Gå til innhold

Hvorfor må all post innom Oslo?


Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at all post må innom Oslo? For min del virker det som særdeles dårlig butikk å frakte en pakke dobbel distanse kun for at den skal innom en eller annen form for hovedterminal i Oslo.

 

Pakken min ble levert inn på fredag i Kristiansand, der sto det til og med at den var både innlevert og videresendt, men den dukket da ikke opp igjen i sporingssystemet igjen før i dag, så de har tydeligvis tatt helg i Kr. sand før ting ble gjort. I alle fall, så kom den da til Oslo idag, som er temmelig feil vei når pakken egentlig skal til Bergen.

 

Kan nevnes at det fra Kristiansand til Bergen er 441km med en ca. kjøretid på 6t 30min. Fra Kristiansand til Oslo er det 322km som tar rundt 4t. I tillegg er det fra Oslo til Bergen 517km og ca. 7t. De velger da å produsere 839km på noe som burde brukt 441km. Så det er det som kalles "Klimanøytral servicepakke"...

 

Skjønner godt da at Posten har en forventet leveringstid på hele 5 dager fra Kristiansand til Bergen. Det er jo nesten verre enn å få pakker helt opp til Tromsø hvor jeg bodde før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken til at posten går innom Oslo er ikke at den skal innom en hovedsentral, som du sier, men at det er de kjørerutene de har. Så for å komme seg fra A til C så må pakken følge fastbestemte kjøreruter, og disse er av fornuftige og logiske årsaker lagt opp mellom hovedsentralene.

 

Og at pakken alltid skal innom Oslo er ikke tilfelle. Eg får ofte pakker tilsendt som ikke går innom Oslo, men eg får også en del i fra der.

Lenke til kommentar

Sorteringsmaskinen ligger i Oslo, altså maskinen som leser maskinelt hvor posten din skal og etter blir samlet sammen med andre pakker som skal dit pakken din skal. Dette er en sannsynligvis noe raskere men mye billigere prosesss enn at folk personlig skal lese alle pakker og avgjøre hvor pakken skal bli sendt. Må være en mareritt å huske alle postnumrene.

Lenke til kommentar

Så det er rett og slett for å få pakkene sortert og sendt ut til riktig adresse? Ser godt at det ville være ganske tidkrevende å sortere alt manuelt på hver plass. Og når da containere til Bergen blir lastet opp så er alle pakkene sortert i sine bur fordelt på postnummer/utleveringssted etc. slik at posten i Bergen kun trenger å laste riktig bur på bilen som kjører den korrekte utleveringsruten?

 

Men fortsatt litt merkelig at denne sorteringen finner sted i Oslo, det er jo ikke akkurat noe sentralt punkt geografisk sett. Men sånn er det vel en gang :p

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at all post må innom Oslo? For min del virker det som særdeles dårlig butikk å frakte en pakke dobbel distanse kun for at den skal innom en eller annen form for hovedterminal i Oslo.

Ville vært dårligere butikk å sendt et utall postbiler til alle postkontorer fra hvert enkelt postkontor i hele Norge. Da er det bedre at alt samles på større sentraler, også kjøres ut til hver enkelt områdesentral derifra. Totalt blir nok både drivstofforbruk og kostnadene mindre på den måten.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at all post må innom Oslo? For min del virker det som særdeles dårlig butikk å frakte en pakke dobbel distanse kun for at den skal innom en eller annen form for hovedterminal i Oslo.

Ville vært dårligere butikk å sendt et utall postbiler til alle postkontorer fra hvert enkelt postkontor i hele Norge. Da er det bedre at alt samles på større sentraler, også kjøres ut til hver enkelt områdesentral derifra. Totalt blir nok både drivstofforbruk og kostnadene mindre på den måten.

 

Kommer helt ann på mengden post da. Om det er snakk om èn pakke som skal avgårde, så ja. Men mellom de større byen så klarer de nok enkelt å fylle en varebil og kjøre fra A til B, levere, kjøre tilbake neste dag fra B til A og gjenta, så vil man fort spare veldig mange kilometer, samt at i Norges fjell og daler snakker vi ganske mange kilometer om ikke mil i bratte oppoverbakker hvor det renner unna 25l/mila i et vogntog.

Lenke til kommentar

Mye av pakkeposten som fraktes med tog mellom de større terminalene.

 

Lite tog som går mellom Kristiansand og Bergen. Derfor er det mer naturlig å kjøre posten med tog Kristiansand => Oslo, deretter Oslo => Bergen. Mye mer klimanøytralt enn om en skulle kjøre lastebiler fra Kristiansand, Stavanger, etc. og bort til Bergen.

Lenke til kommentar

Sorteringsmaskinen ligger i Oslo, altså maskinen som leser maskinelt hvor posten din skal og etter blir samlet sammen med andre pakker som skal dit pakken din skal. Dette er en sannsynligvis noe raskere men mye billigere prosesss enn at folk personlig skal lese alle pakker og avgjøre hvor pakken skal bli sendt. Må være en mareritt å huske alle postnumrene.

 

Har du kjelder på det? Då burde jo pakkeruta vere slik for ei pakke som blir sendt frå Bergen til ei anna adresse i Bergen:

 

Adresse Bergen -> Terminal Bergen -> Terminal Oslo -> Terminal Bergen -> Adresse Bergen

 

Det er ikkje tilfelle, pakka kjem inn til terminalen i Bergen og går ut til mottakaradresse neste dag.

Lenke til kommentar

Driftsøkonomisk kan man sette opp mot hverandre ulike kostnader:

 

A. Mange sorteringssentraler med tilhørende mange ansatte til å laste og losse, samt mange lavtrafikkruter med "halvtomme" biler eller små postbiler med høyt drivstofforbruk og lønnskostnad per tonn gods og km.

B. Unødvendig mange km innom Oslo sorteringssentral, men alt transporteres i store trailere.

 

B er tydeligvis rimeligere enn A.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Vekker denne til live igjen jeg. 

 

Har samme problem med posten nå. Har sendt en pakke fra Bergen som skal til Tromsø. De har da først sendt den til Oslo som er greit, men nå er pakken min i Stavanger av alle steder, så på 5 dager har de prestert å frakte den lenger unna enn hvor den var i utgangspunktet. Forstår meg ikke på de.. eneste forklaringen jeg kan tenke meg er at den skal med båt eller noe og måtte innom Oslo først?

Lenke til kommentar

Jeg fikk en gang melding om en pakke som var sendt til post i butikk i en butikk som ligger 1km fra den jeg vanligvis henter hos, den butikken har et annet postnummer.

 

Da jeg jeg skulle hente den fikk jeg beskjed om at siden den var sendt til feilt postnummer ble den sendt tilbake til terminal i Oslo for så å bli sendt til den "riktige" butikken 1km unna...  :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...