Gå til innhold

Anbefaling: Disse bærbare PC-ene anbefaler vi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt en Samsung X125 siden i fjor høst, og er meget fornøyd med den. Mye raskere enn de atom-pc'ene jeg har prøvd, lang batteritid, 1366x768 oppløsning og takler faktisk enkelte spill på low (radeon HD 3225 mener jeg den har). Også har den hdmi, som jo er meget kjekt. Men har liksom ikke hørt noe mer om denne modellen etter jeg kjøpte den, så trodde den var gått ut av produksjon. Så ble litt overrasket da jeg så den ble anbefalt i denne artikkelen her.

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke kjempelurt å komme med en haug med Arrendale-anbefalinger nå som Sandy Bridge er på full fart inn i laptoper også. Med mindre anbefalingene oppdateres fortløpende...

 

Tenker litt det samme. Er den en oversikt over sandy bridge ultraportable-releaser noe sted? Jeg er på leting...

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Her har vi den populære Apple MacBook Air, som du får som både 11,6- og 13,3-tommer. MacBook Air har ikke de sterkeste prosessorene i klassen, men er til gjengjeld bestykket med SSD i stedet for konvensjonell harddisk, noe som gjør den responsiv og stillegående. En eget portabel bærbar som holder lenge på batteridrift.

 

Macbook air har ikke SSD, men flashminne festa direkte på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Resultatet er jo det samme, bare at flashminne ikke er i en boks. Grensesnittet er fremdeles SATA.

 

Forøvrig er det for dårlig å bare nevne samsung 9-serie med en linje sist i artikkelen. Den burde heller blitt sammenlignet med Air, i stedet for den feite Toshiba-PCen. VAIOen er også for feit, det går en hårfin grense mellom bærbare og portable, de to siste inngår ikke i portabel-kategorien hvor Air og Samsung 9-serie ligger.

Lenke til kommentar

Interessant tema, vurder stadig ny ultraportabel. Synes forøvrig at maskiner opp mot 2kg aldri har tilhørt ultraportabelklassen, men er klar over at det ikke er noe veldefinert begrep. Personlig ville jeg satt grensen på rundt 1.5kg, men ned mot eller under 1kg er ennå bedre.

 

Lenovo X220 er et alternativ for den som ønsker Sandy Bridge teknologi, og den kan forøvrig også leveres med IPS-panel. Blir spennede å se spec for X1 og hvordan den plasseres i forhold til X220.

Lenke til kommentar

Lenovo X220 er en 12" maskin som veier 1,6 kilo. Den er lett, men ikke sett i forhold til f. eks. Asus U36 som veier 1,4 kg og er 13". Men til gjengjeld har den mye bedre batterikapasitet og kommmer med IPS panel, noe som gjør den til en mye bedre (og dyrere) maskin. Jeg er likevel spent på U36 sin Sandy Bridge oppdatering. Håper det er de nye CULV-prosessorene, og ingen dedikert grafikk. En TDP på 17W til både CPU og GPU er tross alt fantastisk bra. Det hadde vært veldig ødeleggende med svak dedikert grafikk ala GT 520M. Faktisk hadde U36 vært tilnærmet perfekt med litt større batteri, Intel Core i5 2537M + Intel HD 3000 og en Intel 320 80GB/120GB harddisk.

Lenke til kommentar

Lenovo X220 er en 12" maskin som veier 1,6 kilo. Den er lett, men ikke sett i forhold til f. eks. Asus U36 som veier 1,4 kg og er 13". Men til gjengjeld har den mye bedre batterikapasitet og kommmer med IPS panel, noe som gjør den til en mye bedre (og dyrere) maskin. Jeg er likevel spent på U36 sin Sandy Bridge oppdatering. Håper det er de nye CULV-prosessorene, og ingen dedikert grafikk. En TDP på 17W til både CPU og GPU er tross alt fantastisk bra. Det hadde vært veldig ødeleggende med svak dedikert grafikk ala GT 520M. Faktisk hadde U36 vært tilnærmet perfekt med litt større batteri, Intel Core i5 2537M + Intel HD 3000 og en Intel 320 80GB/120GB harddisk.

 

Virker som asus driter seg litt ut på ultraportable i denne generasjonen, sier de ikke skal bruke CULV-Cpuer i det hele tatt fordi "det ikke er nødvendig".

 

AtW

Lenke til kommentar

Er på utikk etter en ultraportabel selv. Om penger ikke var et tema hadde jeg nok gått for en makset Vaio-Z. Macbook Air er vel det beste en får for ca 10k. Jeg spiller ikke, og kunne ikke gitt mindre faen i om det er et bra skjermkort eller ikke. Venter på neste gen Macbook Air, evnt når den kommer shippet med OSX Lion.

Lenke til kommentar
Virker som asus driter seg litt ut på ultraportable i denne generasjonen, sier de ikke skal bruke CULV-Cpuer i det hele tatt fordi "det ikke er nødvendig".

 

AtW

Lenovo klarer 8 timer på et 6 cellers batteri med en "vanlig" SB i5M. Så det er faktisk ikke sikkert at SB ULV-prosessorer er særlig nødvendig. I tillegg har du jo LV-prosessorer som en mellomting (riktignok bare som i7 foreløpig).
Lenke til kommentar

Lenovo X220 er en 12" maskin som veier 1,6 kilo. Den er lett, men ikke sett i forhold til f. eks. Asus U36 som veier 1,4 kg og er 13". Men til gjengjeld har den mye bedre batterikapasitet og kommmer med IPS panel, noe som gjør den til en mye bedre (og dyrere) maskin. Jeg er likevel spent på U36 sin Sandy Bridge oppdatering. Håper det er de nye CULV-prosessorene, og ingen dedikert grafikk. En TDP på 17W til både CPU og GPU er tross alt fantastisk bra. Det hadde vært veldig ødeleggende med svak dedikert grafikk ala GT 520M. Faktisk hadde U36 vært tilnærmet perfekt med litt større batteri, Intel Core i5 2537M + Intel HD 3000 og en Intel 320 80GB/120GB harddisk.

 

Virker som asus driter seg litt ut på ultraportable i denne generasjonen, sier de ikke skal bruke CULV-Cpuer i det hele tatt fordi "det ikke er nødvendig".

 

AtW

 

 

Virker som asus driter seg litt ut på ultraportable i denne generasjonen, sier de ikke skal bruke CULV-Cpuer i det hele tatt fordi "det ikke er nødvendig".

 

AtW

Lenovo klarer 8 timer på et 6 cellers batteri med en "vanlig" SB i5M. Så det er faktisk ikke sikkert at SB ULV-prosessorer er særlig nødvendig. I tillegg har du jo LV-prosessorer som en mellomting (riktignok bare som i7 foreløpig).

Jeg vil si meg enig i at de driter seg litt ut med denne løsningen. Riktignok har samtlige Sandy Bridge prosessorer nesten det samme forbruket ved idle, men jeg nekter å tro at strømforbruket ikke overgår 17W til oppgaver der man krever "litt" ytelse, men ikke mye. Et sammenligningsgrunnlag er når dedikert grafikk knaller inn ved visning av YouTube-videoer, når den integrerte grafikken egentlig klarer dette helt fint. Poenget er at med 17W som maks, så forsikrer man seg samtidig om at maskinen aldri blir skikkelig varm og trenger bråkete kjøling. Og batteritiden vil hevet over enhver tvil bli bedre! Gjerne kun med 1-3 timer, men dette betyr også en del i praksis når man begrenser seg til et 4-cellers batteri.

 

Og LV-prosessorene er gode i prinsippet, men kommer negativt ut når man tar pris med i betraktningen. Det er jo delvis derfor produsentene som Asus velger å ikke bruke CULV, fordi de koster mer enn vanlige modeller. Dette er et absolutt tilfelle av feig markedsstrategi, og jeg mener i hvert fall personlig at U-serien til Asus og Timeline-serien til Acer burde holde sitt image ved å velge CULV. Så kan de heller la det være opp til brukeren om de vil kjøpe disse eller vanlige bærbare. Jeg tror begge varianter ville solgt som varmt brød side om side nemlig. wallbash.gif

 

Så alle feige produsenter, vær så snill: Intel Core i5 2537-M, Intel HD 3000, Intel 320 120GB, 4GB DDR3, 13" IPS 1366x768, 6-cellers 5600mAH batteri, 1,5 kg, 8-9500 kroner. Jeg garanterer hyllest og gyldne kranser fra alle seriøse testsider, og en påfølgende storselger! Om dere ikke kutter hjørner i konstruksjonskvaliteten, kan det til og med bli en maskin med rekordlav reperasjonsrate!

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Virker som asus driter seg litt ut på ultraportable i denne generasjonen, sier de ikke skal bruke CULV-Cpuer i det hele tatt fordi "det ikke er nødvendig".

 

AtW

Lenovo klarer 8 timer på et 6 cellers batteri med en "vanlig" SB i5M. Så det er faktisk ikke sikkert at SB ULV-prosessorer er særlig nødvendig. I tillegg har du jo LV-prosessorer som en mellomting (riktignok bare som i7 foreløpig).

 

Det kan du si, men nye ULV-cpuer er veldig gode, de klokker opp masse, de er ikke noe nevneverdig tregere på maks guff, ihvertfall ikke i forhold til low-level sandy bridge (faktisk er de raskere)

 

AtW

Lenke til kommentar

Her har vi den populære Apple MacBook Air, som du får som både 11,6- og 13,3-tommer. MacBook Air har ikke de sterkeste prosessorene i klassen, men er til gjengjeld bestykket med SSD i stedet for konvensjonell harddisk, noe som gjør den responsiv og stillegående. En eget portabel bærbar som holder lenge på batteridrift.

 

Macbook air har ikke SSD, men flashminne festa direkte på hovedkortet.

 

dust

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke kjempelurt å komme med en haug med Arrendale-anbefalinger nå som Sandy Bridge er på full fart inn i laptoper også. Med mindre anbefalingene oppdateres fortløpende...

 

 

Enig. Sitter pent på gjerdet og venter på noe ultraportabelt Sandy Bridge greier.

Med matt skjerm. 11.6 - 13.3" blir bra.

Og med 'årntli' prosessor.

Og laaaaav vekt. Jeg trader glatt optisk drev mot lavere vekt.

 

 

Her er mine notater om temaet:

 

Lenovo X1 ser lovende ut, men blir dyr. T420S er billigere, litt tykkere men ellers bedre spekket, tror jeg. X220 er også en aktuell kandidat.

 

Toshiba R830 er kandidat.

 

Samsung 9-serie er dritlekker, men har sløkk prosessorer sammenlignet med de over.

 

Macbook Air med SB blir spennende. Lurer på hva slags skjerm den kommer med. Og prosessor.

 

Dell har mast om at de kommer med noe heftig ultraportabelt. Har ikke sett noe ennå, men om de hadde resirkulert Adamo-designet, så gjerne for meg. Har t.o.m. vurdert å kjøpe en Adamo med SL9600 fordi den ser kul ut. Men vil nok helst ha med SB-hardware.

 

Asus kommer med U31E, U31SD og U36SD, men de utgår sansynligvis pga glossy skjerm. (Etter hva jeg forstår. Duster.)

 

HP har ikke lagd noe som ser bra ut i mine øyne på gud vet hvor lenge.

 

Acer kommer med 13.3" TimelineX 3830TG etterhvert. Tipper den også vil ha glossy skjerm.

 

Sony Vaio VPC Z13 - utgår sansynligvis p.g.a. prisen. Vel vil jeg ha latest&greatest, men helt idiot er jeg jo ikke,

 

LG P220

 

 

Noen andre kandidater jeg burde vite om?

Endret av Penguin
Lenke til kommentar

Her har vi den populære Apple MacBook Air, som du får som både 11,6- og 13,3-tommer. MacBook Air har ikke de sterkeste prosessorene i klassen, men er til gjengjeld bestykket med SSD i stedet for konvensjonell harddisk, noe som gjør den responsiv og stillegående. En eget portabel bærbar som holder lenge på batteridrift.

 

Macbook air har ikke SSD, men flashminne festa direkte på hovedkortet.

 

dust

?

Lenke til kommentar
Enig. Sitter pent på gjerdet og venter på noe ultraportabelt Sandy Bridge greier.

Med matt skjerm. 11.6 - 13.3" blir bra.

Og med 'årntli' prosessor.

Og laaaaav vekt. Jeg trader glatt optisk drev mot lavere vekt.

 

 

Her er mine notater om temaet:

 

Lenovo X1 ser lovende ut, men blir dyr. T420S er billigere, litt tykkere men ellers bedre spekket, tror jeg.

 

...

 

Noen andre kandidater jeg burde vite om?

Sett på Lenovo X220? Den passer alle kravene dine så vidt jeg ser, og begynner så smått å komme i butikkene også. Men det avhenger selvfølgelig av at du liker ThinkPad-designet.
Lenke til kommentar
Enig. Sitter pent på gjerdet og venter på noe ultraportabelt Sandy Bridge greier.

Med matt skjerm. 11.6 - 13.3" blir bra.

Og med 'årntli' prosessor.

Og laaaaav vekt. Jeg trader glatt optisk drev mot lavere vekt.

 

 

Her er mine notater om temaet:

 

Lenovo X1 ser lovende ut, men blir dyr. T420S er billigere, litt tykkere men ellers bedre spekket, tror jeg.

 

...

 

Noen andre kandidater jeg burde vite om?

Sett på Lenovo X220? Den passer alle kravene dine så vidt jeg ser, og begynner så smått å komme i butikkene også. Men det avhenger selvfølgelig av at du liker ThinkPad-designet.

 

Ah. Glemte liste opp den. Redigerte innlegget mitt nå, så andre finner aktuelle modeller samlet.

Den matcher spec bra. Og man kan velge opsjoner selv. (shop.lenovo.com)

Designet er jeg ikke sånn kjempefan av, og jeg syns kanskje den er litt tjukkere enn jeg kan like.

 

Så jeg drøyer litt. En annen modell jeg glemte er selvsagt Sony Vaio VPC Z13, som garantert også kommer med SB. Men den blir jo aldeles hysterisk for dyr.

Endret av Penguin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...