Gå til innhold

Apple saksøker Samsung for plagiat


Anbefalte innlegg

Til å være et så stort selskap er Samsung ganske ille.

 

Se bare hvor kreative de var da de designet en av fjernkontrollene sine:

http://appyzilla.com/2011/01/samsung-universal-remote-looks-like-an-iphone-4/

 

Nå er det vel egentlig Googles Android som er målet her, men de kan visst ikke gå direkte på Google da de ikke egentlig selger Android.

 

LG er i samme båt som Samsung, og hvis Apple får gjennomslag i denne saken, kan det hende de er neste mål.

 

http://photos.appleinsider.com/LG.apple.001.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til å være et så stort selskap er Samsung ganske ille.

 

Se bare hvor kreative de var da de designet en av fjernkontrollene sine:

http://appyzilla.com/2011/01/samsung-universal-remote-looks-like-an-iphone-4/

 

Nå er det vel egentlig Googles Android som er målet her, men de kan visst ikke gå direkte på Google da de ikke egentlig selger Android.

 

LG er i samme båt som Samsung, og hvis Apple får gjennomslag i denne saken, kan det hende de er neste mål.

 

http://photos.appleinsider.com/LG.apple.001.jpg

Etter å ha sett på bildet der, så ser jeg absolutt ingen likhetstegn mellom iPhone 4 og LG Optimus 2X. Ja begge telefonene har runde kanter. Men runder kanter har jo alle biler også i dag.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Til å være et så stort selskap er Samsung ganske ille.

 

Se bare hvor kreative de var da de designet en av fjernkontrollene sine:

http://appyzilla.com/2011/01/samsung-universal-remote-looks-like-an-iphone-4/

 

Nå er det vel egentlig Googles Android som er målet her, men de kan visst ikke gå direkte på Google da de ikke egentlig selger Android.

 

LG er i samme båt som Samsung, og hvis Apple får gjennomslag i denne saken, kan det hende de er neste mål.

 

http://photos.appleinsider.com/LG.apple.001.jpg

Etter å ha sett på bildet der, så ser jeg absolutt ingen likhetstegn mellom iPhone 4 og LG Optimus 2X. Ja begge telefonene har runde kanter. Men runder kanter har jo alle biler også i dag.

hahahahahahahahahahahahaha

så sant, men alle mobiler har også runde kanter

Det er det eneste designet som blir brukt på dagens mobiler

Lenke til kommentar

@PL610:

 

Så du definerer Samsung som ille på bakgrunn av noen få produkter. Hvor mange ulike produkter tror du Samsung lager. Tar vi det i betraktning, tror jeg faktisk Apple kopierer mer enn Samsung.

 

Og det du peker på er designkopiering, noe som er gjort på kryss og tvers innen elektronikkbransjen i alle fall i så lenge jeg har vært opptatt av dette. Det nye er at Apple driver å patenterer selvsagtheter.

 

Klart det er Google de går etter. Google er på vei til å knekke Apple sin plan om markedsdominans og utnyttelse av kundene i smartphone segmentet. Heldigvis sier jeg. Selv om det er mye galt å si om Google, så medfører Android tross alt en reell konkurranse.

 

OT: Jeg regner med at de fleste har fått med seg at Apple har "DLD" innebygd i telefonene sine. iOS 4 logger alle bevegelser du gjør og sender dette til Apple. I tillegg ligger loggen ukryptert på din egen telefon, og stjeler noen den kan de svært enkelt hente ut all informasjonen.

Lenke til kommentar

Det er de få produktene jeg vet om, ja. Samsung har også andre produkter som for alt jeg vet ikke ligner stort på andres, men Samsung synes jeg er for stort til å skamløst kopiere andre.

Før iPhone kom, kopierte de ivrig andre store mobilprodusenter.

 

Det virker som mobilprodusentene allerede ser seg om etter andre alternativer enn Android, så det kan hende fremtiden ikke er fullt så lys lenger.

 

Det som lagres i denne "DLD" filen lagres i telefonen, og synkes til iTunes på maskinen din. Blir det sent til Apple?

 

Edit:

 

Others have rolled their eyes. What’s being recorded is what we were told was going to be sent to Apple anonymously in the iOS Terms of Service—the database records have nothing personally identifiable. If I handed you a dozen consolidated.db files, you’d be able to plot the movements of the phones associated with each file, but you couldn’t connect those files back to the phone.

 

What’s grating about this reporting is, as usual, the emphasis being placed on the fact that it’s an Apple product. The headlines are all variants of “Apple is recording your every move!” In fact, there’s no indication that Apple has any way to access this data at all—the only way to get it is to have access to your iPhone or to your iPhone backups, and to know whose iPhone the file belongs to.

 

http://chipotle.tumblr.com/post/4781767278/dont-panic-but-look-a-little-nervous

Endret av PL610
Lenke til kommentar

@PL610:

 

Nesten alle store aktører har kopiert (og kopierer) hverandre, gjelder både mobiltelefoner og andre produkter. Faktisk er etterligning, kopiering og reverse enginering en nøkkelfaktor for å skape konkurranse og rimelige produkter. Uten dette ville utviklingen gått langt langsommere, og vi neppe hatt noen iPhone eller Android. iOS bygger i svært stor grad på kopiering, helt legal sådann. De fleste store produsentene har faktisk blitt store ved hjelp av stor grad av "kopiering", ikke minst kopiering med noe i tillegg, jeg kan ikke se at Samsung er noe verre enn andre. Innovasjon skjer faktisk i hovedsak gjennom "kopiering" og forbedring.

 

Realiteten er at det etterhvert gjennom mønsterbeskyttelse og patenter på selvfølgeligheter og "oppfinnelser" uten oppfinnerhøyde i større og større grad blir prøvd å hindre denne kopieringen som faktisk har vært en nøkkeldrivkraft i den økonomiske utviklingen etter 2. verdenskrig. Eneste som taper på dette er vi forbrukere, ved at innovasjonen går ned og produktene blir dyrere (langt dyrere).

 

Ellers så er vel Samsung den produsenten som har størst produktomfang av dagens aktører, alt fra store industrigeneratorer, skip, flydeler, til hvitevarer, brunevarer, kamera videre til finansielle tjenester osv.

 

Du må nok komme med kilder på at mobiltelefonprodusentene ser etter alternativ til Android. Ja, Nokia ser ut til å satse på Windows Mobile 7, men de har aldri vært på Androidtoget heller. De andre som HTC, LG, Motorola, Samsung etc vil nok også komme med WM7 telefoner, men for disse er strategien å være i flere segment. Jeg ser i alle fall ikke tendenser til at de ser etter noe annet, og de fleste analytikere mener at Android vil ha ca 40 - 45 % markedsandel på smartphones i 2015.

 

Personlig ville jeg ha levert inn den iPhonen jeg ikke har så snart som mulig. Det er faktisk ikke at dataene sendes anonymt til Apple som er det verste, mye verre er det at dataene ligger ukryptert på telefonen. Dvs at dersom jeg vil finne ut av bevegelsene til en person som har iPhone, så "stjeler" jeg bare den og får hele loggen. Dog er det ille nok at Apple henter inn slike data (uansett hvor anonyme de er - og 100 % anonyme er de neppe - det ligger for mye informasjon som kan brukes til identifisere i en sporingslogg), og at informasjonen om dette er relativt godt gjemt bort i et 30 siders "Terms of service". Personlig så mener jeg slike "tjenester" ikke skal være tillatt uten at man eksplisitt har sagt ja og at de skal kunne slås av.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ikke alle kopierer like skamløst som Samsung ;)

Kopiering bør være greit, så lenge man holder seg innenfor lovverket osv. Spørsmålet er om Samsung har gjort det eller ikke, og det får nok advokatene slåss om.

 

Motorola f.eks ryktes at holder på med sitt eget OS:

http://www.pcworld.com/businesscenter/article/223252/will_a_new_motorola_os_rival_android_and_ios.html

 

Nokia valgte jo Windows Phone 7 med sin svært beskjedne markedsandel, istedet for Android som er vesentlig større. Dette kan få en til å spekulere om Android egentlig er et bra valg for produsentene.

Lenke til kommentar

Du kommer ikke med noen dokumentasjon på at Samsung er mer skamløs etter min mening - annet en et par eksempler. Skal du vedlikeholde den påstanden må du nok komme med flere.

 

Og etter min mening er Samsung med god margin innenfor lovverket. Husk også at det kun er i USA man har et så ekstremt lemfeldig patentregelverk (også mønsterbeskyttelse) som gir patent på ting som avrunda kanter.

 

Android er et meget bra valg for produsentene når målet er å kunne produsere volum effektivt - aktører som Samsung, HTC og LG er typisk volumprodusenter og prispressere. Android er ikke så bra valg om produsenten også vil ha inntekter fra andre steder i verdikjeden. Derfor laget Samsung Bada, Motorola ser på et alternativ. Faktisk driver samtlige å ser på Linuxbaserte alternativer for om muligens hente mer av verdikjeden. Nokia sitt valg av WM7 er nok økonomisk betinget, regner med at dealen mellom Nokia og Microsoft er svært gunstig økonomisk for Nokia.

Lenke til kommentar

Greia er jo at Apple taper penger pga Android. Det er fordi Apple skal absolutt ha kontroll over alt du gjør på telefonen din. Derfor velger andre Android fordi det er mye friere og lar deg gjøre mer enn på en iPhone. Det blir Apple sure for fordi de vil ha alt "tight" og Android gir nesten faen i hva du gjør med mobilen din. Android tar også iPhone igjen på markedet som Apple heller ikke liker, gjør at dem saksøker mobilen med Android som mest ligner på en iPhone, som tilfeldig vis er Samsung.

Lurer på når Apple skal saksøke de andre Selskapene som ligner på Apple produkter (Mac/Macbook=alle pcer, iPod=de fleste mp3er osv).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er ikke bare jeg som mener Samsung har skamløst kopiert fra andre.

 

http://www.reghardware.com/2006/05/08/samsung_skin_mac_graphics/

http://daringfireball.net/linked/2008/04/01/samsung

http://counternotions.com/2010/12/29/clones/

 

Vi får se om Samsung er innenfor lovverket eller ikke etterhvert.

 

Det blir forholdvis tåpelig å bare trekke en telefon av hele sortementet, i motsetning til Apple så leverer Samsung en rekke forskjellige mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Når en ser på resultatene til Apple, ser det ikke ut som de taper stort på grunn av Android akkurat.

Men du har nok rett i at Google gir nesten faen i hva folk gjør med mobilen sin, men det er nok fordi de er mest interessert i å selge reklame, ikke telefoner ;)

 

Vel, mye vil ha mer. Google vil vel tjene penger de også, og de har valgt, etter min mening, en mye bedre og mindre forbrukerfiendtlig strategi, enn det Apple har valgt. Tilogmed Microsoft fremstår som de "snille", sammenlignet med Apple. Men for min del må du gjerne underkaste deg Steve Jobs, og la ham styre hva du skal bruke dine dyrt kjøpte dingser til. Styr unna Android, som lar deg velge selv, for du vet tydeligvis ikke hva som er best for deg ;) Det vet bare Steve Jobs! Amen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir forholdvis tåpelig å bare trekke en telefon av hele sortementet, i motsetning til Apple så leverer Samsung en rekke forskjellige mobiltelefoner.

 

Det er nettopp de produktene Apple mener Samsung har kopiert som hele saken dreier seg om, ikke kjøleskap tv-er osv. Selv om noen av fjernkontrollene nok burde kunne dras med i samme slengen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det blir forholdvis tåpelig å bare trekke en telefon av hele sortementet, i motsetning til Apple så leverer Samsung en rekke forskjellige mobiltelefoner.

 

Det er nettopp de produktene Apple mener Samsung har kopiert som hele saken dreier seg om, ikke kjøleskap tv-er osv. Selv om noen av fjernkontrollene nok burde kunne dras med i samme slengen.

 

Nå var det en kommentar rettet mot linkingen til håpløse artikler der man trekker ut en telefon, sammenligner den med en vilkårlig telefon som ligner, og påpeker at her er det snakk om en "åpenbar kopi" fra samsung sin side.

Lenke til kommentar

Så du mener det er helt tilfeldig at noen modeller fra Samsung ligner mistenkelig mye på noen fra Apple?

 

Noen uttalte på en blogg/forum engang at i asiatiske land (eller muligens bare i Kina) var det et tegn på respekt og beundring at man kopierte andres produkter. Kanskje det er derfor Samsung har holdt på som de har gjort?

 

I såfall er de fulle av beundring for Apple i allefall ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Så du mener det er helt tilfeldig at noen modeller fra Samsung ligner mistenkelig mye på noen fra Apple?

 

Noen uttalte på en blogg/forum engang at i asiatiske land (eller muligens bare i Kina) var det et tegn på respekt og beundring at man kopierte andres produkter. Kanskje det er derfor Samsung har holdt på som de har gjort?

 

I såfall er de fulle av beundring for Apple i allefall ;)

 

Av en eller annen merkelig grunn har du et sært behov for å komme med kontinuerlige stikk mot andre selskaper, det setter et forholdsvis useriøst preg på enhver diskusjon. Hvis du ønsker å holde en seriøs tone så er det kanskje på tide at du legger barnslighetene til sides.

 

Jeg kan godt gjenta det jeg skrev:

 

"Nå var det en kommentar rettet mot linkingen til håpløse artikler der man trekker ut en telefon, sammenligner den med en vilkårlig telefon som ligner, og påpeker at her er det snakk om en "åpenbar kopi" fra samsung sin side.". Eksempelvis sammenlignen med Razr, det blir litt vel useriøst å trekke ut en samsung telefon som ligner og kalle det for en ren kopi uten å i det hele tatt ta utgangspunkt i tidligere modeller fra samsung.

 

Alle kopierer fra alle, Apple også.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Da kan jo jeg gjenta noe jeg skrev i en tidligere post også:

 

Ikke alle kopierer like skamløst som Samsung

Kopiering bør være greit, så lenge man holder seg innenfor lovverket osv. Spørsmålet er om Samsung har gjort det eller ikke, og det får nok advokatene slåss om.

 

Det burde fremdeles være relevant vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...