Gå til innhold

[LØST] Oppgradere i7 920-rigg eller gå for sandy bridge først som sist?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har:

 

i7 920 @ 3.4ghz

6GB Corsair TWIN3X 1600MHZ DDR3

Gigabyte GA-X58-UD5

Radeon HD 5870 1GB

WD Velociraptor 300GB

Mist 1000W PSU

 

 

Jeg vil rett og slett bare oppgradere litt. Jeg vil ha god fps i nye spill på 1080p (og en generelt kjapp maskin til jobbrelaterte greier), men jeg er usikker på hva som er mest forsvarlig økonomisk sett.

 

Jeg satte opp ei handlevogn med Vertex 3 på 120GB, 2x HD 6950 (tenkte å flashe til 6970 og kjøre i CF), 1155-hovedkort fra Gigabyte og en i7 2600k som da skulle overklokkes.

 

Det ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg, så da kom jeg inn på tanken om å heller bare oppgradere skjermkort, harddisk og ram. Jeg er ikke så fryktelig oppdatert på den fronten, så jeg hadde håpet på at dere kunne hjelpe meg. Jeg liker å få mest mulig for penga mine, men samtidig blir jeg en grinete mafakka om jeg ikke får spilt de nyeste spilla i fin oppløsning og med god FPS.

 

Hva ville dere gjort? Oppgradere det jeg har eller bare bytte ut hele røklet?

Endret av Flames
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, SSD blir det i hvert fall. Vertex 3 om ingen har noen motsetninger. :)

 

Angående 5870 i CF ble jeg litt usikker når jeg sjekka prisguiden. Rett og slett bare fordi det billigste 5870 er i overkant av 200kr dyrere enn nyere kort som HD 6870 og GFX 560.

 

Vil altså ytelsen av 2x 5870 være såpass mye heftigere enn ett enkelt GFX 560 TI f.eks?

Lenke til kommentar

Hva slags kjøler har du på prosessoren? Prosessoren bør la seg overklokke til minst 3.8 GHz med noen enkle håndgrep.

 

Hvis du trenger ytterligere ytelse kan du vurdere en 120 GB SSD og feks GTX 570 skjermkort.

 

Det er ikke allverden av ytelse å hente på å bytte ut prosessor og hovedkort da du har dugelig utstyr fra før. Du burde heller arbeide med kjølingen og innstillingene på det utstyret du har enn å bytte komponenter (hovedkort, minne, prosessor) Alternativt så kan du montere en i7 970 32nm sekskjerne i det hovedkortet du har. Denne yter svært godt klokket til 4 GHz.

 

IMO bør du montere en god prosessorkjøler på den prosessroen du har (dersom du ikke allerede har en kvalitetskjøler), klokke til >=3.8 GHz og vente på high end 28nm skjermkort som kommer innen kort tid.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar BadCat.

 

Jeg har allerede en Noctua NH-U12P, men klarte ikke komme meg over 3,4ghz og fortsatt ha en stabil maskin. Må utforske akkurat den overklokkingsbiten litt mer, ser jo at andre klarer langt mer.

 

28nm-skjermkort, når kommer de?

Lenke til kommentar

ryktene på 28 nm kommer neste år.

 

Angående Vertex 3, kjøp deg heller en Vertex 2, Vertex 3 på en X58 plattform er penger ut av vinduet, da intel sin chipset ikke støtter sata 6Gb/s. Du har kanskje noen sata 6Gb/s porter via tredjepart kontrollere, men de er bare skrap i forhold til intels SB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ryktene på 28 nm kommer neste år.

 

Angående Vertex 3, kjøp deg heller en Vertex 2, Vertex 3 på en X58 plattform er penger ut av vinduet, da intel sin chipset ikke støtter sata 6Gb/s. Du har kanskje noen sata 6Gb/s porter via tredjepart kontrollere, men de er bare skrap i forhold til intels SB.

 

Ah, takk for innsikten. Sparte meg et par hundrelapper der.

Lenke til kommentar

Med den kjøleren skal du minst greie 3.8 og gjerne noe mer. Kan prøve å hjelpe deg med å sette innstillingene slik at du kommer opp i frekvens.

 

28 nm kommer er ventet i kvartal 3 og 4.

 

Dersom du er utålmodig får du mye ytelse i et slikt kort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622052&cks#reviews

 

Det beste er å vente noen måder på 28nm selv om det ikke er skivebom med GTX 570 /580.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg tar gjerne i mot litt hjelp på overklokkingsfronten. Takk for det!

 

Her er innstillingene jeg har nå:

 

Pg8sx.png

 

 

Edit: Oi, det er virkelig lenge siden jeg overklokka denne cpu-en. Jeg ser jo nå at den faktisk er på 3.8ghz! Men, om du mener den kan gå lenger på luft så er jeg åpen for forslag.

Endret av Flames
Lenke til kommentar

Ja, jeg må bare innrømme at jeg skjøt litt i blinde og tok det første og beste resultatet som var stabilt nok. Tar gjerne i mot noen ressurser/lesestoff om du har, sånn at jeg kan sette meg litt inn i dette på nytt. Jeg har jo faktisk sommerferie og tid til litt nerding nå!

Lenke til kommentar

Er du seriøs? Du vil oppgradere en i7 920 på 3,8Ghz til Sandy Bridge? Det er så unødvendig at selv om du bruker den til CPU-intensive oppgaver (rendering, komprimering osv.), så hadde jeg vært sterkt i tvil om det er verdt det. Og du skal bruke den i spill og jobbrelatert? Du kan knapt finne noe mer unødvendig å bruke pengene på da det vil gi deg null reell verdi.

 

Det samme gjelder skjermkortet. Radeon 6000-serie er bare en mindre oppdatering av 5000-serien. Det samme er tilfellet i nVidia-leiren. Spillene i dag vil du fint kunne kjøre på den oppløsningen, og når det kommer spill som ikke vil fungere optimalt, så er det uansett en ny serie med skjermkort fra på ATI og nVidia ute. Og det de begge slipper ved juletider i år vil garantert være så raske at de vil tørke seg i rumpa med dagens raskeste kort.

 

SSD er selvfølgelig behagelig å ha, men straks en applikasjon er startet opp og lastet inn, så er det RAM som teller. Når du har Velociraptor 300GB, så hadde jeg vært sterkt i tvil til å bruke penger på SSD.

 

Alt i alt er min mening at hele oppgraderingsprosjektet ditt er totalt unødvendig av den simple grunn at du vil bruke 10 000 kr på å ikke merke noen praktisk forskjell.

 

Til jul kommer Sandy Bridge sekskjerner\15mb cache og Ivy Bridge. AMD kommer sikkert med et svar. AMD og nVidia slipper nye skjermkort, hvor ihvertfall nVidia forventer enorm ytelsesforbedring fra dagens generasjon.

Kombinèr disse komponentene med 16GB RAM (allerede ganske billig) og en SSD som helt sikkert gir deg mer GB pr krone enn i dag, og muligens høyere ytelse også, så snakker vi om en reell oppgradering.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Er du seriøs? Du vil oppgradere en i7 920 på 3,8Ghz til Sandy Bridge? Det er så unødvendig at selv om du bruker den til CPU-intensive oppgaver (rendering, komprimering osv.), så hadde jeg vært sterkt i tvil om det er verdt det. Og du skal bruke den i spill og jobbrelatert? Du kan knapt finne noe mer unødvendig å bruke pengene på da det vil gi deg null reell verdi.

 

Det samme gjelder skjermkortet. Radeon 6000-serie er bare en mindre oppdatering av 5000-serien. Det samme er tilfellet i nVidia-leiren. Spillene i dag vil du fint kunne kjøre på den oppløsningen, og når det kommer spill som ikke vil fungere optimalt, så er det uansett en ny serie med skjermkort fra på ATI og nVidia ute. Og det de begge slipper ved juletider i år vil garantert være så raske at de vil tørke seg i rumpa med dagens raskeste kort.

 

SSD er selvfølgelig behagelig å ha, men straks en applikasjon er startet opp og lastet inn, så er det RAM som teller. Når du har Velociraptor 300GB, så hadde jeg vært sterkt i tvil til å bruke penger på SSD.

 

Alt i alt er min mening at hele oppgraderingsprosjektet ditt er totalt unødvendig av den simple grunn at du vil bruke 10 000 kr på å ikke merke noen praktisk forskjell.

 

Til jul kommer Sandy Bridge sekskjerner\15mb cache og Ivy Bridge. AMD kommer sikkert med et svar. AMD og nVidia slipper nye skjermkort, hvor ihvertfall nVidia forventer enorm ytelsesforbedring fra dagens generasjon.

Kombinèr disse komponentene med 16GB RAM (allerede ganske billig) og en SSD som helt sikkert gir deg mer GB pr krone enn i dag, og muligens høyere ytelse også, så snakker vi om en reell oppgradering.

 

 

Takk! Akkurat det trengte jeg å høre.

 

Da blir det heller å slenge seg på neste generasjon, og få en reell oppgradering som du sier.

 

Jeg var ikke så særlig oppdatert på hardware-fronten, og jeg har nok blitt litt revet med av sandy bridge-hypen samtidig som det er 2,5 år siden jeg satte sammen den maskina jeg har i dag. Kombiner dét med at både ferie- og skattepenger snart er på konto, og du har en kar med lapper som formelig brenner hull i lomma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...