Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Rettslære 2-eksamen 6. juni 2011 (SAM3023)


Anbefalte innlegg

Her er tråden for oss som kom opp i Rettslære 2.

 

Forberedelsesdag: fredag 3. juni

Eksamensdato: mandag 6. juni

 

Forberedelsesdel

 

Sett deg inn i

 


  •  
  • reglene om ugyldige viljeserklæringer i avtaleloven §§ 31, 33 og 36
  • betingelsene som må være oppfylt for at en arbeidsgiver skal bli erstatningsansvarlig for skade som en ansatt har påført en annen person
  • reglene i forvaltningsloven som gjelder når et offentlig organ behandler en søknad som skal avgjøres ved et enkeltvedtak
  • reglene som gjelder dersom en kjøper påstår at en selger ikke har oppfylt sin plikt til å levere varen til rett tid

 

Eksamen er nå overstått. Rs-dude har fått tak i eksamensoppgaven og lagt den ut. Jeg legger den ut på nytt her slik at alle kan se hva vi måtte slite oss igjennom. :cool:

 

Eksamensoppgaven:

 

oppgave.pdf

 

Vi har en fredag, en lørdag òg en søndag for å forberede oss. Forhåpentligvis vil noen snille jurister eller jusstudenter hjelpe oss disse dagene, i tillegg til hverandres hjelp, slik at vi alle kan smile litt ekstra når vi får vite resultatet.

 

På forberedelsesdagen får vi vite nøyaktig hva oppgavene kommer til å handle om, og derfor synes jeg det er nyttig å ha en slik tråd hvor vi kan hjelpe hverandre med de spesifikke temaene vi kommer til å få på eksamen.

 

Rettslære 1-folk og de som kommer opp i muntlig er også velkomne her.

 

Nyttige lenker:

 

Tidligere eksamensoppgaver

 

Vurderingsveildening for årets eksamen

Endret av Christiαn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-140898

Da må jeg begynne å grave litt i gamle notater (les: domsamlinger), men nå er vel ikke dommer fullstendig avgjørende på vgs?

 

Nei, det er det ikke. Men det er et stort pluss å ha det med.

 

Men slapp av, det kom nok en del spørsmål imorra. :D

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Og der var den ute.

 

 

Sett deg inn i

 


  •  
  • reglene om ugyldige viljeserklæringer i avtaleloven §§ 31, 33 og 36
  • betingelsene som må være oppfylt for at en arbeidsgiver skal bli erstatningsansvarlig for skade som en ansatt har påført en annen person
  • reglene i forvaltningsloven som gjelder når et offentlig organ behandler en søknad som skal avgjøres ved et enkeltvedtak
  • reglene som gjelder dersom en kjøper påstår at en selger ikke har oppfylt sin plikt til å levere varen til rett tid

 

Det ser ganske greit ut. Det eneste jeg ikke føler meg helt trygg på er forvaltningsrett, men regner med at det går bra om jeg øver nok igjennom helga. :D

Lenke til kommentar

Og der var den ute.

 

 

Sett deg inn i

 


  •  
  • reglene om ugyldige viljeserklæringer i avtaleloven §§ 31, 33 og 36
  • betingelsene som må være oppfylt for at en arbeidsgiver skal bli erstatningsansvarlig for skade som en ansatt har påført en annen person
  • reglene i forvaltningsloven som gjelder når et offentlig organ behandler en søknad som skal avgjøres ved et enkeltvedtak
  • reglene som gjelder dersom en kjøper påstår at en selger ikke har oppfylt sin plikt til å levere varen til rett tid

 

Det ser ganske greit ut. Det eneste jeg ikke føler meg helt trygg på er forvaltningsrett, men regner med at det går bra om jeg øver nok igjennom helga. :D

 

 

Ja virker som at det blir en grei eksamen dette! Er det noen jurister eller studenter som har noen tips eller noe vi bør merke oss med de forskjellige lovene?

Lenke til kommentar

Kan nok hjelpe med forvaltningsretten, kjøpsretten og erstatningsretten.

 

Avtaleretten dere har kommer ikke før på 3. avdeling, og så langt er jeg dessverre ikke enda. Den kommer neste år.

 

Når det gjelder dommer så vil jeg tipse om at det ikke nødvendigvis er noe pluss å henvise til dem, med mindre du faktisk viser hva som er sentralt i forhold til oppgaven, og hvilken betydning den har.

Lenke til kommentar

Skal man kunne mye utenfor de ulike temaene som er gitt innen de ulike lovene? For eksempel er det nødvendig og sette seg inn i annet enn ugyldige viljeserklæringer innen avtaleloven? osv

Vel, i oppgaven med ugyldige viljesærklæringer må kunne det grunnleggende innen avtaleloven, men ikke noe særlig mer enn det. Det er ikke noe poeng å henvise til paragrafer som ikke er relevante i forhold til oppgaven. Akkurat oppgaven med ugyldig viljeserklæring er litt spesiell fordi vi allerede er gitt paragrafene vi skal bruke. Det er ikke vits i å pugge hele avtaleloven når det allerede er opplyst at vi bare trenger å bruke § 31, 33 og 36 i oppgaven. Det kan dog være lurt å forklare hvorfor vi bruker avtaleloven, i så fall må du sette deg inn i § 1 også.

 

I oppgaven som går på arbeidsgivers ansvar for skade påført av arbeidstaker i tjeneste, trenger du egentlig bare § 2 - 1 i skadeerstatningsloven og de fire vilkårene som må være oppfylt for erstatning.

 

Når det gjelder oppgaven som går på forvaltningsloven er det derimot en hel masse paragrafer man må sette seg inn i. Der er det nok lurt å lese alt som kan være relevant i forhold til enkeltvedtak.

 

Det er unødvendig å lese seg opp på en hel masse som vi ikke har fått opplyst i forbredelsesdelen, kommer på eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...