Gå til innhold

Her er nyhetene i Android 3.1


Anbefalte innlegg

Bilder fra kameraet lastes selvfølgelig automatisk opp til nettskyen i det bildet taes...

 

edit: nettskyen

 

Betaler du datatrafikken min over 3G eller LTE. Regner med at personer som Simen1 og undertegnende hadde hatt opplasting på mellom 20 og 50 GB i måneden.

 

I tillegg til mulighetene for harddisk, minnepinner er det også slik at mange dSLR kan styres eksternt med programvare via USB. Med en tablet med god batteritid, og en app for styring/timelapse så øker i alle fall mitt bruksområde for en tablet betydelig. Forenkling og utvidelse av mulighetene for tilkobling via USB (og også andre protokoller) ser jeg klart som en styrke og forbedring av Android som OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildeoverføringer trenger da ikke skje konstant. Enheten (vet egentlig ikke hva dere snakker om lengre) har sannsynlig nok internminne til at man ikke konstant må flytte over dataen. Derfor vil det ikke være nødvendig å benytte seg av 3G eller lignende. "Alle" har trådløst nettverk og det logiske vil jo være å tømme enheten når man kommer hjem.

 

Sånn generellt sett kan de fleste USB-formål løses trådløst enten det er snakk om overføring av data, tilkobling av mus/tastatur eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal jeg betale for din datatrafikk?

 

Du tok altså ikke antydningen til ironi.

 

For enkelte av oss vil opplasting til nettsky fra kameraet aldri være noen god løsning. Ikke minst fordi det for dyrt, vi har eventuelt behovet når vi hverken har 3G eller Wi-Fi tilgjengelig.

 

Personlig har jeg ca 1,2 TB med egne bilder og videoer lagret. Å lagre 1,2 TB i nettskyen koster faktisk litt.

 

Bildeoverføringer trenger da ikke skje konstant. Enheten (vet egentlig ikke hva dere snakker om lengre) har sannsynlig nok internminne til at man ikke konstant må flytte over dataen. Derfor vil det ikke være nødvendig å benytte seg av 3G eller lignende. "Alle" har trådløst nettverk og det logiske vil jo være å tømme enheten når man kommer hjem.

 

Sånn generellt sett kan de fleste USB-formål løses trådløst enten det er snakk om overføring av data, tilkobling av mus/tastatur eller hva det måtte være.

 

At det generelt kan løses er et dårlig argument for at ikke muligheten bør kunne være der. Ellers så hender det fort at 16/32 GB fylles opp om jeg tar litt video eller timelapse i RAW. Da er det greit å ha en enhet som lastes over til - f.eks en liten harddisk.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at et nettbrett IKKE skal ha usb, alltid praktisk med usb. Hvorfor kan ikke f. eks. apple droppe sine "unike" porter/kabler og bruke standarder som USB? Er ganske praktisk å ikke være avhengig av en unik kabel for å lade, overføre data, oppdatere FW osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du har en så gigantisk mengde med data så ser jeg jo fordelene, men hvermansen har ikke i nærheten så mange bilder.

 

Har du så mange bilder er de vel enklere å behandle med laptopen uansett...

 

Nå behandler jeg faktisk aldri bilder med laptop heller (eller svært sjelden). Det bruker jeg stasjonær til, for det gjør jeg hjemme med skikkelige skjermer. Tar man bilder i RAW + JPEG er heller ikke 1,2 TB så mange bilder - faktisk ikke mer enn en ca 20 - 25 000. En time råopptak i full HD fra Canon dSLR er fort en nærmere 20 GB, så bare det blir fort en del hundre GB i løpet av et år.

 

Og jeg tar faktisk ikke mye bilder i forhold til de som fotograferer mest.

 

Ja, jeg har faktisk en netbook som jeg har med for å laste over bilder/video til eller styre timelapse med (en med 8 - 10 timers batteritid). Glimrende når jeg skal ta timelapse av blomster som folder seg ut. Da kan jeg fokusere, sette tidsintervaller etc fra denne. Hvorfor kan ikke like gjerne dette gjøres med en app fra en tablet.

 

Dog er ikke poenget for meg USB eller noe annet, men at tablets utstyres med skikkelige protokoller og tilkoblinger for tilleggsutstyr som gjør at de blir noe mer enn leketøy.

Lenke til kommentar

At det generelt kan løses er et dårlig argument for at ikke muligheten bør kunne være der. Ellers så hender det fort at 16/32 GB fylles opp om jeg tar litt video eller timelapse i RAW. Da er det greit å ha en enhet som lastes over til - f.eks en liten harddisk.

 

Og du skyter ofte mer enn 16/32GB video eller timelapse i RAW med nettbrettet ditt? :tease:

Lenke til kommentar

At det generelt kan løses er et dårlig argument for at ikke muligheten bør kunne være der. Ellers så hender det fort at 16/32 GB fylles opp om jeg tar litt video eller timelapse i RAW. Da er det greit å ha en enhet som lastes over til - f.eks en liten harddisk.

 

Og du skyter ofte mer enn 16/32GB video eller timelapse i RAW med nettbrettet ditt? :tease:

 

Nei, jeg har faktisk ikke nettbrett (og kommer ikke til å kjøpe før det i større grad kan erstatte bærbar/netbook). Og det var ikke det som var utgangspunktet. Utgangspunktet var at med USB og god "driverstøtte" som Android 3.1 vil implementere så kan man bruke et lett nettbrett sammen med kamera og en 2,5'' harddisk og lett kunne overføre fra kamera til HD. I tillegg ha muligheten til å se gjennom bilder i OK størrelse, bruke programvarebasert fjernstyring etc. Om jeg kjøper et nettbrett kommer jeg neppe til å ta et bilde med det, så for min del kunne de fjernet kamera. Tar heller ikke bilde med mobiltelefon.

 

I dag er alternativene den bærbare PC-en/Netbook eller spesielle lagringsløsninger laget for kamera.

 

Og det er jo det en av forbedringene vedrørende USB i Android 3.1 går på, nemlig at første gang jeg plugger inn mitt kamera blir eventuelt drivere hentet som gir meg nye muligheter. Og som garantert også åpner en lang rekke andre muligheter.

 

Og utgangspunktet her i tråden var følgende to sitat

Så at du er på hytta eller på ferie. Du trenger ikke å ta med deg noen bærbar maskin for å få flyttet bilder fra kamera til maskinen. Bare ha med nettfjølen og en ekstern harddisk.

 

Bilder fra kameraet lastes selvfølgelig automatisk opp til nettskyen i det bildet taes...

 

Post nr 5 og 6.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er surt å ha betalt mange tusen for en Ipad, og så se at konkurrerende produkter kommer med funksjonalitet som Ipad ikke støtter.

 

Jeg forstår også at det kan være fristende å overbevise seg selv om at man ikke trenger den funksjonaliteten selv, men det er da vel ikke nødvendig å overbevise alle oss andre om at vi ikke trenger den heller.

 

Må da gå an å la være å gulpe den irritasjonen inn på forum hele tiden.

 

Det er som om jeg skulle surfa inn på firhjulstrekker.no og trolla med at "min personbil er bedre på asfalt", og at "folk flest aldri kjører utenfor veiene likevel".

Endret av Nanostorm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det kommer også nye grafikkfunksjoner (setHasAlpha) som gir bedre ytelse ved applikasjoner som bruker ARGB_8888-bitmaps. Snakk med forhandleren din om du lurer på hvilke praktiske konsekvenser dette får for deg.

Haha. Ser for meg jeg får et glitrende svar om jeg spør min lokale Elkjøp-ansatte hva setHalAplha kan brukes til ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...