Gå til innhold

Nok en "iPhone eller Android" tråd


  

62 stemmer

  1. 1. Hva skal jeg skaffe meg? iPhone eller en Android

    • iPhone
      11
    • Android
      51


Anbefalte innlegg

Hei, er på tide med ny telefon for meg, og nå sparer jeg alt jeg har til noe fancy!

Så er spørsmålet; iPhone eller Android?

Har kikka på venners iPhone 4, å den virker jo OK, men så kommer det en nr 5 til høsten, og hvis jeg skal ha iPhone må det bli det nyeste.

Men Android har ca alt det en iPhone har, eller? HTC Sensation virker OK der...

 

Hva synes folk? For meg er det egentlig ett fett, ettersom jeg ikke er vandt med noen av delene. Men jeg har en iPod, det er det eneste jeg har hatt med Apple å gjøre...

 

Kom med forslag og begrunnelser!

Endret av Seabiscuit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha funksjoner, frihet, om du liker følelsen av at du har kontroll over telefonen din, om du klarer noe avansert, om du liker å kunne ha rask tilgang til funksjoner du selv velger ut og å kunne sortere hjemmskjermen helt som du vil velger du Android.

 

Om du vil ha noe enkelt, men som "bare virker", ta iPhone.

 

^Simple as that.

Lenke til kommentar

Om du vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra (stabilitet og brukerfølelse), har masse funksjoner, høy grad av frihet, om du liker følelsen av at du har kontroll over telefonen din, om du liker å kunne ha rask tilgang til funksjoner du selv velger ut og å kunne sette opp telefonen omtrent som du vil, ja da velger du iPhone.

 

Om du vil ha det samme som iPhone, men uten et etterprøvd operativsystem som fungerer bra, og hvor OSet stort sett kan betegnes som en “forundringspakke” med de tilfeldigheter og utfall det innebærer for brukerfølelsen og stabiliteten, ja da velger du en Android-telefon. Trenger du en oversikt over de ulike Android-trådene for bedre å forstå hva du har i vente, så kan jeg gi deg noen “lekre” eksempler… :whistle:

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra (stabilitet og brukerfølelse), har masse funksjoner, høy grad av frihet, om du liker følelsen av at du har kontroll over telefonen din, om du liker å kunne ha rask tilgang til funksjoner du selv velger ut og å kunne sette opp telefonen omtrent som du vil, ja da velger du iPhone.

Det som jeg har boldet over er noe av det største våset jeg har hørt på lenge når det er om iPhone. Dette er et godt eksempel på en iPhone fanboi som snakker rett ut i fra ræva.

 

Det som er rett å si på slutten er dette: ja da velger du DEFINITIVT IKKE iPhone.

 

Sannheten er at iPhone fungerer bra og den er stabil og kjapp. Også har den tilgang til mange apps. But that's it.

 

Her er kun en linke til en side som forteller deg ALT på hvorfor du ikke burde kjøpe en iPhone 4.

 

Liker du å leke rundt i masse programmer og driter i å sette opp telefonen etter dine personlinge behov. Men som må følge etter på hva Steve Jobs mener ser pent ut i iOS (themes) og på hvor mye Apple tvinger deg til å bruke iTunes, så for all del gå for iPhone 4.

Endret av Vindicator
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herregud, vedder så heftig på at Stool Sample har iPhone selv eller er fan av iPhone. Alle vet at Android OSet på mange måter er bedre enn iOS, og jeg personlig synes brukergrensesnittet i android er bedre enn i iOS (og jeg har både iPhone 3G og HTC Desire)

 

iOS

 

+ Herlig brukergrensesnitt

+ Mange muligheter

+ Hyggelig og lett å bruke

+ God support mm

- lite du kan bestemme selv, veldig stengt

- kjedelig utseende du kan endre lite på (annet enn bakgrunn)

- forferdelig meldingssystem i forhold til Android

- ITUNES!!

 

Android

 

+ Pent utseende

+ Veldig mange muligheter

+ Enkelt å skaffe ting du mangler (norsk tastatur feks) og du kan laste ned uendelig med apps som endrer utseende på telefonen din

+ Ikke noe program du må synke med

+ Utseende på telefonbok og meldingsbok er mye bedre enn i iOS, just sayin :p

- Lite du kan endre med uten å laste ned apps

- Litt lite i butikken

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra (stabilitet og brukerfølelse), har masse funksjoner, høy grad av frihet, om du liker følelsen av at du har kontroll over telefonen din, om du liker å kunne ha rask tilgang til funksjoner du selv velger ut og å kunne sette opp telefonen omtrent som du vil, ja da velger du iPhone.

Det som jeg har boldet over er noe av det største våset jeg har hørt på lenge når det er om iPhone. Dette er et godt eksempel på en iPhone fanboi som snakker rett ut i fra ræva.

 

Det som er rett å si på slutten er dette: ja da velger du DEFINITIVT IKKE iPhone.

 

Sannheten er at iPhone fungerer bra og den er stabil og kjapp. Også har den tilgang til mange apps. But that's it.

 

Her er kun en linke til en side som forteller deg ALT på hvorfor du ikke burde kjøpe en iPhone 4.

 

Liker du å leke rundt i masse programmer og driter i å sette opp telefonen etter dine personlinge behov. Men som må følge etter på hva Steve Jobs mener ser pent ut i iOS (themes) og på hvor mye Apple tvinger deg til å bruke iTunes, så for all del gå for iPhone 4.

 

Ventilator viser til en ekstern link over hvorfor han/hun mener du ikke bør kjøpe en iPhone. Man trenger imidlertid ikke gå utenfor dette forumet for å forstå hvorfor du ikke bør kjøpe en Android basert telefon. Vedlegger et lite knippe av de linkene som omhandler Android baserte telefoner her på forumet, slik at du selv kan gå gjennom å se hva som venter deg dersom du velger en Android-basert telefon. Det finnes selvfølgelig langt flere, men tok de jeg fant i farta...

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287175&st=0

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1129932

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1163736

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1272493

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1204784&siteSkin=amobil.no

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1215469&siteSkin=amobil.no

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1081676&siteSkin=amobil.no

 

Dersom det du finner av problemstillinger i disse trådene er representativt for de utfordringer du ønsker deg fra en mobiltelefon, så er det helt riktig å kjøpe en Android-basert mobil - Det er m.a.o. ikke uten grunn at flere her på forumet betegner Android som en liten “forundringspakke”…

 

Om du vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra og hvor stabilitet og brukerfølelse er satt i førersetet, ja da velger du uten tvil iPhone. Kjedelig? Kanskje. Utfordrende? Egentlig ikke. Ganske så enkel egentlig. Flott design og utseende? Kanskje. Smaken er som baken. Stabilitet? Utvilsomt høy. Brukerfølelse? Fungerer som bare fy. Savner man noe? Egentlig ikke.

 

^Simple as that.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stool Sample, det virker iallefall som du er fornøyd med iPhone! Vindicator kom med en link der alt var skrevet kort og enkelt, mens noen av dine tråder inneholdt over 400(!) sider. Det er klart jeg ikke en gang orket å lese overskriften selv om jeg hadde lyst! Hvis du har lyst å korte det ned noen hakk, så hadde det vært supert! :)

 

Men altså, føler meg utrolig dum når jeg sier dette her; men jeg skjønner ingenting! Jeg vet ikke engang hva jeg skal forvente av verken det ene eller det andre... For øyeblikket vil jeg bare ha masse kule apps og muligheten til å surfe på nett i forelesningene...

Lenke til kommentar

Om du vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra (stabilitet og brukerfølelse), har masse funksjoner, høy grad av frihet, om du liker følelsen av at du har kontroll over telefonen din, om du liker å kunne ha rask tilgang til funksjoner du selv velger ut og å kunne sette opp telefonen omtrent som du vil, ja da velger du iPhone.

Det som jeg har boldet over er noe av det største våset jeg har hørt på lenge når det er om iPhone. Dette er et godt eksempel på en iPhone fanboi som snakker rett ut i fra ræva.

 

Det som er rett å si på slutten er dette: ja da velger du DEFINITIVT IKKE iPhone.

 

Sannheten er at iPhone fungerer bra og den er stabil og kjapp. Også har den tilgang til mange apps. But that's it.

 

Her er kun en linke til en side som forteller deg ALT på hvorfor du ikke burde kjøpe en iPhone 4.

 

Liker du å leke rundt i masse programmer og driter i å sette opp telefonen etter dine personlinge behov. Men som må følge etter på hva Steve Jobs mener ser pent ut i iOS (themes) og på hvor mye Apple tvinger deg til å bruke iTunes, så for all del gå for iPhone 4.

 

Ventilator viser til en ekstern link over hvorfor han/hun mener du ikke bør kjøpe en iPhone. Man trenger imidlertid ikke gå utenfor dette forumet for å forstå hvorfor du ikke bør kjøpe en Android basert telefon. Vedlegger et lite knippe av de linkene som omhandler Android baserte telefoner her på forumet, slik at du selv kan gå gjennom å se hva som venter deg dersom du velger en Android-basert telefon. Det finnes selvfølgelig langt flere, men tok de jeg fant i farta...

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287175&st=0

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1129932

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1163736

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1272493

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1204784&siteSkin=amobil.no

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1215469&siteSkin=amobil.no

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1081676&siteSkin=amobil.no

 

Dersom det du finner av problemstillinger i disse trådene er representativt for de utfordringer du ønsker deg fra en mobiltelefon, så er det helt riktig å kjøpe en Android-basert mobil - Det er m.a.o. ikke uten grunn at flere her på forumet betegner Android som en liten “forundringspakke”…

 

Om du vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra og hvor stabilitet og brukerfølelse er satt i førersetet, ja da velger du uten tvil iPhone. Kjedelig? Kanskje. Utfordrende? Egentlig ikke. Ganske så enkel egentlig. Flott design og utseende? Kanskje. Smaken er som baken. Stabilitet? Utvilsomt høy. Brukerfølelse? Fungerer som bare fy. Savner man noe? Egentlig ikke.

 

^Simple as that.

Joda, at det er noen som har noen problemer med noen Android telefoner er ikke å komme seg unna. En som kjøper seg en komplett datamaskin i fra Elkjøp kan også få feil og ha noen problemer.

 

Men siden jeg har lest igjennom en god del av denne topic'en her, så er iOS langt i fra å være noe bedre enn Android når det kommer til 'It just works'. Om ting ikke fungerer skikkelig i Android, så kan du faktisk fikse det selv om du har peiling nok. Med iOS så må du vente på at Apple må fikse alt for dere.

 

Men det som er gøy med Android er at du kan få en Android mobil til å se prikk lik ut som iOS ser ut. Så jah, dere kan bare leve med det stygge regnbue farge themet deres mens jeg kan ha vilken som helst theme. Frihet, valgmuligheter og funksjoner er faktisk mere viktig enn å ha mest mulig apps i AppStore / Android Market.

 

Selv det nye UI'et i fra Symbian som kommer snart ser jo uhorvelig mye bedre ut enn iOS.

For øyeblikket vil jeg bare ha masse kule apps og muligheten til å surfe på nett i forelesningene...

Android Market har mange kule apps. Men det har AppStore også. MEEEEEEEEEN............. når det kommer til surfing på nettet, så er opplevelsen MYE bedre på Android på grunn av at du har muligheten til å kunne se flash innhold om ønskelig.

 

Om du ikke liker flash innhold, så er det bare å slå av flash. Og om du ikke liker reklame bannere og andre ads, så kan du bare installere AdFree (krever root tilgang da) på en Android mobil, og vips, så er all den driten borte.

 

Det er ekstremt lett å gjøre en one-click root på en Android mobil, siden det ligger flere typer root programmer på Android Market, så er lett som en fjært å roote en Android telefon i dag.

 

Dette kan du ikke på en iPhone.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Sannheten er at iPhone fungerer bra og den er stabil og kjapp. Også har den tilgang til mange apps. But that's it.

Noen vil si at dette er helt essensielle egenskaper, som faktisk gir stor grad av frihet - ikke minst frihet til å slippe kluss og dill.

 

Her er kun en linke til en side som forteller deg ALT på hvorfor du ikke burde kjøpe en iPhone 4.

Der kom du med en link til en side skrevet av en iPhone-hater med hue langt oppi ræva. Noe er sant, men det meste er løgner, uvesentligheter, halvsannheter og unøyaktigheter. Dessverre er det nok noen som er kunnskapløse nok til å ta slikt tull seriøst, og det er jo litt synd for dem som lar seg lure.

 

 

Liker du å leke rundt i masse programmer og driter i å sette opp telefonen etter dine personlinge behov. Men som må følge etter på hva Steve Jobs mener ser pent ut i iOS (themes) og på hvor mye Apple tvinger deg til å bruke iTunes, så for all del gå for iPhone 4.

De fleste ser ut til å ha null problem med utseendet til iOS, så Steve Jobs har nok ganske god teft for hva som ser bra ut, både ut fra estetiske og funksjonelle kriterier. ;)

Som vi har vært inne på før, iTunes fungerer glimrende, og er sannsynligvis den mest komplette programvaren som finnes for integrasjon mellom smarttelefon, datamaskin og nettbasert innhold. iTunes gjør det enklere å administrere alle aspekter ved iPhone - fra oppsett av brukerkontoer (e-post, m.m), backup/restore, nedlasting/organisering av apps, til nedlasting/organisering/overføring/synkronisering av mange typer innhold, osv.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannheten er at iPhone fungerer bra og den er stabil og kjapp. Også har den tilgang til mange apps. But that's it.

Noen vil si at dette er helt essensielle egenskaper, som faktisk gir stor grad av frihet - ikke minst frihet til å slippe kluss og dill.

 

Her er kun en linke til en side som forteller deg ALT på hvorfor du ikke burde kjøpe en iPhone 4.

Der kom du med en link til en side skrevet av en iPhone-hater med hue langt oppi ræva. Noe er sant, men det er for mange løgner, halvsannheter og unøyaktigheter til at det går an å ta det seriøst.

 

Liker du å leke rundt i masse programmer og driter i å sette opp telefonen etter dine personlinge behov. Men som må følge etter på hva Steve Jobs mener ser pent ut i iOS (themes) og på hvor mye Apple tvinger deg til å bruke iTunes, så for all del gå for iPhone 4.

De fleste ser ut til å ha null problem med utseendet til iOS, så Steve Jobs har nok ganske god teft for hva som ser bra ut, både ut fra estetiske og funksjonelle kriterier. ;)

Som vi har vært inne på før, iTunes fungerer glimrende, og er sannsynligvis den mest komplette programvaren som finnes for integrasjon mellom smarttelefon, datamaskin og nettbasert innhold. iTunes gjør det enklere å administrere alle aspekter ved iPhone - fra oppsett av brukerkontoer (e-post, m.m), backup/restore, nedlasting/organisering av apps, til nedlasting/organisering/overføring/synkronisering av mange typer innhold, osv.

1. En telefon skal ikke måtte være avhengig av å måtte installere 50 apps bare for at du skal kunne få de mest grunnleggende funksjonene i et OS. Men for iOS sin del så nytter det lite uansett hvor mange programmer du installerer. iOS (selv jailbreaket) kan ikke en gang gjøre 40% av alt det Android kan gjøre out of the box.

 

2. Åååååååååhhh så sinna du ble bare fordi fyren som skreiv det som står i den liken er harde fakta. Nytter lite om han er iPhone-hater eller ikke. Sannheten lyger ikke. Om du mener mye av det som står der er tull, så må du gjerne komme med harde bevis som beviser det du sier.

 

3. Hah, Steve Jobs har god teft på hva som ser bra ut / hva som er en bra theme, lol oooooookay?

 

Hadde bare Apple giddet å skifte på sitt utdaterte 2007 theme design, så hadde det vært en bonus. Selv 4 år etter at iPhone kom ut, så sitter dem å tviholder på det samme elendige UI'et som dem hadde i 2007. Snakk om å være late utviklere.

 

Hvor bra er Google da om Apple har god teft på det?

 

Google banker Apple på UI / themes sønder og sammen. Og dette trenger du ikke å nekte for. Om du nekter for det viser det kun at du er ute etter å gjøre full damage control over Apple.

 

iTunes funker glimrende? Har du prøvd iTunes på Windows?, tydligvis ikke. De som sier iTunes fungerer glimrende er KUN Mac OSX brukere.

 

Jeg kan enkelt administrere alt på min XPERIA X10 uten en eneste kabel og uten et eneste program på PC'en min. Med iPhone må du først ha en USB-kabel tilgjengelig hele tiden når du skal ha nye mp3'er, nye filmer osv over på iPhone. Så må du ha iTunes og QuickTime, Bonjour tjenesten og noen andre iPhone / iPod services installert på ALLE maskinene du vil ha noe data i fra.

 

iTunes til Windows er dritt. Og dette er ingen hemmelighet, for de fleste Windows brukere sier det samme.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

1. OS og apps er to forskjellige ting. OS er rammeverket, apps er det jeg bruker når jeg skal gjøre ting. iOS er et solid og godt rammeverk for et utrolig allsidig utvalg av apps, og mye av poenget med en smarttelefon er nettopp at du skal kunne legge inn apps, til både nytte og glede.

 

2. Ad du formidler slike løgner er mest synd for dem som biter på, og kanskje ender opp med å gjør de gale valgene på grunnlag av feilinformasjonen din. Dette er noen av de mest åpenbare løgnene - men ikke alle:

iDon't handle ZIP, RAR or SFX - no app in the iStore allows this!

iDon't have proper file security, mp3 files are watermarked with personal data.

iDon't have proper application security, any iStore app can steal personal data.

iDon't have proper platform security, any non-iStore app can break your device.

iDon't have any power optimization - the device overheats as admitted by Apple.

iDon't have native multitasking

iDon't have freeware

iDon't have user privacy for: online shopping(1), visited sites(2), your location(3)

iDon't have proper power management, CPU is underclocked @800mhz.

iDon't have proper power management, 1/2 of the standby of devices with the same CPU.

iDon't have any safety garment for the battery(1) melting is known to occur in Apple products(2)

 

3. iPhone har ikke UI-themes - kanskje fordi Apple leverer et OS som er skikkelig gjennomarbeidet visuelt sett. Stort sett alt som kan krype og gå av folk med litt innsikt i design forbinder Apple med god design, og iPhone er ikke noe unntak. At du mener at Google er flinke på UI og design er bare din mening - og den skal du få ha for meg. HTC, Sony og Samsung er visst ikke helt enige med deg. Merkelig at omtrent alle store leverandører av Android-telefoner legger på sitt eget UI oppå Googles, noe som bidrar sterkt til den økende fragmenteringen av plattformen, og ofte forsinker viktige OS-oppdateringer med mange måneder...som Xperia X10-bruker vet du jo akkurat det veldig godt...

 

4. Har brukt iTunes for Windows en del, ja, og selv om det i likhet med mange Windows-program ikke gir en fullgod brukeropplevelse sammenlignet med sine motstykker på OS X, så fungerer det glimrende som støtteprogram for iPhone. Mange kolleger har iTunes installert på jobb-PCene sine. Har aldri skapt mer problem enn det som er vanlig for Windows-programvare, som jeg har registrert.

 

Jeg kan også adminstrere ting min iPhone uten kabel eller iTunes - endre innstillinger, kjøpe musikk, legge inn apps, sette opp e-postkontoer, osv, osv. Det er når jeg skal ta full backup, samt synkronisere et stort spekter av forskjellig innhold både til og fra, at jeg trenger en kabel. Det er minst like enkelt - siden iTunes automatiserer noe som ville tatt mange mauelle operasjoner - og både raskere og sikrere enn å gjøre dette trådløst - ikke så kjekt med trådløs dataoverføring hvis telefonen går tom for strøm midt i operasjonen, og du får korrupte data... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt et par iPhoner i snart 3 år. Men jeg begynner å bli lei. Alt for mye er låst. Har de siste 2 årene kjørt jailbreak på telefon. Men likevel så er jeg ikke fornøyd. Et jævla mas hver gang Apple kjører oppgraderinger av iOS.Enkelte programmer fungerer ikke...jailbreak må kjøres på nytt (jada, har blitt litt enklere med tida)

MEN det som er mest irriterende er at Apple har storlansering når de implementerer ting som andre leverandører har hatt på telefonen i mange år.

Min kone har bestemt seg for å skaffe seg iPhone, det blir vel hun arver min...

For øvrig så synes jeg at Apple telefoner er for høyt priset.... En Android telefon til halve prisen kan jo gjøre mere enn iPhonenen....

iTunes er faktisk det jeg hater mest med hele iPhonen....

Endret av askare
Lenke til kommentar

Android og Apple-krig. :D

 

Kort fortalt: Både iPhone og Android fungerer ypperlig som telefoner. Du får ringe, sende SMS, MMS, e-post og alt annet en telefon skal gjøre.

Personlig rører jeg ikke Apple-produkter, fordi de krever diverse programmer som skaper problemer på PC-en. Det vil jeg ha meg frabedt.

 

Har HTC Hero med Android 2.2, og alt fungerer feilfritt.

Lenke til kommentar

1. OS og apps er to forskjellige ting. OS er rammeverket, apps er det jeg bruker når jeg skal gjøre ting. iOS er et solid og godt rammeverk for et utrolig allsidig utvalg av apps, og mye av poenget med en smarttelefon er nettopp at du skal kunne legge inn apps, til både nytte og glede.

 

2. Ad du formidler slike løgner er mest synd for dem som biter på, og kanskje ender opp med å gjør de gale valgene på grunnlag av feilinformasjonen din. Dette er noen av de mest åpenbare løgnene - men ikke alle:

iDon't handle ZIP, RAR or SFX - no app in the iStore allows this!

iDon't have proper file security, mp3 files are watermarked with personal data.

iDon't have proper application security, any iStore app can steal personal data.

iDon't have proper platform security, any non-iStore app can break your device.

iDon't have any power optimization - the device overheats as admitted by Apple.

iDon't have native multitasking

iDon't have freeware

iDon't have user privacy for: online shopping(1), visited sites(2), your location(3)

iDon't have proper power management, CPU is underclocked @800mhz.

iDon't have proper power management, 1/2 of the standby of devices with the same CPU.

iDon't have any safety garment for the battery(1) melting is known to occur in Apple products(2)

 

3. iPhone har ikke UI-themes - kanskje fordi Apple leverer et OS som er skikkelig gjennomarbeidet visuelt sett. Stort sett alt som kan krype og gå av folk med litt innsikt i design forbinder Apple med god design, og iPhone er ikke noe unntak. At du mener at Google er flinke på UI og design er bare din mening - og den skal du få ha for meg. HTC, Sony og Samsung er visst ikke helt enige med deg. Merkelig at omtrent alle store leverandører av Android-telefoner legger på sitt eget UI oppå Googles, noe som bidrar sterkt til den økende fragmenteringen av plattformen, og ofte forsinker viktige OS-oppdateringer med mange måneder...som Xperia X10-bruker vet du jo akkurat det veldig godt...

 

4. Har brukt iTunes for Windows en del, ja, og selv om det i likhet med mange Windows-program ikke gir en fullgod brukeropplevelse sammenlignet med sine motstykker på OS X, så fungerer det glimrende som støtteprogram for iPhone. Mange kolleger har iTunes installert på jobb-PCene sine. Har aldri skapt mer problem enn det som er vanlig for Windows-programvare, som jeg har registrert.

 

Jeg kan også adminstrere ting min iPhone uten kabel eller iTunes - endre innstillinger, kjøpe musikk, legge inn apps, sette opp e-postkontoer, osv, osv. Det er når jeg skal ta full backup, samt synkronisere et stort spekter av forskjellig innhold både til og fra, at jeg trenger en kabel. Det er minst like enkelt - siden iTunes automatiserer noe som ville tatt mange mauelle operasjoner - og både raskere og sikrere enn å gjøre dette trådløst - ikke så kjekt med trådløs dataoverføring hvis telefonen går tom for strøm midt i operasjonen, og du får korrupte data... ;)

1. OS og apps er 2 forskjellige ting ja. Men for at et OS skal fungere bra for folk flest etter at noen har kjøpe en iPhone f.eks, så må dem kunne slippe å installere 50 apps som jeg sier bare for at dem skal kunne få de mest grunnleggende programmene som alle andre OS'er har innebygs fra før av.

 

2. Jah, for det du sa nå var jo såååå overbevisende på at det ikke er sant det han sier. Og ikke nok med det, men du brude faktisk ta med alt det han sier. Du sier f.eks dette: iDon't have freeware. Fin måte å lure deg unna på hva saken der egentlig handler om. Går du inn på linken som viser alle disse punktene, så ser du at dette står der: iDon't have freeware, iTunes treats free applications like purchases + FairPlay DRM wrap.

 

Du vet at det hjelper på å lese hele greia og faktisk ta med hva hele greia omhandler i stedet for å utelate 2/3 deler av hva saken egentlig handler om.

 

Men men, Apple damage control på sitt beste.

 

3. Nei, iPhone har i bunn og grunn ikke themes, men iPhone har faktisk et fast theme som du ikke kan forandre på. Og dette themet er uforandret på siden 2007. Og kan jeg spørre deg på hva som er så skikkelig gjennomarbeidet visuelt sett på en iPhone?

 

iPhone / iOS har kjedelige menuer, kjedelige farget og er satt opp på en kjedelig måte. På en Android telefon så kan du forandre på hvordan UI'et er satt opp, så en Android telefon blir aldri kjedelig.

 

4. Vel, for å si det enkelt. Brukeropplevelsen med at du må konvertere det ene og det andre hele tiden for å kunne få det over til iPhone i fra iTunes og med at iTunes er tregt og bloatet gjør at brukeropplevelsen med iTunes og iPhone blir rettere sagt dårlig.

 

Det er ingen måter for å kunne overføre musikk til iPhone uten iTunes, samme med filmer og bilder osv.

 

Å kalle iTunes på Windows for bra brukeropplevelse er pisspreik. For iTunes er en del av iPhone.

 

Så bare det at DU MÅ ha iTunes for å kunne gjøre det meste med iPhone gjør automatisk at Android har MYE bedre brukeropplevelse.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Dersom du trenger en smartphone gå for Android, dersom du trenger en iPod som kan brukes som mobil gå for iPhone.

 

Som smartphone bruker kan jeg gi et par kjappe eksempler på hvorfor jeg ga en iPhone 4 videre til svigermor. Iphone oppfylte ikke mit behov til en smartphone. For å gjøre innlegget litt mindre utelater jeg begrunnelsen til mine eksempler, dersom noen hevder at jeg tar feil med min erfaring kan jeg beskrive nærmere.

 

- Ikke fullverdig nettleser, dette gjelder både flash og java støtte.

- Ikke mulighet til å sette opp som ekstern minne for dokumentoverføring og syncronisering.

- Ikke mulig til å gjøre endringer i måten dokumenter blir håndtert.

- Ikke mulig å bytte internt minne.

- Ikke mulig til å kjøre flere task samtidig, f.eks. filtrere innkommende annrop "LIVE"

- Ikke mulig å lytte på FM radio uten dataoppkobling.

- Er avhengig av Apple kabler dersom du uventet trenger å lade eller overføre filer.

- Er helt låst mot iTunes konto for å installere apps, dette være gratis eller betal apps

- Er veldig følsom for fuktighet.

 

Ting som jeg likte med iPhone.

- Mye ekstrautstyr, f.eks. ekstern batteripakke.

- Flere apps som er spesiellt laget for norske brukere.

- Høyere sikkerhet mot virus.

Lenke til kommentar

Stool Sample, det virker iallefall som du er fornøyd med iPhone! Vindicator kom med en link der alt var skrevet kort og enkelt, mens noen av dine tråder inneholdt over 400(!) sider. Det er klart jeg ikke en gang orket å lese overskriften selv om jeg hadde lyst! Hvis du har lyst å korte det ned noen hakk, så hadde det vært supert! :)

 

Men altså, føler meg utrolig dum når jeg sier dette her; men jeg skjønner ingenting! Jeg vet ikke engang hva jeg skal forvente av verken det ene eller det andre... For øyeblikket vil jeg bare ha masse kule apps og muligheten til å surfe på nett i forelesningene...

 

Stemmer at jeg er fornøyd med min iPhone, men aksepterer at andre vil ha noe annet, i motsetning til Android-gjengen her inne. Orker ikke å lage en oppsummering av disse trådene for deg; til det er problemene og utfordringene med disse telefonene alt for mange og livet alt for kort.

 

Du må spørre deg selv om du er villig og/eller interessert nok i mobiltelefoner til å bruke deler av dagene dine og livet ditt til å tweake og tune og løse problemstillinger fordi ting ikke fungerer ordentlig, om i det hele tatt. Dersom svaret ditt er ja kan du trygt kjøpe en Android-telefon.

 

Uansett hva du velger vil du garantert bli fornøyd, om ikke annet fordi kjøpsatferdsforskningen tydelig viser at vi forsvarer våre valg, også for noe så banalt som mobiltelefoner, inntil krampa eller døden tar oss. Det er alle disse trådene om Android vs. iOS et tydelig bevis på…

 

Og om du nå skulle velge en Android-basert telefon, så vil du garantert kunne få hjelp her inne på forumet; De gutta har vært i krigen mer enn en gang og vil garantert kunne hjelpe deg til å få orden på nært sagt hva som helst, om du bare gir dem litt tid.

 

Og det er ingen grunn til å føle deg dum fordi du ikke skjønner noe som helst av dette. Det er slik det er for folk flest. Det er bare oss litt mer enn snittet teknologi interesserte her inne som gidder å krangle og diskutere dette til krampa tar oss - Og tro du meg, det er ikke så mange av oss…

 

 

Dere er iallefall flinke til å fremme deres sak, det skal dere ha...

Og for å være ærlig så frister en Android mer enn iPhone, egentlig av mulighetene til å endre alt av utseende "inni" telefonen...

Er det forresten mulig å ha iTunes på Android?

 

Synes ærlig talt ikke vi er særlig flinke til å objektivt diskutere og anbefale noe som helst til andre. Ender stort sett opp med dritt slenging fordi den ene eller den andre ikke har den nødvendige kompetanse og/eller ikke utviser den nødvendige respekt for andres meninger og valg. Fornektelsen er stor og "kraften" er sterk i oss alle. MEN kan likefullt være ganske så morsomt til tider... :!:

 

Det er såvidt meg bekjent ikke mulig å bruke iTunes på Android, men kan hende jeg tar feil? Liker selv iTunes godt ettersom det holder orden på alt for meg og forenkler min hverdag. Har selv ikke hatt noen problemer med å synkronisere e-post, kontakter, avtaler, bilder, etc. etc., men ser at Ventilator mener programmet er noe dritt. Har selv en MobileMe konto som gjør alt dette OTA (over the air) og trenger ikke kabel, men opplever ikke kabel som et problem når jeg en sjelden gang kobler opp.

 

 

Android og Apple-krig. :D

 

Kort fortalt: Både iPhone og Android fungerer ypperlig som telefoner. Du får ringe, sende SMS, MMS, e-post og alt annet en telefon skal gjøre.

Personlig rører jeg ikke Apple-produkter, fordi de krever diverse programmer som skaper problemer på PC-en. Det vil jeg ha meg frabedt.

 

Har HTC Hero med Android 2.2, og alt fungerer feilfritt.

 

Liker tanken din om fred og fordragelighet i verden, men det er dessverre ikke slik at alt fungerer slik det skal gjøre. Og det er der vår venn Ventilator (og du i dette tilfellet) tar feil.

 

Enhver som gidder å lese gjennom trådene jeg linket til ovenfor vil fort forstå at det ikke bare er å ringe, sende SMS, MMS, e-post og gjøre alt annet en smarttelefon skal gjøre dersom du har en Android-basert telefon. Samme rælet folk her inne kom med da HTC lanserte HTC HD og ALLE vet at slik var det ikke. Det fremgår også av ALLE trådene jeg linket til ovenfor at slik er det ikke for Android brukerne her inne.

 

Klarer du å leve med den type problemstillinger som fremkommer i linkene jeg refererte til – og både er kompetent nok til å håndtere det som oppstår av problemer selv og ikke er avhengig av den type stabilitet jeg betinger - så er Android telefonene muligens et alternativ. For meg er det det ikke.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

 

iPhone = Smartmobil

Galaxy S II = SuperSmartmobil

 

Enkelt og greit.. Finnes ikke en test i verden som vil veie iPhone over SGS II. Men det skulle jo bare mangle når den underlegne mobilen tross alt kom ut ifjor.

 

Techradar

"The Samsung Galaxy S2 has not only set a new bar for smartphones in 2011; it's smashed the bar, recreated it in its own image and put it out of reach of the competition."

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...