Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2011 - VG1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

foreslår at folk ser på artikler som omhandler emnet "Working to live or living to work".

 

Writing tips:

 

Before you start writing you should think about what the purpose of the text is. Are you going to answer certain questions, are you just going to say your opinion about something or are you going to explain something?

 

 

If you get a task saying: Explain the pros and cons of learning English for vocational purposes, you cannot simply state your own opinion. You have to explain pros and cons no matter what your own opinion might be. If the task says Give reasons for your views on compulsory English in vocational schools, it’s going to be a completely different text about the same topic.

 

Before beginning:

 

– Write down all the ideas that come to mind about your topic.

 

– Arrange your ideas in order of importance. Your first paragraph should contain your main topic or argument. Decide what ideas ought to go in your middle paragraphs. When you are sure about thepurpose of the text, start to plan the outline of the text. Then you decide which of your ideas you are going to use. Be sure you only use correct information, and write down the sources you have used.

 

Introduction:

 

The first paragraph explains how you intend to deal with the issue. It should be clearly written and capture the reader’s interest. Do not begin with your arguments either for or against the issue in this first paragraph. These should be presented in the “body” of your text.

Body: (Development)

 

This is the longest section of your essay and may consist of several paragraphs. Each paragraph should deal with only one idea or argument. This is stated in the topic sentence of the paragraph. Additional sentences should add information to the topic of the paragraph. Vary the length of your sentences to avoid becoming boring. Link paragraphs with connecting phrases such as:

In addition, On the one hand … On the other, Equally important is/are … etc.

You may wish to present both sides of an issue in order to prove to the reader that your viewpoint is, nevertheless, the correct one for you.

 

Conclusion:

 

In your final paragraph you should remind your reader briefly of your initial viewpoint and convince him/her that your reasoning is sound. Sum up strongly, perhaps beginning:

Therefore, Consequently, As a result, It would appear then, etc.

Lenke til kommentar

Tja, nå så jeg litt over det jeg hadde skrevet.

 

F.eks. En eiendomsmegler kan risikere å få telefoner i fra klienter når som helst, selv etter kontortiden.

 

Dette kan vel i utgangspunktet ikke defineres som fakta og dermed bortfaller behovet for kilde?

Er ganske nervøs for at jeg må ha kilder om ALT jeg skriver om.

 

For eksempel at jeg må finne en kilde som faktisk sier at eiendomsmegler yrket kan være stressende... Føler det blir litt for gestapo.

 

Du trenger nok ikke kilder på dine egne hypoteser og din egen kreativitet og tankegang. Men alt du hinter til av stoff du har funnet under forberedelsestiden, burde du nok være forberedt på å måtte sette opp som kilder.

 

Om man rett og slett kan alt om det aktuelle yrket fra før, burde strengt tatt ikke kilder være nødvendig. Men kilder viser at du klarer å benytte deg av informasjon, og klarer å jobbe ut i fra andres synspunkter, eller ut i fra ukjent stoff. Klarer du dette vil nok sensor bli glad. Om man skriver en lang og fin tekst hvor man har med veldig mange faktaopplysninger uten å vise til en kilde, vil nok sesor bli litt misteksom.

Lenke til kommentar

Hva ligger egentlig i de to begrepene?

 

Living to work skjønner jeg, da jobben så og si er livet ditt og du gjør tross alt ikke annet, men det andre?

 

EDIT: det er jo arbeid for å leve, men skjønner liksom ikke helt forskjellen.

 

Kan noen komme med noen tanker som kan klare opp i det? :p

Endret av Kosy
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode lenker til god informasjon til "Working to live or living to work" ?

 

Mulig du ikke så det, men jeg postet en liste over linkene som har blitt postet lit nå. Deriblant tre om "Working to live or living to work.

 

Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343600&view=findpost&p=17786951

 

Working to live: Arbeide for å tjene penger så man har råd til å leve.

Living to work: Vie hele livet sitt til jobben og kariæren.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode lenker til god informasjon til "Working to live or living to work" ?

 

Mulig du ikke så det, men jeg postet en liste over linkene som har blitt postet lit nå. Deriblant tre om "Working to live or living to work.

 

Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343600&view=findpost&p=17786951

 

Living to work: Vie hele livet sitt til jobben og karieren.

Working to live: Arbeide for å tjene penger så man har råd til å leve.

 

Takker

Lenke til kommentar

Hvordan formulerer man dette bra på engelsk?:

 

Working to live or living to work. er et veldig vanskelig spørsmål. Svaret er forskjellig mellom mennesker. de største faktorene som spiller rolle er hvilket land man bor i, er man rik? fattig? liker man jobben?

Lenke til kommentar

Working to live or living to work?

This is a very difficult question to answer.

The answer may vary from person to person, the biggest factors that play a part is what country do you live in, are you rich or poor? Do you enjoy your job?

 

Noe sånt sånn sirkus

Endret av rasaaknor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvis jeg skriver om en jobb og henviser til diverse fakta for eksempel lønn og utdanning.

Må jeg da henvise til kilder?

 

Hvis du har brukt kilder, ja.

 

Tja, nå så jeg litt over det jeg hadde skrevet.

 

F.eks. En eiendomsmegler kan risikere å få telefoner i fra klienter når som helst, selv etter kontortiden.

 

Dette kan vel i utgangspunktet ikke defineres som fakta og dermed bortfaller behovet for kilde?

Er ganske nervøs for at jeg må ha kilder om ALT jeg skriver om.

 

For eksempel at jeg må finne en kilde som faktisk sier at eiendomsmegler yrket kan være stressende... Føler det blir litt for gestapo.

 

Du kan uansett ikke komme med påstanden at yrket som eiendomsmegler kan være stressende uten å backe det opp med statistikk.

Lenke til kommentar

Hmm... Kan være noe slikt:

 

Working to live or living to work is a much discussed phrase, which makes it hard to answer correctly. The answer vary from person to person. However, there are a few factors that play a major role. Some of these are:

 

What country you live in, rich/poor - are you satisfied with your job?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hmmm det er sant, men hva om jeg antyder til at det KAN være stressende? Uten å bekrefte det helt, hadde det fungert?

 

Det funker det, men som Meh. sier, vil det ikke se "positivt" ut på en stil. Men ikke at det er negativt på noen måte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

om vi skal skrive om "working to live or living to work" lurer på om hvor mange sider skal vi skrive?

har satt og skrev mine egne tanker om det, men det ble ikke mer enn 350 ord. ikke en side engang og jeg er både tom og tung i hodet.

 

2-3 sider.

 

skriftstørrelse 12, 1,5 linjeavstand, calibri.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

om vi skal skrive om "working to live or living to work" lurer på om hvor mange sider skal vi skrive?

har satt og skrev mine egne tanker om det, men det ble ikke mer enn 350 ord. ikke en side engang og jeg er både tom og tung i hodet.

 

Essay oppg. Minimum 1 og en halv side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...