Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det forblir et uløst spørsmål inntil det er prøvd ut. Hvorfor er du så skeptisk til å prøve ut nye forslag og systemer?

Jeg er ikke skeptisk til å prøve ut nye forslag og systemer. Jeg er skeptisk til å la barn og ungdom ta viktige avgjørelser. Jeg er faktisk interessert i idéen, så hvordan ser du for deg at dette skal utføres i praksis?

 

 

Det var ikke jobb 24 timer i døgnet jeg snakket om, men jobb på formiddagen når barn og ungdom er på skolen. Det er helt vanelig for foreldre å spørre hvordan det har vært på skolen og se på leksene, men så er det også slik at når foreldrene har jobbet hele formiddagen og barn og ungdom har vært på skolen hele formiddagen så vil folk ha noe som heter fritid på ettermiddagen. Her høres det egentlig ikke ut som om du snakker om noe nytt i det hele tatt.

Når jeg snakker om å vise interesse for barnas utdanning mener jeg ikke kun at foreldre skal spørre hvordan dagen har vært. Da mener jeg at de virkelig engasjerer seg hvis det skulle vise seg at barna sliter på skolen, enten med skolen som helhet eller med enkelte lærere. Mange foreldre tenker automatisk at det er barnas feil, da de ikke ser for seg at også lærere kan ha feil.

 

Her ser du forhåpentligvis at vi er litt enige: Ikke alle lærere er perfekte.

 

 

Det er de som jobber og sliter jo. Det er de som får en masse oppgaver å jobbe og løse og dette fortjener de absolutt godt betalt for. Vesentlig mer enn lærerne for den "jobben" de gjør!

Tullball. Det er forskjell på utdannelse og jobb. Jeg går på høgskole og har mye jeg må gjøre. Bør jeg også få betalt for dette? Har det noe å si at jeg velger det frivillig?

 

 

Du begynt emed å snakke om vold mot elevene. Hvordan forventer du å bli tatt seriøst? Og hvordan kan du forvente at det går ann å innføre igjen uten vold mot lærerne med på kjøpet?

I motsetning til deg var det jeg skrev ment som en spøk. Dessuten er det en vesentlig forskjell på et spanskrør og kniver og balltre mot bryst og mage.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke skeptisk til å prøve ut nye forslag og systemer. Jeg er skeptisk til å la barn og ungdom ta viktige avgjørelser. Jeg er faktisk interessert i idéen, så hvordan ser du for deg at dette skal utføres i praksis?

 

Anbefaler deg å lese innlegg nr. 4 der jeg skrev ned alt sammen. Har du lest noe mer av det enn det lille du quotet (første svaret ditt til meg)?

 

Når jeg snakker om å vise interesse for barnas utdanning mener jeg ikke kun at foreldre skal spørre hvordan dagen har vært. Da mener jeg at de virkelig engasjerer seg hvis det skulle vise seg at barna sliter på skolen, enten med skolen som helhet eller med enkelte lærere. Mange foreldre tenker automatisk at det er barnas feil, da de ikke ser for seg at også lærere kan ha feil.

 

Dette er på siden av debatten. Det finnes mange underlige familier rundt omkring og dersom barna forsømmes i hjemmet er det opp til barneværnet. Som sagt har jeg gått i klasse med en som hadde det slik og han endte opp som ungdomskriminell.

 

Her ser du forhåpentligvis at vi er litt enige: Ikke alle lærere er perfekte.

 

Savner uansett hvilke feil du vil beskrive med en lærer.

 

Tullball. Det er forskjell på utdannelse og jobb. Jeg går på høgskole og har mye jeg må gjøre. Bør jeg også få betalt for dette? Har det noe å si at jeg velger det frivillig?

 

Og det er forskjell på tvang og frivillighet. Dessuten kan du uansett ikke nekte for at det er elevene som gjør den virkelige og vanskelige jobben som de har blitt tvunget til mens lærerne gjør ting de kan for lengst og har valgt det frivillig.

 

Godt spørsmål det du sier om høyskole. Jeg har konsentrert meg om grunnskolen ettersom det er den som er tvunget. Har forsåvidt noen tanke rom det du spør om. På den ene siden så er det du selv som er der frivillig, men på den andre siden vil samfunnet tjene på det så det er vanskelig å si.

 

I motsetning til deg var det jeg skrev ment som en spøk. Dessuten er det en vesentlig forskjell på et spanskrør og kniver og balltre mot bryst og mage.

 

Dette er en seriøs debatt så ting tas ikke som ironi her. Dessuten må man gjerne forvnete mer tilbake selv om man først begynner med vold. At det er en annen ting å gjøre er riktig, men da vil iallefall lærerne lære seg å ikke prøve seg med vold igjen.

 

Men da det tydeligvis var ironi, hva er løsningen din om systemet du ser for deg med både lærere og foreldre ikke virker?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å lese innlegg nr. 4 der jeg skrev ned alt sammen. Har du lest noe mer av det enn det lille du quotet (første svaret ditt til meg)?

Ja, jeg leste innlegget flere ganger. Forslagene til løsning du kommer med er å gi elevene bedre stoler, fjerne ordensmenn og gjøre det slik at læreren også må rekke opp hånden før han kan snakke. Du ønsker også varm mat, og der er jeg helt enig, men dette har ikke noe å gjøre med forholdet mellom lærere og elever. Det at du vil fjerne/forkorte enkelte fag ser jeg ikke på som relevant for denne diskusjonen, da jeg fokuserer på elever og lærere.

 

 

Dette er på siden av debatten. Det finnes mange underlige familier rundt omkring og dersom barna forsømmes i hjemmet er det opp til barneværnet. Som sagt har jeg gått i klasse med en som hadde det slik og han endte opp som ungdomskriminell.

Ja, det er kanskje på siden av debatten, men foreldrene spiller en stor rolle i barnas utdanning (ihvertfall opp til høgskolenivå) så det er absolutt relevant hvordan det står til hjemme. Et barn som ikke har det bra hjemme, med foreldre som ikke bryr seg, vil sannsynligvis ikke trives på skolen.

 

 

Savner uansett hvilke feil du vil beskrive med en lærer.

Dette har jeg skrevet om tidligere. Enkelte lærere begynner å bli i eldste laget for å undervise unge. De har gamle tanker og idéer, bruker læremåter som ikke virker og viser ikke respekt ovenfor elevene. Selv om læreren har høyeste autoritet, er det viktig å anerkjenne elevene og vise at man respekterer de som mennesker.

 

 

Og det er forskjell på tvang og frivillighet. Dessuten kan du uansett ikke nekte for at det er elevene som gjør den virkelige og vanskelige jobben som de har blitt tvunget til mens lærerne gjør ting de kan for lengst og har valgt det frivillig.

Poenget med skolen er jo nettopp det at lærerne skal lære bort ting de kan godt. Det er derfor det kalles en jobb og at de får betalt.

 

 

Dette er en seriøs debatt så ting tas ikke som ironi her.

Som sagt er det vanskelig å ta deg og debatten seriøst når du kommer med slike forslag. Jeg foreslo kanskje vold selv, men det du skrev var noe helt annet og på ingen måte rettferdiggjort.

 

Kanskje hjemmeskole er løsningen? Foreldre må engasjere seg mer, og barna slipper slemme, autoritære lærere.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mye forskjellig e lærere mens jeg gikk på skolen, og min oppfatning er at noen lærere tror de er bedre, smartere og flinkere enn elevene til alt, og snakker ned til elevene sine, slike lærere har ingenting i læreryrket å gjøre. Jeg har og vært i den heldige posisjonen at jeg har vært flinkere enn lærerne mine, (det er MYE verre); Når jeg gikk VK1 IKT-driftsfag ble hadde jeg 3 lærere i "IKT-fagene" og en av dem hadde ikke peiling og leste bare fra boka, men han var ærlig og sa at han ikke gjorde noe annet. Men var to kvinnfolk eller mine "nemesēs" som jeg kalte dem ;). Begge hadde jobbet med programmering på tidlig 90-tallet og hadde den holdningen at de var "gud", men det var de så absolutt ikke, jeg hadde bedre innsikt i datamaskiner enn de, kunne bruke et operativsystem (de hadde ikke forståelse for at ikke alle liker menyen i WIN og bruker CMD istede), jeg fikk så mye ufortjent kjeft for å ha løst oppgaver på "feil" måte i deres hoder at jeg flere ganger var til rektor å klagde (som elevrådsleder hadde jeg rektors øre).

 

Noen vil si at det er meg som har et holdningsproblem, men jeg var ikke den eneste datanerden i klassen som ble behandlet dårlig bare fordi jeg viste et talent for datamaskiner disse "lærerne" kunne bare drømme om å oppnå.

 

Lærere burde ta å jekke seg ned og behandle elevene sine som voksne, hvis man setter voksne standarder til barn, og unge vil de modnes fortere, og når man kommer på videregående bør man se på elever med potensiale som ressrser. Det å ha en hjelpende hånd fra en av de flinkere elevene er noe lærere kan bruke til stor hjelp, men lærerne er sjeldent så fornuftige at de tillater dette. Når jeg gikk GK hadde jeg en ivrig mattelærer og han hadde de fire-fem flinkeste til å hjelpe de andre, for vi forstod hva han årøvde å lære oss men en del i klassen slet veldig med å forstå så vi hjelp den, forklarte, og brukte tiden vår på å lære de andre enn å gjør oppgaver. Jeg tror vi som skjønnte det fort ble enda flinkere av å lære bort.

 

Jeg er av den oppfattelsen av at skolesystemet har 2 svakheter: 1 vi straffer ikke hardt nok bråkmakere og bøller, 2 vi har ikke fritt valg av videregående linje.

 

den første er rett fram egentlig, unge (oftest gutter) som får glede av å terrorisere andre har kan gjør dette, og det værste som ksjer et kanskje et par dagers utvisning, men slike bør slås hardt ned på, selv er jeg ivrig på å innføre spanskrøret som straff mot mobbere og folk som driver med vold og narko på skolen. Ellers er det slik akkurat nå at de fleste skolene har en "vi må bare være venner å synge kombaya" uansett hva man har gjort. dette må vi få slutt på, ALLE forbrytelser bør straffes på videregående med utestengelse (resten av skoleåret, men man kan gå opp til eksamen), alle "forseelser" som spytting, dytting, og andre ting som går under "legemsfonærmelse" skal anmeldes, dette gjelder og sjikane.

 

 

jeg tror jeg slutter min rant her jeg med å si at skal man ha et fornuftig skolesystem MÅ man kunne bli det man ønsker og ikke hva karakterene sier, så fritt valg av VG1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott innlegg, som sier (slik jeg tolker det) at det er enkeltlærere og -elever som er problemet, ikke hele systemet og skolen.

 

jeg tror jeg slutter min rant her jeg med å si at skal man ha et fornuftig skolesystem MÅ man kunne bli det man ønsker og ikke hva karakterene sier, så fritt valg av VG1.

Er du ikke redd dette vil føre med seg at unger ikke lenger tenker de må arbeide for å oppnå noe? Hvis alle kan gi faen i skolen og likevel komme inn på de linjene de vil, hvor mange kommer til å gjøre sitt beste?

Lenke til kommentar

Ja, jeg leste innlegget flere ganger. Forslagene til løsning du kommer med er å gi elevene bedre stoler, fjerne ordensmenn og gjøre det slik at læreren også må rekke opp hånden før han kan snakke. Du ønsker også varm mat, og der er jeg helt enig, men dette har ikke noe å gjøre med forholdet mellom lærere og elever. Det at du vil fjerne/forkorte enkelte fag ser jeg ikke på som relevant for denne diskusjonen, da jeg fokuserer på elever og lærere.

 

Jepp, jeg vil gjøre forholdet langt mer jevnt og rettferdig. Jeg vil gjøre det såpass rettferdig at det er greit at elevene tvinges til skolen. Hvorfor har jeg forklart der. Så du trenger ikke å stille spørsmål om forslagene og systemet jeg ser for meg da jeg alt har forklart hva jeg ser for meg i detaljer både ang. lærere og elever samt skolesystemet i sin helhet.

 

At du kun vil fokusere på lærere-elever er selvsagt greit, men tråden dreier seg også om skolesystemet i sin helhet så det fokuserer jeg på i like stor grad.

 

Ja, det er kanskje på siden av debatten, men foreldrene spiller en stor rolle i barnas utdanning (ihvertfall opp til høgskolenivå) så det er absolutt relevant hvordan det står til hjemme. Et barn som ikke har det bra hjemme, med foreldre som ikke bryr seg, vil sannsynligvis ikke trives på skolen.

 

Men det er irelevant her da hvordan barna har det hjemme ikke er skolens sak, men barnevernets. Tok opp saken her, men riktignok fra barnehagealder av. Sjekk gjerne ut tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1340805&st=0&p=17696377&fromsearch=1entry17696377

 

Dette har jeg skrevet om tidligere. Enkelte lærere begynner å bli i eldste laget for å undervise unge. De har gamle tanker og idéer, bruker læremåter som ikke virker og viser ikke respekt ovenfor elevene. Selv om læreren har høyeste autoritet, er det viktig å anerkjenne elevene og vise at man respekterer de som mennesker.

 

Så du mener det hele koker ned til de lærerne som er for gamle for nådagens barn og unge? Hva er din løsning egentlig? Tideligere pensjonsalder for lærere? Jeg har møtt flere unge lærere som det også er problemer med.

 

Poenget med skolen er jo nettopp det at lærerne skal lære bort ting de kan godt. Det er derfor det kalles en jobb og at de får betalt.

 

Men det er under tvang og totalt urettferdig. Man kan ikke bare kreve at elevene skal møte opp og følge med og jobbe bare fordi noen voksne har bestemt at det er best slik!

 

Som sagt er det vanskelig å ta deg og debatten seriøst når du kommer med slike forslag. Jeg foreslo kanskje vold selv, men det du skrev var noe helt annet og på ingen måte rettferdiggjort.

 

Du tror det er lettere å ta deg seriøst? Du snakket faktisk om vold mot barn. Jeg snakket om å ta igjen sterkere mot dem som begynte og det er absolutt rettferdig!

 

Kanskje hjemmeskole er løsningen? Foreldre må engasjere seg mer, og barna slipper slemme, autoritære lærere.

 

Det ville være langt bedre bortsett fra det at man ikke kommer vekk litt hjemmefra og treffer gjevnaldrene. Men de færreste foreldre har kapasiteten.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Jepp, jeg vil gjøre forholdet langt mer jevnt og rettferdig. Jeg vil gjøre det såpass rettferdig at det er greit at elevene tvinges til skolen.

Varm mat er et utmerket forslag. Det samme er bedre utstyr (pulter, stoler, skolebygg generelt), så her er vi enige. Men dette går på å gjøre skolen bedre for elevene, ikke nødvendigvis mer rettferdig. Ordvalg er derimot en unødvendig diskusjon, da vi er enige om løsningen (en av løsningene?).

 

 

Men det er irelevant her da hvordan barna har det hjemme ikke er skolens sak, men barnevernets.

Det er på ingen måte irrelevant. Når det er snakk om barn og skole må man se på hele bildet, som også inkluderer hvordan barna har det hjemme.

 

 

Så du mener det hele koker ned til de lærerne som er for gamle for nådagens barn og unge? Hva er din løsning egentlig? Tideligere pensjonsalder for lærere? Jeg har møtt flere unge lærere som det også er problemer med.

Nei, problemet kan gjelde såvel unge som gamle lærere. Jeg trakk ganske enkelt frem de eldre som et eksempel. Løsningen kan være å endre læreres holdninger, oppførsel og læremåte. Hvis ingen tar tak i problemet, hvor skal løsningen komme fra? Derfor mener jeg barn må snakke med foreldre, hvorpå foreldrene må vise at de bryr seg og ta det videre til rektor. Hvis ikke rektor vil høre må det tas høyere opp i systemet.

 

 

Men det er under tvang og totalt urettferdig. Man kan ikke bare kreve at elevene skal møte opp og følge med og jobbe bare fordi noen voksne har bestemt at det er best slik!

Hvis vi om ti år spør dagens tredjeklassinger (på videregående) om de mener de ble tvunget til å gå, og om de hadde gått på skolen hvis de selv fikk velge, hva tror du de hadde svart? Det er tull å si at skolen er urettferdig for elevene, da de får gratis utdanning verdt ganske mye, både finansielt og sosialt.

Lenke til kommentar

Varm mat er et utmerket forslag. Det samme er bedre utstyr (pulter, stoler, skolebygg generelt), så her er vi enige. Men dette går på å gjøre skolen bedre for elevene, ikke nødvendigvis mer rettferdig. Ordvalg er derimot en unødvendig diskusjon, da vi er enige om løsningen (en av løsningene?).

 

Jo, dette anser jeg som mer rettferdig. Sammen med alle de andre forslagene jeg kom opp med. Du kan ikke bare ta fram de får tingene du er enig i og si at vi er enige om alt.

 

Det er på ingen måte irrelevant. Når det er snakk om barn og skole må man se på hele bildet, som også inkluderer hvordan barna har det hjemme.

 

Jo, det er irrelevant fordi skolen uansett ikke kan gjøre noe med barns eller ungdommers situasjon hjemme. Her er det barneværnet som spiller inn og ikke skolen. Ved mindre skolen skal ha rapporteringsplikt i et hvert tilfelle der det ser ut til at elevenes situasjon hjemme påvirker dårlig oppførsel og/eller innsats på skolen er dette irrelevant.

 

Nei, problemet kan gjelde såvel unge som gamle lærere. Jeg trakk ganske enkelt frem de eldre som et eksempel. Løsningen kan være å endre læreres holdninger, oppførsel og læremåte. Hvis ingen tar tak i problemet, hvor skal løsningen komme fra? Derfor mener jeg barn må snakke med foreldre, hvorpå foreldrene må vise at de bryr seg og ta det videre til rektor. Hvis ikke rektor vil høre må det tas høyere opp i systemet.

 

Hvordan mener du man skal endre dette uten videre? Mitt forslag er et nytt system hvor lærerne vet hvilke regler de må oppføre seg etter. Hva er ditt?

 

Hvis vi om ti år spør dagens tredjeklassinger (på videregående) om de mener de ble tvunget til å gå, og om de hadde gått på skolen hvis de selv fikk velge, hva tror du de hadde svart? Det er tull å si at skolen er urettferdig for elevene, da de får gratis utdanning verdt ganske mye, både finansielt og sosialt.

 

De hadde gått etter det gamle systemet så de faller ikke inn under mitt eksempel. Og det er bullshit og si at det er rettferdig for dem så lenge de ikke får bestemme noe og alt er tvang!

 

At lærerne må bruke store deler av tiden og energien sin til å hanskes med urolige elever er faktisk positivt da det viser dem at det ikke bare er å komme å bestemme over folk som er der under tvang!

Lenke til kommentar

Angående holdningen til lærere så tror jeg det er ett større problem med holdningen til skolen generelt.

 

I hele grunnskolen (ungdomsskolen spessielt) merket jeg at det ikke var noe større problem å gi totalt faen i skolen (for andre, i alle fall). De som hadde ambisjoner om å lære ting fulgte med og fikk pensum og bare pensum inn. For når vi hadde gått igjennom det mest nødvendige tok lærerene tak i de som hadde sovet i timene og hele klassen måtte være med når det aller meste måtte taes opp igjen.

 

En løsning som funket på vår skole var å dele klassene inn i 3 nye underklasser. Tror systemet var slik at det i hovedsak var mattekompetansen vår som ga størst utslag. Dette gjorde at det var 3 forskjellige nivåer på klassene i matte, norsk og engelsk så de som var skoleflinke slapp å bli dratt nedover av "sinkene", og "sinkene" kunne ta alt i eget tempo.

 

Noen vil kanskje si at dette skapte ett dårlig klassemiljø fordi enkelte elever ble stemplet som idioter av de andre, men det var faktisk ikke sånn. Vi hadde alle andre fag samlet og klassemiljøet bedret seg egentlig etter det.

 

Men på vgs, vi er 4-6 elever (yrkesfag) som jobber i fellesfagtimene, resten av gjengen gjør ingen verdens ting. For min del er det jo veldig greit fordi jeg får ekstra pluss i margen, være muntlig på alle spørsmål og generelt få en bedre karakter enn hva jeg hadde fått uten en sånn klasse. Selvsagt er det "korrupt" og en generelt dårlig måte å ha skole på, men man trenger ikke gjøre seg mer upopulær ved å prøve å forandre det.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ekko hadde et program i dag som flere her sikkert vil finne interessant. Jeg har enda ikke fått tid til å høre på det, men skal gjøre det etterpå.

 

Tenk deg en skole der skolevegrere blir skoleelskere, der tiendeklassinger ikke vil gå hjem fa skolen, en skole der elever nesten ikke har fravær. Den finnes i Drammen og heter Nøsted skole

http://podkast.nrk.no/fil/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/nrk_ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram_2011-0510-1238_6344062818.mp3

Lenke til kommentar

Jo, dette anser jeg som mer rettferdig. Sammen med alle de andre forslagene jeg kom opp med. Du kan ikke bare ta fram de får tingene du er enig i og si at vi er enige om alt.

Jeg sa ikke vi var enige om alt, kun enkelte punkter.

 

 

Jo, det er irrelevant fordi skolen uansett ikke kan gjøre noe med barns eller ungdommers situasjon hjemme. Her er det barneværnet som spiller inn og ikke skolen. Ved mindre skolen skal ha rapporteringsplikt i et hvert tilfelle der det ser ut til at elevenes situasjon hjemme påvirker dårlig oppførsel og/eller innsats på skolen er dette irrelevant.

Jeg har heller ikke sagt at skolen er ansvarlig for hvordan elevene har det hjemme. Da har du misforstått. Det jeg mener er at mange elever oppfører seg dårlig på skolen og mot lærere fordi de lever i et dårlig miljø hjemme. Derfor bør slike problemer løses før skolen får all skyld. Merk deg at jeg ikke påstår dette gjelder alle elver, men enkelte.

 

 

Hvordan mener du man skal endre dette uten videre? Mitt forslag er et nytt system hvor lærerne vet hvilke regler de må oppføre seg etter. Hva er ditt?

Holdningskampanjer, kurs, endre lærerutdanningen og slike ting.

 

 

De hadde gått etter det gamle systemet så de faller ikke inn under mitt eksempel. Og det er bullshit og si at det er rettferdig for dem så lenge de ikke får bestemme noe og alt er tvang!

Selvsagt er det aktuelt å vite hva folk mener om det gamle systemet. Når folk vokser opp ser de fleste at skolen faktisk ikke var så ille, og setter pris på at de fikk en slik mulighet helt gratis.

 

 

At lærerne må bruke store deler av tiden og energien sin til å hanskes med urolige elever er faktisk positivt da det viser dem at det ikke bare er å komme å bestemme over folk som er der under tvang!

:!:

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke vi var enige om alt, kun enkelte punkter.

 

Men de punktene jeg snakket om var en del av et større system så bare de punktene uten hele det nye systemet ville ikke endret mitt syn på hvordan man bør behandle lærerne eller oppføre seg på skolen.

 

Jeg har heller ikke sagt at skolen er ansvarlig for hvordan elevene har det hjemme. Da har du misforstått. Det jeg mener er at mange elever oppfører seg dårlig på skolen og mot lærere fordi de lever i et dårlig miljø hjemme. Derfor bør slike problemer løses før skolen får all skyld. Merk deg at jeg ikke påstår dette gjelder alle elver, men enkelte.

 

Jeg skjønner bare ikke hvor du vil. Først snakker du om at foreldrene bør bli mer til stede i skolen, men det du beskriver da er ikke noe nytt i det hele tatt. Så sier du at problemene bør løses før skolen, men ignorerer helt at det ikke har noe med skolen, men med barnevernet å gjøre...

 

Holdningskampanjer, kurs, endre lærerutdanningen og slike ting.

 

Noe av det samme som jeg var inne på. Men jeg mener lærerne bør ha klarere regler å rette seg etter.

 

Selvsagt er det aktuelt å vite hva folk mener om det gamle systemet. Når folk vokser opp ser de fleste at skolen faktisk ikke var så ille, og setter pris på at de fikk en slik mulighet helt gratis.

 

Og så kan du høre hva de ville ment om endringer. Og at det gjelder de fleste får du vise til. Som sagt har jeg stort sett opplevd folk som ikke brydde seg med å følge systemet og som hatet skolen, men som klarte seg helt fint uansett. Å bare følge med i det lille av skolen som er relevant holder faktisk.

 

:!:

 

For et sakelig, innholdsrikt, beskrivende og velfungerende svar... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvor du vil. Først snakker du om at foreldrene bør bli mer til stede i skolen, men det du beskriver da er ikke noe nytt i det hele tatt. Så sier du at problemene bør løses før skolen, men ignorerer helt at det ikke har noe med skolen, men med barnevernet å gjøre...

For det første bør alle foreldre bry seg om og vise interesse for barnas utdanning, fra barneskole og til videregående. Med "å bry seg" mener jeg at foreldrene tar tak i problemer som barna måtte ha med skolen, det være seg lærere, mobbing eller generell misnøye. Det kan også være at barna ikke liker systemet som helhet. Uansett hva barnas problemer er bør foreldrene ta det seriøst, og bringe det videre til rektor, eventuelt høyere instanser hvis rektor viser seg å være problemet.

 

Men, i andre situasjoner kan barns problemer med skolen skyldes problemer hjemme. Enig? Da kan det hende problemene med/på skolen forsvinner hvis problemene hjemme løses. Enig? Derfor er det viktig å se på hvor problemene starter før man prøver å finne løsninger og alternative systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det feil å påpeke at ansvaret du snakker om her ikke er skolens, men barnevernets?

 

Dessuten er ikke det du snakker om med foreldreoppfølging noe neytt. mange foreldre gjør nettopp disse tingene, men andre overser dem fordi de vil nyte fritiden med barn etter at de selv har vært på jobb og barna har vært på skole, noen mener at skolen skal takle alt slik, noen tar seg ikke tid og noen forsømmer barna. Finnes mange andre tilfeller og. Om det skal kunne bli noe effektivt utav det slik du snakker om må foreldrene inn i selve skolen på dagtid, hvilket ikke er mulig i det nåværende samfunnsiden det ville krasjet med jobb. Og det er dessuten barn som ikke hører på foreldrene noe mer enn de gjør med lærerne. Alt dette kan selvsagt sis om tennåringer også. Dermed og derfor er systemet du snakker om her altfor enkelt og umulig å gjenomføre i praksis.

Lenke til kommentar

Ettersom denne tråden dreier seg bla. om forholdet mellom elever og lærere i sin helhet synes jeg denne artikklen var interessang. Det dreier seg om en 27 år gammel engelsklærerinne i Texas som har blitt arrestert i tillegg til å bli permitert fra jobben i et år fordi det misstenkes at hun har hat sex med tennåringselever hjemme hos seg selv. Dette skal har blitt filmet med mobilkamera. I artikklen står det at loven i Texas forbyr slike forhold mellom lærere og elever iuavhengi av elevenes alder. Det oppgis bare alder på en av guttene som er 19 år. Det er han som ledet politiet til lærerinnen. Les om det her:

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/18/nyheter/utenriks/usa/overgrep/16570036/

 

Så når vi først diskuterer forholdet emllom lærere og elever, hva synes dere om dette? Er det best å forby slike forhold uansett elevenes alder slik man gjør i Texas eller er det en privatsak når elevene er over seksuel lavalder? Dette kan jo godt påvirke elevenes prestasjoner på skolen og lærerens oppførsel mot elevene og vurderingen av arbeidet deres vil jeg tro. Og det er ikke sikkert at det utelukket er positivt. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt poenget med denne tråden. Tviler på at folk gidder å diskutere akkurat den samme problemstillingen en gang til, og det virker jo ikke som om trådstarter har blitt mer reflektert siden sist.

 

Men, for all del. Fortell om en gang problemklassen din virkelig viste en lærer hvor skapet skulle stå, og hva dere fikk ut av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...