lage OS-optikk til alle fatninger, inkludert sin egen, så vil det være et problem å lage ny OS-optikk til SA-fatningen sin - at de som kjøper SD1 kan risikere at det ikke er OS-objektiver å få tak i.

 

Men - med den prisstrategien de har valgt for SD1, så blir neppe dette et problem.. ;)

Lenke til kommentar

@Sutekh:

 

Nå vet vel ingen av oss akkurat hvilke patenter som er i frågan og akkurat hva de spesifiserer. Så resultatet kan bli alt fra at Sigma må slutte med all OS-optikk til at bare OS-optikk med F-fatning blir berørt. Dog er det svært sannsynlig at patentet er såpass omfattende at all OS-optikk blir berørt.

 

Men om det ikke er tilfelle kan det klart være et alternativ for Sigma å slutte å lage optikk til Nikon, det avhenger helt av hva Nikon krever for lisensiering. Det kan også være at konkurrenter til Nikon åpner opp for at Sigma kan bruke alternativ OS-teknologi fordi det oppfattes å kunne ha positiv effekt for deres markedssituasjon.

 

Det er også et alternativ at Nikon faktisk ikke vinner fram.

 

Uansett har jeg litt vanskelig for å forstå Nikon. Som Snekker'n har jeg vanskelig for å se at dette er en vinnsituasjon for Nikon, dvs risiko for tap (marked/anseelse) over tid er såpass stor at eventuell økonomisk gevinst ikke oppveier. Dog er som oftest søksmål bare et tiltak med hensikt å få fortgang i fastlåste forhandlinger. Risikoen knyttet til eventuelt å tape gjør ofte at den saksøkte legger litt mer penger på bordet for å avslutte saken.

Lenke til kommentar

@Sutekh:

 

Nå vet vel ingen av oss akkurat hvilke patenter som er i frågan og akkurat hva de spesifiserer. Så resultatet kan bli alt fra at Sigma må slutte med all OS-optikk til at bare OS-optikk med F-fatning blir berørt. Dog er det svært sannsynlig at patentet er såpass omfattende at all OS-optikk blir berørt.

Tja, jeg kan ikke lese japansk, men for å sitere dpreview sin sak om søksmålet:

Japanese website DCWatch is reporting the disagreement as relating to Japanese patents 3,755,609 and 3,269,223, which cover 'zoom lens that can shift the image' and equipment 'provided with an ultrasonic motor and vibration detector,' respectively.
Utfra beskrivelsen av patentene så ser jeg det som svært usannsynlig at noen av dem er direkte knyttet opp mot F-fatningen.

 

Det er også et alternativ at Nikon faktisk ikke vinner fram.

Derav min bruk av ordet "hvis". Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

OS gjøres ved å bevege en eller et par linser midt inne i objektivet et sted og har ingenting med fatningen å gjøre (bortsett fra at nok strøm må være tilgjengelig). Den optiske konstruksjonen for en type objektiv er lik uansett fatning og bryter Sigmas design først patentene til Nikon så ville det gjelde alle versjoner av dette objektivet, inklusiv versjonen med Sigma-fatning som Trondster kommenterte. Det som ikke er sikkert er om Sigma bruker samme OS-implementasjon på alle sine OS-objektiver, men det er sannsynlig.

Lenke til kommentar

Hvis det finnes ett bakvendtland så er vel Norge det nærmeste man kommer ?

 

Her syns man synd på de som blir saksøkt, ikke på de som nødvendigvis har fått urett begått...

 

Var det svar til mitt innlegg? Jeg synes ikke spesielt synd på Sigma (hvis de er skyldige).

Lenke til kommentar

Hvis det finnes ett bakvendtland så er vel Norge det nærmeste man kommer ?

 

Her syns man synd på de som blir saksøkt, ikke på de som nødvendigvis har fått urett begått...

Nå er patentrett omtrent så lite svart-hvitt som det går an å få det, og det er ikke akkurat vanskelig å finne eksempler på patentsøksmål som ikke kan regnes som noe annet enn misbruk av rettsystemet for å bremse en konkurrent.

 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er tilfellet her, men at folk ikke umiddelbart løper til for å støtte opp om saksøker kan jeg godt forstå.

Lenke til kommentar

Som sagt er det mange syn på dette og vi opplever "hverdagen" veldig forskjellig, men en ting er jeg overbevist om og det er at den produsent av kamera som skulle finne ut at de ville utelukke Sigma fra å produser objektiver vil tape på det i det lange løp, ja jeg vil påstå at de vil tape temmelig mye, uansett hva produsenten måtte hete :hmm:

Det skjer sjelden at en av mine kunder spør spesifikt om kameraet de skal kjøpe kan bruke uoriginale objektiver. Og jeg nevner det ikke heller, om det ikke er relevant. Noen kan selvsagt ha sjekket ting på forhånd, og ville valgt bort en produsent om det ikke kunne bruke noe annet enn originaloptikk, men jeg tror ikke det gjelder så mange.

 

Like greit for meg, for Sigma, og til en viss grad Tamron, har høyere feilrate på objektivene sine. Tamron på det mekaniske, og Sigma på feilfokusering. Og i tillegg så "friskmelder" verkstedene uoriginale objektiver med langt større fokusavvik enn på de originale objektivene og sender de i retur uten å gjøre noe med de.

 

De som skal ha et ekstra objektiv, er vanligvis ikke fokusert på originalt eller ikke. De fleste er åpne for begge deler. De fleste som absolutt skal ha Sigma, er de som allerede har vært hos nærmeste konkurrent som også er importør av Sigma :)

 

Men ja, vi selger en god del Sigma. Men mange av disse ville kjøpt et originalt objektiv i stedet om Sigma ikke var kompatibelt, og da ville Nikon fort tjent inn det de eventuelt taper på at de selger noen hus mindre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...