Gå til innhold

Speilreflekskamera - begrenset oppad til max 6K...


Anbefalte innlegg

Siden du ønsker lite korn på moderat ISO passer aller dslrkamera, også micro 4/3. Jeg kjøpte nytt kamera (fra Canon 30D til 60D pga muligheten til å filme video samt bedere ISO egenskaper). Jeg vet ikke om du har eller har bruk for videokamera, men det er praktisk å ha videokamera i fotoaparatet, når bilder er viktigst og det er hyggelig med litt film av den lille håpefulle. Da er Canon 60D og Canon 600D bra å filme med siden det er utvippbar skjerm. Høyere pris som det da blir retferdiggjøres med at du også får et videokamera på kjøpet (i HD).

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg ser det står det mellom Nikon D3100, D5000 & D90 vs Canon EOS 500 (dårlig batteri på denne?) & EOS 550 men siden de fleste modellene fås med ulik optikk blir jeg veldig i tvil. Noen gode synspunkter å få med seg? MÅ selvfølgelig ikke handle hos Komplett for enhver pris så anbefalinger fra andre butikker vurderes selvsagt også. :w00t:

Hvorfor akkurat saueflokk-merkene? Jeg synes det er viktig å støtte opp om de mindre produsentene når de har konkurransedyktige produkter.

 

Jeg bare sier dette for å gjøre deg oppmerksom på at det finnes andre gode kameraer på markedet.

 

Alle kameramerkene er gode, men jeg tror ikke bare sauen har skyld i at Nikon og Canon selger så mye.

Kameraene er gode, stort utvalg av god optikk som er enkelt å få tak i på bruktmarkedet (og nymarkedet). Dette er faktorer som er verd å ta med når man skal kjøpe kamera.

Kanskje egentlig synd det ikke hadde vært en standard fatning på alle kameramerker. Da kunne jeg ha brukt optikk jeg bruker mye og er glad i på hvilket som helst kamera, kanskje til og med Pentax..... :)

Lenke til kommentar
Alle kameramerkene er gode, men jeg tror ikke bare sauen har skyld i at Nikon og Canon selger så mye.

Selvsagt :) Jeg sier ikke at folk bør unngå Canon og Nikon, tvert i mot. De har gode kameraer og mange vil finne de best til sitt bruk. Jeg sier bare at folk bør utvide horisonten og vurdere de andre kameramerkene også. Bevisst fjerne de forutinntatte antagelsene om at det bare er Canon og Nikon som gjelder.

Lenke til kommentar

 

- bilder pr. sekund (med en særdeles aktiv 2-åring i huset er det viktig at kameraet klarer å følge med siden de morsomme øyeblikkene fort fyker forbi)

 

Min erfaring er at bilder / sekund teller lite og ingen ting i slike sammenhenger. Det du trenger er null oppstartstid når du skrur på, null reaksjonstid fra du trykker på utløser til eksponering gjøres og rask fokus.

 

De fleste velger autofokus. Da er det viktig å velge rett objektiv, og et lyssterkt (stor blender) fast brennvidde vil være noe raskere enn (kit) zoomer. Nikon har også kommet godt ut på noen tester med god (prediktiv) autofokus.

Lenke til kommentar

Når noen er inne på det allerede. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor så mange Nikon/Canon eiere er så inderlig negativ til Pentax - som jeg synes gjør en strålende jobb for tiden. Når man først begynner å se seg litt om så er ikke objektivparken så liten på de moderne-autofokus-obkejtivene til Pentax sammenlignet med Nikon/Canon.

 

Pentax k-5 er et knusende bra kamera. Angrer ikke et sekund på at jeg gikk over til Pentax.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange Pentax fanboys her inne?

Jeg vet iallefall at de fleste Pentaxianere er inderlig klar over at konkurrentene de senere årene har hatt bedre kameraer på papiret, når det kommer til autofokus,ISO-prestasjoner,batteriytelse,auto-hvitbalanse,serieopptak,Jpg-filer,kompakthet etc...

Derfor tror jeg enkelte tar "litt" av med superlativer når de beskriver K5 og dets spesifikasjoner :)

 

Jeg for min del vet jeg har et kamera med visse begrensninger i forhold til dagens utgivelser men det gir meg et kick å se hvor mye man kan få ut av det man har tilgjengelig,både når det kommer til hus og (gammel,billig) optikk :)

 

Tror ikke jeg er fanboy for det om:/

 

Mitt tips til kamera blir da naturlig nok et brukt Pentax.

Kjøp et K10d og en blits, blend kitobjektivet ned til rundt f/8 og bruk ISO 100 og du holder nivå med de fleste bildefiler amatører klarer å levere.

Og med den genialt lyse søkeren vil du lett kunne manuellfokusere for lettere treffe på situasjonsbilder inne (i stedet for å fyre av 10-20 bilder på et par sekunder og granske senere om du i det hele tatt traff med fokus på noen av bildene;)

Bounce blisen i noe (vegg-tak) for jevnt lys, ev. kjøp en softbox til blitsen. Dette utstyret vil koste deg litt over 3000kr.

P.s, man kommer langt med en tredjeparts produsent av blits, f.eks 1000kroners Sigma530 standard.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

 

- bilder pr. sekund (med en særdeles aktiv 2-åring i huset er det viktig at kameraet klarer å følge med siden de morsomme øyeblikkene fort fyker forbi)

 

Min erfaring er at bilder / sekund teller lite og ingen ting i slike sammenhenger. Det du trenger er null oppstartstid når du skrur på, null reaksjonstid fra du trykker på utløser til eksponering gjøres og rask fokus.

 

De fleste velger autofokus. Da er det viktig å velge rett objektiv, og et lyssterkt (stor blender) fast brennvidde vil være noe raskere enn (kit) zoomer. Nikon har også kommet godt ut på noen tester med god (prediktiv) autofokus.

Ekstern blitz er ganske greit til slike motiver, spesielt innendørs. Det lar deg holde lukketiden nede og DOF oppe.

 

Å bruke ekstremt stor blender er beheftet med endel problemer (papirtynn DOF kombinert med bevegelse setter store krav til fokus og fotograf). Dessuten blir det fort litt ensformig at alle bildene i samlingen kaster bakgrunn/forgrunn i en uskarp (men herlig) bokeh-suppe. Hvis barnet sitter vinklet i forhold til kamera så kan det bli et spørsmål om hvilket av øynene du ønsker skal være i fokus... At stor max blender kan gi bedre fokus også når man benytter seg av mindre blender er jeg med på.

 

Objektiv med presis og kjapp autofokus er bra å ha.

 

5bps vs 8bps tror jeg ikke er så innmari viktig for de fleste slike bilder.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her...skal handle mitt første speilreflekskamera. Siden jeg bor i Sandefjord er det jo kjempekjekt å handle fra "favorittnærbutikken"; mao Komplett...og har derfor sett på følgende kameraer prismessig begrenset oppad til ca 6 000,- kroner (+/-):

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&bn=10752&sortBy=p&zbo2=true

 

Hva er det "beste kjøpet" basert på følgende kriterier:

- best mulig allround objektiv (mao, kun 18-55 blir snaut)

- bilder pr. sekund (med en særdeles aktiv 2-åring i huset er det viktig at kameraet klarer å følge med siden de morsomme øyeblikkene fort fyker forbi)

 

- lite støy ved moderat til høy ISO

- batterikapasitet

 

Video er "kjekt å ha" men absolutt ikke noe som kommer til å bli mye brukt da videoredigering ikke interesserer meg i det hele tatt...

 

Slik jeg ser det står det mellom Nikon D3100, D5000 & D90 vs Canon EOS 500 (dårlig batteri på denne?) & EOS 550 men siden de fleste modellene fås med ulik optikk blir jeg veldig i tvil. Noen gode synspunkter å få med seg? MÅ selvfølgelig ikke handle hos Komplett for enhver pris så anbefalinger fra andre butikker vurderes selvsagt også. :w00t:

 

kan trygt anbefale sony a55 som et enkelt og bra kamera, dette koster rundt 6000.-, ellers har du også sony a33 til en tusenlapp mindre.

-mulighet for forskjellige kit obejktiv, sjekk flere nettbutikker. Standaren er 18-55 sam (bra til å være kitobjektiv, ifølge flere tester bedre enn canon og nikon kit-objekter).

-tror få slår disse på bilder pr.sekund 10b/s a55 og 7b/s a33.

-Batterikapasiteten er ikke den beste ifølge tester, men jeg har nå tatt over 400 bilder på en ladning, og det burde rekke?

- veldig lite støy ved moderat og høy iso. Generelt bra bilder, gode tester!

- videofunksjonen er bra synes jeg, omtrent like bra som på mitt videokamera fra 2010 som kostet 7000.-

- brukbart utvalg av objekter nytt og brukt, dog ikke like mye som canon og nikon. jeg har kjøpt noen eldre minolta objekter som er knallbra og gir fine bilder for en rimelig penge.

-innebygged stabilisering, trenger ikke i objektet.

Lenke til kommentar

Teori: det at alle har det med å anbefale sitt eget kamera har ikke bare med fanboyfakter å gjøre, men også at alt som selges i dag duger for de fleste formål for de fleste fotografer. Tenk ut hvilke 2-3 sære ting du er opptatt av og velg deretter; alle råd er nødvendigvis en skjult selvbiografi – mine tidligere tips om høy ISO og stor blenderåpning kommer mye av manglende vilje og evne til å bruke blits.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...