Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerkjede hoppet av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
At kjede skal holde bilens levetid er absolutt ikke tilfellet på alle biler.

Det er relativt normalt og bytte hver 100-120000 km.

Relativt normalt? Som xibriz sier, hva er poenget, da? På Saaben jeg hadde skulle ikke kjede byttes med mindre det skulle finne på å rasle litt - noe som kunne skje etter omtrent 350.000 kilometer. De fleste har vel hatt samme kjede fra start til slutt.

 

PS: Jeg kunne ikke unngå å kommentere emnetittelen - det var den som i utgangspunktet lurte meg inn i tråden ...

Jeg produserer ikke biler/motorer, så jeg vett ikke poenget. Markedsføring?

Kjeder har ikke intervall. På Mercedes, hvor jeg har jobbet i 2 år, har vi byttet to kjeder. Dette var pga problemer med kjedestrammer. Hele poenget med kjede kontra reim er at det er vedlikeholdsfritt, og det skal i teorien holde bilens levetid. Hvis noen har intervall på 120.000km, så har de missforstått fullstendig, eller produserer forferdelig dårlige kjeder. Da er også reim å foretrekke pga pris, støy og tid det tar og skifte.

 

Jeg må dog si at jeg aldri har hørt om kjeder med skifteintervall. Jeg sier ikke at kjeder aldri ryker, men er litt forskjell på 350.000+km og 120/150.000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registerkjede holder lenger en reim, men ikke så mye lenger..

Ford var veldig med at "om du kjøpte en ford sierra med registerkjede, trengte du aldri å tenke på å bytte det"

 

Både meg og flere har måtte bytte motor pga kjedet har røket eller at drevene i motoren har blitt for slitt.

 

Man burde bytte registerkjede slik man tenker på registereim.. bare litt lenger intervall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Registerkjede holder lenger en reim, men ikke så mye lenger..

Ford var veldig med at "om du kjøpte en ford sierra med registerkjede, trengte du aldri å tenke på å bytte det"

 

Både meg og flere har måtte bytte motor pga kjedet har røket eller at drevene i motoren har blitt for slitt.

 

Man burde bytte registerkjede slik man tenker på registereim.. bare litt lenger intervall.

Da går det jo under den andre kategorien

Hvis noen har intervall på 120.000km, så har de missforstått fullstendig, eller produserer forferdelig dårlige kjeder.

La oss si en reg.reim koster 8.000,- å skifte på verksted, og har intervall på 120.000km. Hvis kjedet da må skiftes på 150.000/200.000km til den nette sum av 20.000-30.000,-, så er det ikke så mye å tjene akkurat.

For ikke å snakke om hvis kjedet ikke har intervall og så ryker, samtidig som motoren ikke har en non-interferance konstruksjon, da snakker vi fin pris.

 

Nei, kjede skal være vedlikeholdfritt, hvis ikke kjøper jeg heller reim og har ro i sjelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registerkjede skal det ikke være nødvendig å bytte, iallefall ikke før 300k km ++. At den ryker er svært sjelden, og da er det som regel av andre årsaker, som dårlig kjedestremmer, designfeil eller svakhet på kjedet, eller feil med kjedeføringa som kan til at det går skeis.

 

Er på min andre motor med registerkjede nå, og har aldri hatt noe problemer med det. Ingen ulyder eller tegn på tull.

 

Nå varierer sikkert prisen en del fra motor til motor, men på min koster det bare ca 300-500kr for nytt registerkjede. Da er det snakk om både veiv -> ekeoskam kjede, og innsug -> eksoskam kjede. Bytter dette selv relativt enkelt, så for meg koster det under 1000kr å bytte, inkl pakninger og alt jeg trenger. Jeg kan heller ikke se hvorfor registerreim skal være så mye billigere å bytte enn kjede. Det går ut på det samme, bare at reima er erstattet av en kjede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen mekaniske overføringer er 100% vedlikeholdsfrie, heller ikke kjedeoverføringer. Kjedet vil slites i hvert ledd, og dermed strekke seg, og det igjen fører til at kjedehjulenes tenner også slites og får en "krokete" form. I transmisjoner som roterer samme vei kontinuerlig, vil all denne slitasjen skje på samme side av tennene, og være svært tydelig etter lengre tid. (skrekkeksempel) Man bør derfor skifte hjul og kjede sammen, eller i alle fall være svært obs på det og kontrollere tennene på kjedehjulene nøye ved kjedebytte. Med en reim, derimot, så vil reimhjulene (av stål/aluminium) ikke slites selv om reima (av gummi) har strukket seg.

 

Men; levetid på en kjede kan fort være like langt som på stempelringer, råde- og bærelagere, med andre ord fram til man står overfor valget mellom en fullstendig overhaling eller kassering av motoren, noe som forhåpentligvis ikke skal behøves før minst 300-500.000km.

Som oftest varer jo også motoren lenger enn resten av bilen (karosseri>rust) uansett, så med det i bakhodet kan man jo si at det sannsynligvis er "vedlikeholdsfritt" innenfor bilens korte levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registerkjede holder lenger en reim, men ikke så mye lenger..

Ford var veldig med at "om du kjøpte en ford sierra med registerkjede, trengte du aldri å tenke på å bytte det"

 

Både meg og flere har måtte bytte motor pga kjedet har røket eller at drevene i motoren har blitt for slitt.

 

Man burde bytte registerkjede slik man tenker på registereim.. bare litt lenger intervall.

 

Jeg har en 89` MB 190, som nå har gått 254 000km, med originale regkjede..

Det er jo 4,5 ganger så lang tid, og over dobbelt så langt som en normal skifteintervall på regreim, så vil jo si det er _litt_ fordel med kjede fremfor reim...?

De siste 50 000 har også vært med relativt hard kjøring, og ikke noe "slitasjelyd" fra kjede her :w00t:

Lenke til kommentar

Min bil (Saab 9000) har gått 260.000 km. Hverken register- eller balanseakselkjede har noen gang vært byttet. Ifølge verksmesteren hos den lokale forhandleren skal de vare over 300.000 km, så lenge oljeskiftintervallene har blitt fulgt. Kjedebrudd hadde han aldri sett eller hørt om på disse motorene.

 

9-5 med røket kjede var dog et vanlig syn for ham.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Flott av møller å fikse dette, for det hadde dem virkelig ikke behøvd. Men jeg tror vi kan garantere at Møller nå har fått en kunde for livet og det å investere 26000 i en ung bileier er gode penger. Hadde du vært en 65 år gammel hattkaill hadde du aldri fått dette dekket. Gratulerer. 

Lenke til kommentar

 

Kjede skal holde bilens levetid... det var veldig merkelig.. må jo være feil på strammeren...?

At kjede skal holde bilens levetid er absolutt ikke tilfellet på alle biler.

Det er relativt normalt og bytte hver 100-120000 km.

 

 

 

Man bytter da ikke kjede hver 100-120000km. Du forveksler kanskje med registereim? Skal kjedet byttes må man som regel ut med hele motoren, noe som gjøres ved rundt 400 000km

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

Kjede skal holde bilens levetid... det var veldig merkelig.. må jo være feil på strammeren...?

At kjede skal holde bilens levetid er absolutt ikke tilfellet på alle biler.

Det er relativt normalt og bytte hver 100-120000 km.

 

 

 

Man bytter da ikke kjede hver 100-120000km. Du forveksler kanskje med registereim? Skal kjedet byttes må man som regel ut med hele motoren, noe som gjøres ved rundt 400 000km

 

Jada, greit det. Jeg var feilinformert for 4 år siden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...