Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Rettslære 2-eksamen 6. juni 2011 (SAM3023)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan komme langt bare med loven og et godt hode. Så lenge metoden sitter, og du behandler de relevante bestemmelsene skal du kunne få A/6.

 

Tolk ordlyden snevert, trekk ut det du kan. Tolk så i vid forstand, med hensyn, formål, rettspraksis osv. Bruk faktum for det det er verdt, uten å spekulere. Problematiser der det legges opp til. Lag gode problemstillinger. Vis selvstendighet ved å slå fast det som er åpenbart, og fokuser heller på det som er problemet.

Lenke til kommentar

Mente det objektive ulovfestede skyldansvaret selvfølgelig.

Her må man ha litt rettspraksis. "Mønepannedommen" eller "Gesimsdommen" er et skoleeksempel på ulovfestet objektivt ansvar.

 

Angående rettspraksis i forhold til arbeidsgiveransvaret har vi "Læreguttdommen", men denne dreier seg om unntaket. Her ble ikke arbeidsgiver ansvarlig, som følge av at den ansatte handlet utenfor sine arbeidsoppgaver/instrukser og ikke minst utenfor sin arbeidsplass, om jeg husker rett.

 

EDIT: Offentlighetsloven vil også stå relativt sentralt når det dreier seg om spørsmål rundt enkeltvedtak. Jeg tenker følgelig på innsynsretten i saksdokumenter.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Takk : )

 

Noen som har et dokonument som inneholder relevante lover for eksamen? Tror dette hadde gjort ting enklere.

Samt, noen som har relevante dommer man kan henvise til?

 

Andre triks i ludo?

 

Hvor finner man løsningsforslag til tidligere eksamener i rettslære?

 

Takk på forhånd :)

Endret av Lsass89
Lenke til kommentar

Mente det objektive ulovfestede skyldansvaret selvfølgelig.

Her må man ha litt rettspraksis. "Mønepannedommen" eller "Gesimsdommen" er et skoleeksempel på ulovfestet objektivt ansvar.

 

Angående rettspraksis i forhold til arbeidsgiveransvaret har vi "Læreguttdommen", men denne dreier seg om unntaket. Her ble ikke arbeidsgiver ansvarlig, som følge av at den ansatte handlet utenfor sine arbeidsoppgaver/instrukser og ikke minst utenfor sin arbeidsplass, om jeg husker rett.

 

EDIT: Offentlighetsloven vil også stå relativt sentralt når det dreier seg om spørsmål rundt enkeltvedtak. Jeg tenker følgelig på innsynsretten i saksdokumenter.

 

Om du leter etter rettspraksis utenom ''Læreguttdommen'' så har vi dommene: Rt 2000-211- Underslagsdommen og Rt-1997-786.- Mobbedommen hvor arbeidsgiver fikk ansvar :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan går det med jobbinga folkens? Klarer dere å jobbe noe selv om gradestokken viser 26 grader? :whistle: Føler selv at jeg ikke akkurat har vært så veldig gira på å lese meg opp nå som det er sommer.

 

Har ikke blitt så mye øving her i gården. Hvor mye kan man forberede seg egentlig? Man kan jo ha alle hjelpemidler med seg. (Vet at det ikke er noe argument, må bare overtale meg selv til å tro på det :) )

Lenke til kommentar

Dør av varmen selv :p Tatt ferie i hodet, eksamen er ikke så aktuelt tema i hodet om dagen..

 

Hva tar dere med til eksamen?

 

Tenker å ta med meg:

- lovsamling

- Læreboka

- spotify

 

Noe annet lurt? :)

Noen som har bra notater eller samlet de viktigste lovene som de vil dele?

Lenke til kommentar

Dør av varmen selv :p Tatt ferie i hodet, eksamen er ikke så aktuelt tema i hodet om dagen..

 

Hva tar dere med til eksamen?

 

Tenker å ta med meg:

- lovsamling

- Læreboka

- spotify

 

Noe annet lurt? :)

Noen som har bra notater eller samlet de viktigste lovene som de vil dele?

Er det lov med spotify? :O

Lenke til kommentar

Dør av varmen selv :p Tatt ferie i hodet, eksamen er ikke så aktuelt tema i hodet om dagen..

 

Hva tar dere med til eksamen?

 

Tenker å ta med meg:

- lovsamling

- Læreboka

- spotify

 

Noe annet lurt? :)

Noen som har bra notater eller samlet de viktigste lovene som de vil dele?

Er det lov med spotify? :O

 

 

Kom til Bodø, her er det regn og tja 9 grader? lett å lese, men jobber med noen oppgaver til de forskjellige emnene vi får og leser på metode og oppsett av hvordan en oppgave bør være jf. tidligere eksamner ;)

Lenke til kommentar

Dør av varmen selv :p Tatt ferie i hodet, eksamen er ikke så aktuelt tema i hodet om dagen..

 

Hva tar dere med til eksamen?

 

Tenker å ta med meg:

- lovsamling

- Læreboka

- spotify

 

Noe annet lurt? :)

Noen som har bra notater eller samlet de viktigste lovene som de vil dele?

Er det lov med spotify? :O

 

 

Kom til Bodø, her er det regn og tja 9 grader? lett å lese, men jobber med noen oppgaver til de forskjellige emnene vi får og leser på metode og oppsett av hvordan en oppgave bør være jf. tidligere eksamner ;)

 

 

nice :p

 

Hvor finner du om metode og oppsett?

Lenke til kommentar
Hvordan går det med jobbinga folkens? Klarer dere å jobbe noe selv om gradestokken viser 26 grader? :whistle: Føler selv at jeg ikke akkurat har vært så veldig gira på å lese meg opp nå som det er sommer.
Har ikke blitt så mye øving her i gården. Hvor mye kan man forberede seg egentlig? Man kan jo ha alle hjelpemidler med seg. (Vet at det ikke er noe argument, må bare overtale meg selv til å tro på det :) )

Du kan ha med alle hjelpemidler ja, men nå skal du jo løse fire oppgaver på eksamen. Du har rett og slett ikke tid til å bla rundt i masse ark og bøker når du bare har fem timer til å løse fire oppgaver. :p Så det forventes at du allerede veit hva du skal gjøre når du møter opp på eksamen.

 

Litt feil å spørre her kanskje, meeeeeeeen noen som vil fortelle litt hva de syntes om faget rettslære ? :innocent: Har valgt det til neste år og lurer litt på hvordan andre opplever faget :D

 

Jeg synes det er et gøy fag. Det kan selvsalgt bli litt småkjedelig når man sitter i klasserommet og hører på lærerens presentasjoner, men ellers er det et lett fag så lenge du veit hva du skal gjøre. Og når du gjør det bra i et fag synes du det er gøy. :D

Endret av Christiαn
Lenke til kommentar

Hadde vært ytterst hjelpsomt dersom jus-studenter eller andre kunne bidratt med tips til hvordan et ryddig oppgaveoppsett bør se ut?

 

Bør man f. eks ha med overskrifter, eksempelvis konklusjon, drøfting etc., eller bare skrive en sammenhengende tekst uten avsnittsoverskrifter?

Lenke til kommentar

Det kan være en god idé å bruke overskrifter ja, det gjør det lettere for sensor å orientere seg i oppgaven. Jeg pleier å sette opp overskrifter for parter og kravene deres, og deretter lage overskrifter for de rettslige spørsmålene og drøfte under dem.

 

Husk også å bruke avsnitt slik at sensor ikke blir møtt av en giant wall of text. Bruk et avsnitt for hvert moment der du nevner momentet, nevner de relevante lovene for momentet og subsumerer til slutt (å bruke loven på saken). Husk også å si at du tolker loven, les ikke bare loven og kom med en påstand ut i fra det. Si "Vi kan tolke ut ifra denne loven at..." osv.

Endret av Christiαn
Lenke til kommentar

Dør av varmen selv :p Tatt ferie i hodet, eksamen er ikke så aktuelt tema i hodet om dagen..

 

Hva tar dere med til eksamen?

 

Tenker å ta med meg:

- lovsamling

- Læreboka

- spotify

 

Noe annet lurt? :)

Noen som har bra notater eller samlet de viktigste lovene som de vil dele?

Jeg kommer, i tillegg til lærebok og lovsamling, å ha med meg noen aktuelle løsningsforlsag som jeg kan bruke som en "mal" på oppgavene. Vi har fått utdelt kjempemange gode oppgaver med løsningsforslag av faglærer som kommer til å hjelpe meg mye under eksamen :)

 

Hadde vært ytterst hjelpsomt dersom jus-studenter eller andre kunne bidratt med tips til hvordan et ryddig oppgaveoppsett bør se ut?

 

Bør man f. eks ha med overskrifter, eksempelvis konklusjon, drøfting etc., eller bare skrive en sammenhengende tekst uten avsnittsoverskrifter?

En god besvarelse bør inneholde:

Partene: Hvem er med i konflikten?

 

Påstander: Hvilke resultater ønsker partene av konflikten?

 

Grunnlag: Hva er den rettslige begrunnelsen partene har for påstandene sine? Dette

løses ofte ved henvisning til aktuelle rettsregler.

 

Drøfting: Dette er et sentralt element i besvarelsen. Eleven skal finne fram til de

faktiske opplysningene i oppgaven som er av betydning for å drøfte om

betingelsene for å bruke de aktuelle rettsreglene er oppfylt.

 

Konklusjon: Eleven må trekke en klar og entydig konklusjon på bakgrunn av drøftingen.

 

Hentet fra: Vurderingsveildening for årets eksamen

Lenke til kommentar

Okonomi: Lyst å dele noen av de oppgavene, og løsningene som du fikk av faglæreren med resten av oss? :D :D Har lett etter gode oppgaver men finne bare dei samme, og finner heller ikke noen gode løsningsforslager heller! :(

Har desverre bare oppgavene/løsningene på papirutgave...

Men fant det ene oppgavesettet på nett. Oppgave 1 er veldig aktuell når det gjelder første punkt på forberedelsesdelen (§§ 31, 33 og 36 i avtaleloven)

Lenke til kommentar

Oppgave 2 er også høyst aktuell. Jeg la merke til at ett av punktene på forberedelsesdelen for eksamen H10 sa følgende:

 

Sett deg inn i reglene

 

(...)

 

― i forvaltningsloven som gjelder når et offentlig organ behandler en søknad som skal avgjøres ved et enkeltvedtak

 

Det var nesten helt likt det som står i vår forberedelsesdel, så jeg regner med at vi får en identisk oppgave i morgen når det gjelder forvaltningsrett også. Ergo en god oppgave å øve seg på.

Endret av Christiαn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...