Gå til innhold

Komme seg ut av militæret!


Anbefalte innlegg

Jeg er inni i førstegangstjenesten nå (6. mnd), men vil ut.

Har søkt meg inn på skole til høsten og har kommet inn (i USA). Fant militærnekterloven på nettet og brukte §9 og skrev følgendem søknad

(militærnekterloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19650319-003.html):

 

< Som pasifist godtar jeg ikke vold som løsning på konflikter. Vold avler vold, og løser ikke problemer men undertrykker dem. Vold ser bare tilsynelatende ut til å være en enkel løsning på konflikter.

"Forsvaret" i Norge er bygd på vold, og krig er den mest ytterliggående form for vold. Ifølge "Til deg som skal på sesjon" skal militæret være et forsvar for landet, hvis vi blir overfalt av en fremmed makt. Men det strider mot min samvittighet å drepe et annet menneske for å verne landområdet "Norge" eller det politiske systemet her. Dette gjelder også alle andre landområder og politiske systemer. Mennesker er likeverdige, og soldatene på den "andre" siden er ofre for stormenns galskap akkurat som meg.

 

Siviltjenesten er heller ingen akseptabel løsning. Siviltjenesten i Norge er et surrogat for pasifister og tjener bare militærets sak. Den er iverksatt for å opprettholde respekten for militærvesenet, og det er den ene viktige funksjonen den har. Jeg vil ikke pålegges en arbeidsbyrde i "likhet" med de som utfører en tjeneste jeg allerede har tatt avstand fra!

En samfunnstjeneste burde også være noe man gjorde av overbevisning og ikke av plikt! Hvis flertallet i Norge er for et forsvar av den typen vi har i dag, så opphev da verneplikten og la det "store flertall" verve seg. Men se det ble visst ingen, fordi folk flest ærlig talt bare gjør militærtjeneste fordi de må. Hvis ikke systemet bærer seg selv uten tvang, har det ikke livets rett.

>

 

Problemet mitt nå er at jeg mest sansynlig må inn i siviltjenesten. Hvordan kommer man seg ut av den slik at jeg er helt fri?

 

vet det er mange innlegg om dette temaet, men det blir veldig mye "pjatt" og ikke noe svar

Kun seriøse henvendelser takk

 

"off topic"

Hvis du vil vite hvorfor, så er det fordi forsvaret er meningsløst. ser ingen grunn til å fortsette i forsvaret. Mange grunner med at du skal bli voksen og bli selvstendig av å være i forsvaret, men jeg vil mene jeg er selvstendig nokk selv og kan klare det helt fint selv. Hvis det er noen som trenger hjelp til å bli selvstendig kan jeg kanskje forstå det, men ikke kom med useriøse svar om at alle burde vert inne osv. spar meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Problemet mitt nå er at jeg mest sansynlig må inn i siviltjenesten. Hvordan kommer man seg ut av den slik at jeg er helt fri?[

Jeg mener å huske at det skipet faktisk er seilt så fort du har startet førstegangstjenesten.

Du må med andre ord dimme på sesjon for å slippe unna sivil tjeneste.

 

Hva en "pasifist" har og gjøre i f.eks. heimevernet, har jeg ingen anelse om.

Lenke til kommentar

Skal man først komme seg ut så langt ut i førstegangstjenesten er nok en skade tingen ja... Har du en fysisk stilling må skaden være således at den umuliggjør utførelse av dine arbeidsoppgaver. Men igjen, er du uheldig vil du bare få en annen stilling.

 

Prøvd å ta en seriøs og saklig samtale om dette med troppsjefen din, evt kompanisjef?

Lenke til kommentar

Skjønner jeg riktig så har du vært inne i forsvaret i 6 måneder? Eller har jeg misforstått?

 

For hvis det er saken så blir det enda vanskeligere å komme seg ut av forsvaret. Og du kan heller ikke bruke pasifist som et grunnlag. Ting som det må komme på sesjon eller de første ukene på rekrutten.

 

Du kan prøve å få fritak pga skolegang. Har hørt om folk som har fått dimmitere før pga skole. Ettersom du trenger bare ni måneder i førstegangstjenesten for å få "fullført førstegangstjeneste". Eller så kan du gå til lege eller en psykolog og si at du ikke klarer det lengre. Men da er jo sjansen stor i forhold til at du må i siviltjeneste :/

 

Litt usikker. Men mener at du kan havne i barnehage etc i siviltjeneste. Er det sånt du tar avstand fra?

Lenke til kommentar

Skjønner jeg riktig så har du vært inne i forsvaret i 6 måneder? Eller har jeg misforstått?

 

For hvis det er saken så blir det enda vanskeligere å komme seg ut av forsvaret. Og du kan heller ikke bruke pasifist som et grunnlag. Ting som det må komme på sesjon eller de første ukene på rekrutten.

 

Du kan prøve å få fritak pga skolegang. Har hørt om folk som har fått dimmitere før pga skole. Ettersom du trenger bare ni måneder i førstegangstjenesten for å få "fullført førstegangstjeneste". Eller så kan du gå til lege eller en psykolog og si at du ikke klarer det lengre. Men da er jo sjansen stor i forhold til at du må i siviltjeneste :/

 

Litt usikker. Men mener at du kan havne i barnehage etc i siviltjeneste. Er det sånt du tar avstand fra?

 

kom inn i jannuar så er i min 5 mnd, når jeg tenkte etter.

militærnekterloven §9 sier:

 

<§ 9. Vernepliktig som har søkt fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner, kalles ikke inn til ordinær tjeneste i fred så lenge saken er under behandling i forvaltningen. Framkommer søknaden etter at den vernepliktige er innkalt eller har møtt til tjeneste, skal innkallingen opprettholdes eller tjenesten fortsette inntil søknaden er innvilget. Den vernepliktige kan for dette formål holdes tilbake i militær stilling inntil 4 uker. Framkommer søknaden før pålagt frammøtedato, regnes fristen fra den dag han etter innkallingen skal møte. Framkommer søknaden etter pålagt frammøtedato, løper fristen fra militære myndigheters mottak av søknaden. Innvilges søknaden, overføres den vernepliktige såvidt mulig direkte til avtjening av sivil verneplikt.

 

Den vernepliktige kalles ikke inn til ordinær tjeneste i fred dersom det reises sak for domstolene, jf. § 5. Reises sak etter at den vernepliktige er innkalt eller har møtt til tjeneste, skal han gis utsettelse inntil saken er avgjort av domstolene. Departementet avgjør i det enkelte tilfellet hvorvidt begjæring om gjenåpning av dom i sak om fritaking skal ha tilsvarende virkninger.

 

Ved mobilisering eller annen innkalling til krigstjeneste eller til ekstraordinær tjeneste i fred har søknad om fritaking etter denne lov eller sak for domstolene ingen innvirkning på den vernepliktiges tjenesteforhold.

 

Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om gjennomføring av militær tjeneste samtidig med at sak om fritaking er under behandling.

>

 

Jeg tar avstand fra hele opplegget, siviltjenesten også.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen andre problemer enn at du ønsker å studere, vil jeg anbefale deg å fullføre tjenesten. Det er mange som ønsker å starte med studier, jobb eller andre ting, men de fleste fullfører.

 

Å lyge på seg psykiske skader, at man er pasifist o.l, er veldig ødeleggende for de som faktisk har disse problemene, da deres troverdighet svekkes.

 

Det virker vel kanskje litt tvilsomt om du har vært i Forsvaret i 5 måneder, før du påstår du er pasifist.

 

Man kan ikke dimitere tidligere enn 6. uker før fullført førstegangstjeneste pga. skole. Førstegangstjenesten vil da ikke være fullført.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen andre problemer enn at du ønsker å studere, vil jeg anbefale deg å fullføre tjenesten. Det er mange som ønsker å starte med studier, jobb eller andre ting, men de fleste fullfører.

 

Å lyge på seg psykiske skader, at man er pasifist o.l, er veldig ødeleggende for de som faktisk har disse problemene, da deres troverdighet svekkes.

 

Det virker vel kanskje litt tvilsomt om du har vært i Forsvaret i 5 måneder, før du påstår du er pasifist.

 

Man kan ikke dimitere tidligere enn 6. uker før fullført førstegangstjeneste pga. skole. Førstegangstjenesten vil da ikke være fullført.

 

hvis jeg fullfører mister jeg enda ett år! Tvilsomt, kanskje, men det kan være mange grunner til det, f.eks. jeg ville faktisk se hvordan det var og ikke basere meg på rykter. Du kan dimitere etter 9 mnd og fremdeles få gokjent.

 

Har sendt inn søknad om Dimisjon av overbevisningsgrunner, noe som etter loven må gokjennes (kanskje etter prat med noen om hvor seriøs du er), og bli mest sansynlig overført til siv. forsvaret. pga. økonomiske grunner så tar ikke siv. forsvaret inn flere i år og bli utsatt --> jeg kan gå på skole og søke om utsettelse når jeg faktisk blir kalt inn :D

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen andre problemer enn at du ønsker å studere, vil jeg anbefale deg å fullføre tjenesten. Det er mange som ønsker å starte med studier, jobb eller andre ting, men de fleste fullfører.

 

Å lyge på seg psykiske skader, at man er pasifist o.l, er veldig ødeleggende for de som faktisk har disse problemene, da deres troverdighet svekkes.

 

Det virker vel kanskje litt tvilsomt om du har vært i Forsvaret i 5 måneder, før du påstår du er pasifist.

 

Man kan ikke dimitere tidligere enn 6. uker før fullført førstegangstjeneste pga. skole. Førstegangstjenesten vil da ikke være fullført.

 

hvis jeg fullfører mister jeg enda ett år! Tvilsomt, kanskje, men det kan være mange grunner til det, f.eks. jeg ville faktisk se hvordan det var og ikke basere meg på rykter. Du kan dimitere etter 9 mnd og fremdeles få gokjent.

 

Har sendt inn søknad om Dimisjon av overbevisningsgrunner, noe som etter loven må gokjennes (kanskje etter prat med noen om hvor seriøs du er), og bli mest sansynlig overført til siv. forsvaret. pga. økonomiske grunner så tar ikke siv. forsvaret inn flere i år og bli utsatt --> jeg kan gå på skole og søke om utsettelse når jeg faktisk blir kalt inn :D

 

Mannskap som er utskrevet til mer enn 2 måneder tjeneste, kan etter søknad førtidsdimitteres inntil 1 ½ måned før fastsatt dimisjonsdato

 

http://www.regjeringen.no/nn/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/jd/veiledninger-og-brosjyrer/2005/handbok-for-sivil-verneplikt/8.html?id=275611

 

Jeg forstår deg veldig godt med at du ønsker å dimitere før, det gjør jeg virkelig. Får håpe for din del det ikke er plass til flere i siviltjenesten. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skjønner jeg riktig så har du vært inne i forsvaret i 6 måneder? Eller har jeg misforstått?

 

For hvis det er saken så blir det enda vanskeligere å komme seg ut av forsvaret. Og du kan heller ikke bruke pasifist som et grunnlag. Ting som det må komme på sesjon eller de første ukene på rekrutten.

 

Du kan prøve å få fritak pga skolegang. Har hørt om folk som har fått dimmitere før pga skole. Ettersom du trenger bare ni måneder i førstegangstjenesten for å få "fullført førstegangstjeneste". Eller så kan du gå til lege eller en psykolog og si at du ikke klarer det lengre. Men da er jo sjansen stor i forhold til at du må i siviltjeneste :/

 

Litt usikker. Men mener at du kan havne i barnehage etc i siviltjeneste. Er det sånt du tar avstand fra?

 

Sjekk "fet skrift"...er den informasjonen tilgjengelig noe sted? hvor har du det fra? hvis det stemmer så vil det endre fremtiden til mange i troppen min som sliter med å få slutte pga skolegang. Vi er i garden, vi har medisinsk grunnlag for å dimme alle sammen, men ønsker å kjøre løpet ut for å få fullført førstegangstjenesten. Vi hadde innrykk 4 oktober, og offisiel dimmedato er 29 september. Det blir hevdet blant ledelsen i kompaniet at 24 august er tidligste dato noen får skoledimme, men våre 9 måneder blir ferdig 1 juli isåfall, dersom jeg klarer å bevise eller vise til en kilde som bekrefter det utsagnet ditt, så har vi vunnet en stor sak!

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Skjønner jeg riktig så har du vært inne i forsvaret i 6 måneder? Eller har jeg misforstått?

 

For hvis det er saken så blir det enda vanskeligere å komme seg ut av forsvaret. Og du kan heller ikke bruke pasifist som et grunnlag. Ting som det må komme på sesjon eller de første ukene på rekrutten.

 

Du kan prøve å få fritak pga skolegang. Har hørt om folk som har fått dimmitere før pga skole. Ettersom du trenger bare ni måneder i førstegangstjenesten for å få "fullført førstegangstjeneste". Eller så kan du gå til lege eller en psykolog og si at du ikke klarer det lengre. Men da er jo sjansen stor i forhold til at du må i siviltjeneste :/

 

Litt usikker. Men mener at du kan havne i barnehage etc i siviltjeneste. Er det sånt du tar avstand fra?

 

Sjekk "fet skrift"...er den informasjonen tilgjengelig noe sted? hvor har du det fra? hvis det stemmer så vil det endre fremtiden til mange i troppen min som sliter med å få slutte pga skolegang. Vi er i garden, vi har medisinsk grunnlag for å dimme alle sammen, men ønsker å kjøre løpet ut for å få fullført førstegangstjenesten. Vi hadde innrykk 4 oktober, og offisiel dimmedato er 29 september. Det blir hevdet blant ledelsen i kompaniet at 24 august er tidligste dato noen får skoledimme, men våre 9 måneder blir ferdig 1 juli isåfall, dersom jeg klarer å bevise eller vise til en kilde som bekrefter det utsagnet ditt, så har vi vunnet en stor sak!

 

Takk på forhånd!

 

Hvis du ser i posten ovenfor har jeg lagt ved en link som motbeviser den påstanden, og sier at man kan førtidsdimiteres opp til 1,5 måneder før fastsatt dimisjonsdato.

 

http://www.regjeringen.no/nn/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/jd/veiledninger-og-brosjyrer/2005/handbok-for-sivil-verneplikt/8.html?id=275611

Lenke til kommentar

Er ikke helt rett det der. Det er ikke 1,5 mnd fra fastsatt dimmedato, men 1,5 før man har vært inne i 12 mnd. Alså rundt medio august i dette tilfellet

 

virker slik ja, befalet mener at tidligste punkt noen får dimmitere er 24 august...Og det er jævlig sent, med tanke på studenter som skal flytte osv, må jo ha litt tid til å forberede seg osv. For ikke å glemme at man går glipp av fadderukene og alle festene :S !

Lenke til kommentar

Takk for god hjelp, men gjorde det på den enkleste måten. Jeg gikk til legen og ble dimitert på grunn av middallergi. Legen sa det var en av de snillere dimiteringene han hadde gjort! :) men legene hadde også forståelse for at tjenesten var meningsløs. (jeg baserte dimmegrunnen min på at jeg hadde meningsløs tjeneste og allergien var egentlig bare en random grunn, noe som legene var med på)

 

Ble i dag offisielt dimitert så nå er det videre til studier i usa:D <:o)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk "fet skrift"...er den informasjonen tilgjengelig noe sted? hvor har du det fra? hvis det stemmer så vil det endre fremtiden til mange i troppen min som sliter med å få slutte pga skolegang. Vi er i garden, vi har medisinsk grunnlag for å dimme alle sammen, men ønsker å kjøre løpet ut for å få fullført førstegangstjenesten. Vi hadde innrykk 4 oktober, og offisiel dimmedato er 29 september. Det blir hevdet blant ledelsen i kompaniet at 24 august er tidligste dato noen får skoledimme, men våre 9 måneder blir ferdig 1 juli isåfall, dersom jeg klarer å bevise eller vise til en kilde som bekrefter det utsagnet ditt, så har vi vunnet en stor sak!

 

Takk på forhånd!

Du er inne med broren min altså ser jeg, mener han hadde innrykk i garden på den tiden.

 

virker slik ja, befalet mener at tidligste punkt noen får dimmitere er 24 august...Og det er jævlig sent, med tanke på studenter som skal flytte osv, må jo ha litt tid til å forberede seg osv. For ikke å glemme at man går glipp av fadderukene og alle festene :S !

Du trenger strengt tatt lite tid for å forberede deg, studiene starter relativt rolig for å si det slik... Flytting brukes ikke mange dager på heller... Og fester, vel det kommer fler ;)

 

Og fadderuker, er ikke det best 2. året hvor du er stor og kul og skal sjekke "småripsen"?

Lenke til kommentar

Du er inne med broren min altså ser jeg, mener han hadde innrykk i garden på den tiden.

 

Du trenger strengt tatt lite tid for å forberede deg, studiene starter relativt rolig for å si det slik... Flytting brukes ikke mange dager på heller... Og fester, vel det kommer fler ;)

 

Og fadderuker, er ikke det best 2. året hvor du er stor og kul og skal sjekke "småripsen"?

 

 

jo kan hende jeg er inne med han, er i første gardekompani. Jeg er ikke så altfor optatt av å gå glipp av forelesningene i starten, det er mer det sosiale jeg ikke ønsker å gå glipp av. Fadderukene kan sammenlignes med russetida spes når man er 1 klassing, da skal alle foreningene og klubbene rekruttere deg, og folk gjør mye shitt !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...