Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke lov til å være én natt hjemme alene.


Anbefalte innlegg

Har forøvrig aldri drukket, og har ingen venner som gjør det.

 

Jeg ønsker å sove hjemme alene en eneste natt. Så jeg slipper å ta en buss klokka 23:00. Heller ta en som går 09:00 neste dag. Men dette er helt uaktuelt. Måtte mase og mase for å i det hele tatt få en grunn tilå ikke få lov. Og de var at jeg kunne"dra med meg masse folk hjem, drikke meg dritings og ikke komme hjem i det hele tatt (skal i bursdag tidligere på kvelden.)

 

Skal de liksom hindre meg i noe så simpelt, men jeg kan flytte ut og gjøre akkurat som jeg vil om under to år?

 

Har ikke noe stort problem med å ta bussen, men det er bare hele prinsippet.

Vi har forøvrig overvåkningskameraer rundt huset. (Pappa driver med slikt) Så han kan bare sjekke i ettertid når jeg kom hjem, og om noen ble med meg inn.

 

Noen gode argumenter jeg kan bruke? Og er det noen som holder med mine foreldre i denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neinei. Kamera utover gårdsplassen, utenfor kontoret og kjelleren. Vi har forresten fingeravtrykklås på døra også. Men det med kameraene har ikke noe med meg å gjøre. Bare pappa som driver å retter opp alarmer, kameraer, ol. Det er det han driver med.

 

Ikke noe kamera på rommet hvertfall.

Lenke til kommentar

Er da ikke noe uvanlig med kamera på fasaden? Jeg bor på Nordstrand i Oslo og der har samtlige av naboene mine kameraer med sensor som gjør at et lys skrus på om noe beveger seg i tillegg til alarm.

 

Slet også med dette her en stund, og jeg brukte argumentet "forberede meg på voksenlivet" for å vinne diskusjonen, og at jeg skulle betale for det som ble ødelagt. Foreldre stoler så lite på barna sine at jeg blir helt svimmel :p

Lenke til kommentar

Han sjekker det nesten aldri.

 

Jeg har kun planer om å dra hjem fra bursdagen for å i værstefall sette på en film og ta men en cola før jeg legger meg. Har jo vært alene til klokka 2-3 på nattan. Og sovet når foreldrene mine da kom hjem.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri det problemet, men det varierer jo fra foreldre til foreldre. Du er mindreårig, så de har full rett til å nekte deg selvfølgelig.

 

Jeg hadde selv mange helger hvor jeg hadde huset for meg selv uten at jeg gjorde noe som jeg ikke hadde gjort ellers. Jeg ser ikke hvorfor mange foreldre tror at det ligger i ungdommens natur å gjøre faenskap så snart sjansen byr seg.

Lenke til kommentar

Beklager min useriøshet.

 

Men runar kommer med gode forslag her.

 

 

 

Det jeg er litt nysgjerrig over er hva er egentlig alternativet? Du sier at du må ta en buss kl 23, hvis du kan forklare litt mer rundt hva foreldrene dine skal osv, så kan det være enklere å gi tips.

 

Feks foreldre er som regel mer bekymret hvis de skal ut å nyte alkohol, for da tenker de at de blir hjelpeslause hvis noe skulle oppstå.

 

Du kan jo lette litt på deres bekymring med å si at du kan gå til naboen om nødvendig. Det viser at du er omtenksom og at du tenker på sikkerhet du også.

Lenke til kommentar

Har du noen gang gitt foreldrene dine en grunn til å ikke stole på deg? Nå snakker jeg ikke om filleting som ''halvskulking'' eller noe sånt.

 

Da jeg bodde hjemme så fikk jeg alltid lov til mer enn min storesøster, men det var på grunn av at hun ikke svarte på mobilen når de ringte, ikke fortalte hvor hun skulle, og var borte til alle tider på natten.

Lenke til kommentar

Har du noen gang gitt foreldrene dine en grunn til å ikke stole på deg?

Kun på barneskolen. I slutten av 3. klasse og i 4. klasse. Var så lei av SFO. Siden det kun var meg og to-tre til som var på samme alder som meg igjen. Så jeg bare kuttet det helt ut og ble med kammerater ol. hjem i en lang periode. Og kom selvfølgelig hjem akkurat til klokka fire. Og når de fant det ut, løy jeg om det.

Også drev jeg da og løy om det å naska med seg en sjokolade fra kjøleskapet, eller å spille på storebrors spillemaskiner uten lov.

 

Men det er jo en god del år siden.

Lenke til kommentar

Da høres det heller ut som om foreldrene dine overdriver. Foreldrene mine var litt sånn de og, det var greit for meg å sitte barnevakt for nyfødte lillesøstra mi og å være hjemme alene til alle tider av døgnet, men det å være hjemme alene en måned i sommeren, med oppsyn fra voksne nå og da, var totalt uaktuelt.

 

Inntrykket jeg har er at mange foreldre syns du er voksen nok når det gagner dem selv, men når det er snakk om noe du har lyst til for din egen skyld så kommer det ikke på tale og ''du er for ung og dum''.

 

Du kan jo prøve å argumentere for at hvis de ikke lar deg være i noen situasjoner hvor du må ta voksne avgjørelser nå så blir det dumt og vanskeligere for deg når du faktisk står der som voksen og må ta voksne avgjørelser.

Lenke til kommentar
Inntrykket jeg har er at mange foreldre syns du er voksen nok når det gagner dem selv

Er nok mange som er enige med deg der.

 

Jeg må bo hos min søster de fire dagene foreldrene mine er på ferie, klarer nok ikke å få lov til å bo hjemme de dagene. Men så har jeg heller ikke noe stort behov for det. Tjue minutter å gå hjem derfra, og ganske mye kortere med moped.

Lenke til kommentar

Du er nok ikke alene om dette. Lillesøsteren min må visst fortsatt ha barnevakt om foreldrene skal på tur noen dager. Selv om det er snakk om verdens mest pertentlige og ansvarlige 16-åring.

 

Det er så drøyt at det burde grense til barnemishandling.. I den form av at man ikke får lov til å lære til seg nødvendige egenskaper og kunnskaper man trenger når man skal ut i voksenlivet. Rart vi får uansvarlige, unge voksne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...