Gå til innhold

[Løst] Hva er best, PC eller Mac?


Hva er best, PC eller Mac?  

86 stemmer

  1. 1. Hva synes du er best, PC eller Mac?

  2. 2. Hva synes du er best, Windows,Mac OS X eller Linux???



Anbefalte innlegg

Alle moderne PC-er kan i teorien kjøre OS X. Men å få tak i drivere er vanskelig da Apple bare selger noen få konfigurasjoner og det ikke er spesielt mange som er interesserte i å få OS X på en PC som ikke kommer med det ut fra boksen. Hvis du velger komponenter med omhu kan du få OS X til å fungere lke bra på en selvbygd PC som på en Mac.

 

Det er ikke sånn at en Mac plutselig ikke er en PC fordi man har laget et eget OS tilpasset dem. Ved den logikken kunne jeg laget et OS som bare funket på min PC sagt at "nå er det ikke en PC, det er en Gravenstein."

Vel, hvis Apple hadde latt Mac OS X kjøre på PCer så hadde jeg fortsatt kjøpt en Mac, fordi man får ikke den samme opplevelsen ved og bruke Mac OS X på en vanlig PC, enn og bruke den på en Mac.

 

Hvis jeg hadde kjøpt meg Mac så hadde jeg sagt: Jeg har fått meg Mac, ikke : Jeg har fått meg ny PC fra Apple...

Det blir veldig rart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker ennå, jeg har ønsket meg Mac kjempe lenge, men jeg har også lyst til og bygge min egen PC..

 

 

Du får definitivt en god opplevelse av å bygge din egen pc og du har jo da også gode muligheter til å lage en maskin som er tilpasset din "stil" og som ikke har blitt avgjort på forhånd av Apple designer gjengen.

 

Men til syvende og sist må du se på bruksmønsteret ditt, om mengden penger du legger i Mac / Pc har noen betydning for deg og om Operativsystemet kommer til å dekke dine kortsiktige og langsiktige behov.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker ennå, jeg har ønsket meg Mac kjempe lenge, men jeg har også lyst til og bygge min egen PC..

 

 

Du får definitivt en god opplevelse av å bygge din egen pc og du har jo da også gode muligheter til å lage en maskin som er tilpasset din "stil" og som ikke har blitt avgjort på forhånd av Apple designer gjengen.

 

Men til syvende og sist må du se på bruksmønsteret ditt, om mengden penger du legger i Mac / Pc har noen betydning for deg og om Operativsystemet kommer til å dekke dine kortsiktige og langsiktige behov.

Ja, men så er vi over på dette med opperativ systemer.

Hvilket bør man egentlig velge?

Det finnes jo titalls og velge mellom...

Endret av SebyS98
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig bare tre "seriøse" kandidater: Windows, OS X eller Linux. Sistnevnte finnes riktig nok i et utall variasjoner. Skal du spille har du egentlig ikke noe valg: Majoriteten av PC-spill fungerer dessverre bare i Windows, og de som funker i Linux eller OS X yter som regel mye bedre i Windows. Hvis du ikke skal spille har alle tre sine styrker og svakheter, og det kommer nok an på hva du selv foretrekker.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig bare tre "seriøse" kandidater: Windows, OS X eller Linux. Sistnevnte finnes riktig nok i et utall variasjoner. Skal du spille har du egentlig ikke noe valg: Majoriteten av PC-spill fungerer dessverre bare i Windows, og de som funker i Linux eller OS X yter som regel mye bedre i Windows. Hvis du ikke skal spille har alle tre sine styrker og svakheter, og det kommer nok an på hva du selv foretrekker.

Hvilke sterkheter og svakheter???

Endret av SebyS98
Lenke til kommentar

Mac mangler TRIM støtte for SSD'er som de ikke selger selv. Man kan aktivere det for alle typer SSD ved å kjøre en hack.

Office 2011 gir betydelig redusert bruker opplevelse enn Office 2010.

Elendig på nettverk. Kjøpte en Synology NAS, men Mac'en klarte ikke å fange den opp. Måtte bruke kameratens Dell bærbare for første gangs installering og klargjøring av Synology serveren. Dette var trolig starten på slutten for mitt korte forhold til Mac, når en dell inspiron med Windows Home Premium til 4500kr, danket ut min 2011 MacBook Pro til 9500kr.

Ping mot navnet til NAS'et ga aldri svar, mens Ping fra Windows ga meg ip adressen med en gang.

Kjør litt Flash videoer, så begynte det å koke nesten.

Prosessoren har konstant høy temp. Så flere ganger temperaturer over 80, noen ganger 90 grader, før vifta slo til.

 

Pluss for Mac er design og trackpad, de er overlegne på det.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg for litt over en måned siden en MacBook Pro, og jeg har bare gode og varme ord å si.

Det er dog ingen spillmaskin, men alle andre oppgaver gjør den fint.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i alle påstandene dine, Megaoctane.

Office 2011 er ikke like strømlinjeformet som Office 2010, men man får gjort det man skal. Det ender opp i en vanesak.

Jeg opplever tilnærmet samme hastigheter i Windows og OS X til filserveren min.

Om du ikke får konfigurert Synology NAS fra OS X, så er vel heller det manglende støtte fra produsenten?

Har ikke prøvd å pinge filserveren min fra OS X, så skal ikke uttale meg om det.

OS X er ikke så begeistret for OS X, men har enda ikke opplevd at maskinen koker.

Prosessoren min ligger på ~ 45 grader ved normal bruk, vifta starter ved ~ 65 grader.

Jeg har kun opplevd å høre vifta ved flash.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Alle moderne PC-er kan i teorien kjøre OS X. Men å få tak i drivere er vanskelig da Apple bare selger noen få konfigurasjoner og det ikke er spesielt mange som er interesserte i å få OS X på en PC som ikke kommer med det ut fra boksen. Hvis du velger komponenter med omhu kan du få OS X til å fungere lke bra på en selvbygd PC som på en Mac.

 

Det er ikke sånn at en Mac plutselig ikke er en PC fordi man har laget et eget OS tilpasset dem. Ved den logikken kunne jeg laget et OS som bare funket på min PC sagt at "nå er det ikke en PC, det er en Gravenstein."

Vel, hvis Apple hadde latt Mac OS X kjøre på PCer så hadde jeg fortsatt kjøpt en Mac, fordi man får ikke den samme opplevelsen ved og bruke Mac OS X på en vanlig PC, enn og bruke den på en Mac.

 

Hvis jeg hadde kjøpt meg Mac så hadde jeg sagt: Jeg har fått meg Mac, ikke : Jeg har fått meg ny PC fra Apple...

Det blir veldig rart...

 

Ikke samme følelsen? hva er det du mener? Du mener du får en bedre følelse av å betale en haug med kroner for middelmådige komponenter? Fatter ikke hva Apple fanboys tenker på??!!?? :nei:

Lenke til kommentar

Ikke samme følelsen? hva er det du mener? Du mener du får en bedre følelse av å betale en haug med kroner for middelmådige komponenter? Fatter ikke hva Apple fanboys tenker på??!!?? :nei:

Hvilket grunnlag har du for å uttale deg? Har du prøvd f.eks en MacBook Pro over tid? Har du ikke det, har du heller ikke noe grunnlag for å uttale deg.

Du får en byggekvalitet som er overlegen, en trackpad som ikke kan beskrives, multitouch, glassflate, og den fungerer helt utmerket!

Batteritiden er god, skjermen er god. De er ikke så dyre når man sammenlikner med bedriftsmodeller, det er der de passer best inn, mht byggekvalitet, og batteritid.

Har prøvd multitouchpadden til HP, og kan si at den er totalt elendig, sammenliknet med Apple sin.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Ikke samme følelsen? hva er det du mener? Du mener du får en bedre følelse av å betale en haug med kroner for middelmådige komponenter? Fatter ikke hva Apple fanboys tenker på??!!?? :nei:

Hvilket grunnlag har du for å uttale deg? Har du prøvd f.eks en MacBook Pro over tid? Har du ikke det, har du heller ikke noe grunnlag for å uttale deg.

Du får en byggekvalitet som er overlegen, en trackpad som ikke kan beskrives, multitouch, glassflate, og den fungerer helt utmerket!

Batteritiden er god, skjermen er god. De er ikke så dyre når man sammenlikner med bedriftsmodeller, det er der de passer best inn, mht byggekvalitet, og batteritid.

Har prøvd multitouchpadden til HP, og kan si at den er totalt elendig, sammenliknet med Apple sin.

 

- Mortis

 

Jeg skal aldri over noen omstendighet kjøpe Mac mer... har hatt den dyreste typen av macbookpro.. og det funger bare ikke når man skal kjøre tunge applikasjoner som GISLINE og andre kartprogramer.. systemt strever for mye når man må kjøre begge operativsystem.Dessuten blir det bare problmer når man skal kjøre utorrent.. bare provoserende feilmeldinger.Nei holde seg til windows.

Lenke til kommentar

Ikke samme følelsen? hva er det du mener? Du mener du får en bedre følelse av å betale en haug med kroner for middelmådige komponenter? Fatter ikke hva Apple fanboys tenker på??!!?? :nei:

Hvilket grunnlag har du for å uttale deg? Har du prøvd f.eks en MacBook Pro over tid? Har du ikke det, har du heller ikke noe grunnlag for å uttale deg.

Du får en byggekvalitet som er overlegen, en trackpad som ikke kan beskrives, multitouch, glassflate, og den fungerer helt utmerket!

Batteritiden er god, skjermen er god. De er ikke så dyre når man sammenlikner med bedriftsmodeller, det er der de passer best inn, mht byggekvalitet, og batteritid.

Har prøvd multitouchpadden til HP, og kan si at den er totalt elendig, sammenliknet med Apple sin.

 

- Mortis

 

Jeg snakker av erfaring, og er hverken fanboy av det ene eller andre. Det som er fakta er at du betaler altfor mye for den HW du får i en mac.

 

Brukeropplevelsen er i ens eget hode - fakta ser man på papiret. Hadde ikke apple vært så opptatt av og få inn såppass mye penger på middelmådige maskiner så hadde OSX vært mulig å installert på enhver PC uten for mye plunder.

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...