Gå til innhold

Apple saksøker Samsung for plagiat


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Har du fulgt med i tråden, eller er du bare ute etter å trolle det jeg skriver?

 

Hvis du ser på bildet i post #25

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1338292&view=findpost&p=17652503

 

Det vil jeg kalle en drastisk vending. Senere har de forbedret klonene sine ytterligere:

http://gizmodo.com/#!5014419/samsung-instinct-full-review-verdict-best-sprint-phone-ever-best-samsung-phone-ever-too

 

Galaxy serien er ytterligere forbedrede kloner, samt at de skal gi ut/har gitt ut en iPod Touch klone.

 

Det finnes sikkert bedre eksempler der ute, men jeg er ikke så inne i alle modellene til Samsung, men uansett dreier saken seg om de modellene som ligner på Apple sine, ikke alle de andre.

 

Jeg registrerer at du fortsetter å komme med ubegrunnede påstander, men at du nå har tatt det så langt at du anklager meg for trolling.

 

Som det går tydelig frem i mitt forrige innlegg, F700 bærer klare preg fra F500 som ble lansert året før iphone, forskjellen er at man har fjernet muligheten for tastatur og gjort telefonen om til touch.

 

Jeg gjentar: Hvor er logikken i at det akkurat er iphone man har kopiert ? Hva med likhetene til tidligere og nåværende HTC, Nokia og Sony Ericsson modeller ? Hva med det faktum at det ikke akkurat eksisterer en rekke forskjellige alternativer når det kommer til design av touch telefoner ? Hva med det faktum at designendringen fra iphone 3gs til iphone 4 ligner på tidligere htc og samsung modeller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mer ett spørsmål da du virker oppsatt på å forlange dokumentasjon på en ting som burde være opplagt når man sammenligner produkter side om side.

 

Uansett er min og mange andres påstand at Samsung skamløst har kopiert Apple. Vi får se om søksmålet fører fram.

 

Når det gjelder Nokia i allefall har de uttalt at de kopierer med stolthet:

And, it seems Nokia has no problem copying Apple’s design. Says Nokia’s Executive VP about the design similarities between this phone and the Apple iPhone, “If there is something good in the world then we copy with pride.”

 

http://www.intomobile.com/2007/08/29/nokia-copies-apple-iphone-with-pride/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det var mer ett spørsmål da du virker oppsatt på å forlange dokumentasjon på en ting som burde være opplagt når man sammenligner produkter side om side.

 

Uansett er min og mange andres påstand at Samsung skamløst har kopiert Apple. Vi får se om søksmålet fører fram.

 

Når det gjelder Nokia i allefall har de uttalt at de kopierer med stolthet:

And, it seems Nokia has no problem copying Apple’s design. Says Nokia’s Executive VP about the design similarities between this phone and the Apple iPhone, “If there is something good in the world then we copy with pride.”

 

http://www.intomobile.com/2007/08/29/nokia-copies-apple-iphone-with-pride/

 

Igjen, det nytter ikke å ta en vilkårlig telefon som ligner på iphone og si "hei, her er en kopi". Man må se på tidligere modeller gitt ut av produsenten for å se om det er et avvik fra tidligere design. Designene til nåværende telefoner fra samsung kan helt klart forsvares i form av F500 og senere F700, noe du selvsagt er klar over da jeg allerede har påpekt det.

 

Forøvrig ser jeg at du har moderert din tidligere uttalelse, du har gått fra å slå fast at samsung bedriver skamløs kopiering av Apple til å si at din påstand er at samsung bedriver skamløs kopiering.

 

Selvsagt kopierer Nokia det som fungerer, slik som alle andre gjør (også Apple).

Lenke til kommentar

Det var mer ett spørsmål da du virker oppsatt på å forlange dokumentasjon på en ting som burde være opplagt når man sammenligner produkter side om side.

 

Uansett er min og mange andres påstand at Samsung skamløst har kopiert Apple. Vi får se om søksmålet fører fram.

 

Når det gjelder Nokia i allefall har de uttalt at de kopierer med stolthet:

And, it seems Nokia has no problem copying Apple’s design. Says Nokia’s Executive VP about the design similarities between this phone and the Apple iPhone, “If there is something good in the world then we copy with pride.”

 

http://www.intomobile.com/2007/08/29/nokia-copies-apple-iphone-with-pride/

 

Igjen, det nytter ikke å ta en vilkårlig telefon som ligner på iphone og si "hei, her er en kopi". Man må se på tidligere modeller gitt ut av produsenten for å se om det er et avvik fra tidligere design. Designene til nåværende telefoner fra samsung kan helt klart forsvares i form av F500 og senere F700, noe du selvsagt er klar over da jeg allerede har påpekt det.

 

Forøvrig ser jeg at du har moderert din tidligere uttalelse, du har gått fra å slå fast at samsung bedriver skamløs kopiering av Apple til å si at din påstand er at samsung bedriver skamløs kopiering.

 

Selvsagt kopierer Nokia det som fungerer, slik som alle andre gjør (også Apple).

Si meg, skal noen av dere delta i rettsaken eller..?

Lenke til kommentar

Det var mer ett spørsmål da du virker oppsatt på å forlange dokumentasjon på en ting som burde være opplagt når man sammenligner produkter side om side.

 

Uansett er min og mange andres påstand at Samsung skamløst har kopiert Apple. Vi får se om søksmålet fører fram.

 

Når det gjelder Nokia i allefall har de uttalt at de kopierer med stolthet:

And, it seems Nokia has no problem copying Apple's design. Says Nokia's Executive VP about the design similarities between this phone and the Apple iPhone, "If there is something good in the world then we copy with pride."

 

http://www.intomobil...one-with-pride/

Sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være. Alle bransjer låner fra hverandre. Du er åpentbart ikke klar over hvordan verden funker. Mennesker har alltid kopiert og forbedret, kombinert det med andre ting, siden tidenes morgen. Kultur, teknologi osv. har alltid blitt kopiert. Det er slik vi har utvikles oss, både på kultur fronten og teknologi fronten.

 

Denne patentvirksomheten har gått alt for langt når alle de patentene har blitt akseptert. Jeg mener patenter kan være til hinder for fremgang når det foregår på slike nivå.

Bare se på omtrent all teknologi som finnes i dag, omtrent alt er inspirert/lånt fra tidligere forskning. Hvis vi aksepterer patenter av denne sorten som er nevnt i denne saken er vi med å begrense innovasjon.

 

 

Teknologiske gjennombrudd har ikke oppstått av seg selv, det er alltid basert på tidligere arbeid.

Tenk om personen som fant opp hjulet hadde krevd penger eller hindret andre i å lage og bruke hjul? Vår sivilisasjon er bygd på lånte ideer.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Problemer oppstår når man tråkker over grenser/lover. Det kommer nok frem når advokatene får jobbet mer med saken.

 

Og ja, F500 har visse likhetstrekk med iPhone, men er det nok til å si at F700 bare er en naturlig utvikling fra F500?, eller at iPhone har kopiert F500?

 

Det min påstand at Samsung kopierer Apple, og det har det vært ganske lenge.

Det er også mange andre som har samme syn på dette, og vi får se hvordan rettsystemet ser det.

 

Samsung har forresten gått til motsøksmål mot Apple, men dette er vel standard prosedyre i slike saker?

http://www.bloomberg.com/news/2011-04-22/samsung-sues-apple-on-patent-infringement-claims-as-legal-dispute-deepens.html

Lenke til kommentar

 

 

Samsung har forresten gått til motsøksmål mot Apple, men dette er vel standard prosedyre i slike saker?

http://www.bloomberg.com/news/2011-04-22/samsung-sues-apple-on-patent-infringement-claims-as-legal-dispute-deepens.html

 

Eller så har Samsung varslet søksmålet til Apple, og dermed kastet Apple ut et søksmål mot Samsung for å prøve å vri seg unna. Men dette kan vi ikke vite, og vi får mest sannsynlig ikke vite det heller. Men uansett, så skjønner jeg at noen saksøker andre som stjeler patenterte teknologiske nyvinninger. Men at andre saksøker noen for å bruke avrundede hjørner, forstår jeg slettes ikke. Og det tror jeg ingen andre heller skjønner ;)

Lenke til kommentar

Men at andre saksøker noen for å bruke avrundede hjørner, forstår jeg slettes ikke. Og det tror jeg ingen andre heller skjønner ;)

Apple saksøker heller ikke Samsung kun for "å bruke avrundede hjørner", men for summen av en hel rekke designegenskaper som gjør at Apple mener at noen av Samsungs produkt totalt sett blir for like Apples tilsvarende produkt.

Lenke til kommentar

Det burde holde å bare se på noen bilder av produktene for å bli enig i at Samsung kopierer flittig fra Apple, og det er linket til flere før i denne tråden, men det er ofte viljen det står på.]

Ok jeg er enig i at Galaxy S/Galaxy S II som mest ligner på en iPhone (har en Galaxy S selv) men at Samsung flittig kopierer fra Apple er bare overdrivelse!!!

http://nettbutikk.telenor.no//ProductList.aspx?varekategoriid=mobiltelefoner3&varekat=mobil&brand0=SAMSUNG&price=all&campaign=all&sub=all

Her er noen av de nyeste telefonene fra Samsung. Nevn Én mobil fra linken unntatt Galaxy S som ligner på iPhone i utsende så skal jeg begynne å tro deg om at Samsung flittig kopierer fra Apple!!!

Lenke til kommentar

Hvilke modeller dreier søksmålet seg om?

 

Men med det beskjedne utvalget du valgte å vise til heller nok til din fordel.

Hvis vi heller ser på Samsung sine sider, er det straks lettere å finne kloner i større eller mindre grad:

http://www.samsung.com/no/consumer/mobile/mobilephones/mobilephones/index.idx?pagetype=subtype_p2

 

Jepp, helt klart, de fleste der hadde avrundede hjørner, ergo iPhoneklone :D

Lenke til kommentar

Hvilke modeller dreier søksmålet seg om?

 

Men med det beskjedne utvalget du valgte å vise til heller nok til din fordel.

Hvis vi heller ser på Samsung sine sider, er det straks lettere å finne kloner i større eller mindre grad:

http://www.samsung.com/no/consumer/mobile/mobilephones/mobilephones/index.idx?pagetype=subtype_p2

Fant bare en som så ut som en iPhone og det var Ace, men den er ganske lik også da for den har også 3,5 tommer som iPhone har men ellers så er det bare Galaxy S/Galaxy S II og Galaxy Ace.

Lenke til kommentar

Men at andre saksøker noen for å bruke avrundede hjørner, forstår jeg slettes ikke. Og det tror jeg ingen andre heller skjønner ;)

Jeg tror kanskje du undervurderer dine medmennesker. Mange av oss skjønner poenget. Ikke dermed sagt at vi er enige.

 

Jeg sier ikke at Apple kun saksøker samsung for avrundede hjørner, men de saksøker faktisk samsung for avrundede hjørner. Og det kan du ikke nekte for...

Nei, det gjør de ikke. De nevnte punktene er eksempler på hvordan produktutformingen (trade dress) er lik. Du kan jo prøve neste gang Coca Cola saksøker noen for å etterligne logoet deres å si at "de saksøker dem for å bruke bokstaven C i navnet". Det vil garantert stå i søksmålet at det er en av tingene som ligner, men det betyr ikke at det er det de saksøker for.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Flere enn man kanskje skulle tro. I løpet av de årene jeg har vært på forumet har vi sett det på så mange hardwarerelaterte saker: Først var det Intel mot AMD. Så var det ATI mot Nvidia. Xbox mot Playstation. Linux mot Windows. Dell mot EU. De to siste riktignok med et skinn av poltisk agenda.

 

Fanboykriger er populære fordi det nesten alltid er enkle fronter. Så også denne gangen. Apple mot Android. (Never mind at det ene er et selskap og det andre et OS.) Ikke som politikken, hvor det er ørten partier og fjoksen fraksjoner.(I USA derimot, hvor de bare har to partier som betyr noe, så ser du det samme også i politikken.)

 

Fotball er fint sånn. Våre gutter på den ene siden, og fienden på den andre. Og skulle det ikke være sånn, så klarer sportsjournalstene å gjøre det sånn. Ski-VM har deltagere fra mange land, men i VG er det Norge mot Sverige. Enkle fronter.

 

Det hele minner meg litt om en av mine kunder i Sverige. Jeg var mye og besøkte dem tidligere, også privat. Hver gang kom deres sønn (den gangen var han i 5-7 års alderen) gledesstrålende for å fortelle de siste "norskevitsene". "Vet du...?", sa han, og jeg svarte alltid nei. jeg hadde ikke hjerte til å fortelle ham at det var akkurat de samme vitsene som norske unger fortalte om svenskene. (Og som er de samme som engelskmenn forteller om irer og tyskere om polakker, med lokale variasjoner, selvsagt.)

 

Slik er det: Frontene er de samme, argumentene også. Bare produktene endrer seg. Og så viselig er naturen innrettet at når noen går lei så står en ny generasjon klar til overta stafettpinnen.

 

Har du hørt den om svensken (Intel, Dell, Apple, Sony)...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Apple saksøker samsung for at de har avrundede hjørner. Det står å lese i søksmålet, under punkt en. De saksøker også samsung for at de har en sort ramme rundt telefonen sin. Jeg skjønner at dette er vannskelig å forstå for vanlige fornuftige folk, men her snakker vi om amrikanere på sitt værste. Der blir man saksøkt for det mest utrolige, slik som i dette tilfellet, at samsung har laget en telefon med avrundede hjørner :D

Lenke til kommentar
Det står å lese i søksmålet, under punkt en.

Nei, det gjør det ikke, og det blir ikke mer sant av at du gjentar det. Om du dokumenterer det, derimot...

 

For å spare deg bryet skal jeg sitere punkt 1 i sin helhet (inklusive linjenummere):

 

5 1. Apple revolutionized the telecommunications industry in 2007 when it introduced

6 the wildly popular iPhone, a product that dramatically changed the way people view mobile

7 phones. Reviewers, analysts and consumers immediately recognized the iPhone as a “game

8 changer.” Before the iPhone, cell phones were utilitarian devices with key pads for dialing and

9 small, passive display screens that did not allow for touch control. The iPhone was radically

10 different. In one small and lightweight handheld device, it offered sophisticated mobile phone

11 functions, a multi-touch screen that allows users to control the phone with their fingers, music

12 storage and playback, a mobile computing platform for handheld applications, and full access to

13 the Internet. These features were combined in an elegantly designed product with a distinctive

14 user interface, icons, and eye-catching displays that gave the iPhone an unmistakable look.

 

Edit: Glemte linken. Her er hele søksmålet i PDF. (Obs: Stort, tar tid å laste.)

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...