Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er nordmenn lite imøtekommende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det, så er det kun i enkelte situasjoner du har "lov" til å snakke til fremmede i Norge; ved skole/studie-start, de første dagene i en ny jobb og når man er ute å drikker. Så fort man har tatt et par pils, så er det plutselig greit å snakke med fremmede. Samme ved skole/studie-start, de første ukene blir du nesten sett på som en sær psykopat hvis du ikke prater til fremmede, men når det har gått noen mnd, så blir folk paff hvis en fremmed snakker til dem. Det er bare slik kulturen vår er, og utenom i disse situasjoner, så er det meget vanskelig å bli kjent med folk, med mindre man har felles bekjente.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig: Jeg driter litt i hva som er "lov". Settingen er heller ikke så viktig. Jeg har aldri møtt noen fremmede jeg har snakket til som har mislikt at jeg snakker med dem. Om de etterpå synes at det var litt rart, får så være, men de aller fleste er positive og har mer enn gjerne lyst å slå av en prat. Så lenge du er sånn passe sosialt oppegående gjelder det nok deg også.

Lenke til kommentar

 

Jeg har mye familie i England, og der er jo folk kjent for å være hyggelige. Men de påstår det er omvendt. Folk i Norge er mye hyggeligere, sier de. Butikkansatte er mer service-minded, folk svarer hvis du spør dem om noe på gata. Generelt får de inntrykk av at nordmenn er hyggeligere. I England blir du jo bare møtt med et kjølig "fuck off", hvis du beveger deg inn i dårligere strøk.

 

Nå er det en del år siden jeg har vært i England, men husker at jeg ble overrasket over hvor uhøflige enkelte butikkansatte var, dette var i London da.

 

Jeg kan ikke si om det har bedret eller forverret seg på noen år, men mitt inntrykk er det samme som ditt.

Lenke til kommentar

Av og til blir man flau av å være nordmann!

 

Var en tur innom Narvesen idag der en kjerring i 50 årene gikk foran meg i køen, hun hadde riktig nok kun en is. Jeg synes det var ganske frekkt da hun sa at "Du er frekk som går foran, du så jeg kom først inn i butikken" Jeg kunne nesten ikke tro det jeg hørte så svarte "Jeg gir faen og gidder ikke bruke energi på folk som deg, ønsker deg herved god bedring" Hvorpå kjerringa fortsatte, men jeg orket rett og slett ikke krangle hvilket nok var det beste i den situasjonen. De får framstå som noen idioter så kan folk selv gjøre seg opp en mening.

 

Nordmenn og da Oslo borgere er etter mitt syn kun opptatt av "meg og mitt". Selvfølgelig finnes det unntak som det alltid gjør. Har vært i mange land i Europa og synes vel det er mye av det samme i storbyene. I USA derimot føler jeg en helt annen kultur. Køkultur i Norge for eksempel er noe av det mest latterlige som finnes og det er så mange som opptrer med ekstremt lite respekt. Samme gjelder personale som jobber i butikker/serveringssteder, i Norge merker man ofte at Svenskene er mye hyggeligere og yter en bedre service. Sikkert fordi de setter pris på å ha en jobb.

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar

"Jeg skal ha en sånn".

Nei, du kan få en sånn hvis du spør pent og betaler. Skulle ønske jeg hadde baller til å si det. Her er problemet nordmenn som ser på høflighet som uærlig. Egentlig er "skal ha" en helt oppriktig beskrivelse av situasjonen, men det høres så forferdelig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av og til blir man flau av å være nordmann!

 

Var en tur innom Narvesen idag der en kjerring i 50 årene gikk foran meg i køen, hun hadde riktig nok kun en is. Jeg synes det var ganske frekkt da hun sa at "Du er frekk som går foran, du så jeg kom først inn i butikken" Jeg kunne nesten ikke tro det jeg hørte så svarte "Jeg gir faen og gidder ikke bruke energi på folk som deg, ønsker deg herved god bedring" Hvorpå kjerringa fortsatte, men jeg orket rett og slett ikke krangle hvilket nok var det beste i den situasjonen. De får framstå som noen idioter så kan folk selv gjøre seg opp en mening.

 

Nordmenn og da Oslo borgere er etter mitt syn kun opptatt av "meg og mitt". Selvfølgelig finnes det unntak som det alltid gjør. Har vært i mange land i Europa og synes vel det er mye av det samme i storbyene. I USA derimot føler jeg en helt annen kultur. Køkultur i Norge for eksempel er noe av det mest latterlige som finnes og det er så mange som opptrer med ekstremt lite respekt. Samme gjelder personale som jobber i butikker/serveringssteder, i Norge merker man ofte at Svenskene er mye hyggeligere og yter en bedre service. Sikkert fordi de setter pris på å ha en jobb.

 

Jeg er så lei av det "nordmenn er teite"-tullet. Du finner dumme folk i alle land. Dette beviser bare at du ikke har reist så mye.

 

I England hadde de problemer med dårlig køkultur. Jeg er enig i at nordmenn ikke er verdensmestere i det. Det de gjorde der, var at de satte opp sperrer, lignede de ved flyplassinnsjekking. Nå må de stå i kø, og en lampe over kassene lyser når det er klart.

 

Det er ikke slik i alle butikker, men de største mat- og kioskkjedene (Tesco, Sainsbury's, Boots) har dette som standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge har vi en typisk "lukket gruppekultur". Er du inne i en gruppe, så vil du oppleve omtrent den samme åpenheten som i resten av verden. Er du utenfor, så kan du ikke regne med mer enn kald høflighet. Det er litt det samme som ungdomsskolen/videregående, bare på et litt annet nivå.

 

Et godt eksempel er norsk sjekkekultur. Hvor mange er det egentlig som drar ut på byen ALENE i Norge, om du ser bort i middelaldrene menn? Ikke så mange nei! Når du møter på et nytt menneske, så må du ikke bare vise at du verdig for hans/hennes gruppe. Du må også vise at du allerede har blitt akseptert av en annen gruppe, og det er helt klart fordelaktig hvis gruppen består av pene/vellykkede mennesker. I Norge bedømmes du etter de vennene du har, i mye større grad enn resten av verden.

 

Norge er ikke en kultur for individualister. Derfor er det utrolig viktig å opparbeide seg gode sosiale nettverk. Problemet med dette, er at det alltid vil være en haug med gode folk som faller utenfor, rett og slett fordi de ikke passer inn i en gruppekultur. På samme måte vil det være en haug med tullinger som får innpass, fordi det tilfeldigvis er én person som liker tullingene, og derfor utelates de ikke.

 

Begrepet "vær deg selv" kunne ikke passet dårligere inn i vår kultur! Adaptering er veldig, veldig viktig. Jeg har sett flere folk gå fra å være mobbeofre til å bli sosialt akseptert, kun basert på at de ikke snakket for høyt, og passet på at det de sa ikke ble upopulært mottatt. Det er faktisk helt utrolig!

 

Jeg ser ikke på meg selv som typisk norsk, men jeg er definitivt påvirket av den norske kulturen. Jeg forandrer meg også veldig som person når jeg er bosatt i Norge. Jeg blir mye mindre sosial, og betraktelig mer innesluttet. Jeg gjør veldig lite for å bli kjent med nye mennesker, og jeg fester mye mindre.

Her tror jeg du traff spikeren på hodet. Jeg har alltid hatt problemer med å tilpasse meg norsk kultur, fordi jeg sier hva jeg mener, og jeg liker å prate med nye folk. I tilegg har jeg mange meninger som ikke er sosialt akseptert å ha i Norge. Derfor flyttet jeg og jeg fikk flere venner iløpet av en uke enn jeg fikk iløpet av et halvt år på NTNU. Eneste problemet er at folk jobber veldig hardt, og jeg klarer ikke å jobbe like hardt som mange andre.

 

BTW: Ingen går ut på byen alene her heller. Det er fordi byen ikke blir brukt til sjekking. Man går med venner og man prøver å sjekke opp sine venner. F.eks. sist jeg gikk ut så prøvde en venn av meg å sette meg opp med hans venninne.

Lenke til kommentar

Jeg har reist en god del. Det er ikke butikkenes opplegg vi diskuterer her, men folks adferd. Det er jo klart at nordmenn som alle andre er forsjellige, men jeg føler at nordmenn er et mer egosentrisk folkeslag enn f. eks amerikanere.

 

Skal vi snakke om at folk er forskjellige i forskjellige land, er USA et fryktelig dårlig eksempel. Det finnes vel ikke noe annet land med større forskjell fra område til område. Bare se på amerikansk poltikk. Hva stemmer sør-statsfolket på, og hva stemmer nord-statsfolket på?

 

Det jeg mente med å dra inn butikkopplegget var at England hadde samme problem som oss, men de løste det på sin måte. Det kan vi gjøre i Norge og.

Lenke til kommentar

Jeg har reist en god del. Det er ikke butikkenes opplegg vi diskuterer her, men folks adferd. Det er jo klart at nordmenn som alle andre er forsjellige, men jeg føler at nordmenn er et mer egosentrisk folkeslag enn f. eks amerikanere.

 

Skal vi snakke om at folk er forskjellige i forskjellige land, er USA et fryktelig dårlig eksempel. Det finnes vel ikke noe annet land med større forskjell fra område til område. Bare se på amerikansk poltikk. Hva stemmer sør-statsfolket på, og hva stemmer nord-statsfolket på?

 

Det jeg mente med å dra inn butikkopplegget var at England hadde samme problem som oss, men de løste det på sin måte. Det kan vi gjøre i Norge og.

Jeg vet ikke hvorfor folk fokuserer på dårlig køkultur. Nordmenn er ikke spesielt dårlige på køkultur og gjør som de skal. Uansett, å putte opp hindere er som å putte plaster på såret. Det løser ikke problemet med at folk er lite hyggelige mot hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...