Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan man komme opp i muntlig og skriftlig eksamen i samme fag?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vel tittelen sier det meste, og hvis noen skulle lure på hvorfor dette er relevant å vite er det fordi det i mange tilfeller lar seg gjøre å tenke ut hvilket fag man kommer opp i ved å se på hvilke klasser det er en "perfekt match" i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnskole, ja... Første år VGS, nei(fordi man ikke kommer opp i mer enn maksimalt ett fag, enten skriftlig eller muntlig. Mange får fritrekk. Det er et krav om at 20% av førstaklassingene på landsbasis skal opp til eksamen på 1ST-programmene). Å tenke seg til hvilket fag man kommer opp i: Den personen har noen evner jeg ikke har. Kom selv opp i norsk, som lyn fra klar himmel... Kompisen min fikk matte både muntlig og skriftlig, heldiggrisen

Endret av berner12
Lenke til kommentar

Glemte å spesifisere at det er 3. klasse vgs det er snakk om...

Det er noen som påstår at det ikke går, ettersom det bare finnes en kolonne for eksamen på vitnemålet, men hva da med norsk hovedmål? Der kan man jo komme opp i både skriftlig og muntlig, så da må det vel gå an i andre fag også, eller?

Lenke til kommentar

Alle fag med flere enn en karakter, kan man komme opp i i både skriftlig og muntlig. For eksempel: Norsk kan man komme opp i både nynorsk, bokmål og muntlig eksamen, fordi det er en karakter for hvert av fagene. Derimot, for eksempel biologi 2, som bare er en karakter for både skriftlig og muntlig prestasjon, kan man bare komme opp i enten skriftlig eller muntlig.

Lenke til kommentar

Alle fag med flere enn en karakter, kan man komme opp i i både skriftlig og muntlig. For eksempel: Norsk kan man komme opp i både nynorsk, bokmål og muntlig eksamen, fordi det er en karakter for hvert av fagene. Derimot, for eksempel biologi 2, som bare er en karakter for både skriftlig og muntlig prestasjon, kan man bare komme opp i enten skriftlig eller muntlig.

Kommer man opp i norsk skriftlig kommer man opp i både nynorsk og bokmål. Bare en kjapp FYI.

Lenke til kommentar

Alle fag med flere enn en karakter, kan man komme opp i i både skriftlig og muntlig. For eksempel: Norsk kan man komme opp i både nynorsk, bokmål og muntlig eksamen, fordi det er en karakter for hvert av fagene. Derimot, for eksempel biologi 2, som bare er en karakter for både skriftlig og muntlig prestasjon, kan man bare komme opp i enten skriftlig eller muntlig.

Kommer man opp i norsk skriftlig kommer man opp i både nynorsk og bokmål. Bare en kjapp FYI.

 

Var det et spørsmål? Nei, man kommer ikke opp i både nynorsk og bokmål uten å bli trukket opp. Slik det er på vg3 så kommer ALLE opp i norsk bokmål, deretter kan man komme opp i nynorsk om du så blir trukket ut til det. Dette vet jeg fordi jeg gjennomgikk dette for litt over en uke siden, og kom opp i norsk bokmål, H&F2 og biologi 2. Det kan være forskjell fra skoler fra sør og nord norge, dette vet jeg ikke. Men vet at det kan være forskjell for påbyggselever.

Lenke til kommentar

Jeg gikk studiespesialiserende, og kom du opp i norsk, kom du opp i både hovedmål og sidemål.

 

Da er det nok forskjellig fra skole til skole når det kommer til norsken da, siden jeg ikke kom opp i begge.

Endret av Talina
Lenke til kommentar

Jeg gikk studiespesialiserende, og kom du opp i norsk, kom du opp i både hovedmål og sidemål.

 

Det er ikke slik lengre.

 

Og nei, det går ikke an å komme opp i samme fag skriftlig og muntlig.

 

På min skole kan man komme opp i både skriftlig og muntlig norsk. Tror at dette derimot er spesielt for norsken.

Lenke til kommentar

Riktig, men norsk skriftlig hovedmål, muntlig og skriftlig sidemål har forskjellige fagkoder, ergo er de ikke samme fag.

 

E: Gikk litt fort for seg der.

Alle fag der man kommer opp muntlig blir ført på vitnemålet som egne fag, uavhengig om man får standpunktkarakter. Dette burde dermed ikke være en hindring.

 

Her er et eksempel-vitnemål hentet fra udir.no, her ser dere at R1 skriftlig og muntlig blir ført opp som forskjellige fag. Har du foresten kilder på at man ikke kan komme opp i samme fag, muntlig og skriftlig?

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Jeg har i grunnen ingen kilde, men jeg har verken sett eksemepelvitnemål eller hørt om noen som har kommet opp i samme fag muntlig og skriftlig.

 

Eller forresten:

post-139035-0-32890700-1306093069_thumb.jpg

Dette er for matematikk R1. Som du ser, står det skriftlig eller muntlig.

 

Mens det på norsk står:

post-139035-0-62349400-1306093013_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan kun komme opp i eksamen én gang i hvert fag. I norsk får du tre forskjellige karakterer: hovedmål, sidemål og muntlig. Alle skal ha hovedmål, mens man kan bli trukket opp i skriftlig sidemål eller muntlig. Slik er det også med faget Engelskspråklig litteratur og kultur, der det også er en muntlig og en skriftlig karakter, og kan komme opp i både muntlig og skriftlig.

 

Får du kun én karakter i det faget du kom opp i på skriftlig eksamen, får du ikke det faget på muntlig. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Riktig, men norsk skriftlig hovedmål, muntlig og skriftlig sidemål har forskjellige fagkoder, ergo er de ikke samme fag.

 

E: Gikk litt fort for seg der.

Alle fag der man kommer opp muntlig blir ført på vitnemålet som egne fag, uavhengig om man får standpunktkarakter. Dette burde dermed ikke være en hindring.

 

Her er et eksempel-vitnemål hentet fra udir.no, her ser dere at R1 skriftlig og muntlig blir ført opp som forskjellige fag. Har du foresten kilder på at man ikke kan komme opp i samme fag, muntlig og skriftlig?

 

Du må nok se en gang til. R1 og R2 er to forskjellige fag med to forskjellige skriftlige karakterer. Det eksempelet på udir har en eksamenskarakter for R1 MUNTLIG og en eksamenskarakter for R2 SKRIFTLIG. Dette betyr at de to eksamene er på to forskjellige år, og beviser ingenting. Grunnen til at det står en R1 muntlig karakter, er fordi han kom opp i det i eksamen, og karakteren ville ellers ikke vært der. Det kunne også ha vært en R1 skriftlig karakter til, om han kom opp i det i eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...