Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Jeg tror det lett fører til gråsoner, favorisering og mulighet for tull ved "brudd" slik at det er greiere å forby det...

 

Enig her. Samtidig er det det at hvis elevene er over sekusel lavalder så er det ikke opp til andre å bestemme om de møter og har sex med lærere på fritiden eller ikke. Vanskelig tema egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en interessang artikkel som fortjener plass her da vi snakker om skolesystemet i sin helhet. Banning, stygge kallenavn og stygge ord er et voksende og kjent problem i barneskolen bekrefter flere barneskolerektorer. På Seterbråten skole ble løsningen en språk-kampanje og det hjalp. Les artikklen her:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4124730.ece

 

Men har egentlig skolen noe med hvordan elevene snakker? Burde de ha det? Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Desverre er det umulig for deg å forstå at skolen ikke har noe med hva andre sier eller gjør! Men nå er det en gang slik saken er. Og ja, samfunnet er tjent med at grenser finnes, men det gjelder for alle. Da må også voksne lære seg at det finnes grenser for dem og dette gjelder også lærere og andre skoleansatte. Går de for langt i å leke autoritære og prøve å bestemme så får de igjen. De må kjenne sine egne grenser før de kan snakke om grenser for andre.

Lenke til kommentar

"Korrekt ordbruk" er et subjektivt begrep. Du kan fint si at det kun dreier seg om å lære hva ord betyr samt uttale dem ordentlig. Og meg bekjent er ikke høffelighet en del av skolepensumet heller. Dessuten, som jeg har nevnt en del ganger før, er ikke lærerne eller de andre som jobber i skolen garantert noen respekt fra elevene uansett.

Lenke til kommentar

Som sagt blir det subjektivt hva som har med korrekt ordbruk å gjøre. For noen er det like vanelig å si "faen" eller "helvette" som det er for andre å si "hei" eller "god dag". Banneord har gjennom årene fått en langt mer framtredende plass i det norske språket (og sikkert andre språk også) og noen bruker slike ord uten å tenke over det en gang.

Lenke til kommentar

Orker ikke så sette meg inn i diskusjonen mellom Runar og Glimti, men vil si at alle jeg kjenner som jobber som lærere eller som går på lærer/lektor utdanning gjør det fordi de har en genuin interesse av å lære bort.

 

Det jeg mener om forholdet mellom lærere og elever er at lærere må få mer makt og respekt. Med det mener jeg at lærere må få flere sanksjonsmuligheter ovenfor elever som ikke oppfører seg. Det skal ikke være lærerens oppgave å oppdra elevene, men det er tydelig at det er mange foreldre som har vært litt for slappe med og oppdra barna sine sånn at lærerne må påta seg denne jobben også. Med respekt mener jeg ikke bare fra elevenes side, men også fra foreldrenes side. Det er utrolig mange foreldre som ikke har respekt for lærere, og dette skinner ofte igjennom hos barna.

 

Når det gjelder systemet generelt har jeg ikke lagt meg opp for mange tanker på barneskole nivå utenom mer disiplin. På videregående nivå og kanskje til dels på ungdomsskole har jeg derimot en del tanker. Jeg ønsker en mer like skole det jeg hadde i Canada. Det var mye mer valgfrihet mtp fag. Der har man et visst antall fag man må ha for å bestå, f.eks matte opp til og med grade 11 (1 VGS her til lands, dog nest siste år for dem), grade 12 English og fem andre grade 12 fag. Du kunne også hvis du ville ta disse fagene når du ville, så det er ikke noe problem med å ta de fagene tidligere i utdannelsen.

 

En annen ting jeg vil inkorporere fra Canada er semestervarianten når det kommer til fag. På den skolen jeg gikk på hadde vi de samme fire fagene vær dag hele semesteret for så å ta en eksamen når semesteret var ferdig. Jeg, og mange med meg, syns det er en mye mer lærerik metode, spesielt når det kommer til realfag.

 

En siste ting jeg kommer på er, mindre IKT på skolen. PC på skolen er i mange tilfeller bortkastet. Barn har ikke viljestyrke, og ja, jeg snakker av erfaring. Da jeg fikk egen bærebar på videregående brukte jeg veldig mye tid på å gjøre helt andre ting. Eneste fordelen er at jeg nå er vandt til det, og bruker internett mye mindre når jeg er på universitetet og har med PCen.

 

Generelt vil jeg også ha strengere og mer konkrete krav i læreplanen. Sist jeg leste i læreplanen til VGS var det alt for mye diffust om hva man egentlig skulle. Mye lettere for en lærer og lære bort noe når det ikke er noe tvil om hva som faktisk skal læres bort. Ønsker også høyere lønn til lærere og arbeid for å gjøre det mer ett høystatus yrke. Det gjør en utrolig viktig jobb for samfunnet imo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener selv jeg har sett lyset, ved å ha et meget liberalistisk syn til samfunnet generelt.

 

Dersom skole var totalt privatisert, ville vi ikke hatt problemet vi i dag har, elever hadde jobbet hardt for å komme inn på bedre skoler; samt at skolene faktisk hadde fått muligheten til å utvise elever fra skolen, samt å kaste dem ut fra skolen.

 

Mange ser jo faktisk i dag at elever ved privatskoler generelt sett fokuserer mer på arbeidet enn elever ved offentlig skole.

 

Jeg mener selvfølgelig at utdannelse er en rettighet, men ikke at staten skal gi oss den, den skal komme fra den private sektor; om vi så må ta studentlån for å kunne komme oss igjennom barneskolen.

Lenke til kommentar

Mener selv jeg har sett lyset, ved å ha et meget liberalistisk syn til samfunnet generelt.

 

Dersom skole var totalt privatisert, ville vi ikke hatt problemet vi i dag har, elever hadde jobbet hardt for å komme inn på bedre skoler; samt at skolene faktisk hadde fått muligheten til å utvise elever fra skolen, samt å kaste dem ut fra skolen.

 

Mange ser jo faktisk i dag at elever ved privatskoler generelt sett fokuserer mer på arbeidet enn elever ved offentlig skole.

 

Jeg mener selvfølgelig at utdannelse er en rettighet, men ikke at staten skal gi oss den, den skal komme fra den private sektor; om vi så må ta studentlån for å kunne komme oss igjennom barneskolen.

 

Ideen om å ta studentlån for å komme igjennom barneskolen er for meg hårreisende. Om lånet skulle være bestemt etter f.eks. familiens inntekt vil det såklart skape store forskjeller i forhold til hvem som får gå på hvilken skole. Om lånet skulle være tilgjengelig for alle (ala Lånekassen) lager vi bare et system der vi gjeldsbelegger privatpersoner.

 

Er det egentlig et mål at man begynner et myndig liv med gjeld? Det er både en veldig risikabel løsning (dagens finanssystem har jo vist seg å være langt fra stabilt) og en frihetsberøvelse. Begynner man voksenlivet med lån er man tvunget inn i arbeid og alternativer vil forsvinne, f.eks. om man ønsker å leve miljøvennlig og hovedsaklig selvberget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en kommentar angående hvordan få bedre orden på skolen.

 

Flere nevner at lærere burde få større sanksjonsmuligheter. Personlig ville jeg nok stemt for at lærere skulle hatt mer ressurser.

 

Med flere lærere tilstede i klasserommet vil muligheten til personlig oppfølging øke betydelig, mens muligheten til å drive dank/bølle minskes.

 

Skjønner jo at det er et resursspørsmål der det er mye billigere å vedta at lærere kan f.eks. suspandere elever, enn å ansette flere lærere. Men om vi reduserer spørsmålet om uro i klasserom til sanksjoner tror jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Orker ikke så sette meg inn i diskusjonen mellom Runar og Glimti, men vil si at alle jeg kjenner som jobber som lærere eller som går på lærer/lektor utdanning gjør det fordi de har en genuin interesse av å lære bort.

 

Og så kommer det viktig: Er alle som er tvunget til å gå på bare og ungdomsskole det minste interesserte i å lære fra dem? Hvis nei, hvorfor skulle de da gidde å høre etter på dem?

 

Det jeg mener om forholdet mellom lærere og elever er at lærere må få mer makt og respekt. Med det mener jeg at lærere må få flere sanksjonsmuligheter ovenfor elever som ikke oppfører seg. Det skal ikke være lærerens oppgave å oppdra elevene, men det er tydelig at det er mange foreldre som har vært litt for slappe med og oppdra barna sine sånn at lærerne må påta seg denne jobben også. Med respekt mener jeg ikke bare fra elevenes side, men også fra foreldrenes side. Det er utrolig mange foreldre som ikke har respekt for lærere, og dette skinner ofte igjennom hos barna.

 

Hvilke sanksjonsmuligheter tenker du på? Og hvorfor skulle det automatisk skaffe lærerne mer makt og respekt? Respekt får de ikke uten å gjøre seg fortjent til det. Hat får de derimot en masse av. Husker godt klasseforstanderen vår i 6. klasse som skulle være streng. Resultatet ble at straks hun gikk ut av klasserommet i timen for feks. å kopiere noe ropte hele klassen minus to-tre stykker i kor "Torill er en jævla bitch". Da hun kom tilbake ble hun stående utenfor og høre på og det oppdaget selvfølgelig alle, men ingen sluttet av den grunn. At klassen så slik på henne kan hun takke seg selv for. Så hvordan skulle denne respekten og makten oppstå og ingen av elevene bryr seg med den? Det er langt enklere å si enn å oppnå.

 

Og lærerne samt de andre som jobber på skolen har ingen ting med å være oppdragere å gjøre. Om du prøver seg vil de fort få slengt "du er ikke mammaen/pappaen min" rett i trynet, hvilket de bare vil ha godt av! De får begrense seg til det som faktisk er jobben deres og klarer de ikke å oppføre seg på en måte så elevene respekterer dem og følger med har de misslykkes og kan like gjerne finne seg en annen jobb!

 

Når det gjelder systemet generelt har jeg ikke lagt meg opp for mange tanker på barneskole nivå utenom mer disiplin. På videregående nivå og kanskje til dels på ungdomsskole har jeg derimot en del tanker. Jeg ønsker en mer like skole det jeg hadde i Canada. Det var mye mer valgfrihet mtp fag. Der har man et visst antall fag man må ha for å bestå, f.eks matte opp til og med grade 11 (1 VGS her til lands, dog nest siste år for dem), grade 12 English og fem andre grade 12 fag. Du kunne også hvis du ville ta disse fagene når du ville, så det er ikke noe problem med å ta de fagene tidligere i utdannelsen.

 

Mer disiplin... Mer tvang og plaging heter det! Jeg er bare glad for at elevene selv på barneskolen står opp mot lærerne og viser dem at de ikke vinner ved å spille på tvang og makt! Hva slags disiplin vil du ha og hvorfor tror du at noen skulle gidde å følge det?

 

Når det gjelder både barne og ungdomsskole burde man bare lære de nødvendige grunnleggende tingene og så kunne man tatt valgfag om man ønsket å fordype seg videre i noen fag. Samme med videregående forøvrig, men der er det ikke oppmøte under tvang så det er litt vanskeligere å endre det.

 

En annen ting jeg vil inkorporere fra Canada er semestervarianten når det kommer til fag. På den skolen jeg gikk på hadde vi de samme fire fagene vær dag hele semesteret for så å ta en eksamen når semesteret var ferdig. Jeg, og mange med meg, syns det er en mye mer lærerik metode, spesielt når det kommer til realfag.

 

Her skjønner jeg ikke hva du vil fram til. man har da de samme fagene nesten hver dag her i Norge. Kan du beskrive dette systemet litt nøyere?

 

En siste ting jeg kommer på er, mindre IKT på skolen. PC på skolen er i mange tilfeller bortkastet. Barn har ikke viljestyrke, og ja, jeg snakker av erfaring. Da jeg fikk egen bærebar på videregående brukte jeg veldig mye tid på å gjøre helt andre ting. Eneste fordelen er at jeg nå er vandt til det, og bruker internett mye mindre når jeg er på universitetet og har med PCen.

 

Helt uenig. Samfunnet blir bare mer og mer datastyrt så dette er det viktig at de lærer fra tidelig alder av.

 

Generelt vil jeg også ha strengere og mer konkrete krav i læreplanen. Sist jeg leste i læreplanen til VGS var det alt for mye diffust om hva man egentlig skulle. Mye lettere for en lærer og lære bort noe når det ikke er noe tvil om hva som faktisk skal læres bort. Ønsker også høyere lønn til lærere og arbeid for å gjøre det mer ett høystatus yrke. Det gjør en utrolig viktig jobb for samfunnet imo.

 

Nøyaktig hvilke krav vil du ha? Lærere burde forøvrig gå ned i lønn mens elever burde begynne å få betalt for å gå på skolen!

Lenke til kommentar
Lærere burde forøvrig gå ned i lønn mens elever burde begynne å få betalt for å gå på skolen!

 

Elever får betalt for å gå på skolen. Det er bare at utbetalingen kommer i form av gratis skolegang. Forsåvidt en ganske bra deal/investering. Utdannelse er jo en av de absolutt viktigste faktorene i forhold til ting som livskvalitet, sikker økonomi og høy produktivitet.

 

 

Om forhold mellom elever og lærere:

Reduserer vi det til en relasjon som bare eksisterer i klasserommet tror jeg vi misser noe. Kanskje om vi tok skolens verdiskapning seriøst, så ville det være lettere å respektere lærerne. For all del, vi blir fortalt hele tiden hvor viktig det er å gå på skolen og vi nikker med, men respekten for den verdiskapningen framstår veldig ofte som tomme ord.

 

Hvis utdannelse er så viktig - hvorfor er skolene så nedslitte?

Hvis utdannelse er så viktig - hvorfor har ikke lærerskolene flere søkere?

etc

 

Når vi skaper et system rundt skolen som kommuniserer at utdannelse bare er et pliktløp er det ikke overraskende at det er slik elever oppfatter det også. Det gir jo absolutt grobunn for en kultur der læring ikke blir verdsatt (jmf. å være skoleflink som noe "ukult").

 

For å være ærlig så var det ikke før jeg gikk ut i jobb og tjente egne penger at jeg skjønte hvor mye tid og penger som hadde blitt investert i meg i løpet av utdannelsen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elever får betalt for å gå på skolen. Det er bare at utbetalingen kommer i form av gratis skolegang. Forsåvidt en ganske bra deal/investering. Utdannelse er jo en av de absolutt viktigste faktorene i forhold til ting som livskvalitet, sikker økonomi og høy produktivitet.

 

De er ikke der frivillig hverken på barne eller ungdomsskolen. Dessuten er det masse arbeid i fritiden også med den idiotiske lekseordningen. Skolen er jobben til barn og tennåringer som de må møte opp på og arbeide hele dagen på akkurat som voksne går på jobb. Forskjellen er bare at skolen ikke er frivillig. Dessuten er det elevene som faktisk arbeider og sliter der. Det er de som gjør en innsatts de burde få godt betalt for. Dessuten hadde de da lært på et mye tideligere tidspunkt hva lønn og økonomi er, hvilket utelukket ville vært positivt.

 

Om forhold mellom elever og lærere:

Reduserer vi det til en relasjon som bare eksisterer i klasserommet tror jeg vi misser noe. Kanskje om vi tok skolens verdiskapning seriøst, så ville det være lettere å respektere lærerne. For all del, vi blir fortalt hele tiden hvor viktig det er å gå på skolen og vi nikker med, men respekten for den verdiskapningen framstår veldig ofte som tomme ord.

 

Lærerne fortjener hverken respekt, autoritet eller makt uten videre! Skal de få noe slikt av elevene må de først gjøre seg fortjent til det og det gjør de ikke ved å spille tøffe tyranner eller diktatorer! Da skaper de bare hat! Om ikke lærerne evner å få elevene til å like dem og høre etter på dem så har de tapt og kan bare slutte i jobben umiddelbart!

 

Hvis utdannelse er så viktig - hvorfor er skolene så nedslitte?

Hvis utdannelse er så viktig - hvorfor har ikke lærerskolene flere søkere?

etc

 

Fordi flere og flere har fått opp øynene for hvor ubrukelig skolen er kansje...

 

Når vi skaper et system rundt skolen som kommuniserer at utdannelse bare er et pliktløp er det ikke overraskende at det er slik elever oppfatter det også. Det gir jo absolutt grobunn for en kultur der læring ikke blir verdsatt (jmf. å være skoleflink som noe "ukult").

 

Det systemet er skapt for årevis siden. Og det må forandres kraftig om det skal bli noe anderledes.

 

For å være ærlig så var det ikke før jeg gikk ut i jobb og tjente egne penger at jeg skjønte hvor mye tid og penger som hadde blitt investert i meg i løpet av utdannelsen...

 

Hvor mye av det som foregår på skolen har du egentlig bruk for?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er dette i en mye større grad en prinsippiel debatt for trådstarter enn konkret bare hvordan skolesystemet skal fungere. Vårt skolesystem er tvang, og tvang møter alltid motstand er påstanden. Videre dras linken mellom Norge, som ett demokratisk land, og NordKorea som ikke er det. Felles mellom Norge som samfunn og skolesystemet er bruken av tvang. Etter Glimtis logikk er med andre ord skatt, politi, forsvar, moms og avgifter og lignende reguleringer tvang, overgrep, tyrrani og ondskap satt i system. Da kan man heller aldri ha ett skolesystem basert på tvang, fordi det fortsatt vil representere den ondskapen Glimti snakker om. Med andre ord er en fullstendig frivillig skoledet eneste alternativet, ellers så faller hele argumentet med tvang i fisk og vi sitter igjen med små justeringer.

Lenke til kommentar

For et komplett ubrukelig innlegg... :roll::roll::roll::roll: Det virker som om du ser det slik at denne tråden skal bli ødelagt akkurat som den første. Det denne tråden dereier seg om er forholdet mellom elever og lærere slik den første tråden gjorde samt skolesystemet generelt slik den etter hvert gikk inn på. Hvor får du Nord-Korea fra? Dette er komplett latterlig!

 

Hvis du er interessert i å vite hva jeg mener foreslår jeg at du leser det første innlegget der jeg beskriver mine synnspunkter (ikke åpningsinnlegg, men mitt andre) og så kan du bruke det som utgangspunkt for hva du tror jeg mener og ikke mener. Og så kan du holde deg til saken heretter istedefor å gå på bruker.

Lenke til kommentar

For et komplett ubrukelig innlegg... :roll::roll::roll::roll: Det virker som om du ser det slik at denne tråden skal bli ødelagt akkurat som den første.

 

Det klarer du fint selv. Tråden er ødelagt da du gjentar deg selv til det kjedsommelige med de samme to tre "argumentene" som fikk den forrige tråden stengt. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvorfor noen fortsatt prøver å diskutere med deg.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...