Gå til innhold

[Løst] Objektiv med stor blenderåpning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Objektivene med størst blenderåpning er fastoptikk, og har sjelden bildestabilisering. Til Nikon er AF-S DX 35mm f/1,8 og den nye AF-S 50mm f/1,8 rimelige og gode alternativer (men sistnevnte er vel ikke kommet i butikkene helt ennå). Hvis du har et hus med innebygd fokusmotor (D90 eller høyere) så kan den eldre AF 50mm f/1,8D være alternativ. Skal du ha noe med enda lengre brennvidde, så er nok AF 85mm f/1,8D det billigste alternativet, til drøye 3000. Men som et AF-objektiv så gir det også bare autofokus på D90 og oppover.

 

Andre objektiver som er dyrere men kan være verdt å ta en titt på er Sigmas 30 f/1,4 og 50 f/1,4 samt Nikons AF-S 50mm f/1,4 (eventuelt den eldre AF-versjonen hvis du har hus med fokusmotor). Men disse ligger lengre opp i pris, mellom 3 og 4000.

Lenke til kommentar

Som Sutekh skriver - så skal du nok over på fastoptikk. (Det finnes noen f/2.8-zoomer, men de er seriøst dyre, og er ikke på langt nær så lyssterke som du får fastoptikk.

 

Du har jo skutt en del mellom 18-55 og 55-200 - hvilken brennvidde kunne du mest tenke deg å ha noe lyssterkt i? 30mm? 50? 85? 100? 135? 200?

 

Antar også at du er klar over at stor blender gir liten dybdeskarphet. Skal du ha stor dybdeskarphet skal du blende ned uansett, og så kan du like gjerne bruke de eksisterende objektivene dine - heller da gå opp i ISO og/eller kjøpe kraftig ekstern blits

Lenke til kommentar

Ridehuset er meget, meget dårlig belyst så det er derfor jeg trenger et lysterkt objektiv slik at bevgelsene til hestene blir fryst, det er det jeg har problemer med. Har tenkt på å kjøpe en ekstern blitz, men er usikker på om rekkevidden er god nok (naturligvis varierer det), og flere av hestene er redde for blitz.

 

Har tenkt litt på Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED, men skulle gjerne ha et mer lysterkt objektiv. Skal ta en titt på deres anbefalinger. Takk for svar!

Endret av KatrineNjaard
Lenke til kommentar

Ja, her kommer det an på budsjettet.... Jeg antar at du trenger litt rekkevidde, og du foreslår jo 105 mm også. For mer lysstyrke med de kravene, kan det da bli

 

Nikon 85mmm F1.8 AF-D til snaut 3000 kroner (eller 1.4 til høyere pris). Har ikke AF-S, og vet ikke om den har nok rekkevidde for deg.

 

Du trenger ikke VR til dette. Du skal fryse bevegelsene til hestene, altså bruker du høy lukkerhastighet. VR kan ikke brukes til å fryse bevegelser i motivene.

Lenke til kommentar

Ja, her kommer det an på budsjettet.... Jeg antar at du trenger litt rekkevidde, og du foreslår jo 105 mm også. For mer lysstyrke med de kravene, kan det da bli

 

Nikon 85mmm F1.8 AF-D til snaut 3000 kroner (eller 1.4 til høyere pris). Har ikke AF-S, og vet ikke om den har nok rekkevidde for deg.

 

Du trenger ikke VR til dette. Du skal fryse bevegelsene til hestene, altså bruker du høy lukkerhastighet. VR kan ikke brukes til å fryse bevegelser i motivene.

 

 

Trenger autofokus innebygd i objektivet da kameraet ikke har det i huset, D60. Har hatt strålende erfaringer med VR, ikke for å fryse bevgelser, men for å unngå evt. "uklare" bilder. Men det er vel kanskje ikke nødvendig?

Lenke til kommentar

Hvis det er så dårlig opplyst som du gir inntrykk av så tror jeg et stativ vil være svært mye mer effektivt enn stabilisator...

Hvis målet er å fryse bevegelsene til hestene hjelper stativ like lite som stabilisator - så skal man heller gå opp i ISO, få mer lys på hestene med lamper og/eller blits, og/eller bruke større blenderåpning. Men - økt blenderåpning gir lite dybdeskarphet. Bare positivt hvis formålet er å isolere hest/rytter mot bakgrunnen - negativt hvis målet er å gi et skarpt bilde av hele hallen.

Lenke til kommentar

Ja, her kommer det an på budsjettet.... Jeg antar at du trenger litt rekkevidde, og du foreslår jo 105 mm også. For mer lysstyrke med de kravene, kan det da bli

 

Nikon 85mmm F1.8 AF-D til snaut 3000 kroner (eller 1.4 til høyere pris). Har ikke AF-S, og vet ikke om den har nok rekkevidde for deg.

 

Du trenger ikke VR til dette. Du skal fryse bevegelsene til hestene, altså bruker du høy lukkerhastighet. VR kan ikke brukes til å fryse bevegelser i motivene.

 

 

Trenger autofokus innebygd i objektivet da kameraet ikke har det i huset, D60. Har hatt strålende erfaringer med VR, ikke for å fryse bevgelser, men for å unngå evt. "uklare" bilder. Men det er vel kanskje ikke nødvendig?

 

Vet ikke helt hva du mener med uklare bilder. VR er ikke en generell "uklarhetsforhindrer". VR utligner ustøhet i kameraet/objektivet og gjør det mulig å håndholde kameraet med langsommere lukkerhastigheter, f.eks. 1/30 sekund i stedet for 1/100 sek uten VR. Bra for stillestående motiver, og det er kanskje her du har strålende erfaringer.

 

 

Men hva skjer hvis du tar bilder av motiver i bevegelse på 1/30 med VR? Motivet får bevegelsesuskarphet (men bakgrunnen blir kanskje skarp). For bilder med mer bevegelse bruker du f.eks. 1/320 sekund og oppover, noe som er nok til å forhindre kameraustøhet. Da har VR ingen effekt.

Lenke til kommentar

Med D60 er AF-S DX 35mm f/1,8 og den nye AF-S 50mm f/1,8 som Sutekh nevner de opplagte alternativene med bra lysstyrke, relativ lav pris og autofokus på ditt kamera. Om disse har lang nok brennvidde må du nesten vurdere selv. Kan du komme ganske nærme vil jeg tro at 50mm, eventuelt med litt beskjæring kan holde.

 

Personlig synes jeg VR nesten alltid er en fordel, men i dette tilfellet tror jeg det er fornuftig å ofre VR for å komme fra F2.8 på 105-millimeteren du nevner til F1.8. Er budskjettet ubegrenset ville en oppgradering av kamerhus til D90 (eller D7000) øke utvalget objektiv du kan bruke en del, samtidig med at bildekvaliteten på høy Iso blir bedre. Men oppgradering til et dyrere hus for å kunne bruke flere rimelige objektiver virker litt bakvendt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg tror det kan lønne seg å satse på en av de kortere brennviddene som er foreslått, f.eks Nikons 35mm f/1,8 og kombinere det med et par arbeidslamper. Man får arbeidslamper med 250 Watt for bare noen hundrelapper i byggevareforretninger. To sånne og et par bukker å henge et hvitt/halvgjennomsiktig laken/tøystykke eller lignende over så tror jeg du får lys nok i hvert fall de nærmeste 8-10 meterne og dermed omtrent passe for 35mm og fullhøyde bilde av en hest i bilderamma og litt luft rundt. Stasjonært lys er vel mindre skummelt for hestene og diffusoren gir deg en fin softboks-virkning.

 

Jeg kan se for meg at en tredje lampe, høyt plassert + stor beauty-dish kunne gitt fantastisk skinn i pelsen. Eventuelt droppe de to andre lampene og bare gå for en lampe med beauty-dish.

 

Et annet herlig alternativ er (hvis det er mulig) å ta hestene med utendørs og ta en photo-shoot i dagslys og pene omgivelser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for mange innspill! Jeg har desverre ikke ubegrenset budsjett, men jeg tror jeg skal se litt på Nikon AF Nikkor 35mm f/1,8 AF-S DX, og lese diverse tester om det. Hørtes ut som et rimelig og godt alternativ. Er litt skeptisk til lamper osv., da jeg tror hestene vil tro jeg er et levende spøkelse, i allefall bli litt skeptiske.

Lenke til kommentar

:ermm: blir ikke 35mm litt kort? Jeg forutsetter at hun ikke skal ned i sagmuggen og utsette seg for de livsfarlige skapningene. Dette er tatt på 64mm, tilsvarende 85mm på D60:

post-171067-0-39706000-1304979243_thumb.jpg

 

Kanskje 85/1.8 vil fungere bedre om det blir litt avstand? Ikke at man ikke burde kjøpe 35/1.8 uansett.

 

Det er forresten lett å bli lurt til å overeksponere om man prøver å avfotografere en slags svart hest, og det hjelper ikke stort på lukkertiden :nei:

Lenke til kommentar

I forhold til problemstillingen du skisserer, ville jeg heller satset pengene på en bra blits. (SB-900 kanskje)Dersom taket i bygningen har en bortimot nøytral (hvit\grå) farge kan du rette blitsen opp i taket og den vil mest sansynlig lyse opp hele lokalet tilfredsstillende.

 

Det lille du vinner av økt hastighet ved å kjøpe lyssterk optikk vil uansett ikke kunne fryse bevelglsene til en hest i fullt firsprang. Blitslyset har en varighet på noen millisekunder (husker ikke riktig, men kan det være 12 ms tro...) og er følgelig raskere enn de fleste objektiver.

 

Det beste er riktignok å ha BÅDE rask optikk OG en feit blits, det ene utelukker ikke det andre. :)

Lenke til kommentar

I forhold til problemstillingen du skisserer, ville jeg heller satset pengene på en bra blits

 

Jeg ville gjort nesten hva som helst for å unngå bruke blits for slike bilder. For å lyse opp et så stort rom med indirekte blitslys kreves en ekstremt krafitg blits. Noen dyr reagerer også på blits, har aldri prøvd det på hester, men om det er et problem vet kanskje trådstarter.

 

Synes Cax har et poeng med at 35mm kanskje blir litt kort.

Lenke til kommentar

I forhold til problemstillingen du skisserer, ville jeg heller satset pengene på en bra blits

 

Jeg ville gjort nesten hva som helst for å unngå bruke blits for slike bilder. For å lyse opp et så stort rom med indirekte blitslys kreves en ekstremt krafitg blits. Noen dyr reagerer også på blits, har aldri prøvd det på hester, men om det er et problem vet kanskje trådstarter.

 

Synes Cax har et poeng med at 35mm kanskje blir litt kort.

 

Nå er det slik at ikke alle hester reagerer på blits, men noe gjør det og det ville være veldig dumt hvis en hest skulle reagere på (en kraftig) blitsen under en konkurranse, slik at den finner på noe tull, og dermed ødelegger jeg for rytterens sjanser..

 

Er enig at 35mm kanskje blir for kort, får tenke litt på det :)

Lenke til kommentar

Hvis det er så dårlig opplyst som du gir inntrykk av så tror jeg et stativ vil være svært mye mer effektivt enn stabilisator...

Hvis målet er å fryse bevegelsene til hestene hjelper stativ like lite som stabilisator - så skal man heller gå opp i ISO, få mer lys på hestene med lamper og/eller blits, og/eller bruke større blenderåpning. Men - økt blenderåpning gir lite dybdeskarphet. Bare positivt hvis formålet er å isolere hest/rytter mot bakgrunnen - negativt hvis målet er å gi et skarpt bilde av hele hallen.

 

Jeg er ikke enig i at stabilisator ikke hjelper, jeg har tatt tusenvis av bilder av fugler i flukt og både med og uten stabilisator, og min bestemte mening er at stabilisatoren har en positiv effekt man ikke kan se helt bort fra. Selv om man bruker kjappe lukketider vil det at man prøver å følge et mål som beveger seg raskt gjøre at fotografen er mye mer ustø enn ellers. Den eneste negative effekten man får i slike tilfeller er etter min erfaring at man kan oppleve tilfeller av en forsinket fokustreff, men ofte er den til å leve med.

 

Liten dybdeskarphet kan kanskje bli i endel tilfeller problematisk når man tar bilder av såpass store objekter som hester ville jeg trodd? (Og er man i en ridehall hvor det er et stevne/konkurranse så vil man ofte få hest og rytter på svært variable avstander, dermed stiller jeg meg litt skeptisk til fornuften i å bruke fastoptikk).

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...